Lapsettomien häiden pitäjät, pyyntö teille!
Voisitteko olla kiukuttelematta, kun joku jättää tulematta koska häät eivät ole lapsiystävälliset? Tai oikeastaan, voisiko olla ihan niin, että kutsusta kieltäytymiselle ei edes alettaisi vaatia kamalia perusteluja? Se olisi vielä parempi. On vähän ikävää selitellä, että ei, kukaan lapsen isovanhemmista ei todellakaan ole sellaisessa kunnossa, että voisi hoitaa lapsia monta tuntia, ja ei, emme aio maksaa mansikoita ulkopuolisesta lapsenvahdista joidenkin ei-läheisen ihmisen kanssa, ja lopulta vielä erikseen että ei, emme ole myöskään aikeissa tuoda villejä taaperoita lapsille sopimattomiin juhliinne, vaikka voisitte meidän kohdalla tehdä poikkeuksen... itsehän juuri kerroitte, että juhlatila ja juhlien henki ei sovi lapsille, haloo!
Kiitoksia.
Kommentit (198)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt kuvittele että hääpari kiukkuuntuu tai loukkaantuu, jos ette mene paikalle, te ette ole heidän maailmansa keskipiste, kuten eivät hekään ole teidän.
Eniten näissä tuntuu ne kutsutut loukkaantuvan, kun eivät voi osallistua koko perheenä, kun he ovat yksikkö. Hääpari kykenee kyllä juhlimaan juhlansa ilman teidän yksikköäkin, vaikka kuvittelet niiden kiukuttelevan teille.
On se minun mielestäni kiukutelua, jos homma menee suunnilleen näin:
Minä: Kiitos kutsusta, valitettavasti emme pysty tällä kertaa osallistumaan.
Morsian (soittaa erikseen): Miten niin ette pääse meidän häihin? Miksi ette?
Minä (vaivautuneena): Öööh, meillä on tosiaan noi taaperot, eikä lapsenvahtia joka voisi hoitaa niitä niin kauan että saadaan ajettua häihin kolme tuntia, juhlittua, ja ajettua vielä kolme tuntia takaisin. Sähän tiedät että mun isä on menossa isoon leikkaukseen...
Morsian: No ottakaa hotellihuone yöksi ja täältä paikkakunnalta joku lapsenvahti hoitamaan niitä häiden ajaksi.
Minä: Taitaa tulla vähän turhan kalliiksi näin kotihoidontuella.
Morsian: No ottakaa ne lapset mukaan häihin! Mun siskotkin tuo lapsensa!
Minä: En usko että se on kovin onnistunut idea, ranta, alkoholia juovia ihmisiä ja kaksi villiä pikkulasta... valitettavasti ei nyt päästä.
Morsian: No jos mun häät ei ole sulle tärkeät niin ei sitten! *katkaisee puhelun*
Jälkeenpäin muutama passiivisagressiivinen Facebook-päivitys itsekkäistä ihmisistä, ja morsiamen äidiltä (jota en ole ikinä tavannut) paheksuva tekstari. Ja tämä kaikki ei-läheisen morsiamen osalta. Ymmärtäisin pettymyksen, jos olisi joku läheinen, mutta... ei mitään järkeä.
Ap
No minkälaiset häät teidän perheelle olisi sitten kelvannut? Ei olisi saanut olla rantaa? Ei saisi tarjoilla alkoholia? Etehän te voi päättää toisten ihmisten häistä!! Teidät kutsuttiin, ja esitettiin monta vaihtoehtoa, mutta mikään ei käynyt, vaan teidän olisi pitänyt saada päättää häiden ajankohta, tarjoilut, ja paikka!! Hei haloo nyt! olisit vain sanonut totuuden että mikäli emme saa päättää näitä asioita, niin emme tule.
Ymmärräpäs nyt, että sinä et ymmärrä. Et ole koskaan ollut vastuussa pienistä lapsista, taukki. Pienen lapsen hoitaminen vaatii jokasekuntisen skarppauksen paitsi silloin kun se lapsi nukkuu. Jos on useampi lapsi, sellaista aikaa ei ehkä tule vuorokaudessa juuri ollenkaan. Ei pienten lasten kanssa voi istuskella jossain kännisten seassa. Ne eivät pysy paikallaan ja niitä pelottaa moni asia, ne eivät pysy paikallaan, tajuatko, sekuntiakaan!!!!??? Jos niiden kanss amatkustaa pitkän automatkan, jolloin niiden on pakko olla paikallaan, ne tarvitsevat tilaa ja vapautta ja ovat levottomia, ehkä itkuisia. Ja vanhemmat puolikuolleita vösymyksestä.
Ei kukaan yritä päättää kenenkään häistä. Jää vain pois. Ei ole mitenkään vaadittu mitään muutoksia, yhtä.n mitään. On vain pyydetyssä ajassa ilmoitettu, että emme valitettavsti pääse ja se on myös taloudlelinen säästö juhlaparille, eikä mikään tappio.
Kun mietit asioita, yritä ymmärtää, että sinä et ymmärrä kauhean hyvin asioita. Et pysty käsittelemään sinulle uutta informaatiota, vaan väännät sen päässäsi ihmeellisiksi vaatimuksiksi. Sinulla on pakko olla ongelmia joko älyn, yleissivistyksen tai mielenterveyden kanssa, kun äidinkielelläsi esitetyt lauseet eivät välity sinulle niin, kuin ne on sanottu tau kirjoitettu. Voit jatkaa tunnemyrskyjö aiheesta loppuikäsi ja se on murheellinen loppuikä se tai voit hakea apua, esim psykiatruselle sairaanhoitajalle pääsee ihan ilmaiseksi terveyskeskuslääkärin kautta. Hyvää jatkoa ja onnea kuullunymmärtämisen opetteluun.
Jos on lapsettomat häät, on lapsettomat häät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herrajjjjumala, että tää aihe tuntuu menevän tunteisiin. Nyt on kipakkaa kiukkua akoilla.
Ap on oikeassa ja kaikin tavoin looginen.
Morsian vaikuttaa tasapainottomalta, tärähtäneeltä. Vaikea uskoa, että tuollaista käytöstä edes on. Onko hän teini? Ei kyllä toisaalta en ainakaan itse tunne noin huonokäytöksisiä ja lapsellisia teinejäkään.
En kyllä löydä yhtäkään morsiamen huonoa käytöstä puolustavaa viestiä. Sen sijaan löydän monta viestiä, joissa on vastattu tiukkaan sävyyn niille kirjoittajille, jotka tuomitsivat kaikki lapsettomien häiden järjestäjät. Se on vähän tiedätkö eri asia.
Luepa ketju. Hänen soittonsa ja facebook-kiukkunsa, sangen noloa käytöstä. Vaikuttaa tasapainottomalta ja tietämättömältä. Kun ap selostanut hänelle, tietämättömälle, miten asia on, ei ota tietoa vastaan ja pyydä anteeksi törppöyttään, vaan suuttuu. Mistä? Siitä, että joku ei jätä lapsiaan heitteille hänen prinsessapäivänsä vuoksi?
Miten joku voi puolustella morsiamen käytöstä? Minkä ikäinen olet, onko sinulla mitään koulutusta tai mistä ihmeestä on kyse? Sinunkin mielestäsi lapset kuuluisi jättää miten kuten jonnekin vaan, ilmeisesti et ole hetkeäkään ollut yksin vastuussa pienistä lapsista heille vieraassa ympäristössä, mitä joku hotellihuone olisi. Älä siinä tapauksessa kommentoi asiaa, josta sinulla ei ole tietoa.
Lapsettomat häät ovat ihan ymmärrettävä asia. (Sitäkään konseptia morsian ei kuitenkaan ole ihan tajunnut, kun paikalle kuitenkin tulossa lapsia.) Ei se ole se ongelma, vaan vieraiden haukkuminen siitä, että heidän on pakko pitää omista lapsistaan huolta.
Niin, siis kuka nyt on täällä puolustanut tätä kyseistä morsianta?
Öö. Luepa ketju. Ap on haukuttu täällä pataluhaksi monta kertaa. Hänen puolustajiaan alapeukutettu. Ei nyt kategorisesti, mutta paljon kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
No, ap oli myös just sitä mieltä. Näiden lapsettomien häiden morsian sen sijaan ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän olis aika mukavaa, että se kotona lasten kanssa oleva lähtisi reippaasti ihan itsekseen ihmisten ilmoille ja häihin ja lasten isä jää kotiin hoitamaan lapset. On aika virkistävää päästä sieltä kotoa johonkin, eikö?
Häissä on yleensä hirveän ikävää, jos siellä ei tunne ketään.
Oliko kutsu tullut täysin tuntemattomalta hääparilta? Sitten on varmaan selvä, että vieraiden häihin ei kannata mennä, Kiitos, emme osallistu oli ollut ihan riittävä vastaus tälle tuntemattomalle morsiamelle joka jopa puhelimitse yrittää kiristää juhlijoita häihinsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, ap oli myös just sitä mieltä. Näiden lapsettomien häiden morsian sen sijaan ei.
Ongelmahan ei ollut ap:lle se häiden lapsettomuus. Eikä olisi mullekaan (olen äiti).
Ongelma on se, että morsian ja moni tässä ketjussa ei kertakaikkiaan tajua, että jos vaihtoehtona on oman lapsen heitteillejättö ja jonkun etäisen tutun häät, niin se on jopa kuulkaas ihan lasu- ja poliisiasia, jos jättää ne lapset oman onnensa nojaan päästäkseen häihin jostain tuntien matkan takaa?
Niitä hoitajia ei ihan jokaislela aina ole. Eikä kyse ole huonosta ihmisyydestä, kuten joku huono ihminen täällä väitti. On kyse siitä päivästä. Jos isovanhemmat sairaita, matkoilla tai esim kuolleet, ei ole sisaruksia, ystävät matkoilla, työkomennuksella, itse monen lapsen vanhempina tai sairaina tai kutsuttuina samoihin häihin, niin ei kuule ole mikään ihme, jos ei jonain tiettynä viikonloppuna onnistu.
En voi käsittää, mitä jankuttamista tässä on. Kuinka jotenkin vammaisia mahtavat olla aiheesta suuttujat? Lapsettomat häät ovat ihan hyvä konsepti, kuka jaksaa kuunnella useita kiljuvia lapsia esim jos itslelä migreenitaipumusta, mutta et voi pakottaa vanhempia etkä ketään muutakaan häihisi.
Peace, hullut!
Onkohan niitä perusteluja kieltäytymiselle edes vaadittu? Vai kokeeko kieltäytyä vain, että niitä vaaditaan. Usein ei vaadita, ilmoitukseen, että ei päästä vastataan usein vain kohteliaisuutta, että voi harmi.
"Minä: En usko että se on kovin onnistunut idea, ranta, alkoholia juovia ihmisiä ja kaksi villiä pikkulasta... valitettavasti ei nyt päästä."
Tuo kommentti kruunaa kaiken. Vaikka lapset olisi saanut ottaa mukaan niin ei päästä silti.
Eli hääjuhlan tyyli ei ollut heidän lapsiperheelle soveltuva.
Viimeks olin häissä johon lapset oli tervetulleet alkuillasta.
Hääkutsussa oli vp ja kerrottu myös, että aikuisten juhla alkaa tiettyyn aikaan.
Näin oli helppo päättää osallistutaanko vai ei, saadaanko lapset hoitoon vai poistutaanko
koko perhe yhdessä. Hyvä oli näin ja kukaan ei pahoittanut mieltään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi teidän lapsellisten on pakko ilmoittaa passiivis-aggressiiviseen sävyyn miksi ette tule häihin? Ei ole pakko tulla eikä sitä tarvitse selitellä mitenkään. Kunhan vain ilmoittaa tuleeko
Sitähän minä tässä peräänkuulutin! Mutta kun erikseen tivataan että miksi ette muka voi tulla minun täydellisiin häihini.
Ap
Miksei se hääparille läheisempi teistä vanhemmista mennyt? Toinen jäänyt kotiin lasten kanssa.
Koska perhe on yksikkö, eikä kykene liikkumaan vapaa-ajallaan erikseen. Niin mammat on aikaisemmin vouhkanneet. Vapaalla ollessa kuljetaan puolison ja lasten kanssa kylkikyljesdä, koska he ovat yksikkö, eikä mikään tule siihen väliin, ei edes läheisen ystävän häät. Mamma ei tuu, jos rakkauden hedelmätkin ei oo kutsuttu.
Minulla on lapsia, mutta olen aina ymmärtänyt myös lapsettomat juhlat, ravintolat, hotellit ja muut.
En ymmärrä, miten minkään 'lapsettoman' järjestäminen tai järjestämättä jättäminen ketään loukkaisi. Kukin kutsuu ketä kutsuu ja kutsuttu menee jos haluaa. Yksinkertaista. Sama pätee ravintoloihin ja hotelleihin - kukin käyttää niitä palveluita, mitä haluaa tai jättää käyttämättä. Pakkoko siitä on numeroa tehdä? Pakkoko on tehdä numeroa jos kieltäytyy lapsettomista häistä? Tai ei pidä lapsettomista hotelleista.
Itse nautin sekä perhejuhlistä että niistä vain aikuisille juhlista.
Häät on hääparia eikä vieraiden keskipisteilyä varten! Jos haluat jäädä kotiin oman perheesi kanssa katsomaan Pikku Kakkosta, niin voit vapaasti toimia näin. Jos et halua lähteä ilman puolisoasi - koska ethän tunne sieltä ketään ja et myöskään enää kotona oltuasi selvästi kykene ihmisiin tutustumaan. Niin jälleen; kotiin jääminen on sinulle se paras vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Häät on hääparia eikä vieraiden keskipisteilyä varten! Jos haluat jäädä kotiin oman perheesi kanssa katsomaan Pikku Kakkosta, niin voit vapaasti toimia näin. Jos et halua lähteä ilman puolisoasi - koska ethän tunne sieltä ketään ja et myöskään enää kotona oltuasi selvästi kykene ihmisiin tutustumaan. Niin jälleen; kotiin jääminen on sinulle se paras vaihtoehto.
Näinhän se on, Ap vaan ottikin kantaa näihin jotka eivät hyväksy sitä että joku ei sitten tulekaan. Esimerkiksi minun serkkuni oli hyvin loukkaantunut kun en tullut lapsettomiin häihinsä koska minulla oli 5 kk ikäinen vauva rintaruokinnalla, monta kertaa soitteli ja ehdotteli että enkö saisi vauvaa jonnekin hoitoon tai sitten voisin palkata jonkun hoitamaan vauvaa juhlatilan lähistöllä ja käydä välissä ruokkimassa! Miehen kaveri taas suuttui kun mies ei mennyt hänen häihinsä siitä syystä ettei minua oltu kutsuttu (vieraslista on hyvin epäjohdonmukainen avecien suhteen) eikä miestä vaan huvittanut mennä yksinään.
Ei siinä ole mitään outoa että joku haluaa pitää lapsettomat häät tai jättää puolisot kutsumatta, silloin ei vaan pidä suuttua tai loukkaantua jos joku jättää pidot välistä. Siitähän ap:n aloitus kertoo eikä siitä että miksi tällaisia juhlia pidetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän olis aika mukavaa, että se kotona lasten kanssa oleva lähtisi reippaasti ihan itsekseen ihmisten ilmoille ja häihin ja lasten isä jää kotiin hoitamaan lapset. On aika virkistävää päästä sieltä kotoa johonkin, eikö?
Oliko kutsu tullut täysin tuntemattomalta hääparilta? Sitten on varmaan selvä, että vieraiden häihin ei kannata mennä, Kiitos, emme osallistu oli ollut ihan riittävä vastaus tälle tuntemattomalle morsiamelle joka jopa puhelimitse yrittää kiristää juhlijoita häihinsä.
Oletko sä koskaan ollut häissä joissa on yli 5 henkilöä? Itse olen kerennyt yleensä vaihtamaan itse hääparin kanssa lähinnä muutaman sanan, en todellakaan menisi häihin yksin ilman avecia jos en tuntisi kuin hääparin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko sä koskaan ollut häissä joissa on yli 5 henkilöä? Itse olen kerennyt yleensä vaihtamaan itse hääparin kanssa lähinnä muutaman sanan, en todellakaan menisi häihin yksin ilman avecia jos en tuntisi kuin hääparin.
Tarkoitatko, että olet ollut vieraana juhlissa mutta et kykene ottamaan kontaktia muihin kuin sellaisiin jotka tunnet? Oikeesti?
Jos on lapsettomat häät, niin kutsuttavien kuin kutsujien pitäisi ymmärtää suomen kielen sana lapseton.
Ihan naurettavaa horinaa vaatia mm. 5 kk vauvan rintaruokkivaa äitiä hommata lastenhoitaja tai suuttua, jos isompienkaan lapsien vuoksi ei yksinkertaisesti voi osallistua lapsettomiin häihin.
--
Ymmärrän lapsettomat häät,; halutaan juoda alkoholia, ja hyvä niin!
Kuivat häät ovat ihan hirveitä pönötystilaisuuksia!!!
Herrajumala, jotakin kahvia ja teetä litkiä, kuusenkerkkäsimalla kohottaa malja... Apua.
.
Jos et ole uskovainen kaikkine sukuinesi, kehotan olemaan kiduttamatta häävieraita.
Misha kirjoitti:
Minulle tuli kutsu, missä ei sallittu lapsia, muttei myöskään puolisoa. Samoin tähän kaveripiirin tuli muillekin nämä omalaatuiset kutsut. Puolisot olisivat saaneet tulla kyllä kirkkoon, mutta hääjuhlaan pääsisimme vain me morsiamen ystävättäret. Olemme jokainen ystävä tahoillamme naimisissa, itse asiassa olleet jo vuosia, eli satunnaisesta avecista ei ole kyse ja jokaisen puoliso tuntee kyllä morsiamen. Lisättäköön vielä, että häät eivät ole Suomessa ja lastenhoitopäivoä tarvittaisiin useampi, koska matkoihin menee päivä suuntaansa.
Ilmeisesti nykyinen trendi on tämä....
Mihin niitä lastenhoitopäiviä tarvitsee, jos vain toinen vanhempi osallistuu häihin?
Ihmettelen vanhempia, joille pienen lapsen / lasten kans reissaaminen tai juhliin osallistuminen on niin kauheen vaikeeta ja monimutkaista.
Mikä siinä on niin vaikeeta? Laiskuutta? Ylisuojelua? Hyvä tekosyy jäädä pois juhlista?
Itse olen aina ollut liikkeellä (jopa häissä!) pienen kanssa. Ei oo ollu ongelmia, hyvin on pärjätty. Kiitos, ja anteeks tämä näkemys asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Minusta lapsettomat häät voisi pitää ihan kahdestaan maistraatissa. Muistan aina ihanat sukulaishäät, joihin osallistuin pikkutyttönä. Pääsin morsiusparin pöytään istumaan ja juhlin ihan onnessani hienossa mekossani. Häät olivat ihanat, ja olin juuri sopivan ikäinen prinsessahäiden vieraaksi. Enkä kuulemma huutanut enkä riehunut, olin tykätty ja tyylikäs häävieras. Enkä todellakaan kännännyt.
Se nyt vielä puuttuisikin, jos olisit pikkutyttönä kännännyt. Mutta se itse asia, en missään tapauksessa järjestä parin tonnin juhlia siksi, että vieraiden pikkutytöt pääsevät leikkimään frozenia.
Vierailija kirjoitti:
Ei se tee hääparista lapsia vihaavia hulluja automaattisesti jos haluavat lapsettomat häät. Se on yksi päivä jonka hääpari haluaa viettää läheisten kanssa ilman että siellä lapset kirkuu ja itkee taustalla. Lapset hoitoon tai sitten jäät kotiin. Noloa uhriutua tuollaisen takia kun kyse ei ole teistä ja lapsistanne.
Yksi erittäin painava syy jättää lapset kutsumatta on se, että lapsia tulisi paljon. Jos miettii omalle kohdalle, niin annatteko rajalliset paikat mieluummin tuntemattomammille lapsille vai ystäville ja sukulaisille?
No huh huh, mitä paatosta! Ei ihme, että niin moni nuori pelkää perheen perustamista kun suhtautuminen lapsiin ja lasten hoitoon on LAPSETTOMILLA ulkopuolisilla juuri tällainen. Lapset ovat teille negatiivinen asia, ja lasten kanssa eläminen on pelkkää rajoittunutta kärsimystä. Kuitenkin te itse olette niitä jotka ovat jatkuvasti vaatimassa lapsia pois niin julkisista kulkuvälineistä kuin sukujuhlistakin.
Huomaa tässäkin ketjussa taas, että ovat lastenvihaajat vanhatpiiat oikein sankoin joukoin liikkeellä. Teidän on ihan turha triggeröityä siitä että suurin osa pitää lapsia normaaliin elämään kuuluvina pieninä ihmisinä, ja ovat tervetulleita useimpiin hääjuhliin. Voitte ihan vapaasti uskotella itsellenne, että kaikki on parempaa ilman lapsia, mutta turha kuvitella muiden jakavan henkisesti köyhiä mielipiteitänne.
Antamanne alapeukut todistavat sen, että taisi se koira älähtää johon kalikka kalahtaa!