Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kumpi maksaa etävanhemman takia syntyvät kulut?

Vierailija
13.07.2018 |

Mitäs mieltä seuraavasta?

Ollaan erottu yli 10 vuotta sitten, molemmat uusissa naimisissa, ex-miehellä kahden yhteisen lapsen lisäksi kaksi uutta lasta, joiden takia ei maksa elatusmaksuja, vaan saan 14- ja 16-vuotiaasta elatusapua. Nyt kesällä exä oli hommannut 16-vuotiaalle kahden viikon pestin omalta työpaikaltaan, joka edellytti 16-vuotiaan kahden viikon oleskelua isänsä luona ja 50 euron matkakortin ostoa.

Exä halusi että minä maksan sen matkakortin. En oikein ymmärtänyt miksi minun pitäisi tämä 50e matkakortti maksaa kun enhän minäkään voi olettaa että exä maksaisi kuluja joiden syntymiseen hänellä ei ole osaa eikä arpaa, ja luulinkin jo että sain perusteluni läpi ja exä pahoitteli ajattelemattomuuttaan. Nyt selvisikin että lapsi oli laitettu maksamaan kortti omista rahoistaan ja sanottu että minä kyllä maksan sen myöhemmin. Ja minähän maksoin, mutta ai että ketutti.

Kumpi tässä nyt on ääliö?

Kommentit (140)

Vierailija
41/140 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketju on vahvistanut kumpi tässä on se ääliö :D Varmasti molemmat, koska tietynlaiset ihmiset vetää puoleensa tietynlaisia ihmisiä.

Vierailija
42/140 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se eksän pitäisi maksaa. Ostaako se teineilleen mitään?

Kumoaako uudet lapset todella esikoisten elatustarpeen? No huh huh, sanon minä..

Samaa mieltä. Ja millainen nainen perustaa perheen ja tekee vielä lapsia miehelle, joka ei pysty elättämään entisiäkään.

Tässä tapaukset edellisen suhteen lapset on laitettu sijaiskärsijäksi ja elättävät uusperheen lapset alentamalla omaa elintasoaan.

Mitä näiden ihmisten päässä oikein liikkuu?

Pakko sterilisaatio olisi kyllä saatava voimaan.

Ap. tarinaa ei voi uskoa todeksi, kun kysymys on 50€ lapsen matkalipusta.

Mitähän lapsi ajattelee isästään?

Huhhuh... mikä tarina. Kaikkea se maa päällään kantaa. Parasta tässä on, että mies on ap. eksä ja kultakimpale löytänyt kaltaisensa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/140 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hop hop nyt narsistihuutelijat ja exää mollaavat. Jos isällä ei ole todettu maksukykyä teinien elatukseen, on isä todennäköisesti melko pa. Elatuslaskelmassa huomioidaan todella rajoitetusti uusien lapsien vaikutus. Äitikään nyt ei ilmeisesti rahassa ui, joten molemmat pyrkivät pärjäämään. Äiti saa lasta kohden kuukaudessa valtiolta n. 250€, vähän reilu ja tämä kesätyöpesti edellytti lapsen olemista isällään 2 viikkoa, äidillä ei siis tältä ajalta ole juoksevia kuluja lapsesta. Ihan loogista silloin, että 50€ lapsen elatukseen tarkoitetuista rahoista irrotettaisiin siihen bussikorttiin.

Mitä tulee 2,5e tuntipalkkaan, homma kuullostaa kesäsetelijärjestelyltä ja vaikka se parisataa käteen ei ihan hirveesti lämmitä, saa nuori arvokasta työkokemusta joka edesauttaa niiden kunnolla palkattujen duunien saamista. Vai kummat luulette että pääosin itkevät työttömyyttä nuorina, ne jotka kaksi viikkoa vääntävät 2,5€ tuntipalkalla vai he, jotka istuvat himassa kertoen miten paljon liian hyviä he ovat moiseen orjatyöhön.

Itse aloitin urani 15 vuotiaana samoin, 2 viikkoa kesäsetelin pikkupalkalla ja tämän jälkeen 8,5€ tunti, kun paikka halusi pitää minut 2 viikon jakson jälkeen. Sen jälkeen en päivääkään ole ollut työttömänä ja tienaan aina yli palkkataulukoiden.

Vierailija
44/140 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ukko ei maksa koskaan mitään, on mielestäni kohtuutonta, että myös matkakortti menee äidin maksettavaksi. Äidiltä pitäisi löytyä massit normaaliin elämään ja vielä yllättäviin kuluihin. Vastenmielinen vätys-ukko. Otan osaa, ap.

Minä otan osaa lasten puolesta. Kumpikaan ei vaikuta kovin, no jääköön sanomatta.

Vierailija
45/140 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs mieltä seuraavasta?

Ollaan erottu yli 10 vuotta sitten, molemmat uusissa naimisissa, ex-miehellä kahden yhteisen lapsen lisäksi kaksi uutta lasta, joiden takia ei maksa elatusmaksuja, vaan saan 14- ja 16-vuotiaasta elatusapua. Nyt kesällä exä oli hommannut 16-vuotiaalle kahden viikon pestin omalta työpaikaltaan, joka edellytti 16-vuotiaan kahden viikon oleskelua isänsä luona ja 50 euron matkakortin ostoa.

Exä halusi että minä maksan sen matkakortin. En oikein ymmärtänyt miksi minun pitäisi tämä 50e matkakortti maksaa kun enhän minäkään voi olettaa että exä maksaisi kuluja joiden syntymiseen hänellä ei ole osaa eikä arpaa, ja luulinkin jo että sain perusteluni läpi ja exä pahoitteli ajattelemattomuuttaan. Nyt selvisikin että lapsi oli laitettu maksamaan kortti omista rahoistaan ja sanottu että minä kyllä maksan sen myöhemmin. Ja minähän maksoin, mutta ai että ketutti.

Kumpi tässä nyt on ääliö?

No eikös se nyt ole ihan ok että lapsi maksaa itse työstään tulevat kulut? Eli sinä olet ääliö kunmakstoit sen kortin.

Vierailija
46/140 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ukko ei maksa koskaan mitään, on mielestäni kohtuutonta, että myös matkakortti menee äidin maksettavaksi. Äidiltä pitäisi löytyä massit normaaliin elämään ja vielä yllättäviin kuluihin. Vastenmielinen vätys-ukko. Otan osaa, ap.

Minusta on kohtuutonta, että hyvässä kesätyössä ollut nuori maksattaa kulunsa äidillään. Kyllä minä nostaisin katsee peiliin, jos itsenäisyyden ja aikuisuuden kynnyksellä oleva lapsi pyytäisi maksamaan bussikorttinsa.

Vierailija
47/140 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mmiten palkka voi olla vain 2,5 euroa tunnilta. Menin eka kerran töihin 15-vuotiaana, mutta kyllä minulle maksettiin ihan laillista palkkaa.

Vierailija
48/140 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnittelut että tuollainen liero on ex. Mutta jos käy duunissa niin pitäisi olla maksukykyinen myös ensimmäisiin lapsiin. Ah että en ymmärrä näitä miehiä (ja tätä exäsi nykyistä naista) että pitää huonotuloisenakin sitä lisääntymistä useamman kanssa harrastaa.

Vierailija
49/140 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onnittelut että tuollainen liero on ex. Mutta jos käy duunissa niin pitäisi olla maksukykyinen myös ensimmäisiin lapsiin. Ah että en ymmärrä näitä miehiä (ja tätä exäsi nykyistä naista) että pitää huonotuloisenakin sitä lisääntymistä useamman kanssa harrastaa.

Mutta ymmärrät äitiä, joka ruokii lähes aikuista lasta kun jotain linnun poikasta?

Vierailija
50/140 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hop hop nyt narsistihuutelijat ja exää mollaavat. Jos isällä ei ole todettu maksukykyä teinien elatukseen, on isä todennäköisesti melko pa. Elatuslaskelmassa huomioidaan todella rajoitetusti uusien lapsien vaikutus. Äitikään nyt ei ilmeisesti rahassa ui, joten molemmat pyrkivät pärjäämään. Äiti saa lasta kohden kuukaudessa valtiolta n. 250€, vähän reilu ja tämä kesätyöpesti edellytti lapsen olemista isällään 2 viikkoa, äidillä ei siis tältä ajalta ole juoksevia kuluja lapsesta. Ihan loogista silloin, että 50€ lapsen elatukseen tarkoitetuista rahoista irrotettaisiin siihen bussikorttiin.

Mitä tulee 2,5e tuntipalkkaan, homma kuullostaa kesäsetelijärjestelyltä ja vaikka se parisataa käteen ei ihan hirveesti lämmitä, saa nuori arvokasta työkokemusta joka edesauttaa niiden kunnolla palkattujen duunien saamista. Vai kummat luulette että pääosin itkevät työttömyyttä nuorina, ne jotka kaksi viikkoa vääntävät 2,5€ tuntipalkalla vai he, jotka istuvat himassa kertoen miten paljon liian hyviä he ovat moiseen orjatyöhön.

Itse aloitin urani 15 vuotiaana samoin, 2 viikkoa kesäsetelin pikkupalkalla ja tämän jälkeen 8,5€ tunti, kun paikka halusi pitää minut 2 viikon jakson jälkeen. Sen jälkeen en päivääkään ole ollut työttömänä ja tienaan aina yli palkkataulukoiden.

Kyllä ne kulut juoksee tuonkin ajan. Asunto, mopo, vaatteet, hygienia jne.

Ja se kesäseteli ei tarkoita etteikö siihen voisi maksaa päälle palkkaa. Ei meillä 16-vuotias sitä pelkkää 350 euroa tienannut.

Ja hommasi sen lisäksi kaksi muutakin työtä. Yhteenkään ei tarvinnut mennä tolkaisella palkalla.

Vierailija
51/140 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja se kesäseteli ei tarkoita etteikö siihen voisi maksaa päälle palkkaa. Ei meillä 16-vuotias sitä pelkkää 350 euroa tienannut.

Ja hommasi sen lisäksi kaksi muutakin työtä. Yhteenkään ei tarvinnut mennä tolkaisella palkalla.

Mitä se hygieniakulu on?

Olet tuo monta kertaa kolmesta tuöstä kertonut

Vierailija
52/140 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis miten palkka voi olla 2,5€/h? Vai onko kyse jostain kesäsetelivirityksestä? Ei kai se ole laillilstakaan maksaa tollaista palkkaa.

Suomessa ei ole mitään lailla määriteltyä minimipalkkaa, kuten oikeissa sivistysvaltioissa.

Vierailija
53/140 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä se hygieniakulu on?

Olet tuo monta kertaa kolmesta tuöstä kertonut

Vierailija
54/140 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voidaanko nyt kuitenkin kuvitella, että esim lapsi söisi kahden viikon aikana ainakin 50€ edestä? Näitä kuluja ei vaan synny jos se lapsi on isällään. Tottakai ne lapsenkin menot on suhteutettava siihen mitä on varaa maksaa. Ja kyllä, kesäsetelin yli voidaan maksaa palkkaa, mutta aika harva työnantaja kuitenkaan näin tekee. Tavanomaisinta lienee katsoa työpanos sen 2 viikon kesäseteliaikana ja tämän jälkeen mahdollisesti tarjota palkatumpaa työtä.

Vierailija
55/140 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan maksukyky arvioitu

Vierailija
56/140 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oikein ymmärtänyt miksi minun pitäisi tämä 50e matkakortti...saat 16-vuotiaasta elatusapua+ lapsilisän

Ei mies edes maksa elatusmaksuja, vaan ne menevät veronmaksajien piikkiin ja Kela maksaa elatusmaksua reilut 100€/kk + lapsilisä, joka menee lapsen ruokaan, puh.liittymään, vesimaksuun, vakuutuksiin, lenkkareihin ja vaatteisiin, eikä edes riitä.

Meillä ydinperheessä tuo ei riitä edes ruokaan, kun teini on liikkuvainen.

Jos palkka on 2,5€/h, niin todennäköisesti yritys hyödyntää osan nuorten 300€ kaupungin työllistämissetelin ja tuosta kun nuori maksaa verot ja muut palkasta vähennettävät maksut, niin ei siitä paljon käteen jää, jos pitää maksaa vielä matkakulut.

Vierailija
57/140 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mmiten palkka voi olla vain 2,5 euroa tunnilta. Menin eka kerran töihin 15-vuotiaana, mutta kyllä minulle maksettiin ihan laillista palkkaa.

Ja työmatka oli 15 km, jonka taitoin polkupyörällä. Pidin matkapäiväkirjaa ja ajoin 1300 km kahden kuukauden aikana. Onneksi ei ollut sateinen kesä.

Vierailija
58/140 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En oikein ymmärtänyt miksi minun pitäisi tämä 50e matkakortti...saat 16-vuotiaasta elatusapua+ lapsilisän

Ei mies edes maksa elatusmaksuja, vaan ne menevät veronmaksajien piikkiin ja Kela maksaa elatusmaksua reilut 100€/kk + lapsilisä, joka menee lapsen ruokaan, puh.liittymään, vesimaksuun, vakuutuksiin, lenkkareihin ja vaatteisiin, eikä edes riitä.

Meillä ydinperheessä tuo ei riitä edes ruokaan, kun teini on liikkuvainen.

Jos palkka on 2,5€/h, niin todennäköisesti yritys hyödyntää osan nuorten 300€ kaupungin työllistämissetelin ja tuosta kun nuori maksaa verot ja muut palkasta vähennettävät maksut, niin ei siitä paljon käteen jää, jos pitää maksaa vielä matkakulut.

Mitkä verot

Vierailija
59/140 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistetaan nyt että lapsen isä ei kysynyt sopiiko minulle että maksan tämän ylimääräisen kulun, vaan päätti että minähän maksan kun maksan kerran kaiken muunkin, saanhan minä tuetkin. Periaatteesta nyt tässä vänkään, että voiko olla reilua tehdä minulle laskua minun selkäni takana.

Vierailija
60/140 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö kulu johtunut lapsen töihin menemisestä?

Kyllä, isänsä järjestämänä isänsä työpaikalle. Minulta ei kysytty mitään, ei ainakaan että sopiiko minulle että maksan tällaisen kulun.

AP

Eikö ole hyvä asia että lapsi sai töitä

Varmaan saa palkkaakin

Tottakai on tosi hieno asia että lapsi kahden viikon pätkän sai. Tienasi tosin vain 2,5e tunnilta, joten ihan en laita lasta itseään maksamaan tätä kulua 😁 Periaatehan tässä nyt vistoaa.

AP

40h viikossa kahden viikon ajan ja palkaksi 200€? En usko.

Kahden viikon työelämään tutustumisestakin saa 335€, eikä tarvi tehdä neljääkymmentä viikkotuntia.