Mihin laittavat roskat ne jotka ei ota muovikassia kaupasta?
Itse otan kaupasta muovikassin ja kotona sitten täytän sen roskilla, vien roskikseen mistä se sitten toimitetaan jätelaitokselle poltettavaksi. Joskus kun käytän kestokassia useamman kerran peräkkäin niin roskispussit loppuu ja tulee ongelma mihin laittaa roskat. En siis näe järkeä tuossa muovipussittomuudessa, selittäkää minulle..
Kommentit (254)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
. En ole kyllä löytänyt kestokassia, joka olisi yhtä kestävä kuin nuo muovikassit, ne voi pakata ihan ääriään myöten täyteen niin että hädin tuskin jaksaa kantaa, kestokasseista repeää kahvat irti sillä määrällä.
:D Ai esim. tukeva kangaskassi kestää vähemmän kun kaupan muovikassit? Et kyllä usko itsekään...
Siis kangas kyllä kestää, mutta kahvat ratkeaa ompeleista irti. Tungen siis nuo muovikassit niin täyteen että kahvat notkuu, mutta kangaskasseja tarvitsee saman määrän kantamiseen 2-3 kpl. Vinkatkaa mulle mistä löytää tilavan ja kestävän kestokassin, jos sellasia on.
No ompele siihen kahvan saumaan itse ihan niin tukeva ommel kuin ostoksesi tarvitsevat! Tai vaikka koko kassi itse.
Sangat voi ommella kiinni koko kassiin. Vetokärry paras Teillekin.
Paksu puuvillakangas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
. En ole kyllä löytänyt kestokassia, joka olisi yhtä kestävä kuin nuo muovikassit, ne voi pakata ihan ääriään myöten täyteen niin että hädin tuskin jaksaa kantaa, kestokasseista repeää kahvat irti sillä määrällä.
:D Ai esim. tukeva kangaskassi kestää vähemmän kun kaupan muovikassit? Et kyllä usko itsekään...
Siis kangas kyllä kestää, mutta kahvat ratkeaa ompeleista irti. Tungen siis nuo muovikassit niin täyteen että kahvat notkuu, mutta kangaskasseja tarvitsee saman määrän kantamiseen 2-3 kpl. Vinkatkaa mulle mistä löytää tilavan ja kestävän kestokassin, jos sellasia on.
Tokmannilta semmoisen jota voi pyyhkiä sisältä! Jii-haa.
Hyvin olen pärjännyt ainakin jo 20 vuotta ostamatta ensimmäistäkään muovipussia. Ostokset pakkaan koriin (jonka ostin matkamuistoksi Madeiralta jo joskus viime vuosituhannen lopussa) ja lisäksi mukana on laukussa aina parikin kangaskassia ostoksia varten.
Sekajätteille riittävät hyvin kaupan hedelmäpussit, kun suuri osa jätteestä päätyy kierrätykseen. Hedelmäpusseihin menevät myös erilaiset muovipakkaukset, jotka päätyvät jätepisteen muovinkeräykseen. Samassa paikassa on myös keräyssäiliöt lasille, metallille, pahville ja paperille. Biojätettä varten on omassa pihassa biojätekompostori, joka tuottaa multaa kasvimaiden tarpeisiin.
Sekajätettä kerätään tällä alueella kahden viikon välein, mutta olen harventanut tyhjennysvälin neljään viikkoon, ja jätettä on silloinkin säiliön pohjalla yleensä vain muutama hedelmäpussillinen.
Kauppareissu hoituu parhaiten ja kangaskassien avulla. Kyllä se muovipussi roskien viemiseen aina jostain löytyy, esim.wc paperin muovipakkaus ym.
Vierailija kirjoitti:
Ostavat jätesäkkirullia kaupasta?
:)
Nekin ovat muovia :(
Mulla on lähestulkoon tämmöinen kassi: https://www.piironki.fi/juuttikassi_natural_tulossa_
On kestävä, pysyy pystyssä ja kantokahvat on pysyneet vuosia tiukasti kiinni. Me käydään yleensä aina autolla kaupassa, kassit kulkee näppärästi auton takakontissa ostosreissulle.
Jos puuvillakassien ekologisuus huolettaa niin niitä voi ommella vanhoista verhoista tai pussilakanoista ja tyynyliinoista. Rikkinäisiä kasseja voi myös paikata tarvittaessa.
Vierailija kirjoitti:
Vaihtoehtoja on yllättävän paljon:
- jätepussit, joita myydään rullassa. Ovat halvempia ja niissä on muovia vähemmän.
- viedään suoraan roskikseen ilman erillistä pussia (toimii varsinkin omakotitaloissa)
- käytetään mainoslehtisistä tai muusta paperista taiteltua 'pussia' ( kun on erikseen kosteille ruokajätteille ym. biojäteastia)
No en kyllä ala roskistani jatkuvasti pesemään. Biojätettäkin kun tulee. Eikä ole biojäteastiaa. Ja komposti on liian työläs.
Jaa-a. Käytän kestokasseja, mutta muovikasseja on kertynyt sen verran (ja kertyy yhä, mutta vähemmän) ettei muovikassivarastona pitämäni laatikon pohja ole vielä päässyt näkymään. Ja siis muutin tähän asuntoon viisi vuotta sitten ja viimeisimmän vuoden olen yleensä ottaen muistanut kaupassa kestokassin.
Muovipussit tulisi korvata paperisilla ja se tulisi kirjata lakiin, näin on osassa maailmaa tehty ja hyvin toimii.
Esim Marokossa kaikki ketjuliikeetkin ovat velvoitettuja teettämään paperiset tai kankaiset kassit.
Vierailija kirjoitti:
Joko olette lopettaneet lentämisen? Muovipussihommat on säälittävää näpertelyä, jos lennätte kerrankaan vuodessa.
En ole vielä aloittanutkaan, ikää 50+. Saanko luvan käyttää muovipusseja?
Vierailija kirjoitti:
Muovipussit tulisi korvata paperisilla ja se tulisi kirjata lakiin, näin on osassa maailmaa tehty ja hyvin toimii.
Kierrätymuovista tehty muovikassi on egologisempi kuin paperikassi.
Vierailija kirjoitti:
Jos ostaa kaupan muovikassin, niin kyllä sitäkin voi käyttää monta kertaa. Helpompi ottaa mukaan kuin kestokassi, koska menee pieneen tilaan. Käsilaukkuun mahtuu vaikka kolme. On aina mukana ainakin yksi.
Sitten kun alkaa mennä risaksi, kelpaa vielä pullonpalautuspussiksi ja siitä roskiin. Varsinaisiksi roskapusseiksi mieluummin varmasti ehjät oikeat roskapussit.
Itse ihmettelen aina, kun ihmiset syytävät pullojen palauttamisen jälkeen muovipusseja roskiin - siis roskiin tyhjinä. Varmaan roskat hirveesti välittävät jostain kaljan hajusta. Jos kehtaisin, varastaisin noita pusseja täyttääkseni ne roskilla.
Vierailija kirjoitti:
Kestokasseilijat ovat niiiin hyviä ihmisiä, että muuttavat roskatkin hyväksi mieleksi ja kukkien tuoksuksi pelkillä positiivisilla värinöillään.
Ja sinä muutat ulosteeksi kaiken ympärilläsi. Otapa nyt ne lääkkeet ja sulje kone ettei tarvitse virka-apua tilata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- jätepussit, joita myydään rullassa. Ovat halvempia ja niissä on muovia vähemmän.
- viedään suoraan roskikseen ilman erillistä pussia (toimii varsinkin omakotitaloissa)
- käytetään mainoslehtisistä tai muusta paperista taiteltua 'pussia' ( kun on erikseen kosteille ruokajätteille ym. biojäteastia)
No en kyllä ala roskistani jatkuvasti pesemään. Biojätettäkin kun tulee. Eikä ole biojäteastiaa. Ja komposti on liian työläs.
Sitä paitsi ilman pussia ei saa viedä roskia.
Vierailija kirjoitti:
- Kunhan jätepussitkin rullassa on tehty kierrätysmuovista, silloin järkevää
- vaikka asutaankin omakotitalossa niin meillä roskat pitää laittaa pussiin
- mainoslehdet ja yms. ilmaisjulkaisuja ei tule, koska näistä syntyy vaan turhaa roskaa
Kaupan rullapussit ovat puolta pienempiä kuin tavalliset muovipussit. Mulla on usein myös niin pieni käsilaukku ettei kestokassit mahdu. En tykkää lähteä erikseen kauppaan vaan käyn työmatkalla. Joskus enemmän ostaessa käytän vetokassia. En lajittele vaan kaikki menee seka ja eneegiajätteeseen.
Vierailija kirjoitti:
kaupan muovikassi salkkuna??
Niin, tai jos ei ole paljon kannettavaa, voi käyttää hedelmäpussia tai vanhaa leipäpussia salkkuna.
Maksaako jossain muovikassit euron kappale? Ei ainakaan meidän kaupassa.