Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsettomien häiden pitäjät, pyyntö teille!

15.07.2018 |

Voisitteko olla kiukuttelematta, kun joku jättää tulematta koska häät eivät ole lapsiystävälliset? Tai oikeastaan, voisiko olla ihan niin, että kutsusta kieltäytymiselle ei edes alettaisi vaatia kamalia perusteluja? Se olisi vielä parempi. On vähän ikävää selitellä, että ei, kukaan lapsen isovanhemmista ei todellakaan ole sellaisessa kunnossa, että voisi hoitaa lapsia monta tuntia, ja ei, emme aio maksaa mansikoita ulkopuolisesta lapsenvahdista joidenkin ei-läheisen ihmisen kanssa, ja lopulta vielä erikseen että ei, emme ole myöskään aikeissa tuoda villejä taaperoita lapsille sopimattomiin juhliinne, vaikka voisitte meidän kohdalla tehdä poikkeuksen... itsehän juuri kerroitte, että juhlatila ja juhlien henki ei sovi lapsille, haloo!

Kiitoksia.

Kommentit (198)

Vierailija
121/198 |
15.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai menikö se puhelu jotenkin näin:

Minä: Kiitos kutsusta, valitettavasti emme pysty tällä kertaa osallistumaan.

Morsian (soittaa erikseen): Voi harmi, miksi ette pääse meidän häihin?

Minä (vaivautuneena): Öööh, meillä on tosiaan noi taaperot, eikä lapsenvahtia joka voisi hoitaa niitä niin kauan että saadaan ajettua häihin kolme tuntia, juhlittua, ja ajettua vielä kolme tuntia takaisin. Sähän tiedät että mun isä on menossa isoon leikkaukseen...

Morsian: No ottakaa hotellihuone yöksi ja täältä paikkakunnalta joku lapsenvahti hoitamaan niitä häiden ajaksi.

Minä: Taitaa tulla vähän turhan kalliiksi näin kotihoidontuella.

Morsian: No ottakaa ne lapset mukaan häihin! Mun siskotkin tuo lapsensa!

Minä: En usko että se on kovin onnistunut idea, ranta, alkoholia juovia ihmisiä ja kaksi villiä pikkulasta... valitettavasti ei nyt päästä.

Morsian: No onpa harmillista. Olisi ollut mukavaa, jos tekin olisitte päässeet.

*Ap katkaisee puhelun*

Vierailija
122/198 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän olis aika mukavaa, että se kotona lasten kanssa oleva lähtisi reippaasti ihan itsekseen ihmisten ilmoille ja häihin ja lasten isä jää kotiin hoitamaan lapset. On aika virkistävää päästä sieltä kotoa johonkin, eikö?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/198 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi teidän lapsellisten on pakko ilmoittaa passiivis-aggressiiviseen sävyyn miksi ette tule häihin? Ei ole pakko tulla eikä sitä tarvitse selitellä mitenkään. Kunhan vain ilmoittaa tuleeko

Sitähän minä tässä peräänkuulutin! Mutta kun erikseen tivataan että miksi ette muka voi tulla minun täydellisiin häihini.

Ap

Miksei se hääparille läheisempi teistä vanhemmista mennyt? Toinen jäänyt kotiin lasten kanssa.

Ai miksikö? Minä en voinut mennä veljeni häihin, kun oli 2kk-ikäinen vauva ja lapsi syntyi keskosena ja piti syöttää usein.

Ja meiltäkin käly tivasi, miksi emme voi tulla.

En ymmärrä jos hääpari pyytää kutsussa ilmoitusta juhlaan osallistumisesta, eikä soittoa kuulu, niin miksi morsiamet soittavat ja tivaavat syytä, miksi ei osallistu.

Siis ymmärsinkö oikein? Olet saanut hääkutsun, jossa pyydettiin ilmoittamaan osallistumisesta ja sinä et ilmoittanut mitään? Ja sitten ihmettelet miksi morsian soittaa perään ja kyselee, että osallistutteko vaiko ette?

Vierailija
124/198 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä nyt kuvittele että hääpari kiukkuuntuu tai loukkaantuu, jos ette mene paikalle, te ette ole heidän maailmansa keskipiste, kuten eivät hekään ole teidän.

Eniten näissä tuntuu ne kutsutut loukkaantuvan, kun eivät voi osallistua koko perheenä, kun he ovat yksikkö. Hääpari kykenee kyllä juhlimaan juhlansa ilman teidän yksikköäkin, vaikka kuvittelet niiden kiukuttelevan teille.

On se minun mielestäni kiukutelua, jos homma menee suunnilleen näin:

Morsian (soittaa erikseen): Miten niin ette pääse meidän häihin? Miksi ette?

Minä (vaivautuneena): Öööh, meillä on tosiaan noi taaperot, eikä lapsenvahtia joka voisi hoitaa niitä niin kauan että saadaan ajettua häihin kolme tuntia, juhlittua, ja ajettua vielä kolme tuntia takaisin. Sähän tiedät että mun isä on menossa isoon leikkaukseen...

Morsian: No ottakaa hotellihuone yöksi ja täältä paikkakunnalta joku lapsenvahti hoitamaan niitä häiden ajaksi.

Minä: En usko että se on kovin onnistunut idea, ranta, alkoholia juovia ihmisiä ja kaksi villiä pikkulasta... valitettavasti ei nyt päästä.

Morsian: No jos mun häät ei ole sulle tärkeät niin ei sitten! *katkaisee puhelun*

Jälkeenpäin muutama passiivisagressiivinen Facebook-päivitys itsekkäistä ihmisistä, ja morsiamen äidiltä (jota en ole ikinä tavannut) paheksuva tekstari. Ja tämä kaikki ei-läheisen morsiamen osalta. Ymmärtäisin pettymyksen, jos olisi joku läheinen, mutta... ei mitään järkeä.

Ap

No minkälaiset häät teidän perheelle olisi sitten kelvannut? Ei olisi saanut olla rantaa? Ei saisi tarjoilla alkoholia? Etehän te voi päättää toisten ihmisten häistä!! Teidät kutsuttiin,  ja esitettiin monta vaihtoehtoa, mutta mikään ei käynyt, vaan teidän olisi pitänyt saada päättää häiden ajankohta, tarjoilut, ja paikka!! Hei haloo nyt! olisit vain sanonut totuuden että mikäli emme saa päättää näitä asioita, niin emme tule.

Vierailija
125/198 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia voi olla joskus myös näin:

Jos et tule koko perheenä (koko perhe kutsuttuna) häihin, vaan valitset kotiin jäämisen minun juhlapäivänäni, ei tarvitse tulla enää muulloinkaan.

Kiitos.

Vierailija
126/198 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tän keskustelun peukuttelijoita vaivaa.

Kun lapsellinen ilmoittaa, että jää juhlista pois koska lapset niin miljoona alapeukkua. Ihme mielensä pahoittamista :D

Vierailija
127/198 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä nyt kuvittele että hääpari kiukkuuntuu tai loukkaantuu, jos ette mene paikalle, te ette ole heidän maailmansa keskipiste, kuten eivät hekään ole teidän.

Eniten näissä tuntuu ne kutsutut loukkaantuvan, kun eivät voi osallistua koko perheenä, kun he ovat yksikkö. Hääpari kykenee kyllä juhlimaan juhlansa ilman teidän yksikköäkin, vaikka kuvittelet niiden kiukuttelevan teille.

Morsian: No jos mun häät ei ole sulle tärkeät niin ei sitten! *katkaisee puhelun*

Jälkeenpäin muutama passiivisagressiivinen Facebook-päivitys itsekkäistä ihmisistä, ja morsiamen äidiltä (jota en ole ikinä tavannut) paheksuva tekstari. Ja tämä kaikki ei-läheisen morsiamen osalta. Ymmärtäisin pettymyksen, jos olisi joku läheinen, mutta... ei mitään järkeä.

Ap

No minkälaiset häät teidän perheelle olisi sitten kelvannut? Ei olisi saanut olla rantaa? Ei saisi tarjoilla alkoholia? Etehän te voi päättää toisten ihmisten häistä!! Teidät kutsuttiin,  ja esitettiin monta vaihtoehtoa, mutta mikään ei käynyt, vaan teidän olisi pitänyt saada päättää häiden ajankohta, tarjoilut, ja paikka!! Hei haloo nyt! olisit vain sanonut totuuden että mikäli emme saa päättää näitä asioita, niin emme tule.

Aina kun kommentissa on tuo haloo-sana, se jotenkin antaa kirjoittajasta epäasiallisen kuvan.

Vierailija
128/198 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka kenellekään tulee edes mieleen järjestää häät, joihin ei voi osallistua koko perhe? Minulla on iso suku ja lähes kaikilla on lapsia. Minulle rakkaiden ihmisten perheet ovat myös minulle rakkaita ja olisi sairasta olla sisällyttämättä heitä kutsuun. Olisin hirviö, jos sanoisin esim. veljelleni, että hänen lapsensa eivät ole tervetulleita häihini. Ei sellaista voi perustella millään hyvällä syyllä.

Vierailija
129/198 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka kenellekään tulee edes mieleen järjestää häät, joihin ei voi osallistua koko perhe? Minulla on iso suku ja lähes kaikilla on lapsia. Minulle rakkaiden ihmisten perheet ovat myös minulle rakkaita ja olisi sairasta olla sisällyttämättä heitä kutsuun. Olisin hirviö, jos sanoisin esim. veljelleni, että hänen lapsensa eivät ole tervetulleita häihini. Ei sellaista voi perustella millään hyvällä syyllä.

Minun veljeni ilmoitti, että he ovat hankkineet lapsenvahdin, jotta voivat tulla kahdestaan häihini. Tämä ennen, kuin edes tiesivät, että häät ovat lapsettomat. Kuka tässä tapauksessa on hirviö, vai voisiko ajatella, että meitä on moneen junaan ja omat sisarukset tietävät kyllä millaisia ollaan ja mikä on hyväksyttävää? 

Vierailija
130/198 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä tän keskustelun peukuttelijoita vaivaa.

Kun lapsellinen ilmoittaa, että jää juhlista pois koska lapset niin miljoona alapeukkua. Ihme mielensä pahoittamista :D

Johtuisiko viestin tyylistä? Emme valitettavasti pääse osallistumaan häihinne vs. Emme osallistu, koska valitsemme mieluummin juhlat, joihin lapset pääsevät mukaan - toinen on asiallinen vastaus kutsuun, toinen on tyhjänpäiväistä näpäyttelyä.

Vierailija
131/198 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsettomat häät oli ihania siihen aikaan, kun oli hääbuumi. Sai hyvän syyn kieltäytyä, kun ei saa lapsenvahtia, vaikka olisi saanutkin. Ei tarvinnut lähteä. Toiseksi, kun ei tarvinnut lähteä, säästi ison summan rahaa, kun rahat oli muutenkin silloin tiukilla.

Voi harmi, kun me emme saa lapsenvahtia. Mutta onnea teille hääpäivänä. Klik ja puhelin kiinni ja se oli siinä ja sai viettää kesäviikonlopun paljon mukavammin.

kunhat et suutu jos sun lapsen juhliin(synttärit, rippijuhlat....) ei osalistuta tai ei lähetetä lahjaa

Vierailija
132/198 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta lapsettomat häät voisi pitää ihan kahdestaan maistraatissa. Muistan aina ihanat sukulaishäät, joihin osallistuin pikkutyttönä. Pääsin morsiusparin pöytään istumaan ja juhlin ihan onnessani hienossa mekossani. Häät olivat ihanat, ja olin juuri sopivan ikäinen prinsessahäiden vieraaksi. Enkä kuulemma huutanut enkä riehunut, olin tykätty ja tyylikäs häävieras. Enkä todellakaan kännännyt.

No tämä nyt oli jo lapsellisuuden huippu. Jos pikkulapset ei saa tulla, niin ei saisi kukaan muukaan. Onhan se nyt kamalaa jos aikuisilla on joskus ihan keskenäänkin hauskaa.

Häät joissa vierailla on hauskaa, mitä utopiaa :D

Vierailija
133/198 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset eivät saa näkyä eivätkä kuulua ja lapsiperheet pitää eristää yhteiskunnasta - jos lastenvihaajat saisivat päättää.

Lapsista kasvaa joskus aikuisia, ja normaali elämä juhlineen kuuluu myös lapsille. Ja lapset taas kuuluvat elämään siinä missä muunkin ikäiset ihmiset. Vai pitäisikö vanhustenkin pääsy hääjuhliin kieltää, koska siellä tarjoillaan alkoholia ja standup-koomikko kertoo roiseja vitsejä joita 92 v. Terttu-Mielikki saattaisi syvästi paheksua.

Ja jos lasten ilonpito ärsyttää/häiritsee? Eikö viskipullon kumonneen Ritva-serkun jatkuva epävireinen huutolaulu häiritse ollenkaan? Niin entäs se loppuillasta laskuhumalapäissään juhlapaikkaa hajottava Jorma-setä sitten? Onko aikuisten riehuminen ok?

En näe oikeasti mitään rationaalista syytä kieltää lapsilta osallistuminen juhliin. Kosteissakin juhlissa lasten vanhempia ei varmaankaan pakoteta juomaan itseään kaatokänniin, ja humalaisten ihmisten näkeminen tuskin aiheuttaa lapsille mitään traumoja. Mekin olimme juuri hääjuhlissa joissa osa porukasta otti kuppia ja  lauloivat eivätkä lapset olleet moksiskaan.

Tietenkin on kiva viettää myös lapsetonta aikaa, ei niiden mukuloiden kanssa ole pakko olla jossain ihme symbioosissa jossa aikuisilla ei ole omaa elämää ollenkaan.

Mutta ihmettelen ihmisiä joille lapset ovat niin ylitsepääsemättömän kielteinen asia. Onko teille jäänyt traumoja omasta lapsuudestanne ja kanavoitte samat kielteiset tunteet kaikkiin lapsiin? Vai mikä on? 

Morsian pelkää, ettei kirkossa ole hiirenhiljaista, kun hän ja mies tahtovat.   Morsian pelkää, että Jamijoonas tallaa hänen helmoilleen. Morsian pelkää, että Kielokanerva ja Kallarentukka läiskivät käsillään enste kakkuun ja sitten anopin persukseen. Morsian pelkää, että joku ihastelee Sallasahrami-siskon uutta vauvaa, vaikka pitäisi keskittyä hääparin palvontaan. Ja voihan olla, että Ainokyllikkitäti alkaa pommittaa vauvantekokysymyksillä velamorsianta.

Vierailija
134/198 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en tajua näitä lapsettomia häitä. Jos 17-vuotiaan lapseni läheinen kummisetä menee naimisiin, miksei kummilapsi pääse mukaan, mutta morsiamen serkun lapsien sekalainen seurakunta pääsee?

Vierailija
135/198 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tuli kutsu, missä ei sallittu lapsia, muttei myöskään puolisoa. Samoin tähän kaveripiirin tuli muillekin nämä omalaatuiset kutsut. Puolisot olisivat saaneet tulla kyllä kirkkoon, mutta hääjuhlaan pääsisimme vain me morsiamen ystävättäret. Olemme jokainen ystävä tahoillamme naimisissa, itse asiassa olleet jo vuosia, eli satunnaisesta avecista ei ole kyse ja jokaisen puoliso tuntee kyllä morsiamen. Lisättäköön vielä, että häät eivät ole Suomessa ja lastenhoitopäivoä tarvittaisiin useampi, koska matkoihin menee päivä suuntaansa.

Ilmeisesti nykyinen trendi on tämä....

Vierailija
136/198 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Nauroin ääneen.

Vierailija
137/198 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän olis aika mukavaa, että se kotona lasten kanssa oleva lähtisi reippaasti ihan itsekseen ihmisten ilmoille ja häihin ja lasten isä jää kotiin hoitamaan lapset. On aika virkistävää päästä sieltä kotoa johonkin, eikö?

Häissä on yleensä hirveän ikävää, jos siellä ei tunne ketään. 

Vierailija
138/198 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en tajua näitä lapsettomia häitä. Jos 17-vuotiaan lapseni läheinen kummisetä menee naimisiin, miksei kummilapsi pääse mukaan, mutta morsiamen serkun lapsien sekalainen seurakunta pääsee?

Oliko alapeukut ilmineeraamaan sitä, että totta KAI morsiamen serkunlasten kuuluu päästä lapsettomiin häihin, mutta sulhasen kummilapsen ei?

Vierailija
139/198 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa muuten äärettömän turha nillitysketju.

Vierailija
140/198 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsettomista ihmisistä jotkut eivät oikeasti ymmärrä, että lapsia ei voi dumpata minne vain, että pienet lapset vaativat osaavan ja jaksavan hoitajan, mukaan kärryt, vaioat lelut, ehkö erikoisruoat yms eikä heitä mitenkään voi yhdessä hotellihuoneessa välttämättä houtaa. Lapset voivat myös sairastua milloin vain ja silloin on hoidettava ihan ympärivuorkautisesti, on vaarallistakin pienillä lapsilla jotkut sairaudet. Yksi hoitaja ei mitenkään jaksa hoitaa useaa tuntia pieniä lapsia heille vieraassa paikassa pitkön automatkan jälkeen, lapset tarvitsevat rutiininsa tai ovat aivan mahdottomia. Pienten lasten hoitaminen on tosi rankkaa, he tarvutsevat ihan koko ajan huomiota ja perä.nkatsomista, vaikeinta abt yksivuotiaidne kanssa, jotka ihan koko ajan laittavat kaiken suuhunsa, kaouavat joka paikkaan, kaikki kaatuu päälle ja vähintään menee rikki.

Lapset eivät lakkaa olemasta häiden ajaksi. Pitää tehdä paljon valmisteluja, että höiden aikainen hoito onnistuu ja varsinkin, jos hoitaja lapsille vieras. Eri asia sitten kun kouluikäisiä, jotka viihtyvät jo itsekseen.

Vauvan kanssa elämä on sitä, että vauva syö vähän väliä, häntä on imetettävä vähän väliä ja äidin on joka tapauksessa tyhjennettävä rintansa vähän väliä, tai tulee maito ulos ja kovia kipuja. Vauvan äiti voi myös kärsiä kovista nivelkivuista tms, toipuminen voi viedä kauan. Matkustus tukalaa tai mahdotonta esim selkäkipujen tai sektiohaavan vuoksi,

Samoin ymmärtämättä jää, että monesti pienten lasten vanhemmilla on tiukka rahatilanne. Että vaikka haluaisi, rahaa häihin ei ehkä ole.

Useimmat vanhemmat ymmärtävät, että lapset yekevät juhlasta rauhattoman ja haluaisivat itsekin olla ehkä ilman lapsia, mutta se ei aina vaan onnistu,

Ap, sinua on kohdeltu tosi väärin ja todella typerästi. Morsian äiteineen on ääliö ja moukka. Käsität,ätöntä, että hänen äitinsä, jolla on todistettavasti ollut pieniä lapsia, on tuollainen. Toisaalta äidit, joilla aina ollut hyvä tukiverkko, ovat pahimpia tuomitsijoita, eivät lainkaan tajua mitä elämä on ilman tukiverkkoa, mutta muka tietävät kaiken vanhemmuudesta.

TÄMÅ. Neljän pienen lapsen ja vauvan äitinä ehdin hädin tuskin hampaita pesemään eikä tukiverkkoja ole. En valita, olen onnellinen, mutta en ymmärrä miten joku ehdottaa ”pistä lapset hoitoon” kuin se onnistuisi noin vaan. Tämä on valintani ja ymmärrän sen tuomat rajoitteet, olisi hienoa jos muutkin ymmärtäisivät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kahdeksan