Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kumpi maksaa etävanhemman takia syntyvät kulut?

Vierailija
13.07.2018 |

Mitäs mieltä seuraavasta?

Ollaan erottu yli 10 vuotta sitten, molemmat uusissa naimisissa, ex-miehellä kahden yhteisen lapsen lisäksi kaksi uutta lasta, joiden takia ei maksa elatusmaksuja, vaan saan 14- ja 16-vuotiaasta elatusapua. Nyt kesällä exä oli hommannut 16-vuotiaalle kahden viikon pestin omalta työpaikaltaan, joka edellytti 16-vuotiaan kahden viikon oleskelua isänsä luona ja 50 euron matkakortin ostoa.

Exä halusi että minä maksan sen matkakortin. En oikein ymmärtänyt miksi minun pitäisi tämä 50e matkakortti maksaa kun enhän minäkään voi olettaa että exä maksaisi kuluja joiden syntymiseen hänellä ei ole osaa eikä arpaa, ja luulinkin jo että sain perusteluni läpi ja exä pahoitteli ajattelemattomuuttaan. Nyt selvisikin että lapsi oli laitettu maksamaan kortti omista rahoistaan ja sanottu että minä kyllä maksan sen myöhemmin. Ja minähän maksoin, mutta ai että ketutti.

Kumpi tässä nyt on ääliö?

Kommentit (140)

Vierailija
61/140 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistetaan nyt että lapsen isä ei kysynyt sopiiko minulle että maksan tämän ylimääräisen kulun, vaan päätti että minähän maksan kun maksan kerran kaiken muunkin, saanhan minä tuetkin. Periaatteesta nyt tässä vänkään, että voiko olla reilua tehdä minulle laskua minun selkäni takana.

Ei koskaan tarvi maksaa toisten laskuja. Viimekädessä se maksaa joka tilaa. Eiköhän se matkakortti ole pitänyt maksaa noutaessa ja lapsi on sen nyt sitten vissiin maksanut omistaan.

Vierailija
62/140 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ukko ei maksa koskaan mitään, on mielestäni kohtuutonta, että myös matkakortti menee äidin maksettavaksi. Äidiltä pitäisi löytyä massit normaaliin elämään ja vielä yllättäviin kuluihin. Vastenmielinen vätys-ukko. Otan osaa, ap.

Minusta on kohtuutonta, että hyvässä kesätyössä ollut nuori maksattaa kulunsa äidillään. Kyllä minä nostaisin katsee peiliin, jos itsenäisyyden ja aikuisuuden kynnyksellä oleva lapsi pyytäisi maksamaan bussikorttinsa.

Hyvässä kesätyössä?

Jos palkka 2,5€/h ja työpäivä 6h työsuhde 2vk

eli teinille jää käteen 150€

Josta pitöisi maksaa työpaikalla nautitut kahvit ja ruuat, lisäksi vielä matkakulut 50€.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/140 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka ääliö tekee lisää lapsia, jos ei ole varaa huolehtia niistä. Ihan käsittämätöntä.

Vierailija
64/140 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hop hop nyt narsistihuutelijat ja exää mollaavat. Jos isällä ei ole todettu maksukykyä teinien elatukseen, on isä todennäköisesti melko pa. Elatuslaskelmassa huomioidaan todella rajoitetusti uusien lapsien vaikutus. Äitikään nyt ei ilmeisesti rahassa ui, joten molemmat pyrkivät pärjäämään. Äiti saa lasta kohden kuukaudessa valtiolta n. 250€, vähän reilu ja tämä kesätyöpesti edellytti lapsen olemista isällään 2 viikkoa, äidillä ei siis tältä ajalta ole juoksevia kuluja lapsesta. Ihan loogista silloin, että 50€ lapsen elatukseen tarkoitetuista rahoista irrotettaisiin siihen bussikorttiin.

Mitä tulee 2,5e tuntipalkkaan, homma kuullostaa kesäsetelijärjestelyltä ja vaikka se parisataa käteen ei ihan hirveesti lämmitä, saa nuori arvokasta työkokemusta joka edesauttaa niiden kunnolla palkattujen duunien saamista. Vai kummat luulette että pääosin itkevät työttömyyttä nuorina, ne jotka kaksi viikkoa vääntävät 2,5€ tuntipalkalla vai he, jotka istuvat himassa kertoen miten paljon liian hyviä he ovat moiseen orjatyöhön.

Itse aloitin urani 15 vuotiaana samoin, 2 viikkoa kesäsetelin pikkupalkalla ja tämän jälkeen 8,5€ tunti, kun paikka halusi pitää minut 2 viikon jakson jälkeen. Sen jälkeen en päivääkään ole ollut työttömänä ja tienaan aina yli palkkataulukoiden.

Kyllä ne kulut juoksee tuonkin ajan. Asunto, mopo, vaatteet, hygienia jne.

Ja se kesäseteli ei tarkoita etteikö siihen voisi maksaa päälle palkkaa. Ei meillä 16-vuotias sitä pelkkää 350 euroa tienannut.

Ja hommasi sen lisäksi kaksi muutakin työtä. Yhteenkään ei tarvinnut mennä tolkaisella palkalla.

Mitä se hygieniakulu on?

Olet tuo monta kertaa kolmesta tuöstä kertonut

Niin. Mietipä nyt mitä ne hygieniakulut teinillä voisi olla.

Vierailija
65/140 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistetaan nyt että lapsen isä ei kysynyt sopiiko minulle että maksan tämän ylimääräisen kulun, vaan päätti että minähän maksan kun maksan kerran kaiken muunkin, saanhan minä tuetkin. Periaatteesta nyt tässä vänkään, että voiko olla reilua tehdä minulle laskua minun selkäni takana.

Ei sinun sitä tarvitisisi maksaa, jos maksoit, niin kenenköhän syytä se on?

Vierailija
66/140 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En oikein ymmärtänyt miksi minun pitäisi tämä 50e matkakortti...saat 16-vuotiaasta elatusapua+ lapsilisän

Ei mies edes maksa elatusmaksuja, vaan ne menevät veronmaksajien piikkiin ja Kela maksaa elatusmaksua reilut 100€/kk + lapsilisä, joka menee lapsen ruokaan, puh.liittymään, vesimaksuun, vakuutuksiin, lenkkareihin ja vaatteisiin, eikä edes riitä.

Meillä ydinperheessä tuo ei riitä edes ruokaan, kun teini on liikkuvainen.

Jos palkka on 2,5€/h, niin todennäköisesti yritys hyödyntää osan nuorten 300€ kaupungin työllistämissetelin ja tuosta kun nuori maksaa verot ja muut palkasta vähennettävät maksut, niin ei siitä paljon käteen jää, jos pitää maksaa vielä matkakulut.

Puhuiko että mies maksaa...kuten kirjoitin ap saa...

Vierailija
67/140 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En oikein ymmärtänyt miksi minun pitäisi tämä 50e matkakortti...saat 16-vuotiaasta elatusapua+ lapsilisän

Ei mies edes maksa elatusmaksuja, vaan ne menevät veronmaksajien piikkiin ja Kela maksaa elatusmaksua reilut 100€/kk + lapsilisä, joka menee lapsen ruokaan, puh.liittymään, vesimaksuun, vakuutuksiin, lenkkareihin ja vaatteisiin, eikä edes riitä.

Meillä ydinperheessä tuo ei riitä edes ruokaan, kun teini on liikkuvainen.

Jos palkka on 2,5€/h, niin todennäköisesti yritys hyödyntää osan nuorten 300€ kaupungin työllistämissetelin ja tuosta kun nuori maksaa verot ja muut palkasta vähennettävät maksut, niin ei siitä paljon käteen jää, jos pitää maksaa vielä matkakulut.

Elatustuki on reilu 155€ ja lapsilisään saa yksinhuoltajakorotuksen. Yhteissumma huitelee 300€ hujakoilla. Ihme draamaqueen...

Vierailija
68/140 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei noin pienistä tuloista mene veroja.

Vierailija
69/140 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ukko ei maksa koskaan mitään, on mielestäni kohtuutonta, että myös matkakortti menee äidin maksettavaksi. Äidiltä pitäisi löytyä massit normaaliin elämään ja vielä yllättäviin kuluihin. Vastenmielinen vätys-ukko. Otan osaa, ap.

Minusta on kohtuutonta, että hyvässä kesätyössä ollut nuori maksattaa kulunsa äidillään. Kyllä minä nostaisin katsee peiliin, jos itsenäisyyden ja aikuisuuden kynnyksellä oleva lapsi pyytäisi maksamaan bussikorttinsa.

Hyvässä kesätyössä?

Josta pitöisi maksaa työpaikalla nautitut kahvit ja ruuat, lisäksi vielä matkakulut 50€.

Mikä on se "työ" josta maksetaan 2,5€ palkkaa?!?

Vierailija
70/140 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvässä kesätyössä?

Valikoiva lukihäiriö, että voi huutaa silkasta huutamisen ilosta? Ap kertoi toisalla lapsen olleen hyvä palkkaisessa kesätyössä...

Vierailija
71/140 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mmiten palkka voi olla vain 2,5 euroa tunnilta. Menin eka kerran töihin 15-vuotiaana, mutta kyllä minulle maksettiin ihan laillista palkkaa.

Kysymys on alle 18v nuoresta. Monet kaupungit maksavat alle 18v nuorten työllistämiseksi yritykselle 300€/kk työllistymissetelin, jos työllistää nuoren.

Ja juurin tuosta tulee 2,5€/h tuntipalkka, kun työaika nuorella alle 18v on 6h/pv

Vierailija
72/140 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vänkäät periaatteesta, että saa osoitettua av-mammoille, että olet suhteessa parempi ihminen lapsesi isään?

Koita jo hyväksyä, että v***uiksi meni.

Vierailija
73/140 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin selkäsi takana? :D

Vierailija
74/140 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sun tarvii nyt miettiä, että mitä tässä ihan oikeesti kävi. Kerroit, että lapsi olisi saanut parempaakin duunia, mutta jostain syystä halusi kuitenkin isänsä firmaan. Ja tämä edellyttää kahden viikon isälläoloa. Ja kyllä, sinä saat kaikki tuet lapsesta ja isä on todettu maksukyvyttömäksi elatuslaskelmassa. Mieti siis, onko se 50€ kulu turha? Oletko puhunut exäsi kanssa siitä, mitä hän ihan oikeasti on sanonut lapselle? Voiko olla, että sinulla olisi tuon 50€ verran vähemmän kuluja lapsesta tuon kahden viikon aikana? Toki kommunikaatio on teillä pettänyt, mutta kokemuksesta voin kertoa, että ne pahimmat riidat exien kanssa syntyvät silloin, kun aletaan kynsin hampain pitämään typeristä periaatteista kiinni.

Vierailija
75/140 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No totta mooses sen exän se kuuluisi maksaa.

Vierailija
76/140 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hop hop nyt narsistihuutelijat ja exää mollaavat. Jos isällä ei ole todettu maksukykyä teinien elatukseen, on isä todennäköisesti melko pa. Elatuslaskelmassa huomioidaan todella rajoitetusti uusien lapsien vaikutus. Äitikään nyt ei ilmeisesti rahassa ui, joten molemmat pyrkivät pärjäämään. Äiti saa lasta kohden kuukaudessa valtiolta n. 250€, vähän reilu ja tämä kesätyöpesti edellytti lapsen olemista isällään 2 viikkoa, äidillä ei siis tältä ajalta ole juoksevia kuluja lapsesta. Ihan loogista silloin, että 50€ lapsen elatukseen tarkoitetuista rahoista irrotettaisiin siihen bussikorttiin.

Mitä tulee 2,5e tuntipalkkaan, homma kuullostaa kesäsetelijärjestelyltä ja vaikka se parisataa käteen ei ihan hirveesti lämmitä, saa nuori arvokasta työkokemusta joka edesauttaa niiden kunnolla palkattujen duunien saamista. Vai kummat luulette että pääosin itkevät työttömyyttä nuorina, ne jotka kaksi viikkoa vääntävät 2,5€ tuntipalkalla vai he, jotka istuvat himassa kertoen miten paljon liian hyviä he ovat moiseen orjatyöhön.

Itse aloitin urani 15 vuotiaana samoin, 2 viikkoa kesäsetelin pikkupalkalla ja tämän jälkeen 8,5€ tunti, kun paikka halusi pitää minut 2 viikon jakson jälkeen. Sen jälkeen en päivääkään ole ollut työttömänä ja tienaan aina yli palkkataulukoiden.

Ja se kesäseteli ei tarkoita etteikö siihen voisi maksaa päälle palkkaa. Ei meillä 16-vuotias sitä pelkkää 350 euroa tienannut.

Ja hommasi sen lisäksi kaksi muutakin työtä. Yhteenkään ei tarvinnut mennä tolkaisella palkalla.

Mitä se hygieniakulu on?

Hygieniakulut kun teini on poissa?

Tai muutenkaan en mainitsisi näitä kuluja kuluiksi

Vierailija
77/140 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän työpaikalla otetaan joka vuosi kymmenittäin näitä alaikäisiä 15-17v vanhaan "tonnilla töihin"-kampanjaan. Nimitys tulee siitä, että markka-aikana kahden viikon työstä maksettiin 1000mk. Nyt on eurot käytössä, mutta olen käsittänyt palkan olevan noilta parilta viikolta olevan joitain satasia.

Nämä ovat haluttuja työpaikkoja, ja läheskään jokaiselle halukkaalle ei löydy töitä.

Harvasta nuoresta on meidän työpaikalla mitään hyötyä, mutta nuoret saavat merkinnän ansioluetteloonsa. Seuraavana kesänä on helpompi hakea töitä, kun on jo yksi työpaikka alla. Ja nimenomaan vanhemmat etsivät näitä töitä lapsillensa "ota sä meidän osastolle mun Mirkku, niin me otetaan sun Petteri meille".

Meidän osasto kieltäytyy tonnilaisista, joka kesä, sillä se hyöty, mitä heistä saa on täysin olematon. Sen sijaan siitä on vaivaa, kun pitäisi katsoa perään, ja yrittää viihdyttää nuorta jotenkin.

Vierailija
78/140 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä se hygieniakulu on?

Niin. Eiköhän se teini ihan pakkaa samppoonsa, dödönsä, voiteensa, kynsilakkansa jne mukaan.

Vierailija
79/140 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä se hygieniakulu on?

Voivoi. Jos teinillä on huono iho, nuo voi olla perheen merkittävin menoerä.

T. Aknepotilaan sisko

Vierailija
80/140 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän työpaikalla otetaan joka vuosi kymmenittäin näitä alaikäisiä 15-17v vanhaan "tonnilla töihin"-kampanjaan. Nimitys tulee siitä, että markka-aikana kahden viikon työstä maksettiin 1000mk. Nyt on eurot käytössä, mutta olen käsittänyt palkan olevan noilta parilta viikolta olevan joitain satasia.

Nämä ovat haluttuja työpaikkoja, ja läheskään jokaiselle halukkaalle ei löydy töitä.

Harvasta nuoresta on meidän työpaikalla mitään hyötyä, mutta nuoret saavat merkinnän ansioluetteloonsa. Seuraavana kesänä on helpompi hakea töitä, kun on jo yksi työpaikka alla. Ja nimenomaan vanhemmat etsivät näitä töitä lapsillensa "ota sä meidän osastolle mun Mirkku, niin me otetaan sun Petteri meille".

Meidän osasto kieltäytyy tonnilaisista, joka kesä, sillä se hyöty, mitä heistä saa on täysin olematon. Sen sijaan siitä on vaivaa, kun pitäisi katsoa perään, ja yrittää viihdyttää nuorta jotenkin.

Se on 350 kahdessa viikossa. 6 tai 5h työpäivät.

N. 7 e tunti.

Siitä vähempää ei makseta