Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psykologia 2019

Vierailija
15.07.2018 |

Hei tein tällasen jo nyt tosi ajoissa, jotta tää ehtisi tavoittaa mahdollisimman monen ennen ensi kevättä. :D Ja voihan tässä jo fiilistellä seuraavia pääsykokeita etukäteen vaikka niiden sisällöstä ei vielä olekaan paljoa tietoa.
Tän vuoden keskustelu oli musta ihanaa seurattavaa, ja vaikka ite onnekseni pääsin jo tänä vuonna sisään niin olis mulla mielenkiintoa mahdollisesti auttaa muita ens vuonna (hki/tku/tre) hakevia. (Varsinkin jos koe pysyy vielä tän vuoden samanlaisena kuin mitä se oli nyt tänä keväänä:)!)

Kommentit (5687)

Vierailija
1041/5687 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite tän ekan viikon aikana käyn kaikki artikkelit läpi niin, että osaan kertoa artikkelien pääpiirteet (esim. keskeiset tutkimustulokset, tutkimuskysymykset yms.). Vaan Sielutiede-artikkelia oon nyt käyny yksityiskohtasemmin läpi, se kun tuotti vähän ongelmia..:D Viikonloppuna alotan tilastomateriaalin ja ens viikolla alkaa sit artikkeleiden pureskeleminen osiin. Itellä toimii se, että ensin hahmotan kokonaisuuden ja sitten yhdistän kokonaisuuteen yksityiskohtia.

Vierailija
1042/5687 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti nämä artikkelit eivät kerro Suomen tutkimuksen tasosta. Esimerkiksi tuo jossa on joku yksittäinen tilanne nauhoitettu ja äijä itse analysoimassa dataa..

Lisäksi ainakin yhdessä artikkelissa iso moka tulosten esittelyssä, ja yksi artikkeli vilisee tökeröjä yhdyssanavirheitä. Voisi nuo julkaistavat artikkelit edes oikoluetuttaa... Kaikkia en ole vielä edes käynyt läpi.

Pääsykokeissa karsinta on kova, mutta silti tuo tutkimuspuoli ei kyllä ainakaan tämän näytteen perusteella vakuuta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1043/5687 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarvitseekohan kokeessa piirtää jotain kuvaajia ? ei oo pitkään aikaan tarvinnu mutta nyt vois aika hyvinkin tulla joku sellainen tehtävä

Vierailija
1044/5687 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka monta tuntia luette päivässä, ja millä kaikilla tekniikoilla käsittelette artikkeleja?

Vierailija
1045/5687 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

6-8 ja yliviivaus, ääneenluku, muistiinpanot, mindmap, muistikortit

Vierailija
1046/5687 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

4-9, yliviivaus, yritän yhdistää vanhaa tietoa uuteen, muistiinpanot, vapaa mieleen palauttaminen, miellekartat, kuvien piirtäminen. Lisäks oon kirjottanu ylös joka ikisen asian mikä ihmetyttää ja sit etsin niihin vastauksia.

Vierailija
1047/5687 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän mennessä oon lukenut n. 8h päivässä ja tehnyt värikoodattuja alleviivauksia. Tarkoitus olis tehdä mindmapit sitten, kun kaikki on ensin ”väritetty”. Ja kun kaikki mindmapit on tehty niin sitten muistikortit. Auditiivisena ois vielä verkkovalmennuskurssin videoiden katselu ainakin kaikki kerran läpi. Ja jos sinne tulee tehtäviä niin niiden tekeminen.

Vierailija
1048/5687 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti nämä artikkelit eivät kerro Suomen tutkimuksen tasosta. Esimerkiksi tuo jossa on joku yksittäinen tilanne nauhoitettu ja äijä itse analysoimassa dataa..

Lisäksi ainakin yhdessä artikkelissa iso moka tulosten esittelyssä, ja yksi artikkeli vilisee tökeröjä yhdyssanavirheitä. Voisi nuo julkaistavat artikkelit edes oikoluetuttaa... Kaikkia en ole vielä edes käynyt läpi.

Pääsykokeissa karsinta on kova, mutta silti tuo tutkimuspuoli ei kyllä ainakaan tämän näytteen perusteella vakuuta.

Voi kuule, tulet järkyttymään siitä, että hyvä kirjoitusasu ei ole kovinkaan yleistä, kun pääset yliopistoon.......

Vierailija
1049/5687 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua häiritsee tilastoaineiston tekstin laatu ja piittaamattomuus luettavuustekijöistä. Ainakin mulla ä-kirjaimet on lihavoituna ja esim. sivulla 5 taulukon yhteydessä kirjainvälit ovat niin pieniä, että sana Sijaintiluku näyttää ennemminkin sanalta Sjaintiluku. Tosi rasittavaa lukea, kun huomio menee kirjoittajan tekniseen osaamattomuuteen. Lisäksi luettavuutta häiritsee kirjoittajan valinta kirjoittaa matemaattiset lausekkeet tekstin joukkoon siten, että rivi saattaa vaihtua kesken lausekkeen. Esim sivulla 11 on kärjistettynä näin:

P(A) *

P(B|A) = P(A) * P(B)

Eihän matikkaa nyt noin kirjoiteta ikinä missään.

Tuskinpa näitä laaduttomuuksia on tekstiin laitettu "erottelemaan jyviä akanoista". Osaamaton ja ajattelematon tekstinkäsittelijä vaan päästetty tuottamaan tärkeä pääsykoedokumentti. Ei näin.

Vierailija
1050/5687 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tarvitseekohan kokeessa piirtää jotain kuvaajia ? ei oo pitkään aikaan tarvinnu mutta nyt vois aika hyvinkin tulla joku sellainen tehtävä

Tuskin tulee, hidastuttais tarkistusta huomattavasti vaikka kuvaaja katsottais vain tietyn pistemäärän saaneilta. Jostain vuodesta 2015 asti koe on ollut sellanen, että sen voi tarkistaa helposti optisella lukulaitteella, joten en usko, että yhtäkkiä mentäis taaksepäin.

Vierailija
1051/5687 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itekin oon sitä miettinyt, miksi kaikki tekstit kaikkialla on aina täynnä virheitä. Ehkä se on vaan sitä, että tässä maailmassa on niin hemmetin kiire, pitäis saada paljon aikaan lyhyessä ajassa, eikä mitään muka ehdi eikä saa tehdä huolellisesti vaikka haluaisi. Varmaan näidenkin ihmisten pitänyt valita sen välillä tekeekö asiat keskinkertaisesti vai palaako mieluummin loppuun.

Vierailija
1052/5687 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luen 8-10h päivässä (tiistai meni lähinnä alkupaniikin vallassa) ja oon nyt lähinnä lueskellut artikkeleita yksi kerrallaan läpi, tehnyt alleviivauksia, muistiinpanoja sekä merkintöjä myös artikkeleiden marginaaleihin ja myös mindmapeja. Itsekin tän ekan viikon ja ensi viikon alun ajattelin käyttää lähinnä artikkelien läpikäymiseen ja yleiskuvan hahmottamiseen. Saa sitten jonkinlaisen kuvan, että mitkä tuottaa itselle eniten vaikeuksia. Varsinkin matikasta on mulla jo valmiiksi tehtyjä flashcarseja ja niitä ajattelin hyödyntää vielä jatkossakin esimerkiksi vaikeiden käsitteiden tms opettelemisessa.

Vierailija
1053/5687 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kuule, tulet järkyttymään siitä, että hyvä kirjoitusasu ei ole kovinkaan yleistä, kun pääset yliopistoon.......

No jaa, aloitin ensimmäiset opintoni vuonna 2010 enkä nyt kovin suuresti voi sanoa järkyttyneeni.

Sen sijaan ihmettelen kyllä edelleen suuresti, miksi joku julkaisee tutkimusartikkelin oikoluetuttamatta sitä. Ei se kuitenkaan mikään luentokalvo ole. Tulee ns. juosten kustu vaikutelma ja mielikuva kiireessä kyhätystä artikkelista (mikä varmasti onkin totuus, mutta lukijalle sen ei saisi välittyä).

Vierailija
1054/5687 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jaa, aloitin ensimmäiset opintoni vuonna 2010 enkä nyt kovin suuresti voi sanoa järkyttyneeni.

Sen sijaan ihmettelen kyllä edelleen suuresti, miksi joku julkaisee tutkimusartikkelin oikoluetuttamatta sitä. Ei se kuitenkaan mikään luentokalvo ole. Tulee ns. juosten kustu vaikutelma ja mielikuva kiireessä kyhätystä artikkelista (mikä varmasti onkin totuus, mutta lukijalle sen ei saisi välittyä).

Itse olen väitellyt 2010 aivan eri alalta. Kaikenlaista kyhäelmää olen itsekkin julkaissut mutta luulisi pääsykoemateriaalin edustavan jotain muuta.

Vierailija
1055/5687 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alotin ton 46 sivusen artikkelin ja pää on ihan pyörällä :D Ihan kun ohjelmateoriaa ja muutosteoriaa käytettäis artikkelissa synonyymeina? Ehkä pitää vaan paremmin keskittyä niin opin niiden eron...

Vierailija
1056/5687 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin löysin muutaman vanhan flashcardsin korrelaatiosta ja regressiosta. :D Vois tehä näitä kaikista kaavoista. Varmaan ne täytyy taas osata tunnistaa jos ei varsinaisesti muistaa.

Vierailija
1057/5687 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hyötyä noista regressiokaavoista s. 37 alareunassa on jossa pystyy laskemaan noi summat ilman keskittämistä? koska joutuuhan ne luvut kuitenkin keskittämään kun noihin kertoimien kaavoihin tarvii x1^2 ja x2^2 keskitetyt ja summatut arvot?

Vierailija
1058/5687 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilastomatskun tehtävä 1 b vuodelta 2001: pyydetään testaamaan kahta suhteellista osuutta vaikka kyseistä kaavaa ei esitellä materiaalissa muuten(tai en sitä ainakaan löydä)? Materiaalin alussa kuitenkin sanotaan että "tilasto siinä laajuudessa kuin sitä psykologian alan valinnoissa edellytetään"... Mitäköhän tästä pitäis päätellä, että muitakin tilastollisia testejä täytyy osata vai ei?

Vierailija
1059/5687 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistaa noi vanhat koetehtävät. Tuntuu, etten osaa laskea niistä mitään, vaikka tajuaisinkin asian.

Vierailija
1060/5687 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä nyt itsekään ymmärrä tuon v. 1990 tehtävän c kohtaa, jossa sijainen tuo postin, että mistä oikean vastauksen kaava tulee? Mistä tulee 3.5h? Se ei ole keskiarvo eikä myöskään vaihteluvälin pituus, joten mistä ihmeestä se saadaan?

Entä onko tuohon vuoden 1994 tehtävään lainkaan oikeaa vastausta saatavilla?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kahdeksan