Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psykologia 2019

Vierailija
15.07.2018 |

Hei tein tällasen jo nyt tosi ajoissa, jotta tää ehtisi tavoittaa mahdollisimman monen ennen ensi kevättä. :D Ja voihan tässä jo fiilistellä seuraavia pääsykokeita etukäteen vaikka niiden sisällöstä ei vielä olekaan paljoa tietoa.
Tän vuoden keskustelu oli musta ihanaa seurattavaa, ja vaikka ite onnekseni pääsin jo tänä vuonna sisään niin olis mulla mielenkiintoa mahdollisesti auttaa muita ens vuonna (hki/tku/tre) hakevia. (Varsinkin jos koe pysyy vielä tän vuoden samanlaisena kuin mitä se oli nyt tänä keväänä:)!)

Kommentit (5687)

Vierailija
1001/5687 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neurogeneesistä kysymys! Eli artikkeli 1.

En nyt käsittäny tän artikkelin pohjalta mut onko neurogeneesissä kyse siis ainoostaan hippokampuksessa tapahtuvasta hermosolujen syntymisestä vai voiko neurogeneesi käsitettä käyttää kans jossain muussa yhteydessä mikä ei liity hippokampukseen/tähän 1. Artikkeliin vaan johonki muuhun aivojen osaan?

Toivottavasti tästä sai mun pointin irti 😅

Vierailija
1002/5687 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En nyt käsittäny tän artikkelin pohjalta mut onko neurogeneesissä kyse siis ainoostaan hippokampuksessa tapahtuvasta hermosolujen syntymisestä vai voiko neurogeneesi käsitettä käyttää kans jossain muussa yhteydessä mikä ei liity hippokampukseen/tähän 1. Artikkeliin vaan johonki muuhun aivojen osaan?

Koetitko jo googlettaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1003/5687 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Koetitko jo googlettaa?[/quote]

Koitin, ja saan vastaukseksi vain samaisen artikkelin ja jonkun kurssin aiheesta. Wikipedia mainitsee ohimennen hajukäämin. Hippokampuksessa ja hajukäämissä siis?

Vierailija
1004/5687 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tietyissä aivojen osissa, kuten oppimisen ja muistin kannalta tärkeässä hippokampuksessa, syntyy uusia hermosoluja läpi elämän. Tätä prosessia kutsutaan aikuisiän neurogeneesiksi."

Ite ymmärtäisin ton niin, että neurogeneesiä tapahtuu muissakin aivojen osissa, mutta artikkelissa käsitellään juuri hippokampuksessa tapahtuvaa neurogeneesiä. 

Vierailija
1005/5687 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei psykatoverit, onko kukaan laskeskellut vuoden 2016 kokeen tehtävää 5? Kysytään siis viisilukuista yhteenvetoa. Oma pää lyö taulukoiden kohdalla tyhjää eli miten noiden annettujen tietojen pohjalta saa ratkaistua esim. Kvartiilit (Q1 & Q3)?

Noiden lukujen pitäis löytyä tehtävänannosta. En ihan varma ole itsekään, mutta näin eräs opettaja sano. :D

Vierailija
1006/5687 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

millasia fiiliksiä teillä on atm?

Vierailija
1007/5687 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä fiilis, neurogeenisiä käsittelevä artikkeli alkaa olemaan aika hyvin hallussa. Tosi mielenkiintoinen artikkeli. Eilen tuliki päntättyä sitä noin 10h:D

Eniten huolestuttaa nuo regression uudet kaavat,en oo kovin hyvä käyttämään/lukemaan uusia kaavoja. Muuten tilasto hyvin hallussa ja olen sanoinkuvaamattoman onnellinen, että kokeeseen tulee tilastoa. Viimeisen 4kk lukemiset ei oo todellakaa menny hukkaan!

Abit+muut ketkä ei halunneet/ehtineet/tajunneet lukea tilastoa on periaatteessa jo karsittu pois(jos siis kokeeseen tulee tilastoa, mutta eiköhän siihen tule)

Vierailija
1008/5687 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

millasia fiiliksiä teillä on atm?

Rauhallisempi, kuin eilen ja toissa päivänä. Ekat päivät meni panikoidessa ja tuntui, että edessä valtava urakka enkä oikeen osannu tarttua mihinkään, vaan selailin eri artikkeleita vaan paniikissa. Nyt otin yhden artikkelin tarkempaan pureskeluun ja jonkinlainen logiikka ja järjestys löytyi siihen, miten saan tämän opittua.

Tuo matikka mua stressaa vieläkin... Voi kun oisin tajunnut etukäteen jo aloittaa sen opiskelun! Nyt tuntuu, että se vie artikkeleiden opiskelulta tolkuttomasti aikaa ja resursseja. Hieman oon alkuun päässyt ja peruskäsitteitä ja kaavoja saanut taottua, mutta vielä on pitkä matka tarvottavana sen kanssa. Vilkaisin vanhojen kokeiden tehtäviä ja meinas itku päästä, kun en ymmärrä niistä MITÄÄN.

Tuntuu, että kaikki muut on valovuoden mua edellä eikä mitään toivoa kiriä kiinni! Sanokaa pliis, että muutkin on vielä ihan hukassa tuon tilastomatikan kanssa!

Mitenkäs moni on muuten ei-ensikertalaisia? Sekin aiheuttaa itelle lisäpainetta, kun yo-pisteillä en pääse ja myös ensikertalaisuus mennyt, joten hirmu vähäisistä paikoista joudun tappelemaan...

Vierailija
1009/5687 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt tiiä pitäisköhän jo luovuttaa näitä viestejä lukiessa kun koko ajan toitotetaan sitä, että abit on jo nyt automaattisesti karsittu pois noiden tilastojen takia. Kiva ensikertalaisena taistella vastaan niille jotka on alottanu lukemisen aaaaikoja sitten ja saattaa olla mones hakukerta jo... T. Abi joka ei näköjään koskaan tuu pääsemään psykalle :))))

Vierailija
1010/5687 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi hyvä fiilis!

Luin tilastoa tammikuusta alkaen, luojan kiitos että luin! Tilastomateriaalissa helpot asiat oli mielestäni selitetty hemmetin monimutkaisesti, nyt ne oli helppo ymmärtää kun tilasto pohja on vahva, mutta jos tilastoa ei etukäteen osaa niin todella vaikea ymmärtää noista materiaaleista :D olen nyt käynyt tilastomateriaalin teorian regressiota lukuunottamatta, sen käyn tänään. Uudet kaavan on helppo sisäistää vanhan tiedon ollessa pohjalla. Lisäksi osaan ulkoa ensimmäisen artikkelin, hitaasti mutta varmasti toista artikkelia opettelen, sitten kun tämä hallussa, niin eteenpäin. Hyvä fiilis, kiitän luojaa että tilasto on hallussa koska noista materiaaleista olis helvettiä ymmärtää :p

Tarkoittaako tuo tilastomateriaali sitä, että vain noilla menetelmillä voi vastata kokeessa? Ei esim. voi tulla z-testejä tai parittaisten otosten testiä, vaan pelkästään noi mitä tossa käydään?

Joka tapauksessa, hitaasti mutta varmasti eteenpäin, luottavaisin mielin :)

Vierailija
1011/5687 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En nyt tiiä pitäisköhän jo luovuttaa näitä viestejä lukiessa kun koko ajan toitotetaan sitä, että abit on jo nyt automaattisesti karsittu pois noiden tilastojen takia. Kiva ensikertalaisena taistella vastaan niille jotka on alottanu lukemisen aaaaikoja sitten ja saattaa olla mones hakukerta jo... T. Abi joka ei näköjään koskaan tuu pääsemään psykalle :))))

What? "koskaan tuu pääsemään psykalle" dude, oot hakemassa ekaa kertaa. On oikeasti aika poikkeuksellista päästä ekalla kerralla, ensi vuonna sen sijaan sulla on ihan huikeat mahdollisuudet.

Vierailija
1012/5687 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, esim. aivokuoressa.

Vierailija
1013/5687 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tosi hyvä fiilis! Artikkelit ihan älyttömän mielenkiintosia ja tuntuu suht helpolta oppia ne nopeastikin. Matikka takkuaa vielä joiltain osin suht pahasti, mut tässä vaiheessa tuntuu että no problem, mulla tulee jäämään sitä varten vielä ihan reilusti aikaa artikkelien jälkeen. :-)

Vierailija
1014/5687 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpönlöpön, abit ja ne jotka ei oo lukeneet tilastoa aiemmin ei oo todellakaan karsiutuneet pois. Kokeen tilasto-osion on pakko olla sellainen, että siinä pärjää toissapäivänä tulleella materiaalilla. Joka vuosi psykalle on päässyt abeja, jotka on alottaneet lukemisen - myös sen Holopulkin - vasta kirjoitusten jälkeen.

1013: Miten opettelit jonkin artikkelin alle kahdessa päivässä ulkoa? Vai oliko se yks noista lyhyemmistä?

Vierailija
1015/5687 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, ei todellakaan karsiutunu pois turha vielä menettää toivoa! Muutenki tostahan on karsiutunu aika paljonki kaavoja pois (aikakappale, khii toiseen-yhteensopivuus, suhteellisen osuuden testit ym) ja regressiosta tosi paljon tullu viel uutta. Bayesin teoreemaakaan en ite ainakaa ollu mitenkää merkittävästi käyny läpi aikasemmin ja nyt sitä oli aika monella sivulla esitetty.

Itella ainaki hyvä fiilis artikkeleiden suhteen, tilaston opettelu verottaa kyllä paljon aikaa artikkeleilta, mutta eiköhän joku tasapaino niiden opettelulle löydy :)

Vierailija
1016/5687 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin on hyvä fiilis! Pitää opetella vielä testejä ja regressio paremmin koska en aikaisemmin niihin ole perehtynyt kunnolla kun valmennuskeskuskin oli sitä mieltä että riittää kun ymmärtää suurinpiirtein mitä ne on. Artikkeleita on kiva lukea kun pääsee nyt itse asiaan.

Vierailija
1017/5687 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilaston sivun 11 alimmaisessa esimerkissä ei kerrota montako pulloa koreissa on. Onko jotain yleistietoa tietää, että limsakoreissa on aina 24 pulloa vai onkohan se jäänyt esimerkistä mainitsematta? :D

Vierailija
1018/5687 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei psykatoverit, onko kukaan laskeskellut vuoden 2016 kokeen tehtävää 5? Kysytään siis viisilukuista yhteenvetoa. Oma pää lyö taulukoiden kohdalla tyhjää eli miten noiden annettujen tietojen pohjalta saa ratkaistua esim. Kvartiilit (Q1 & Q3)?

Kuvasta 2.1 on luettavissa ja taulukosta 2.3 pääteltävissä kaikki tarvittavat tiedot. Päättelyssä auttaa ymmärtää kuinka keskihajonta lasketaan. Eli esim. mitä voit päätellä, kun keskihajontaa ei ole voitu laskea? Ja mitä voi päätellä siitä että keskihajonta on 0.7071?

Vastaus:

B1 arvot (luetaan suoraan kuvasta 2.1): 5, 6, 7, 7, 8, 8, 9, 10, 10, 11, 11, 12, 13, 13, 14, 16

B0 arvot (päätellään taulukosta 2.3): 7, 9, 10, 11, 12, 13, 13, 14, 16, 17

Edelliset yhdistettynä: 5, 6, 7, 7, 7, 8, 8, 9, 9, 10, 10, 10, 11, 11, 11, 12, 12, 13, 13, 13, 13, 14, 14, 16, 16, 17

Voidaan lukea kysytty yhteenveto: 5 - 8 - 11 - 13 - 17

Ole hyvä! :)

Vierailija
1019/5687 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä fiilis. Vähän kyl jo huolestuttaa, että aika loppuu kesken, koska itse olen melko huono tekemään oikeastaan mitään asiaa nopeassa tahdissa tai hätäisesti. Mutta ehkä siinäkin on omat vahvuutensa, että keskittyy siihen, mitä ehtii tekemään, ja osaa pitää luonnostaan taukoja kun tarvii jne. Pientä jännitystä tunnen mutta oon kuitenkin ihan rauhallinen. Teen vaan parhaani. Jos ei se riitä koulupaikkaan, niin silti seuraavan vuoden aikana koen ja opin joka tapauksessa aina jotakin sellaista ainutlaatuista, mitä ei koskaan tapahtuisi, jos asiat menis toisin.

Vierailija
1020/5687 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiilikset vaihtelee koko ajan. Eilen olin 10h kirjaston yliopistolla opiskelemassa, kun oon ihminen, joka ei saa kotona opiskeltua. Sain ihan hyvin purettua Sielutiede-artikkelia, joka aamulla tuntui melko heprealta. Välillä on hyvä fiilis, välillä taas ei. Lähinnä huolestuttaa, että miten 4 viikossa ehtii saada artikkelit niin hyvälle mallille, että koulupaikka irtoaisi. Ja toki olen tilastoa pänttäillyt nyt jo useamman vuoden, mutta nuo uudet kaavat ja muut huolestuttaa, koska olen tottunut laskemaan esim. regression tietyllä tavalla - sillä tavalla, miten se viime vuoden tilastotieteen pääsykoekirjassa kerrottiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kaksi