Lapsettomien häiden pitäjät, pyyntö teille!
Voisitteko olla kiukuttelematta, kun joku jättää tulematta koska häät eivät ole lapsiystävälliset? Tai oikeastaan, voisiko olla ihan niin, että kutsusta kieltäytymiselle ei edes alettaisi vaatia kamalia perusteluja? Se olisi vielä parempi. On vähän ikävää selitellä, että ei, kukaan lapsen isovanhemmista ei todellakaan ole sellaisessa kunnossa, että voisi hoitaa lapsia monta tuntia, ja ei, emme aio maksaa mansikoita ulkopuolisesta lapsenvahdista joidenkin ei-läheisen ihmisen kanssa, ja lopulta vielä erikseen että ei, emme ole myöskään aikeissa tuoda villejä taaperoita lapsille sopimattomiin juhliinne, vaikka voisitte meidän kohdalla tehdä poikkeuksen... itsehän juuri kerroitte, että juhlatila ja juhlien henki ei sovi lapsille, haloo!
Kiitoksia.
Kommentit (198)
Vierailija kirjoitti:
Ne osallistuvat, jotka pääsevät JA haluavat.
Minä ainakaan en ole ikinä viihtynyt yksissäkään häissä, mutta olen silti kohteliaisuudesta osallistunut kaikkiin, joihin on kutsuttu.
En käsitä tätä vihaa lapsettomia häitä kohtaan! Siis totta kai jokainen pari järjestää sellaiset häät kuin huvittaa oli ne sitten lapsettomat, holittomat tai vegaaniset. Käsittämätöntä että vieraat alkaa ladella vaatimuksia juhlien kululle. Toki totta sekin, että järjestäjän on turha suuttua, jos joku ei voi osallistua jos lapsille ei saa hoitajaa.
Vierailija kirjoitti:
' Prinsessahäät ' ovat mauttomia. Olemme olleet lapsiemme kanssa häissä ja ilman lapsia. Kummatkin ok. Esim kuuden ruokalajin istuvaan hääillalliseen en pieniä lapsia missään nimessä olisi ottanutkaan, maalaispihahäissä sopii lastenkin olla. Kunnioittakaa kutsujan toivetta - sille on syynsä , ettei lapsia haluta häihin.
On suotavaa että myös kutsuja kunnioittaa kutsuttavein päätöksiä, eikä vetele herneitä nessuun "esteen sattuessa" tapauksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän olis aika mukavaa, että se kotona lasten kanssa oleva lähtisi reippaasti ihan itsekseen ihmisten ilmoille ja häihin ja lasten isä jää kotiin hoitamaan lapset. On aika virkistävää päästä sieltä kotoa johonkin, eikö?
Häissä on yleensä hirveän ikävää, jos siellä ei tunne ketään.
Oliko kutsu tullut täysin tuntemattomalta hääparilta? Sitten on varmaan selvä, että vieraiden häihin ei kannata mennä, Kiitos, emme osallistu oli ollut ihan riittävä vastaus tälle tuntemattomalle morsiamelle joka jopa puhelimitse yrittää kiristää juhlijoita häihinsä.
Oletko sä koskaan ollut häissä joissa on yli 5 henkilöä? Itse olen kerennyt yleensä vaihtamaan itse hääparin kanssa lähinnä muutaman sanan, en todellakaan menisi häihin yksin ilman avecia jos en tuntisi kuin hääparin.
Tarkoitatko, että olet ollut vieraana juhlissa mutta et kykene ottamaan kontaktia muihin kuin sellaisiin jotka tunnet? Oikeesti?
Kai sitä "pystyy", mutta jos ei kiinnosta? En ole edellinen, mutta olen ihminen jota ei ihan kympillä kiinnosta seurustella vieraiden ihmisten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
En käsitä tätä vihaa lapsettomia häitä kohtaan! Siis totta kai jokainen pari järjestää sellaiset häät kuin huvittaa oli ne sitten lapsettomat, holittomat tai vegaaniset. Käsittämätöntä että vieraat alkaa ladella vaatimuksia juhlien kululle. Toki totta sekin, että järjestäjän on turha suuttua, jos joku ei voi osallistua jos lapsille ei saa hoitajaa.
Lastenhoito-ongelmat ovat vain oiva tekosyy kieltäytyä, kun ei muutenkaan kiinnosta. Faktahan on se että ne pääsee jotka oikeasti haluaa osallistua. Hääthän nyt ovat muutenkin vaivaannuttava tilaisuus ja niihin osallistutaan velvollisuudentunnosta. Lastenhoito-onglema on parempi tekosyy jäädä pois kuin työkiireet ;)
Vierailija kirjoitti:
Jos on lapsettomat häät, on lapsettomat häät.
ja lapsellinen hääpari.
Jokainen saa onneksi myös päättää minkälaisiin juhliin osallistuu. Itse pidän häitä perhe- ja sukujuhlina, en kaverijuhlina. Omissa häissä oli etupäässä kummankin sukulaisia perheineen ja vain muutama kaveri kummaltakin. Jos hääparin kaveripiiri on yhteistä minulle, niin voisin osallistua lapsettomiin häihin, jos suurin osa vieraista outoja ennestään, niin en viitsisi osallistua, oli lapsia tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vaatimuksia juhlien kululle? Miten lapset vaikuttaa juhlien kulkuun? Toisaalta olen alkanut ymmärtää miksi lapsettomat on niin suurta huutoa. Osa perheellisistä on ihan käytöstavattomia ääliöitä. Silti on paljon ihan normaaleja muut huomioiviakin perheitä, etten ymmärrä miksi kaikki juhlat pitäisi olla lapsettomiakaan. Tuskin kaikki tuttavasi lapsineen on näitä käytöstavattomia tapauksia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta lapsettomat häät voisi pitää ihan kahdestaan maistraatissa. Muistan aina ihanat sukulaishäät, joihin osallistuin pikkutyttönä. Pääsin morsiusparin pöytään istumaan ja juhlin ihan onnessani hienossa mekossani. Häät olivat ihanat, ja olin juuri sopivan ikäinen prinsessahäiden vieraaksi. Enkä kuulemma huutanut enkä riehunut, olin tykätty ja tyylikäs häävieras. Enkä todellakaan kännännyt.
Siis... täh? Meidän pitäisi mennä maistraatissa kahdestaan naimisiin koska sinä lapsena tykkäsit olla prinsessahäissä? Ei nyt ihan logiikka avautunut :D
Oletko vähän yksinkertainen?
Kirjoitin ihan suoraan, että niistä prinsessahäistä nauttii nimenomaan eniten 4-5-vuotiaat pikkutytöt.
Aikuiset voivat bilettää keskenään ihan ilman häitäkin.
Mielestäsi siis hääjuhlat tulee järjestää prinsessaleikeistä tykkääviä pikkutyttöjä ajatellen tai jättää kokonaan järjestämättä? Vai mitä nyt ajat takaa?
"Aikuiset voivat bilettää keskenään ihan ilman häitäkin."
Totta. Toisaalta vanhemmat voivat myös ihan itse järjestää pikkulapsilleen prinsessabileitä vaikka viikottain jos siltä tuntuu. Ei siihenkään häitä tarvita. Ja ottaen huomioon, että häiden tarkoitus on juhlia hääparin avioitumista, ei tarjota prinsessabileitä sukulaisten pikkulapsille, en pidä kovin kohtuullisena esittää hääjuhlan pitämättä jättämistä vain siksi että ne eivät olekaan kiva prinsessaleikki pikkutytöille.
Sanon edelleen saman, kun sanoin aiemmassa viestissäni. Miksi kieltää häät siltä, joka niistä eniten nauttisi?
Meillä oli vapaa alkoholitarjoilu, joten meidän juhlista olisi varmasti kaikista eniten tykännyt naapurin alkoholisti, mutta ei häntäkään kutsuttu. Miksei? Koska meidän häihin kutsuttiin ne ihmiset, jotka olivat meille läheisimpiä ja jotka me halusimme paikalle, ei ne jotka eniten ehkä tykkäisivät kutsusta _jonkun_ häihin.
-eri
Apua, eikö perheen/suvun lapset ole teille läheisiä?
Meillä ei ollut perheessä eikä lähimmässä suvussa lapsia. Kaverit tuli mielellään ilman. Ainoat lapset joita olisi ehkä ollut tulossa, oli serkkujen lapset joita tavattiin harvoin. Osaa ei oltu tavattu vielä koskaan. Joskus lapsuudesta tuttu ihminen voi tuntua aikuisena läheiseltä, vaikkei aikuisena tulisi tavattua edes joka vuosi. Rajatun vierasmäärän vuoksi lasten kutsuminen olisi meillä tarkoittanut sitä, että joku meille tärkeä mutta ehkä vähän harvemmin tavattu ihminen jäisi kokonaan kutsumatta ja tilalle tulisi meille lähes tai täysin vieras ihminen. Parhaiden ystävien lapset on toki tuttuja ja läheisiä, mutta nämä ihmiset tulivat tosiaan itsekin mielellään ilman. Asiasta oli heidän kanssaan ihan avoimesti keskusteltu ennenkuin linjauksesta edes päätettiin.
Hyi, kuullostaa yhtä epämukavalta kuin koulun vanhempainillat. Kavereita eri elämänvaiheista, joka tarkoittaa sitä että nämä kaverit eivät tunne toisiaan ja ovat ihan eri maailmoista. Siinä sitten yrittää 23 vuotias elämäntapatyötön ja 58 vuotias ylilääkäriä keksiä jotain jutusteltavaa keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on lapsettomat häät, on lapsettomat häät.
ja lapsellinen hääpari.
Jokainen saa onneksi myös päättää minkälaisiin juhliin osallistuu. Itse pidän häitä perhe- ja sukujuhlina, en kaverijuhlina. Omissa häissä oli etupäässä kummankin sukulaisia perheineen ja vain muutama kaveri kummaltakin. Jos hääparin kaveripiiri on yhteistä minulle, niin voisin osallistua lapsettomiin häihin, jos suurin osa vieraista outoja ennestään, niin en viitsisi osallistua, oli lapsia tai ei.
Samoihin häihin mahtuu kyllä sekä kavereita että sukulaisia, varsinkin jos vieraslistalla ei ole kolmeakymmentä ipanaa...
Lapsettomat häät ovat ilmaisu siitä ettette ole koko perheenä tervetulleita hääparin elämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän olis aika mukavaa, että se kotona lasten kanssa oleva lähtisi reippaasti ihan itsekseen ihmisten ilmoille ja häihin ja lasten isä jää kotiin hoitamaan lapset. On aika virkistävää päästä sieltä kotoa johonkin, eikö?
Oliko kutsu tullut täysin tuntemattomalta hääparilta? Sitten on varmaan selvä, että vieraiden häihin ei kannata mennä, Kiitos, emme osallistu oli ollut ihan riittävä vastaus tälle tuntemattomalle morsiamelle joka jopa puhelimitse yrittää kiristää juhlijoita häihinsä.
Oletko sä koskaan ollut häissä joissa on yli 5 henkilöä? Itse olen kerennyt yleensä vaihtamaan itse hääparin kanssa lähinnä muutaman sanan, en todellakaan menisi häihin yksin ilman avecia jos en tuntisi kuin hääparin.
Tarkoitatko, että olet ollut vieraana juhlissa mutta et kykene ottamaan kontaktia muihin kuin sellaisiin jotka tunnet? Oikeesti?
Toki kykenen ottamaan kontaktia vieraisiin ihmisiin, joudun tekemään sitä työssäni päivät pitkät. Sen sijaan en nauti siitä, olen introvertti enkä suoraan sanottuna kaipaa lisää ystäviä tai kavereita, minulla on tarpeeksi kumpiakin. Jos sinä nautit vieraisiin ihmisiin tutustumisesta eikä se kuormita sinua liikaa niin go for it, sen sijaan lähtökohtaisesti vaikutat rasittavalta ihmiseltä, joka ei osaa ymmärtää oman napansa ulkopuolisia asioita. Introverttiys ei tarkoita sosiaalista kömpelyyttä, en vaan jaksa käyttää vapaa-aikaani vieraisiin ihmisiin tutustumiseen kun se minulle ei mitään anna.
Vierailija kirjoitti:
Misha kirjoitti:
Minulle tuli kutsu, missä ei sallittu lapsia, muttei myöskään puolisoa. Samoin tähän kaveripiirin tuli muillekin nämä omalaatuiset kutsut. Puolisot olisivat saaneet tulla kyllä kirkkoon, mutta hääjuhlaan pääsisimme vain me morsiamen ystävättäret. Olemme jokainen ystävä tahoillamme naimisissa, itse asiassa olleet jo vuosia, eli satunnaisesta avecista ei ole kyse ja jokaisen puoliso tuntee kyllä morsiamen. Lisättäköön vielä, että häät eivät ole Suomessa ja lastenhoitopäivoä tarvittaisiin useampi, koska matkoihin menee päivä suuntaansa.
Ilmeisesti nykyinen trendi on tämä....
Mihin niitä lastenhoitopäiviä tarvitsee, jos vain toinen vanhempi osallistuu häihin?
Oletuksena siis se puolison osallistuminen siihen kirkkoon..... ja, koska häät siis ovat jokusen tunnin lennon ja junan takana, niin lastenhoitoa olisi tarvittu.
Minun oletukseni näistä häistä (ikävä kyllä, kai) on se, että laita rahaa tulemaan, vaikka tiedän jo, että et tule. Tilinumero alla ja pyyntö lahjasta rahana.
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomat häät ovat ilmaisu siitä ettette ole koko perheenä tervetulleita hääparin elämään.
Ei, vaan siitä että juhlapaikan istumapaikat on usein rajalliset.
Jos itse olisin kutsunut sukulaiset ja ystävät lapsineen paikalle, niin häissäni olisi ollut tuplamäärä lapsia aikuisiin nähden. Jokaisella ihan läheisimmällä ystävällä ja sukulaisella kun on vähintään yksi lapsi, usein useampikin. Ystävilleni onneksi juhlat oli myös sitä kuuluisaa omaa aikaa, ilman lapsia, joten kukaan heistä ei loukkaantunut vaikka lapsilaumaa ei ollutkaan kutsuttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai sitä "pystyy", mutta jos ei kiinnosta? En ole edellinen, mutta olen ihminen jota ei ihan kympillä kiinnosta seurustella vieraiden ihmisten kanssa.
Musta on rohkeeta todeta, että vieraiden kanssa ei kiinnosta seurustella. Jos ei kiinnosta niin ei kiinnosta. Itse koen vastaavasti, että on kiinnostavaa tavata uusia ihmisiä. Saa uusia ajatuksia ja kuulee uusia juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos itse olisin kutsunut sukulaiset ja ystävät lapsineen paikalle, niin häissäni olisi ollut tuplamäärä lapsia aikuisiin nähden. Jokaisella ihan läheisimmällä ystävällä ja sukulaisella kun on vähintään yksi lapsi, usein useampikin. Ystävilleni onneksi juhlat oli myös sitä kuuluisaa omaa aikaa, ilman lapsia, joten kukaan heistä ei loukkaantunut vaikka lapsilaumaa ei ollutkaan kutsuttu.
Perheistä siis kelpaa vain ne lahjan maksajat paikalle. Koko perhe ei ollut tervetullut teidän elämäänne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perheistä siis kelpaa vain ne lahjan maksajat paikalle. Koko perhe ei ollut tervetullut teidän elämäänne.
Sinustako olisi sopivaa kutsua vain perheen lapset, jos tilanne on se, että nelihenkisestä perheestä mahtuu juhlapaikalle kaksi henkilöä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinustako olisi sopivaa kutsua vain perheen lapset, jos tilanne on se, että nelihenkisestä perheestä mahtuu juhlapaikalle kaksi henkilöä?
No totta mooses. Ainakin, jos perheeseen kuuluu 4-5-vuotias prinsessaleikeistä nauttiva tyttö.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Voi perse näitä typeriä hääjuttuja. Saatana kun tämä palsta on nykyään hulluja jankkaajia täynnä. Tämänkin akka, tämä ap, kirjoittaa niin keksittyä soopaa, ettei mitään rajaa, ja toiset vähä-älyiset jankkaa puoleen ja toiseen. Perkele!
Upeaa että tuot tuollaisen kypsän analyyttisen näkökannan esille meille vähä-älyisille - kiitos
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki kykenen ottamaan kontaktia vieraisiin ihmisiin, joudun tekemään sitä työssäni päivät pitkät. Sen sijaan en nauti siitä, olen introvertti enkä suoraan sanottuna kaipaa lisää ystäviä tai kavereita, minulla on tarpeeksi kumpiakin. Jos sinä nautit vieraisiin ihmisiin tutustumisesta eikä se kuormita sinua liikaa niin go for it, sen sijaan lähtökohtaisesti vaikutat rasittavalta ihmiseltä, joka ei osaa ymmärtää oman napansa ulkopuolisia asioita. Introverttiys ei tarkoita sosiaalista kömpelyyttä, en vaan jaksa käyttää vapaa-aikaani vieraisiin ihmisiin tutustumiseen kun se minulle ei mitään anna.
Eiköhän tässä nyt joku toinen ole se joka ei osaa tai halua ymmärtää oman napansa ulkopuolisia asioita. Toteat, että et jaksa käyttää aikaasi muihin ihmisiin. Ehkä tekstaisin sinuna otsaani ”introvertti - vieraat ei kiinnosta”. Varoittaisit siten lähtökohtaisesti jo etukäteen. Go for it!
Kaikki oli tarkoin mietitty, myös vieraslista. Nyt kaikki menee pilalle, jos kaikki kutsutut eivät osallistu. Prinessan elämä romahtaa.