Lapsettomien häiden pitäjät, pyyntö teille!
Voisitteko olla kiukuttelematta, kun joku jättää tulematta koska häät eivät ole lapsiystävälliset? Tai oikeastaan, voisiko olla ihan niin, että kutsusta kieltäytymiselle ei edes alettaisi vaatia kamalia perusteluja? Se olisi vielä parempi. On vähän ikävää selitellä, että ei, kukaan lapsen isovanhemmista ei todellakaan ole sellaisessa kunnossa, että voisi hoitaa lapsia monta tuntia, ja ei, emme aio maksaa mansikoita ulkopuolisesta lapsenvahdista joidenkin ei-läheisen ihmisen kanssa, ja lopulta vielä erikseen että ei, emme ole myöskään aikeissa tuoda villejä taaperoita lapsille sopimattomiin juhliinne, vaikka voisitte meidän kohdalla tehdä poikkeuksen... itsehän juuri kerroitte, että juhlatila ja juhlien henki ei sovi lapsille, haloo!
Kiitoksia.
Kommentit (198)
Morsian-parka. Tarvitsee apua, ei osaa käsitellä pettymyksiä ja tunteitaan. Saattaa olla kurjat draamahäät, toivottavasti käy juttelemassa jonkun ammattiaisen kanssa stressiä purkaakseen. (Selvästi ehkä äidiltä opittua. Miten jonkun äiti voi soittaa jollekin ilmeisen etäiselle pienten lasten äidille ja haukkua? Miksi kukaan haluaisi tuollaisten ihmisten tuttavuutta?)
Draamaaminen on aina huonoa käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomat häät ovat muoti-ilmiö. Hassua, että nykyään kuninkaallisilta kopioidaan suoraan koltut ja muut, mutta 12 morsiuslasta sivuutetaan.
Avioliitossa 2 sukua yhdistetään. Kyllä ne lapsetkin niihin sukuihin kuuluvat. Lapsettomat häät sotivat koko avioliiton perusideaa vastaan.
Lapsettomat häät sotivat koko avioliiton perusideaa vastaan? Mikähän se avioliiton perusidea sitten on? Jos lisääntyminen, niin myös kaikilta yli 45 -vuotiailta naisilta pitäisi evätä naimisiinmeno, tai ainakin vaatia hedelmällisyystestit ensin. Ja steriileiltä kanssa. Varmaan muitakin ryhmiä löytyisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herrajjjjumala, että tää aihe tuntuu menevän tunteisiin. Nyt on kipakkaa kiukkua akoilla.
Ap on oikeassa ja kaikin tavoin looginen.
Morsian vaikuttaa tasapainottomalta, tärähtäneeltä. Vaikea uskoa, että tuollaista käytöstä edes on. Onko hän teini? Ei kyllä toisaalta en ainakaan itse tunne noin huonokäytöksisiä ja lapsellisia teinejäkään.
En kyllä löydä yhtäkään morsiamen huonoa käytöstä puolustavaa viestiä. Sen sijaan löydän monta viestiä, joissa on vastattu tiukkaan sävyyn niille kirjoittajille, jotka tuomitsivat kaikki lapsettomien häiden järjestäjät. Se on vähän tiedätkö eri asia.
Luepa ketju. Hänen soittonsa ja facebook-kiukkunsa, sangen noloa käytöstä. Vaikuttaa tasapainottomalta ja tietämättömältä. Kun ap selostanut hänelle, tietämättömälle, miten asia on, ei ota tietoa vastaan ja pyydä anteeksi törppöyttään, vaan suuttuu. Mistä? Siitä, että joku ei jätä lapsiaan heitteille hänen prinsessapäivänsä vuoksi?
Miten joku voi puolustella morsiamen käytöstä? Minkä ikäinen olet, onko sinulla mitään koulutusta tai mistä ihmeestä on kyse? Sinunkin mielestäsi lapset kuuluisi jättää miten kuten jonnekin vaan, ilmeisesti et ole hetkeäkään ollut yksin vastuussa pienistä lapsista heille vieraassa ympäristössä, mitä joku hotellihuone olisi. Älä siinä tapauksessa kommentoi asiaa, josta sinulla ei ole tietoa.
Lapsettomat häät ovat ihan ymmärrettävä asia. (Sitäkään konseptia morsian ei kuitenkaan ole ihan tajunnut, kun paikalle kuitenkin tulossa lapsia.) Ei se ole se ongelma, vaan vieraiden haukkuminen siitä, että heidän on pakko pitää omista lapsistaan huolta.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ymmärrä, miksi ilmoittaa, ettei häät ole lapsiystävälliset ja sitten tekee poikkeuksia poikkeuksien perään? Jos alunperinkin tiesi siskonsa lapsien osallistuvan, niin jotenkin epäkohteliasta muille laittaa kielto.
Sisko ja siskon lapset kuuluvat toki sukuun, mutta ovat todennäköisesti muutenkin hyvin läheisiä. Mäkin voisin lainata siskoilleni rahaa, vaikken kellekään muulle lainaisikaan. Kas, kun lähisukua ja rakkaimpia koskevat muutenkin eri säännöt kuin muita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta lapsettomat häät voisi pitää ihan kahdestaan maistraatissa. Muistan aina ihanat sukulaishäät, joihin osallistuin pikkutyttönä. Pääsin morsiusparin pöytään istumaan ja juhlin ihan onnessani hienossa mekossani. Häät olivat ihanat, ja olin juuri sopivan ikäinen prinsessahäiden vieraaksi. Enkä kuulemma huutanut enkä riehunut, olin tykätty ja tyylikäs häävieras. Enkä todellakaan kännännyt.
Siis... täh? Meidän pitäisi mennä maistraatissa kahdestaan naimisiin koska sinä lapsena tykkäsit olla prinsessahäissä? Ei nyt ihan logiikka avautunut :D
Oletko vähän yksinkertainen?
Kirjoitin ihan suoraan, että niistä prinsessahäistä nauttii nimenomaan eniten 4-5-vuotiaat pikkutytöt.
Aikuiset voivat bilettää keskenään ihan ilman häitäkin.
Mielestäsi siis hääjuhlat tulee järjestää prinsessaleikeistä tykkääviä pikkutyttöjä ajatellen tai jättää kokonaan järjestämättä? Vai mitä nyt ajat takaa?
"Aikuiset voivat bilettää keskenään ihan ilman häitäkin."
Totta. Toisaalta vanhemmat voivat myös ihan itse järjestää pikkulapsilleen prinsessabileitä vaikka viikottain jos siltä tuntuu. Ei siihenkään häitä tarvita. Ja ottaen huomioon, että häiden tarkoitus on juhlia hääparin avioitumista, ei tarjota prinsessabileitä sukulaisten pikkulapsille, en pidä kovin kohtuullisena esittää hääjuhlan pitämättä jättämistä vain siksi että ne eivät olekaan kiva prinsessaleikki pikkutytöille.
Sanon edelleen saman, kun sanoin aiemmassa viestissäni. Miksi kieltää häät siltä, joka niistä eniten nauttisi?
Mä olen kuvitellut, että niistä häistä nauttii eniten morsian ja sulhanen? Ai se olikin tuttavan tytär, jonka vuoksi ne juhlat järjestettiin? Pitäis varmaan bändiksi tilata joku Fröbelin palikat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herrajjjjumala, että tää aihe tuntuu menevän tunteisiin. Nyt on kipakkaa kiukkua akoilla.
Morsian vaikuttaa tasapainottomalta, tärähtäneeltä. Vaikea uskoa, että tuollaista käytöstä edes on. Onko hän teini? Ei kyllä toisaalta en ainakaan itse tunne noin huonokäytöksisiä ja lapsellisia teinejäkään.
En kyllä löydä yhtäkään morsiamen huonoa käytöstä puolustavaa viestiä. Sen sijaan löydän monta viestiä, joissa on vastattu tiukkaan sävyyn niille kirjoittajille, jotka tuomitsivat kaikki lapsettomien häiden järjestäjät. Se on vähän tiedätkö eri asia.
Luepa ketju. Hänen soittonsa ja facebook-kiukkunsa, sangen noloa käytöstä. Vaikuttaa tasapainottomalta ja tietämättömältä. Kun ap selostanut hänelle, tietämättömälle, miten asia on, ei ota tietoa vastaan ja pyydä anteeksi törppöyttään, vaan suuttuu. Mistä? Siitä, että joku ei jätä lapsiaan heitteille hänen prinsessapäivänsä vuoksi?
Miten joku voi puolustella morsiamen käytöstä? Minkä ikäinen olet, onko sinulla mitään koulutusta tai mistä ihmeestä on kyse? Sinunkin mielestäsi lapset kuuluisi jättää miten kuten jonnekin vaan, ilmeisesti et ole hetkeäkään ollut yksin vastuussa pienistä lapsista heille vieraassa ympäristössä, mitä joku hotellihuone olisi. Älä siinä tapauksessa kommentoi asiaa, josta sinulla ei ole tietoa.
Lapsettomat häät ovat ihan ymmärrettävä asia. (Sitäkään konseptia morsian ei kuitenkaan ole ihan tajunnut, kun paikalle kuitenkin tulossa lapsia.) Ei se ole se ongelma, vaan vieraiden haukkuminen siitä, että heidän on pakko pitää omista lapsistaan huolta.
Niin, siis kuka nyt on täällä puolustanut tätä kyseistä morsianta?
Voi jättää vaan menemättä, eikä selitellä mitään. Ei voi mennä toisten ehdoilla, eikä tarvitsekaan. Postitse voi laittaa kortin etukäteen.
Joo, mä en jaksa enää edes selitellä mitään näitten lapsettomien juhlien järjestäjille.
Meillä on 3 ihanaa pientä lasta ja koko ajan pitäisi olla menossa lapsettomiin juhliin, on polttarit, synttärit, häät, tuparit ja mitä jumalauta juhlaa nykyään pidetään ja kaikki täynnä sitä itseään; ei lapsia eli kaikki ollaan pelti kiinni.
Jotenkin on ihan järjetöntä, kun ei lapsettomat ihmiset ymmärrä, että minä haluan olla lasteni kanssa! Se ei ole mikään siunaus, että "pääsisin" teidän aivottomiin kännijuhliinne missä on niin paljon hauskempaa ilman lapsia. Sitten kun kerron syyn niin kiivetään möksötysoksalle: ihan kuin ne teidän häänne olisivat olleet jotain poikkeuksellisen ihanaa enkä minä vain ymmärrä, että te halusitte tarjota lapsivapaata kaikille.
Jos kutsu on lapsivapaa, niin jos joku ei halua tulla siksi, ettei halua koko aikaa hoidattaa lapsiaan muilla, niin antakaa jumalauta olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, siis kuka nyt on täällä puolustanut tätä kyseistä morsianta?
Tämä minuakin kiinnostaisi....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt kuvittele että hääpari kiukkuuntuu tai loukkaantuu, jos ette mene paikalle, te ette ole heidän maailmansa keskipiste, kuten eivät hekään ole teidän.
Eniten näissä tuntuu ne kutsutut loukkaantuvan, kun eivät voi osallistua koko perheenä, kun he ovat yksikkö. Hääpari kykenee kyllä juhlimaan juhlansa ilman teidän yksikköäkin, vaikka kuvittelet niiden kiukuttelevan teille.
On se minun mielestäni kiukutelua, jos homma menee suunnilleen näin:
Minä: Kiitos kutsusta, valitettavasti emme pysty tällä kertaa osallistumaan.
Morsian (soittaa erikseen): Miten niin ette pääse meidän häihin? Miksi ette?
Minä (vaivautuneena): Öööh, meillä on tosiaan noi taaperot, eikä lapsenvahtia joka voisi hoitaa niitä niin kauan että saadaan ajettua häihin kolme tuntia, juhlittua, ja ajettua vielä kolme tuntia takaisin. Sähän tiedät että mun isä on menossa isoon leikkaukseen...
Morsian: No ottakaa hotellihuone yöksi ja täältä paikkakunnalta joku lapsenvahti hoitamaan niitä häiden ajaksi.
Minä: Taitaa tulla vähän turhan kalliiksi näin kotihoidontuella.
Morsian: No ottakaa ne lapset mukaan häihin! Mun siskotkin tuo lapsensa!
Minä: En usko että se on kovin onnistunut idea, ranta, alkoholia juovia ihmisiä ja kaksi villiä pikkulasta... valitettavasti ei nyt päästä.
Morsian: No jos mun häät ei ole sulle tärkeät niin ei sitten! *katkaisee puhelun*
Jälkeenpäin muutama passiivisagressiivinen Facebook-päivitys itsekkäistä ihmisistä, ja morsiamen äidiltä (jota en ole ikinä tavannut) paheksuva tekstari. Ja tämä kaikki ei-läheisen morsiamen osalta. Ymmärtäisin pettymyksen, jos olisi joku läheinen, mutta... ei mitään järkeä.
Ap
Mulla tulee tästä keskustelusta mieleen, että ette olisi halunneet mennä, vaikka häät olisivat olleet "koko perheen juhlat". Enkä tuomitse, morsian kuulostaa henkilöltä, jonka juhliin en itsekään haluaisi osallistua... Mutta tuntuu omituiselta, että leimaat kaikki lapsettomien häiden järjestäjät tämän yhden bridezillan takia, kun ongelma ei tuon keskustelun perusteella näytä edes olevan se, ettei lapsianne kutsuttu.
Siis mitä mussutusta!? Mun häihin tai muihinkaan itselleni tärkeisiin juhliin ei todellakaan ole lapset tervetulleita. Onneksi ei lähipiiriin kuulu sellaisia jotka eivät tätä sisäistä. Kas kun ette vie lemmikkiännekin mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta lapsettomat häät voisi pitää ihan kahdestaan maistraatissa. Muistan aina ihanat sukulaishäät, joihin osallistuin pikkutyttönä. Pääsin morsiusparin pöytään istumaan ja juhlin ihan onnessani hienossa mekossani. Häät olivat ihanat, ja olin juuri sopivan ikäinen prinsessahäiden vieraaksi. Enkä kuulemma huutanut enkä riehunut, olin tykätty ja tyylikäs häävieras. Enkä todellakaan kännännyt.
Siis... täh? Meidän pitäisi mennä maistraatissa kahdestaan naimisiin koska sinä lapsena tykkäsit olla prinsessahäissä? Ei nyt ihan logiikka avautunut :D
Kirjoitin ihan suoraan, että niistä prinsessahäistä nauttii nimenomaan eniten 4-5-vuotiaat pikkutytöt.
Mistä tämä prinsessahääajatus yleensä tuli? Ei meillä ainakaan ollut sellaisia, vaikka oli kirkko ja 120 vierasta. Prinsessaleikit on aika hemmetin kaukana meidän tyylistä. Jos vaihtoehdot on vaan prinsessahöttö ja maistraatti, niin on kyllä aika mustavalkoinen ajatusmaailma.
Ja meillä taas oli varmaankin juuri sellaiset prinsessaleikkijuhlat, vaikka vihkiminen ei ollutkaan kirkossa. Häämme eivät olleet lapsettomat, mutta vieraissa ei ollut yhtään 4-5-vuotiasta tyttöä. Menikö nyt prinsessajuhlat ihan harakoille?
Jokainen saa päättää itse, ketä kutsuu ja millaiset juhlat haluaa pitää. Mutta myös kutsuttu saa päättää aivan vapaasti, osallistuuko juhliin vai ei. On hyvin epäkorrektia kutsujalta alkaa tivaamaan, miksi kutsuttu ei osallistu. Ne osallistuvat, jotka pääsevät JA haluavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt kuvittele että hääpari kiukkuuntuu tai loukkaantuu, jos ette mene paikalle, te ette ole heidän maailmansa keskipiste, kuten eivät hekään ole teidän.
Eniten näissä tuntuu ne kutsutut loukkaantuvan, kun eivät voi osallistua koko perheenä, kun he ovat yksikkö. Hääpari kykenee kyllä juhlimaan juhlansa ilman teidän yksikköäkin, vaikka kuvittelet niiden kiukuttelevan teille.
On se minun mielestäni kiukutelua, jos homma menee suunnilleen näin:
Minä: Kiitos kutsusta, valitettavasti emme pysty tällä kertaa osallistumaan.
Morsian (soittaa erikseen): Miten niin ette pääse meidän häihin? Miksi ette?
Minä (vaivautuneena): Öööh, meillä on tosiaan noi taaperot, eikä lapsenvahtia joka voisi hoitaa niitä niin kauan että saadaan ajettua häihin kolme tuntia, juhlittua, ja ajettua vielä kolme tuntia takaisin. Sähän tiedät että mun isä on menossa isoon leikkaukseen...
Morsian: No ottakaa hotellihuone yöksi ja täältä paikkakunnalta joku lapsenvahti hoitamaan niitä häiden ajaksi.
Minä: Taitaa tulla vähän turhan kalliiksi näin kotihoidontuella.
Morsian: No ottakaa ne lapset mukaan häihin! Mun siskotkin tuo lapsensa!
Minä: En usko että se on kovin onnistunut idea, ranta, alkoholia juovia ihmisiä ja kaksi villiä pikkulasta... valitettavasti ei nyt päästä.
Morsian: No jos mun häät ei ole sulle tärkeät niin ei sitten! *katkaisee puhelun*
Jälkeenpäin muutama passiivisagressiivinen Facebook-päivitys itsekkäistä ihmisistä, ja morsiamen äidiltä (jota en ole ikinä tavannut) paheksuva tekstari. Ja tämä kaikki ei-läheisen morsiamen osalta. Ymmärtäisin pettymyksen, jos olisi joku läheinen, mutta... ei mitään järkeä.
Ap
En usko että tämä on totta. Kiva tarina, ap, mutta epäuskottava. Jos edes ei ole läheinen, ei kukaan tuollaisia puheluita soita. Ap on keksinyt tämän sadun päästään kun haluaa mollata lapsettomien häiden järjestäjiä. Jännä kuinka moneen se täälläkin meni täydestä. Ap oppi näköjään uuden sanankin tuolta yhdeltä aiemmalta vastaajalta: ”passiiivisaggressiivinen” :). Mahdatko edes ymmärtää mitä se tarkoittaa :)
Vierailija kirjoitti:
Joo, mä en jaksa enää edes selitellä mitään näitten lapsettomien juhlien järjestäjille.
Meillä on 3 ihanaa pientä lasta ja koko ajan pitäisi olla menossa lapsettomiin juhliin, on polttarit, synttärit, häät, tuparit ja mitä jumalauta juhlaa nykyään pidetään ja kaikki täynnä sitä itseään; ei lapsia eli kaikki ollaan pelti kiinni.Jotenkin on ihan järjetöntä, kun ei lapsettomat ihmiset ymmärrä, että minä haluan olla lasteni kanssa! Se ei ole mikään siunaus, että "pääsisin" teidän aivottomiin kännijuhliinne missä on niin paljon hauskempaa ilman lapsia. Sitten kun kerron syyn niin kiivetään möksötysoksalle: ihan kuin ne teidän häänne olisivat olleet jotain poikkeuksellisen ihanaa enkä minä vain ymmärrä, että te halusitte tarjota lapsivapaata kaikille.
Jos kutsu on lapsivapaa, niin jos joku ei halua tulla siksi, ettei halua koko aikaa hoidattaa lapsiaan muilla, niin antakaa jumalauta olla.
Oikeastiko sinä haluaisit ottaa lapsesi mukaan ystäväsi polttareihin tai vaikka 30-vuotis synttäreille?? Minusta nuo nyt ei ole lastenjuhlia millään tavalla vaikkei ylenpalttisesti kännättäisikään. Tuparitkaan eivät usein ole sellaisia, että pieniä lapsia hirveästi kiinnostaisi, mutta ei minua haittaisi jos joku haluaisi lapsensa kanssa piipahtaa kahvilla tuparipäivänä.
Häät puolestaan ovat monien mielestä perhejuhla, itse tosin en pistä pahakseni lapsettomia häitäkään. Kolmesti olen sellaisiin kutsun saanut ja kahdesti kutsusta kieltäytynyt. Kummallakaan kerralla hääpari ei suuttunut, kiukutellut taikka mököttänyt millään tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän millaisia lapsia näille lapsettomien häiden rakastajille tulee. Pikkuvanhoja pukuun puettuja lapsiaikuisia.
Ystäväni piti lapsettomat häät. Omat lapsensa ovat rakastettuja, osaavat käyttäytyä mutta ovat ihan lapsia kiukutteluineen. Halusivat pitää bileet aikuisten kesken ja kivaa oli.
Kuinka monetta kertaa oli morsmaikkuna?
Ensimmäistä kertaa meni naimisiin
Mieluummin olette tulematta kuin tulette lasten kanssa. Syy miksi ette tule ei kiinnosta.
Lapsia hankkivat, yksi oleellinen tieto teille: Siinä vaiheessa kun päätätte mennä lapsia hankkimaan, HYVÄKSYTTE ihan tietoisesti sen, että elämänne tulee muuttumaan pysyvästi, tilanteeseen, josta ei ole enää koskaan paluuta lapsettomaan elämään. HYVÄKSYTTE myös tietoisesti sen, että se elämä tuo mukanaan omat rajoitteensa, joilla saattaa olla vaikutusta joissakin asioissa, mitä elämän aikana tulee vastaan.
Jos lapsia hankkii, tulee ihan tietoisesti silloin ymmärtää, että elämä tulee muuttumaan pysyvästi. Jos muutoksiin ei ole valmis tai niitä muutoksia ei halua, ei silloin tule hankkia lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäsi siis hääjuhlat tulee järjestää prinsessaleikeistä tykkääviä pikkutyttöjä ajatellen tai jättää kokonaan järjestämättä? Vai mitä nyt ajat takaa?
"Aikuiset voivat bilettää keskenään ihan ilman häitäkin."
Totta. Toisaalta vanhemmat voivat myös ihan itse järjestää pikkulapsilleen prinsessabileitä vaikka viikottain jos siltä tuntuu. Ei siihenkään häitä tarvita. Ja ottaen huomioon, että häiden tarkoitus on juhlia hääparin avioitumista, ei tarjota prinsessabileitä sukulaisten pikkulapsille, en pidä kovin kohtuullisena esittää hääjuhlan pitämättä jättämistä vain siksi että ne eivät olekaan kiva prinsessaleikki pikkutytöille.
Sanon edelleen saman, kun sanoin aiemmassa viestissäni. Miksi kieltää häät siltä, joka niistä eniten nauttisi?
Mä olen kuvitellut, että niistä häistä nauttii eniten morsian ja sulhanen? Ai se olikin tuttavan tytär, jonka vuoksi ne juhlat järjestettiin? Pitäis varmaan bändiksi tilata joku Fröbelin palikat?
Ei tarvitse. Lapset nauttivat hyvästä livebändistä ihan siinä missä aikuisetkin. Oli paremman väen häät, hieno juhlapaikka ja hyvää elävää musiikkia. Ja jopa lapsena tajusin, kenen häät ne olivat, ja kenen vuoksi ne järjestettiin, toisin kuin sinä. ;)