Kumpi maksaa etävanhemman takia syntyvät kulut?
Mitäs mieltä seuraavasta?
Ollaan erottu yli 10 vuotta sitten, molemmat uusissa naimisissa, ex-miehellä kahden yhteisen lapsen lisäksi kaksi uutta lasta, joiden takia ei maksa elatusmaksuja, vaan saan 14- ja 16-vuotiaasta elatusapua. Nyt kesällä exä oli hommannut 16-vuotiaalle kahden viikon pestin omalta työpaikaltaan, joka edellytti 16-vuotiaan kahden viikon oleskelua isänsä luona ja 50 euron matkakortin ostoa.
Exä halusi että minä maksan sen matkakortin. En oikein ymmärtänyt miksi minun pitäisi tämä 50e matkakortti maksaa kun enhän minäkään voi olettaa että exä maksaisi kuluja joiden syntymiseen hänellä ei ole osaa eikä arpaa, ja luulinkin jo että sain perusteluni läpi ja exä pahoitteli ajattelemattomuuttaan. Nyt selvisikin että lapsi oli laitettu maksamaan kortti omista rahoistaan ja sanottu että minä kyllä maksan sen myöhemmin. Ja minähän maksoin, mutta ai että ketutti.
Kumpi tässä nyt on ääliö?
Kommentit (140)
En oikein ymmärtänyt miksi minun pitäisi tämä 50e matkakortti...saat 16-vuotiaasta elatusapua+ lapsilisän
Meillä 16-vuotias maksaa itse matkakorttinsa.
Ensi kerralla lapsi sitten kieltäytyy isän järjestämästä työpaikasta.
Vierailija kirjoitti:
Työssä käyvä nuori.
Samaa mieltä. Tuo olisi ollut sitä elävää oppimateriaalia sille lapselle, jota ei olisi kannattanut ohittaa. Raha ei tule itsestään vaan siihen liittyy myös maksuvelvoitteita.
Vierailija kirjoitti:
Meillä keskusteltaisiin lapsen kanssa siitä, että isä toimii tavalla, jota voi kutsua kohtuuttomaksi. Käytäisiin läpi se, miltä tuntuisi, jos nuorelle tehtäisiin samoin eli hän joutuisi maksamaan jonkun toisen toimista syntyneitä kuluja jne.
Eli sille nuorelle tehtäisiin selväksi, että faktojen valossa isä on äärettömän epäreilu eikä sellaisen ihmisen kanssa kannata paljoa olla tekemisissä. Tuollaiset myrkyttävät mielen, niistä pysytään erossa.
Meillä keskusteltaisiin siitä millaisia velvollisuuksia itsenäisyys ja aikuisuus tuo.
Meillä nuori olisi pantu alunperin pohtimaan että kannattaako 2,5 euron tuntipalkalla menmä töihin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä keskusteltaisiin lapsen kanssa siitä, että isä toimii tavalla, jota voi kutsua kohtuuttomaksi. Käytäisiin läpi se, miltä tuntuisi, jos nuorelle tehtäisiin samoin eli hän joutuisi maksamaan jonkun toisen toimista syntyneitä kuluja jne.
Eli sille nuorelle tehtäisiin selväksi, että faktojen valossa isä on äärettömän epäreilu eikä sellaisen ihmisen kanssa kannata paljoa olla tekemisissä. Tuollaiset myrkyttävät mielen, niistä pysytään erossa.
Siis 50e:n takia nuorelle tehtäisiin selväksi ettei isän kanssa kannata olla tekemisissä ja siitä pitää pysyä erossa?
Olen sanaton...
Mitä lapsi itse teki sen eteen, että olisi saanut kesätöitä koko kesäksi?
Isä teki oikein siinä, että laittoi lapsen maksmaan kortin, mutta väärin siinä että lupasi sinun maksavan takaisin ja sinä tyhmä maksoit. Mitä oppi tästä lapsi? Isä lupasi, että ostat uuden puhelimen, mopon, jne Ja mitä tekee äiti ostaa ettei lapselle tule pahamieli.
Vierailija kirjoitti:
Meillä nuori olisi pantu alunperin pohtimaan että kannattaako 2,5 euron tuntipalkalla menmä töihin.
No äläpä muuta virka! Lievä järkytys oli lapsen palkkalaskelma, mutta ehkäpä oppi oli tässäkin asiassa arvokas. Ja keskusteltu olisi jo etukäteen jos olisin tiennyt palkan olevan noin pieni!
AP
Nuori maksaa sen kortin omasta palkastaan.
Eikö ne kulut syntynyt kuitenkin siitä, että lapsi voi käydä töissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö kulu johtunut lapsen töihin menemisestä?
Kyllä, isänsä järjestämänä isänsä työpaikalle. Minulta ei kysytty mitään, ei ainakaan että sopiiko minulle että maksan tällaisen kulun.
AP
Eikö ole hyvä asia että lapsi sai töitä
Varmaan saa palkkaakin
Tottakai on tosi hieno asia että lapsi kahden viikon pätkän sai. Tienasi tosin vain 2,5e tunnilta, joten ihan en laita lasta itseään maksamaan tätä kulua 😁 Periaatehan tässä nyt vistoaa.
AP
Missä joku tienaa 2, e tunti?
Mikä periaate?
Jos ukko ei maksa koskaan mitään, on mielestäni kohtuutonta, että myös matkakortti menee äidin maksettavaksi. Äidiltä pitäisi löytyä massit normaaliin elämään ja vielä yllättäviin kuluihin. Vastenmielinen vätys-ukko. Otan osaa, ap.
Siis miten palkka voi olla 2,5€/h? Vai onko kyse jostain kesäsetelivirityksestä? Ei kai se ole laillilstakaan maksaa tollaista palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Isä teki oikein siinä, että laittoi lapsen maksmaan kortin, mutta väärin siinä että lupasi sinun maksavan takaisin ja sinä tyhmä maksoit. Mitä oppi tästä lapsi? Isä lupasi, että ostat uuden puhelimen, mopon, jne Ja mitä tekee äiti ostaa ettei lapselle tule pahamieli.
Itseasiassa lapsella on nyt useampikin paikka, yhden niistä (rahakkaimman) hankki itse. Ja tottakai minä ostan lapselleni puhelimen ja mopon, kuka muu ne ostaisi? En kyllä tee niin että pistän lapsen ostamaan ja sanon sitten että isäsi maksaa, kuten lapsen isä nyt on tehnyt.
AP
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä on isän toimista stntynut kulu. Eikö tämä synny lapsen töihin menemisestä
Teinikin tämän ymmärtää. Ja isän turhan haukkumisen
Meillä nämä keskustelut käydään ilman ett äiti syöttää mielipiteitä. Teinit osaa kyllä nähdä monta näkökulmas oikeaan ja väärään. Väärä on ainakin toisen vanhemman haukkuminen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No äläpä muuta virka! Lievä järkytys oli lapsen palkkalaskelma, mutta ehkäpä oppi oli tässäkin asiassa arvokas. Ja keskusteltu olisi jo etukäteen jos olisin tiennyt palkan olevan noin pieni!
AP
Voi pyhä jeesus...Luulisi sinun jo tuossa iässä tietävän, että asioista pitää ottaa selvää riittävän kattavasti etukäteen ja että työssä käymisessä on myös kuluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa lapsella on nyt useampikin paikka, yhden niistä (rahakkaimman) hankki itse. Ja tottakai minä ostan lapselleni puhelimen ja mopon, kuka muu ne ostaisi? En kyllä tee niin että pistän lapsen ostamaan ja sanon sitten että isäsi maksaa, kuten lapsen isä nyt on tehnyt.
AP
Kiitos! Sinun lapsissa on suomen tulevaisuus!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Ääliö.