Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työtön asuu 300 neliön omakotitalossa pelkän sosiaalituen avulla! - "Muiden rahoilla elämisestä on tullut muotia"

Vierailija
29.06.2018 |

Lukija: En etsinyt kokoaika­työtä, se olisi johtanut kurjuuteen – ”Muiden rahoilla elämisestä tullut muotia”

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005733502.html

Artikkelin henkilö asuu siis vuokralla isossa omakotitalossa yhteiskunnan tuilla. Samaan aikaan työssäkäyvät asuvat pienissä kopeissa ja joutuvat maksamaan vuokransa itse.

Kommentit (327)

Vierailija
221/327 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukija: En etsinyt kokoaika­työtä, se olisi johtanut kurjuuteen – ”Muiden rahoilla elämisestä tullut muotia”

Artikkelin henkilö asuu siis vuokralla isossa omakotitalossa yhteiskunnan tuilla. Samaan aikaan työssäkäyvät asuvat pienissä kopeissa ja joutuvat maksamaan vuokransa itse.

Tämä henkilö on neljän lapsen yksinhuoltaja (minkä jätit mainitsematta). Kerrostaloyksiöönkö heidän pitäisi ahtautua?

Noo, ei se 300 neliötäkään varmaan ihan pakollinen ole? Esim 3 makuuhuonetta olisi ihan passeli. Kaksikin, jos lapset vielä pieniä.

Juuri näin. Moni työssäkäyväkin lapsiperhe pärjää 2-3 makuuhuoneen asunnoissa (=60-100 neliötä). Sitten yhteiskunnan varoilla kustannetaan 300 neliötä työttömälle.

Yhteiskunnan rahoilla kustannetaan myös presidentille perheineen Mäntyniemi ja Kultaranta, vaikka 3 henkisenä perheenä he mahtuisivat kerrostalokaksioonkin - minkä voisivat maksaa itse.

Mutta et kuitenkaan kadehdi presidenttiä, mikset?

Koska presidentti tekee työtä ja on tärkeä ihminen.

Vierailija
222/327 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yngwie Malmsteen kirjoitti:

itse asun 65 nelioön asunnossa Vantaalla yksin, vuokra 800 e. sossu/kela maksaa kaiken ja saan 500 e käteen kuuussa, nyt karenssikin loppuu ja  työkkäri jatkuu. kela vaatii periaatteessa pienempää asuntoa mutta kun ei kaupunnki tarjoa sitä niin en aio muuttaa. täänä lähen ruoka-apuun hakemaan muutaman päivän ruoat eli grillipihvit ja mmuut herkut.

toki kaipaisin tekemistä, ehkä meen vaaaehtoistyhön itsekin kun ei jaksa kokopäivöduunia

Onnea sinulle.

Minä asun teinin kanssa 48 neliön asunnossa Tampereella, yksi makuuhuone joka on teinin huone. Itse nukun patjalla olohuoneen lattialla ja siivoan patjan aamulla vaatekomeroon pois näkyvistä. Vuokra on kuitenkin 740 euroa, vaikka asunto ei ole ydinkeskustassa eikä hyväkuntoinen. Ainoa asunto, jonka sain, kun piti edellisestä asunnosta muuttaa. Minulle ei sossu maksa ns. erotusta, vaan laskee toimeentulotuen hyväksyttävien asumismenojen mukaan, vaikka jouduin tekemään vuoden määräaikaisen vuokrasopimuksen edes tämän asunnon saadakseni.

Töissä olen aina kun onnistun töitä saamaan, mutta ansiosidonnaista ei muuteta kesken vuoden viimeisimpien tulojen mukaiseksi, joten se on minulla aika surkean pieni.

Voitte kuvitella miten mukavaa on odotella tukipäätöstä työkeikan jälkeen, kun mitään säästöjä ei ole eikä voikaan olla, kun on toimeentulotuen asiakas.

Miten et muka saanut halvempaa? Hervannasta saa tuohon hintaan 4h+k, ja uudehkoja asuntoja kaikki (0-15 vuotta vanhoja). Mä maksoin 46 m2 kaksiosta 500e, etäisyys keskustasta 4km.

Ei ollut Hervannassa silloin sopivaa tarjolla ja aikaa löytää uusi asunto oli kuukausi. Hervannasta en kyllä muutenkaan ensisijaisesti asuntoa katsellut, koska olin töissä tuolloin ja autottomana pyrin saamaan asunnon mahdollisimman läheltä työpaikkaa (olin töissä tuossa kohtaa) ja lapsen koulua.

Olen tinkinyt asumisesta jo noiden neliöiden osalta, joten en halua tinkiä enää sijainnista. Jos aikoo töissä jaksaa (jos töitä jossain vaiheessa taas saa) on aika tärkeää asua sellaisessa taloyhtiössä, jossa on yöllä nukkumisrauha. Ihan mihin tahansa ei viitsi muuttaa vain hinnan takia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/327 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yngwie Malmsteen kirjoitti:

itse asun 65 nelioön asunnossa Vantaalla yksin, vuokra 800 e. sossu/kela maksaa kaiken ja saan 500 e käteen kuuussa, nyt karenssikin loppuu ja  työkkäri jatkuu. kela vaatii periaatteessa pienempää asuntoa mutta kun ei kaupunnki tarjoa sitä niin en aio muuttaa. täänä lähen ruoka-apuun hakemaan muutaman päivän ruoat eli grillipihvit ja mmuut herkut.

toki kaipaisin tekemistä, ehkä meen vaaaehtoistyhön itsekin kun ei jaksa kokopäivöduunia

Onnea sinulle.

Minä asun teinin kanssa 48 neliön asunnossa Tampereella, yksi makuuhuone joka on teinin huone. Itse nukun patjalla olohuoneen lattialla ja siivoan patjan aamulla vaatekomeroon pois näkyvistä. Vuokra on kuitenkin 740 euroa, vaikka asunto ei ole ydinkeskustassa eikä hyväkuntoinen. Ainoa asunto, jonka sain, kun piti edellisestä asunnosta muuttaa. Minulle ei sossu maksa ns. erotusta, vaan laskee toimeentulotuen hyväksyttävien asumismenojen mukaan, vaikka jouduin tekemään vuoden määräaikaisen vuokrasopimuksen edes tämän asunnon saadakseni.

Töissä olen aina kun onnistun töitä saamaan, mutta ansiosidonnaista ei muuteta kesken vuoden viimeisimpien tulojen mukaiseksi, joten se on minulla aika surkean pieni.

Voitte kuvitella miten mukavaa on odotella tukipäätöstä työkeikan jälkeen, kun mitään säästöjä ei ole eikä voikaan olla, kun on toimeentulotuen asiakas.

Kannattaa etsiä uusi kämppä! Esim. Tesomalla on edullisempaa, toki sitten bussilipun tarvitsee. Mutta voi saada neliöitä lähes tuplat enemmän tuosta sun nykyisestäsi.

Vierailija
224/327 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

fiksut ihmiset ry. kirjoitti:

Ihan kuka tahansa voi tehdä samoin miksi valitatte?Toiset vain osaavat hoitaa asiansa hyvin älykkyytensä avulla ja jos asut kanakopissa niin kertoohan se jo jotain ;)

Mielestäsi älykkyyttä on nyhtää yhteiskunnalta tukia mahdollisimman paljon? Mites muuten sitten kun tukia ei ole varaa maksaa, kuka palkkaa tuollaisen elämäntapatyöttömän ilman mitään työkokemusta?

tukia ei ole varaa maksaa = paskapuhetta

Miten Suomella on varaa maksaa miljardeja yritystukia, joka ei kuulu yhteiskunnan ydintehtäviin, mutta ei ole olevinaan varaa pitää huolta ihmisistä, joka taas on valtion ydintehtävä. Kuuluu yksinkertaisesti sivistykseen, että ihmisiä ei jätetä heitteille. Nykyisin sivistyksen arvostus on laskenut ja tilalle tullut materian ihannointi. Materiaa saa rahalla, joten sitä on silloin oltava itsellä niin paljon, ettei tahdo muualle liietä.

Vierailija
225/327 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan kuka tahansa voi tehdä samoin miksi valitatte?Toiset vain osaavat hoitaa asiansa hyvin älykkyytensä avulla ja jos asut kanakopissa niin kertoohan se jo jotain ;)

Mielestäsi älykkyyttä on nyhtää yhteiskunnalta tukia mahdollisimman paljon? Mites muuten sitten kun tukia ei ole varaa maksaa, kuka palkkaa tuollaisen elämäntapatyöttömän ilman mitään työkokemusta?

Miten Suomella on varaa maksaa miljardeja yritystukia, joka ei kuulu yhteiskunnan ydintehtäviin, mutta ei ole olevinaan varaa pitää huolta ihmisistä, joka taas on valtion ydintehtävä. Kuuluu yksinkertaisesti sivistykseen, että ihmisiä ei jätetä heitteille. Nykyisin sivistyksen arvostus on laskenut ja tilalle tullut materian ihannointi. Materiaa saa rahalla, joten sitä on silloin oltava itsellä niin paljon, ettei tahdo muualle liietä.

Yhä edelleenkään Suomi ei maksa miljardeja (monikko) vaan sellaisen 1.1 miljardia. Lopettakaa jo toi perusteeton väittäminen.

Vierailija
226/327 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhä edelleenkään Suomi ei maksa miljardeja (monikko) vaan sellaisen 1.1 miljardia. Lopettakaa jo toi perusteeton väittäminen.

https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/220133-kohuraportti-suomen-4mrdn-euron…

Vierailija
227/327 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannustinloukku on tuossa se ongelma. Kansalaispalkka ratkaisu. Kun ihminen voi omalla työllään parantaa elintasoaan se motivoi. Lisäksi koulutetulle ihmiselle on suurempi kynnys vastaanottaa paskaduunia. Se kun ei oikein näytä hyvältä merkintänä CVssä kun haetaan niitä oman alan töitä. Mieluummin elää vaikka sapattivuoden. Kansalaispalkkaa Suomessa tuskin toteutetaan joten työttömät pysyvät vasedeskin kiireisinä yrittäessään hankkia tukiviidakosta itselleen jokapäiväisen elannon ja asunnon.

Onko koulutetun ihmisen pakko merkitä sinne CVseen se paska duuni?

Mutta joo joku kansalaispalkka systeemi pitäisi kyllä olla.

Jos ei merkitse, sitten cv:ssä on siinä kohtaa aukko. Paha paha paha. Suo siellä vetelä täällä.

Vierailija
228/327 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä henkilö on neljän lapsen yksinhuoltaja (minkä jätit mainitsematta). Kerrostaloyksiöönkö heidän pitäisi ahtautua?

Noo, ei se 300 neliötäkään varmaan ihan pakollinen ole? Esim 3 makuuhuonetta olisi ihan passeli. Kaksikin, jos lapset vielä pieniä.

Juuri näin. Moni työssäkäyväkin lapsiperhe pärjää 2-3 makuuhuoneen asunnoissa (=60-100 neliötä). Sitten yhteiskunnan varoilla kustannetaan 300 neliötä työttömälle.

Yhteiskunnan rahoilla kustannetaan myös presidentille perheineen Mäntyniemi ja Kultaranta, vaikka 3 henkisenä perheenä he mahtuisivat kerrostalokaksioonkin - minkä voisivat maksaa itse.

Mutta et kuitenkaan kadehdi presidenttiä, mikset?

Koska presidentti tekee työtä ja on tärkeä ihminen.

Tiedätkö, että presidentti ei maksa palkkiostaan veroa? Eli hän loisii käyttäessään julkisia palveluita.

Vierailija
229/327 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahimpia lompakkoloisia ovat kansanedustajat. He elävät veronmaksajien rahoilla, eivät maksa taksista, lentokonematkoista, bussimatkoista, jne, jne.

Vierailija
230/327 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannustinloukku on tuossa se ongelma. Kansalaispalkka ratkaisu. Kun ihminen voi omalla työllään parantaa elintasoaan se motivoi. Lisäksi koulutetulle ihmiselle on suurempi kynnys vastaanottaa paskaduunia. Se kun ei oikein näytä hyvältä merkintänä CVssä kun haetaan niitä oman alan töitä. Mieluummin elää vaikka sapattivuoden. Kansalaispalkkaa Suomessa tuskin toteutetaan joten työttömät pysyvät vasedeskin kiireisinä yrittäessään hankkia tukiviidakosta itselleen jokapäiväisen elannon ja asunnon.

Onko koulutetun ihmisen pakko merkitä sinne CVseen se paska duuni?

Mutta joo joku kansalaispalkka systeemi pitäisi kyllä olla.

Jos ei merkitse, sitten cv:ssä on siinä kohtaa aukko. Paha paha paha. Suo siellä vetelä täällä.

No mutta eikö työttömyyskin ole aukko CVssä?

Vierailija
231/327 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harva työtön varmaan asuu 300 neliön talossa vuokralla. Itsekin olen työtön. Tehnyt yli 30 vuotta työtä ja olen lähempänä 60 ikävuotta. Näitä minulaisiani työttömiä on varmaan paljon, ja me ollaan ihan tavallisia ihmisiä. Työllistyminen on aika vaikeata tässä iässä varsinkin kun koulutus työhön, jota olet koko ikäsi tehnyt on vanhentunut.  Tilanteeni olisi ehkä helpompi, jos pystyisin tekemään entistä ammattiani, mutta uudet yrittäjät eivät  enää voisi palkkaan minua. Työpaikkani hävisi kun työnantajani jäi eläkkeelle vuosi sitten.  En ole varma saanko enää töitä. Ottaisitko itse tämän ikäisen töihin jos nuorempiakin on tulossa?  Siis johonkin tehdastöihin joihin aijon jatkossa yrittää.

Vierailija
232/327 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän siitä saa kun neliörajoitukset poistettiin asumistuesta.

Neliörajoitukset takaisin ja siten, että vain 20 neliöön asti / yksi asukas annetaan täyttä tukea. Eli siis 20 neliötä sinkkutalouksille, 40 neliötä kahden hengen talouksille jne.

On oikeasti täysin käsittämätöntä, että voidaan veronmaksajien rahoilla maksaa 300 neliön asunnossa asumista. Ei se tuolloin ole ihmekään, että valtion talous on kuralla. Olen ihan varma, että Suomi on tässä ainoa laatuaan maailmassa. Ei taatusti missään muualla anneta näin avokätisesti sosiaalietuuksia.

Vierailija
233/327 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Neliörajoitukset takaisin ja siten, että vain 20 neliöön asti / yksi asukas annetaan täyttä tukea. Eli siis 20 neliötä sinkkutalouksille, 40 neliötä kahden hengen talouksille jne.

On oikeasti täysin käsittämätöntä, että voidaan veronmaksajien rahoilla maksaa 300 neliön asunnossa asumista. Ei se tuolloin ole ihmekään, että valtion talous on kuralla. Olen ihan varma, että Suomi on tässä ainoa laatuaan maailmassa. Ei taatusti missään muualla anneta näin avokätisesti sosiaalietuuksia.

Entä mistä niitä 20 neliön asuntoja riittää kaikille?

Jos kerran Suomi on niin avokätinen etuuksissa, miksi ihmeessä Euroopan neuvosto huomautti jälleen Suomea liian alhaisesta perusturvasta?

Vierailija
234/327 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sä olet vaan kateellinen

En, vaan tietoinen sitä, että minkään valtiontalouden rahavarat eivät ole loputtomat.

Vierailija
235/327 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluattteko tietää mitä tulevaisuudessa tulee tapahtumaan? Tuottavuus tulee kasvamaan ja sosiaaliturva paranemaan.

Elämme samaa murrosaikaa, kuin ennen teollistumista. Tai ainakin toivon, että hyvinvointia jaetaan myös köyhille. 

Kun robotit alkavat hoitamaan asioita enemmän ja enemmän (kuten jo nyt bussikuskeina jne.) Niin paljon työpaikkoja tulee katoamaan, eikä ihmisiä voi työntää johonkin nälkäkuurillekaan.

Nämä ihmiset, jotka puhuvat rahojen loppumisesta eivät näe tuottavuuden kasvua, kun robotti ei käy kusella, eikä syömässä ja tekee töitä 24/7. 

Sinkkumies

Minä en toivo että hyvinvointia jaetaan myös köyhille, minä toivon että sitä jaetaan oikeudenmukaisesti niille ketkä sitä on luomassa. Ne jotka eivät osallistu kykyjensä mukaan, vaan tuhoavat hyvinvointia saavat nauttia oman "työnsä" hedelmistä. En halua että minun selkänahastani revitään vapaamatkustajien hyvinvointi.

Vapaamatkustajia ovat mm. Keskituloiset, jotka niin hyvällä omalla tunnolla katsovat oikeudekseen saada lapsilisät heti, kun lisääntyvät, koska eiväthän he nyt itse mitenkään pystyisi jälkikasvuaan ruokkimaan. He katsovat oikeudekseen pistää lapsilisät pankkitilille kasvamaan korkoa, jotta mukelo saa sitten sen mopoauton tai pesämunan opiskelukämppää varten, samaan aikaan, kun köyhältä perheeltä menee ihan kaikki lapsilisät perusruokaan. Jokainen voi itsekseen miettiä, kuinka sitä ollaankaan valmiit ottamaan yhteiskunnalta kaikki tuet pois, vaikkei olisi edes tarvetta, jos vain siihen mahdollisuus suodaan.

Vierailija
236/327 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu neliörajoitukset oli ihan järkevä juttu. Ajoi ihmisiä ainakin yrittämään hakeutumaan kohtuullisen kokoisiin asuntoihin. Mutta, neliörajoitusten poisto johtui taas osaksi siitä epäkohdasta että samalla vuokralla sait ehkä siihen isompaan vähemmän tukea kun pienempään ja ihan yhtä kalliitahan ne kuitenkin oli kustantaa.

Tämän takia entisessä systeemissä oli joskus kannattavampaa asua uudessa mutta neliömäätältään maltillisesta asunnossa mielummin kun vanhassa mutta isossa jossa sama vuokra koska siihen pieneen sai paremmin tukea.

Mut kun vaan vuokra merkkaa voit ottaa vaikka minkäkokoisen lukaalin kunhan vaan vuokra ei ole tähtitieteellinen.

Ongelmia syntyy varsinkin kaupungin isojen perheasuntojen käytössä koska ovat niin halpoja että tukea voit saada niihin täysimääräisesti vaikka sinulla olisi ylimääräisiä huoneita ja paljon neliöitä.

Esim. entisessä systeemistä nelihenkisen perheen ei kannattanut ottaa paljon yli 90m2 kokoista asuntoa koska kaikki yli 90 menevät neliöt menisivät omasta pussista. Nykysysteemisdä tuo perhe voi ottaa vaikka 110m2 asunnon ja jos vuokrattu mene yli 1050€ niin se otetaan kokonaisuudessaan huomioon. Ja entisessä systeemistä olisi ollut melko mahdotonta että kolmihenkinen työtön perhe asuisi isossa 5h k asunnossa koska neliöt menisivät reippaasti yli hyväksyttävän. Nykyään mahdollista koska maksavat vain sen mikä menee yli 930€ (kolmelle hyväksyttävä vuokraraha) ja sitten on vielä ne poikkeukset joka tarkoittaa sitä että ”vaikean” asuntotilanteen takia perheelle maksetaan reippaasti yli vuokranormien meneviä vuokria kun niitä pienempiä ja halvempia ei löydy. Voi mennä jopa niin että vaihtuvuutta ei tapahdu koska se viisihenkinen perhe joka asuu kolmiossa ei pääse muuttamaan neliöön tai viisiöön koska siinä asuu ja pysyy joku kolmihenkinen perhe sossun avustuksella.

Vierailija
237/327 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä mistä niitä 20 neliön asuntoja riittää kaikille?

Jos kerran Suomi on niin avokätinen etuuksissa, miksi ihmeessä Euroopan neuvosto huomautti jälleen Suomea liian alhaisesta perusturvasta?

Koska kätevästi asumistuki jätettiin huomioimatta.

Vierailija
238/327 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkat ovat liian pienet, asumiskustannukset (lähinnä vuokrat) liian suuret, työpaikkoja liian vähän. Tässäpä ne oikeat ongelmat. Eivät yksityishenkilöiden tuet ole mitenkään massiivisen suuria, vaan erityisesti matalimmat palkat ovat ihan helvetin matalia ja työolosuhteet myös aivan perseestä, vuokrat pk-seudulla hirvittäviä, työpaikkoja ei muualla ole senkään vertaa. Eikä niitä "hyviä" (kohtuupalkkaisia ja hyvillä työehdoilla) työpaikkoja kaikille riitä, kohta ei riitä niitä huonojakaan, kun niitä muutetaan entistä enemmän harjoitteluiksi ja kokeiluiksi, joista ei sitten palkkaa maksetakaan. Niin, ja vielä vähemmän taitaa riittää kohtuuhintaisia asuntoja!

Vierailija
239/327 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uutisessa ei vain käy ilmi kuinka paljon asunnossa on vuokra ja mikä on kunnan sallima maksimimäärä vuokrassa toimeentulotuen osassa. Kummallisesti tehdään juttuja työttömistä jotka ovat syyllisiä kaikkeen. Ketkä ovat syyllisiä työpaikkojen katoamiseen ja yrityksien haluttomuuteen palkata ihmisiä, vai ovatko nämä liian hankalia kysymyksiä toimittajille. Missä muutenkin on Suomen tutkiva journalismi kaikista hämärän kaupoista joita tehdään?

Ei, helpompi on vaan lukea uutisia iltasanomista ja uskoa kaikki mitä luetaan ja määkiä kuinka tuet pois ja vastiikeelliseksi. Sehän vasta tulisi maksamaan valtiolle ja veroina nekin joutuisi maksamaan. Tämä taas lisäisi entisestään yrityksien palkkaamishaluttomuutta kun ilmaisia orjia saataisiin. Suomi 2030 kaikki tekee ilmaistöitä, mutta eipähän kukaan loisi kotona MINUN rahoillani. Samalla rikas eliitti nauraa. 

Vierailija
240/327 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aktiivimalli 2:n mielipiteenmuokkauskampanja alkoi, kokoomuksen trollien taholta. Sitä olikin jo odotettu. Samoin tapahtui aktiivimalli 1:n kohdalla. Mediaan vyörytettiin kaikenmaailman nimettöminä esiintyneitä elämäntapatyöttömiä, joiden oikeellisuudesta ei ollut mitään takeita. Minua saa iltalehti tulla haastattelemaan,kuvan ja nimen kanssa. Voin kertoa, millaista on yli 50v. yksinelävän eukon elämä, Kelan peruspäivärahalla. Lyön kuitit pöytään. Lukekaa Uuninpankkopojan blogi. Täyttä asiaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kaksi