Kumpi maksaa etävanhemman takia syntyvät kulut?
Mitäs mieltä seuraavasta?
Ollaan erottu yli 10 vuotta sitten, molemmat uusissa naimisissa, ex-miehellä kahden yhteisen lapsen lisäksi kaksi uutta lasta, joiden takia ei maksa elatusmaksuja, vaan saan 14- ja 16-vuotiaasta elatusapua. Nyt kesällä exä oli hommannut 16-vuotiaalle kahden viikon pestin omalta työpaikaltaan, joka edellytti 16-vuotiaan kahden viikon oleskelua isänsä luona ja 50 euron matkakortin ostoa.
Exä halusi että minä maksan sen matkakortin. En oikein ymmärtänyt miksi minun pitäisi tämä 50e matkakortti maksaa kun enhän minäkään voi olettaa että exä maksaisi kuluja joiden syntymiseen hänellä ei ole osaa eikä arpaa, ja luulinkin jo että sain perusteluni läpi ja exä pahoitteli ajattelemattomuuttaan. Nyt selvisikin että lapsi oli laitettu maksamaan kortti omista rahoistaan ja sanottu että minä kyllä maksan sen myöhemmin. Ja minähän maksoin, mutta ai että ketutti.
Kumpi tässä nyt on ääliö?
Kommentit (140)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä nuori olisi pantu alunperin pohtimaan että kannattaako 2,5 euron tuntipalkalla menmä töihin.
No äläpä muuta virka! Lievä järkytys oli lapsen palkkalaskelma, mutta ehkäpä oppi oli tässäkin asiassa arvokas. Ja keskusteltu olisi jo etukäteen jos olisin tiennyt palkan olevan noin pieni!
AP
eihän palkka voi olla vain 2,5 euroa tunnilta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä nuori olisi pantu alunperin pohtimaan että kannattaako 2,5 euron tuntipalkalla menmä töihin.
No äläpä muuta virka! Lievä järkytys oli lapsen palkkalaskelma, mutta ehkäpä oppi oli tässäkin asiassa arvokas. Ja keskusteltu olisi jo etukäteen jos olisin tiennyt palkan olevan noin pieni!
AP
Se on juurikin 2,5 euroa jos työnantaja ottaa nuoren kesäsetelillä eikä maksa muuta palkkaa kuin sen kesäsetelin verran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hop hop nyt narsistihuutelijat ja exää mollaavat. Jos isällä ei ole todettu maksukykyä teinien elatukseen, on isä todennäköisesti melko pa. Elatuslaskelmassa huomioidaan todella rajoitetusti uusien lapsien vaikutus. Äitikään nyt ei ilmeisesti rahassa ui, joten molemmat pyrkivät pärjäämään. Äiti saa lasta kohden kuukaudessa valtiolta n. 250€, vähän reilu ja tämä kesätyöpesti edellytti lapsen olemista isällään 2 viikkoa, äidillä ei siis tältä ajalta ole juoksevia kuluja lapsesta. Ihan loogista silloin, että 50€ lapsen elatukseen tarkoitetuista rahoista irrotettaisiin siihen bussikorttiin.
Mitä tulee 2,5e tuntipalkkaan, homma kuullostaa kesäsetelijärjestelyltä ja vaikka se parisataa käteen ei ihan hirveesti lämmitä, saa nuori arvokasta työkokemusta joka edesauttaa niiden kunnolla palkattujen duunien saamista. Vai kummat luulette että pääosin itkevät työttömyyttä nuorina, ne jotka kaksi viikkoa vääntävät 2,5€ tuntipalkalla vai he, jotka istuvat himassa kertoen miten paljon liian hyviä he ovat moiseen orjatyöhön.
Itse aloitin urani 15 vuotiaana samoin, 2 viikkoa kesäsetelin pikkupalkalla ja tämän jälkeen 8,5€ tunti, kun paikka halusi pitää minut 2 viikon jakson jälkeen. Sen jälkeen en päivääkään ole ollut työttömänä ja tienaan aina yli palkkataulukoiden.
Kyllä ne kulut juoksee tuonkin ajan. Asunto, mopo, vaatteet, hygienia jne.
Ja se kesäseteli ei tarkoita etteikö siihen voisi maksaa päälle palkkaa. Ei meillä 16-vuotias sitä pelkkää 350 euroa tienannut.
Ja hommasi sen lisäksi kaksi muutakin työtä. Yhteenkään ei tarvinnut mennä tolkaisella palkalla.
Mitä se hygieniakulu on?
Olet tuo monta kertaa kolmesta tuöstä kertonut
Niin. Mietipä nyt mitä ne hygieniakulut teinillä voisi olla.
Hygieniakulut kun teini on poissa?
Tai muutenkaan en mainitsisi näitä kuluja kuluiksi
Niin. Eiköhän se teini ihan pakkaa samppoonsa, dödönsä, voiteensa, kynsilakkansa jne mukaan.
Näistä nyt ei kuluja ole
No on.
T. Kahden teinin äiti
No ei ole
T. Kahden teinin äiti
Meillä teinin atoopisen ihon ja päänahan rasvoihin menee yli satasen kuussa, sen lisäksi shampoot, hoitoaineet, dödöt, kuukautissuojat, aurinkorasvat, meikit jne.
Ja lapsi ottaa nämä mukaansa, liikkui hän missä tahansa.Aika paljon rasvaa
Ole onnellinen jos et aiemmin ole törmännyt tietoihin atoopikon ihosta.
Ap mainitsi hygieniakulut loman ajalta. Ehkä heidänkin teini rasvaa satasella kuussa
Kun kovin yleistä se ei ole
Erilaiset iho-ongelmat on pikemminkin sääntö kuin poikkeus murrosiässä.
Ja ne menee ihan itsestään ohi
Missä iässä ne kuuluisi mennä ohi?
Olen kohta 50v ja isäni yli 80v eikä ole vielä menneet ohi. Miten kauan tässä pitää vielä odottaa? Isäni on hakenut apua jopa ulkomaita myöten, muttei lääkärit vain osaa.
Täällä av-palstalla ratkaisu löytyy kaikkiin ongelmiin.
Ei varmaan ihan tavallinen teini-iäniho-ongelma
Minä olen 57 ja kärsin edelleen rasvaisesta epäpuhtaasta ihosta.
Minä olen 50 ja iho on hyvä. Samoin teineilläni
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Se on juurikin 2,5 euroa jos työnantaja ottaa nuoren kesäsetelillä eikä maksa muuta palkkaa kuin sen kesäsetelin verran.
Ei ole
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja ei ole itse vastannut tässä ketjussa pariin kertaan esitettyyn kysymykseen: Miten on mahdollista, ettei isä maksa elatusmaksuja kahdesta ensimmäisestä lapsestaan?
Jos isä maksaisi elatusmaksut, niin tuo 50 euroa olisi sen rinnalla ihan pikku juttu.
Maksuvapautus.
Aloitusviestissä todetaan: "Nyt kesällä exä oli hommannut 16-vuotiaalle kahden viikon pestin omalta työpaikaltaan"...
Aloituksen mukaan exällä siis on työpaikka, mutta yllä olevan viestin mukaan hänellä on silti maksuvapautus elatusmaksuista. Jokin tässä ei nyt täsmää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä lapsi itse teki sen eteen, että olisi saanut kesätöitä koko kesäksi?
Isä teki oikein siinä, että laittoi lapsen maksmaan kortin, mutta väärin siinä että lupasi sinun maksavan takaisin ja sinä tyhmä maksoit. Mitä oppi tästä lapsi? Isä lupasi, että ostat uuden puhelimen, mopon, jne Ja mitä tekee äiti ostaa ettei lapselle tule pahamieli.
Itseasiassa lapsella on nyt useampikin paikka, yhden niistä (rahakkaimman) hankki itse. Ja tottakai minä ostan lapselleni puhelimen ja mopon, kuka muu ne ostaisi? En kyllä tee niin että pistän lapsen ostamaan ja sanon sitten että isäsi maksaa, kuten lapsen isä nyt on tehnyt.
AP
Ääliö.
Tässä varmaan osasyy siihen, että on näitä velkaantuneita, luottotiedottomia myös nuorissa. Ei aseteta mitään tavoitteita, mihin säästää tai ei juurikaan tarvitse odottaa mitään.
Kaikki mopot, uusimmat puhelimet jne. ilmestyvät vain käyttöön. Käydään töissä, vanhemmat eivät raaski vaatia lapselta mitään osallistumista, vaan raha jää omaan, aivan suunnittelemattomaan käyttöön.
Ennen lapset aikuistuttuaan saattoivat maksaa jotakin ruokarahaa, jos asuivat vielä kotona. Siinä samalla opetettiin, että kaikki raha ei ole vain nautintoihin.
Jos ei halua lapsen osallistuvan kuluihin, voisi opettaa hänelle säästämistä ja sijoittamista, etteivät rahat kulu vain jonnin joutavaan.
Nyt jos ei saada kaikkia mielihaluja heti tyydytetyksi, otetaan pikavippi.
Sama asia asuntolainojen kanssa, otetaan suhteettoman iso velka, kun se oma valkoinen koti on saatava heti. Ennen aloitettiin pienestä, säästettiin ja harkittiin, mihin rahkeet riittävät.
Tämä on tällaista ennen-jargonia, mutta jotakin olisi varmaan opittavaakin. Enkä syyllistä nuoria, lähinnä mitä vanhemmille on tapahtunut, kun ei opeteta kotona taloudenpidon alkeita.
Moni vanhempi kokee katkeruutta siitä, että joutui tekemään töitä hyvinkin nuoresta ja tällöinen ne kodin rahavarat sulkeutuivat ja joutuivat vastamaan omista kuluista. Omille lapsille halutaan tarjota jotain parempaa mitä itsellä oli.
Kyllä sen ymmärrän, mutta onko se lapselle enemmän ja paremmin, jos hän ei saa kotoa mitään tietotaitoa taloudenpidosta?
En tarkoita vanhaan palaamista, vaan järjen käyttöä. Vanhempien pitäisi myös miettiä tunnetasolla, kuinka paljon hän ostamalla lapselleen kaikkea mahdollista ehdoitta, käsittelee omia pettymyksiään asioista ja tavaroista, mitä ei koskaan saanut. Käsittelee noita katkeruuksiaan, joista puhuit. Niitä käsitellään terapiassa, eikä oman lapsen kautta
Samoin toimivat vanhemmat, jotka lievittävät omia pettymyksiään urheilussa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on niin nähtyä ja kuultua. Mies luikertelee kaikista vastuista, eikä suostu maksamaan omalle lapselleen edes vaivaista 50 euron matkakorttia, jonka omalla toiminnallaan lapselle on tarpeelliseksi tehnyt.
Näitä kultakimpaleita te naiset kilpaa haalitte ja jälkeenpäin valitatte valintojenne huonoutta.
Miten se narsisti mies voi muka olla niin ihana suhteen alussa, että sille tehdään useita lapsia? Pakkohan tuossa on olla vähän omaakin typeryyttä, että lähtee tuollaisten mulkeroiden matkaan.
Huomaatteko itsessänne jotain muutoksia lasten hankkimisen jälkeen. Viehättikö miehen ylimielisyys ja itsevarmuus tapaamishetkellä enemmän kuin nyt kahden lapsen ja eron jälkeen.
Nyt se hiljainen ja kiltti ei niin itsevarma mies sitten kelpaisikin suhteeseen. Hassu maailma.
Ohiksena: isä hommasi teineille kesätyöpaikan, on mielestäni iso juttu eikä mitään vastuun pakoilua. Kesätöitä on todella vaikea löytää.
Kyllä munkin mielestä tuo tuntipalkka on aivan naurettava.Ottiko isä palkastakin osan itselleen.Kummallinen ky:pä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on niin nähtyä ja kuultua. Mies luikertelee kaikista vastuista, eikä suostu maksamaan omalle lapselleen edes vaivaista 50 euron matkakorttia, jonka omalla toiminnallaan lapselle on tarpeelliseksi tehnyt.
Näitä kultakimpaleita te naiset kilpaa haalitte ja jälkeenpäin valitatte valintojenne huonoutta.
Miten se narsisti mies voi muka olla niin ihana suhteen alussa, että sille tehdään useita lapsia? Pakkohan tuossa on olla vähän omaakin typeryyttä, että lähtee tuollaisten mulkeroiden matkaan.
Huomaatteko itsessänne jotain muutoksia lasten hankkimisen jälkeen. Viehättikö miehen ylimielisyys ja itsevarmuus tapaamishetkellä enemmän kuin nyt kahden lapsen ja eron jälkeen.
Nyt se hiljainen ja kiltti ei niin itsevarma mies sitten kelpaisikin suhteeseen. Hassu maailma.
Hiljainen ja kiva mies kyllä kelpaisi, mutta kiltteysharhainen ei. Itseään kiltiksi sanova mies on mielestäni jotenkin ihmisenä vajaa. Lapset ja eläimet on kilttejä jos ovat, ei aikuiset. Aikuinen kiltti=sisimmässään ja elämässään katkera kynnysmatto. Ja harhoissa siksi, että äitiä todellisuudessa etsivä "kiltti" mies on kaikkea muuta kuin kiva kumppani naiselle. Katkeruutta ei voi kiltteydeksi muuttaa millään.
Jos haluan itselleni jonkin kiltin ja vähän epävarman asuinkumppanin, otan koiranpennun. Siitä kumminkin tulee joskus aikuinen.
Kuten huomaat, aikuistkiltteys herättää muissa lähinnä aggressiota, koska "kiltti" ei halua itse sitä käsitellä.
Oli varmaan Alepan paikka jossa saa parisataa parista viikosta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja ei ole itse vastannut tässä ketjussa pariin kertaan esitettyyn kysymykseen: Miten on mahdollista, ettei isä maksa elatusmaksuja kahdesta ensimmäisestä lapsestaan?
Jos isä maksaisi elatusmaksut, niin tuo 50 euroa olisi sen rinnalla ihan pikku juttu.
Maksuvapautus.
Aloitusviestissä todetaan: "Nyt kesällä exä oli hommannut 16-vuotiaalle kahden viikon pestin omalta työpaikaltaan"...
Aloituksen mukaan exällä siis on työpaikka, mutta yllä olevan viestin mukaan hänellä on silti maksuvapautus elatusmaksuista. Jokin tässä ei nyt täsmää.
Niin, eihän suomessa voi olla työtä josta tienaa alle 1500€/kk, ei kun hetkinen omat tuloni on 1100€/kk (brutto)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Ei ole
No on. Laskutaito?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksuvapautus.
Exä ei tienaa niin paljoa, että rahat riittäisivät. Nykyinen vaimo ei käsittääkseni käy töissä, joten tämänhetkinen perhe on prioriteetti. Suhtautuminen kaikkiin näistä lapsista koituviin kuluihin on ollut "maksa sää, kun tuet tulee sulle". Polkupyöriin, kännyköihin, talvivaatteisiin etc. ei ole ikinä tullut mitään osallistumista, kun "mulle tulee tuet".
Olen ollut nykyisen mieheni kanssa jo 10 vuotta, ja hän maksaa nyt jo täysi-ikäisille lapsilleen edelleen vakuutuksia, puhelinlaskuja jne koska haluaa osallistua. Aikamoinen ero suhtautumisessa.
AP
Miehellä on firma, muttei 50 € maksukykyä?
Työpaikka on aina plussaa: olen hyvin iloinen, että lapsesi sai sen; varmasti on hyötyä tulevaisuudessa.
Hyvä, että maksoit kortin.
Hyvä, että viisikymppiä liikeni. Mihen se olisi pitänyt maksaa, mutta maksukyvytön ei kykene.
Hyvää kesää, AP. ♥
Olet hyvän kesän hyvällä ja oikeudenmukaisella toiminnallasi ansainnut.
Marssi sossuun - sieltähän se muukin vapaa ja valistunut yhteiskuntamme perusta hakee rahoituksensa vapaaseen elämäänsä..
Vilunki kirjoitti:
Ensinnäkin, miten on mahdollista että mies ei maksa elatusapua kahdesta ensimmäisestä lapsestaan? Ei se, että saa uusia lapsia tarkoita sitä, että ensin hankittujen osalta isän elatusvelvollisuus raukeaa ja elatus siirtyy yhteiskunnan maksettavaksi!
Siitä matkakortin maksamisesta: Onhan hyvä että mies järjesti pestin nuorelle. Sehän tässä oli pääasia, joten olisitte vaikka voineet pistää isän kanssa laskun puoliksi.
Jos mukula saa yöstä palkkaa, hän maksaa matkansa itse. Hän asuu, syö ja harrastaa ilmaiseksi. On hyvä opetella elämän realiteetteja kuten vastuuta ja rahankäyttöä jo nyt.
Kakara viilaa linssiin. Kumpikin vanhemmista pulittaa hänelle 50 €, kun vähän selittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Omat lapset ovat aloittaneet työuransa juurikin noiden kesätyöseteleiden avulla. Vaikka palkka on pieni, niin on niistä työpätkistä ollut apua seuraavina kesinä töitä hakiessa.
Lähivanhemman tehtävä on mahdollistaa lasten vierailut etän luona. Lähi siis maksaa - niistä rahoista, joita hän saa eksältään elareina. Niillähän rahoitetaan lapsesta aiheutuvat kulut.
En nyt kyllä hahmota lainkaan miten tää koko vuodatus liittyy tilanteeseen jossa reilusti alaikäinen menee kesäsetelillä ekaa kertaa kesätyöhön ja tienaa siitä 350 euroa.
Kyllä minä maksoin teinin työssä syömät eväät ja matkakortin - jota vieläpä on käyttänyt muuhunkin kuin niihin työmatkoihin.