Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kumpi maksaa etävanhemman takia syntyvät kulut?

Vierailija
13.07.2018 |

Mitäs mieltä seuraavasta?

Ollaan erottu yli 10 vuotta sitten, molemmat uusissa naimisissa, ex-miehellä kahden yhteisen lapsen lisäksi kaksi uutta lasta, joiden takia ei maksa elatusmaksuja, vaan saan 14- ja 16-vuotiaasta elatusapua. Nyt kesällä exä oli hommannut 16-vuotiaalle kahden viikon pestin omalta työpaikaltaan, joka edellytti 16-vuotiaan kahden viikon oleskelua isänsä luona ja 50 euron matkakortin ostoa.

Exä halusi että minä maksan sen matkakortin. En oikein ymmärtänyt miksi minun pitäisi tämä 50e matkakortti maksaa kun enhän minäkään voi olettaa että exä maksaisi kuluja joiden syntymiseen hänellä ei ole osaa eikä arpaa, ja luulinkin jo että sain perusteluni läpi ja exä pahoitteli ajattelemattomuuttaan. Nyt selvisikin että lapsi oli laitettu maksamaan kortti omista rahoistaan ja sanottu että minä kyllä maksan sen myöhemmin. Ja minähän maksoin, mutta ai että ketutti.

Kumpi tässä nyt on ääliö?

Kommentit (140)

Vierailija
1/140 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sietämätön ex. Kiitos sinulle, että olet suurisydämisempi etkä anna lapsen kärsiä isänsä saituudesta ja ilkeydestä. Joka kerran noi tilanteet vaan kirpaisee...

Vierailija
2/140 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoliksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/140 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on ääliö, mutta syystä en ole yhtään varma.

Mutta jos tarinan äiti saisi uusia lapsia uuden miehen kanssa, niin kuka maksaisi näiden teinien kulut? Vai alkaisko isä sitten maksamaan elareita?

Vierailija
4/140 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kulu johtunut lapsen töihin menemisestä?

Vierailija
5/140 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin, miten on mahdollista että mies ei maksa elatusapua kahdesta ensimmäisestä lapsestaan? Ei se, että saa uusia lapsia tarkoita sitä, että ensin hankittujen osalta isän elatusvelvollisuus raukeaa ja elatus siirtyy yhteiskunnan maksettavaksi!

Siitä matkakortin maksamisesta: Onhan hyvä että mies järjesti pestin nuorelle. Sehän tässä oli pääasia, joten olisitte vaikka voineet pistää isän kanssa laskun puoliksi.

Vierailija
6/140 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se eksän pitäisi maksaa. Ostaako se teineilleen mitään?

Kumoaako uudet lapset todella esikoisten elatustarpeen? No huh huh, sanon minä..

Vierailija
7/140 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, isänsä järjestämänä isänsä työpaikalle. Minulta ei kysytty mitään, ei ainakaan että sopiiko minulle että maksan tällaisen kulun.

AP

Vierailija
8/140 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen pitänyt sellaista periaatetta, että alaikäisen kulut, kesätyöhön liittyvätkin kuten eväät ja matkakortin, hoidan. Täysi-ikäinen maksaa esim. bensat itse, mutta saa lainata autoa.

Välillä lipsun ja tankkaan täysi-ikäisillekin, tai laitan lounasrahaa. Ei niillä kesätöillä rikastumaan pääse ja pitkä talvi edessä, joka niillä hankkeilla pitäisi opiskelijan elellä.

Vierailija
9/140 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumoaako uudet lapset todella esikoisten elatustarpeen? No huh huh, sanon minä..

Ei osallistu kuin petiin ja puuroon joka toinen viikonloppu, mutta 16-vuotiaan leirikoulusta maksoi puolet kun lapsi ei olisi muutoin päässyt reissuun ollenkaan.

AP

Vierailija
10/140 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vilunki kirjoitti:

Ensinnäkin, miten on mahdollista että mies ei maksa elatusapua kahdesta ensimmäisestä lapsestaan? Ei se, että saa uusia lapsia tarkoita sitä, että ensin hankittujen osalta isän elatusvelvollisuus raukeaa ja elatus siirtyy yhteiskunnan maksettavaksi!

Siitä matkakortin maksamisesta: Onhan hyvä että mies järjesti pestin nuorelle. Sehän tässä oli pääasia, joten olisitte vaikka voineet pistää isän kanssa laskun puoliksi.

Todettu ettei ole maksukykyä

Vierailija
11/140 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, isänsä järjestämänä isänsä työpaikalle. Minulta ei kysytty mitään, ei ainakaan että sopiiko minulle että maksan tällaisen kulun.

AP

Eikö ole hyvä asia että lapsi sai töitä

Varmaan saa palkkaakin

Vierailija
12/140 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on niin nähtyä ja kuultua. Mies luikertelee kaikista vastuista, eikä suostu maksamaan omalle lapselleen edes vaivaista 50 euron matkakorttia, jonka omalla toiminnallaan lapselle on tarpeelliseksi tehnyt.

Näitä kultakimpaleita te naiset kilpaa haalitte ja jälkeenpäin valitatte valintojenne huonoutta.

Miten se narsisti mies voi muka olla niin ihana suhteen alussa, että sille tehdään useita lapsia? Pakkohan tuossa on olla vähän omaakin typeryyttä, että lähtee tuollaisten mulkeroiden matkaan.

Huomaatteko itsessänne jotain muutoksia lasten hankkimisen jälkeen. Viehättikö miehen ylimielisyys ja itsevarmuus tapaamishetkellä enemmän kuin nyt kahden lapsen ja eron jälkeen.

Nyt se hiljainen ja kiltti ei niin itsevarma mies sitten kelpaisikin suhteeseen. Hassu maailma.

Vierailija
13/140 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen pitänyt sellaista periaatetta, että alaikäisen kulut, kesätyöhön liittyvätkin kuten eväät ja matkakortin, hoidan. Täysi-ikäinen maksaa esim. bensat itse, mutta saa lainata autoa.

Välillä lipsun ja tankkaan täysi-ikäisillekin, tai laitan lounasrahaa. Ei niillä kesätöillä rikastumaan pääse ja pitkä talvi edessä, joka niillä hankkeilla pitäisi opiskelijan elellä.

Meillä samoin. Paitsi maksan 18v kulut myös

Mutta en tässä kohdassa sanoisi että kulu on exän aiheuttama

Jos vanhemmat on köyhiä, voi lapsi maksaa itse sen matkakortin. Varmaan jää plussalle verrattuna ei töitä lainkaan

Vierailija
14/140 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on niin nähtyä ja kuultua. Mies luikertelee kaikista vastuista, eikä suostu maksamaan omalle lapselleen edes vaivaista 50 euron matkakorttia, jonka omalla toiminnallaan lapselle on tarpeelliseksi tehnyt.

Näitä kultakimpaleita te naiset kilpaa haalitte ja jälkeenpäin valitatte valintojenne huonoutta.

Miten se narsisti mies voi muka olla niin ihana suhteen alussa, että sille tehdään useita lapsia? Pakkohan tuossa on olla vähän omaakin typeryyttä, että lähtee tuollaisten mulkeroiden matkaan.

Huomaatteko itsessänne jotain muutoksia lasten hankkimisen jälkeen. Viehättikö miehen ylimielisyys ja itsevarmuus tapaamishetkellä enemmän kuin nyt kahden lapsen ja eron jälkeen.

Nyt se hiljainen ja kiltti ei niin itsevarma mies sitten kelpaisikin suhteeseen. Hassu maailma.

Mies hankki lapselle kesätyön

Vierailija
15/140 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Eikö ole hyvä asia että lapsi sai töitä

Varmaan saa palkkaakin

Tottakai on tosi hieno asia että lapsi kahden viikon pätkän sai. Tienasi tosin vain 2,5e tunnilta, joten ihan en laita lasta itseään maksamaan tätä kulua 😁 Periaatehan tässä nyt vistoaa.

AP

Vierailija
16/140 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen kumpi saa sen lapsilisän ja elatusmaksun. Niillähän kompensoidaan niitä lapsen aiheuttamia kuluja. Mikäänhän ei takaa ettei korttia käytetä muuhun kuin vain niihin työmatkakuluihin...

Vierailija
17/140 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkakortti voimassa kuukauden? Ja työn kesto kaksi viikkoa, hmmm. Mitä jos maksaisitte ihan puoliksi?

Vierailija
18/140 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat olette ääliötä. Miksi ei vaan voinut maksaa sitä puoliksi?

ps. tuon ikäinen voi jo vähän itsekin kantaa vastuuta

Vierailija
19/140 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On juridisesti säädetty, että muualla asuvan vanhemman ainoa velvollisuus on maksaa elatusmaksuja.

Vierailija
20/140 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työssä käyvä nuori.