Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työtön asuu 300 neliön omakotitalossa pelkän sosiaalituen avulla! - "Muiden rahoilla elämisestä on tullut muotia"

Vierailija
29.06.2018 |

Lukija: En etsinyt kokoaika­työtä, se olisi johtanut kurjuuteen – ”Muiden rahoilla elämisestä tullut muotia”

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005733502.html

Artikkelin henkilö asuu siis vuokralla isossa omakotitalossa yhteiskunnan tuilla. Samaan aikaan työssäkäyvät asuvat pienissä kopeissa ja joutuvat maksamaan vuokransa itse.

Kommentit (327)

Vierailija
261/327 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä 300m2 omakotitalosta voisin olla kateellinen jos se a) sijaitsee pääkaupunkiseudulla b) jos sen vuokra olisi kohtuullinen eikä menisi yli vuokranormien koska jos menee paljon yli ainakin olettaisin että hankaluuksia voisi tulla Kelan kanssa.

Onko tästä keskustelussa edes selvinnyt paljon on tuon tönön vuokra ja missä se sijaitsee ja monta ihmistä siinä asustaa, Aika tärkeitä kysymyksiä kun mietitään miten joku voi tukien varassa asua 300m2 asunnossa.

Vierailija
262/327 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asun 33 neliön asunnossa, josta vielä velkaa 27.000€. Jäin työttömäksi yt-neuvotteluissa, 15 vuoden jälkeen. Työuraa yhteensä takana 37vuotta. Olen 55 -vuotias,yksinelävä nainen. En tiedä, pitäisikö myydä asunto ja muuttaa vuokralle. Vuokralla asuessani saisin enemmän tukia, mutta inhottaa olla yhteiskunnan loinen. Mutta eipä kukaan ikäistäni palkkaa enää töihin, kun on yhtä ja toista kremppaakin . Emme me kaikki työttömät ole sohvalla makaavia juoppolalleja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/327 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse asun 33 neliön asunnossa, josta vielä velkaa 27.000€. Jäin työttömäksi yt-neuvotteluissa, 15 vuoden jälkeen. Työuraa yhteensä takana 37vuotta. Olen 55 -vuotias,yksinelävä nainen. En tiedä, pitäisikö myydä asunto ja muuttaa vuokralle. Vuokralla asuessani saisin enemmän tukia, mutta inhottaa olla yhteiskunnan loinen. Mutta eipä kukaan ikäistäni palkkaa enää töihin, kun on yhtä ja toista kremppaakin . Emme me kaikki työttömät ole sohvalla makaavia juoppolalleja.

Olet jo yhteiskunnan loinen, koska olet työtön. Siinä ei omat inhotukset tilannetta pelasta. Voit ihan hyvin alkaa maata sohvalla ja ottaa vähän kuppiakin.

Vierailija
264/327 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän siitä saa kun neliörajoitukset poistettiin asumistuesta.

Neliörajoitukset takaisin ja siten, että vain 20 neliöön asti / yksi asukas annetaan täyttä tukea. Eli siis 20 neliötä sinkkutalouksille, 40 neliötä kahden hengen talouksille jne.

On oikeasti täysin käsittämätöntä, että voidaan veronmaksajien rahoilla maksaa 300 neliön asunnossa asumista. Ei se tuolloin ole ihmekään, että valtion talous on kuralla. Olen ihan varma, että Suomi on tässä ainoa laatuaan maailmassa. Ei taatusti missään muualla anneta näin avokätisesti sosiaalietuuksia.

Juu neliörajoitukset oli ihan järkevä juttu. Ajoi ihmisiä ainakin yrittämään hakeutumaan kohtuullisen kokoisiin asuntoihin. Mutta, neliörajoitusten poisto johtui taas osaksi siitä epäkohdasta että samalla vuokralla sait ehkä siihen isompaan vähemmän tukea kun pienempään ja ihan yhtä kalliitahan ne kuitenkin oli kustantaa.

Tämän takia entisessä systeemissä oli joskus kannattavampaa asua uudessa mutta neliömäätältään maltillisesta asunnossa mielummin kun vanhassa mutta isossa jossa sama vuokra koska siihen pieneen sai paremmin tukea.

Mut kun vaan vuokra merkkaa voit ottaa vaikka minkäkokoisen lukaalin kunhan vaan vuokra ei ole tähtitieteellinen.

Ongelmia syntyy varsinkin kaupungin isojen perheasuntojen käytössä koska ovat niin halpoja että tukea voit saada niihin täysimääräisesti vaikka sinulla olisi ylimääräisiä huoneita ja paljon neliöitä.

Esim. entisessä systeemistä nelihenkisen perheen ei kannattanut ottaa paljon yli 90m2 kokoista asuntoa koska kaikki yli 90 menevät neliöt menisivät omasta pussista. Nykysysteemisdä tuo perhe voi ottaa vaikka 110m2 asunnon ja jos vuokrattu mene yli 1050€ niin se otetaan kokonaisuudessaan huomioon. Ja entisessä systeemistä olisi ollut melko mahdotonta että kolmihenkinen työtön perhe asuisi isossa 5h k asunnossa koska neliöt menisivät reippaasti yli hyväksyttävän. Nykyään mahdollista koska maksavat vain sen mikä menee yli 930€ (kolmelle hyväksyttävä vuokraraha) ja sitten on vielä ne poikkeukset joka tarkoittaa sitä että ”vaikean” asuntotilanteen takia perheelle maksetaan reippaasti yli vuokranormien meneviä vuokria kun niitä pienempiä ja halvempia ei löydy. Voi mennä jopa niin että vaihtuvuutta ei tapahdu koska se viisihenkinen perhe joka asuu kolmiossa ei pääse muuttamaan neliöön tai viisiöön koska siinä asuu ja pysyy joku kolmihenkinen perhe sossun avustuksella.

Jaa, onko noin? Ainakin sinkuille maksetaan toimeentulotuesta vuokrakulut vain 540 euroon asti. Perheillekö sitten maksetaan vaikka 4000 euron vuokra?

Pötyä puhut tai heikot on tiedot. Missä kunnassa 540 hyväksytään. Helsingissä hyväksytään sinkulle 670€vuokra. Huom! Turha katsoa vaan niitä kelan asumistuen vuokrarajoja kun eivät kerro kun sen mihin asti voi saada asumistukea 80 prossaa vuokrasta. Loput vuokra-avut tulee monille työttömille TT tuen muodossa joten kannattaa tsekata ne TT tuessa hyväksyttävät vuokrat. Eli jos vuokraraja 670€ tarkoittaa sitä että se hyväksytään/maksetaan kokonaisuudessaan. Eikä siinä kaikki. Vaikka TT tuessa on rajat vuokrille joka periaatteessa tarkoittaa sitä että maksat ylisuuresta vuokrasta itse sen ylimenevän osan niin käytännössä tämä tarkoittaa että monille maksetaan yli normien. Sinulta taisi mennä ohi se uutinen jossa mainittiin että 70% TT tuen saajista maksetaan ylisuurta vuokraa eli yli TT tuen normien. Kyllä, olin itsekin yllättynyt sillä julkisuudessa toitotetaan ja toitotetaan kuinka ei kukaan voi asua ylikalliissa asunnossa tai joutuu maksamaan osan vuokrasta itse. Näin ei valitettavasti monen kohdalla ole. Ei ainakaan kannusta edes yrittää hakeutumaan halvempaan.

4000€ vuokraa tuskin perheillekään maksetaan mutta varmaan sellaiset 100-200 poikkeamat hyväksytään, esim jos vuokraraja on 6 henkiselle perheelle 1300€ hyväksytään kuitenkin 1500€ ja varsinkin sinkuille hyväksytään paljon yli vuokranormien ainakin Helsingissä esim olen kuullut että jopa 800€ vuokria on hyväksytty vaikka raja on 670€.

Kaikkialla pk-seudun ulkopuolella maksimi asumismenot sinkulle ovat 390 euroa. Oma vuokrani on muutaman kympin enemmän ja saan vain 65% vuokrasta asumistukea. Ainoa tuloni on työmarkkinatuki, eli ei johdu tuloista. Minulla on Kelan päätös mustaa valkoisella, jossa sanotaan, että yksin asuvan vuokramenot huomioidaan toimeentulotuessa 540 euroon asti. Nykyään toimeentulotuen tullessa Kelalta tätä voi pitää valtakunnallisena normina. Päätös on tältä keväältä.

Ehkä erityisryhmät, kuten sairaat, jälkihuollon asiakkaat ja mäahanmuuttajat voivat saada asumismenonsa korkeampina. Ja varmaankin Helsingissä korotetun tuen saajista asuu aika iso prosentti. 

Vierailija
265/327 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluattteko tietää mitä tulevaisuudessa tulee tapahtumaan? Tuottavuus tulee kasvamaan ja sosiaaliturva paranemaan.

Elämme samaa murrosaikaa, kuin ennen teollistumista. Tai ainakin toivon, että hyvinvointia jaetaan myös köyhille. 

Kun robotit alkavat hoitamaan asioita enemmän ja enemmän (kuten jo nyt bussikuskeina jne.) Niin paljon työpaikkoja tulee katoamaan, eikä ihmisiä voi työntää johonkin nälkäkuurillekaan.

Nämä ihmiset, jotka puhuvat rahojen loppumisesta eivät näe tuottavuuden kasvua, kun robotti ei käy kusella, eikä syömässä ja tekee töitä 24/7. 

Sinkkumies

Minä en toivo että hyvinvointia jaetaan myös köyhille, minä toivon että sitä jaetaan oikeudenmukaisesti niille ketkä sitä on luomassa. Ne jotka eivät osallistu kykyjensä mukaan, vaan tuhoavat hyvinvointia saavat nauttia oman "työnsä" hedelmistä. En halua että minun selkänahastani revitään vapaamatkustajien hyvinvointi.

Vapaamatkustajia ovat mm. Keskituloiset, jotka niin hyvällä omalla tunnolla katsovat oikeudekseen saada lapsilisät heti, kun lisääntyvät, koska eiväthän he nyt itse mitenkään pystyisi jälkikasvuaan ruokkimaan. He katsovat oikeudekseen pistää lapsilisät pankkitilille kasvamaan korkoa, jotta mukelo saa sitten sen mopoauton tai pesämunan opiskelukämppää varten, samaan aikaan, kun köyhältä perheeltä menee ihan kaikki lapsilisät perusruokaan. Jokainen voi itsekseen miettiä, kuinka sitä ollaankaan valmiit ottamaan yhteiskunnalta kaikki tuet pois, vaikkei olisi edes tarvetta, jos vain siihen mahdollisuus suodaan.

Eli keskituloisten pitää maksaa alle keskituloisten lapsilisät?

Vierailija
266/327 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis täh, miten tämä voi olla näin halpa: https://www.vuokraovi.com/vuokra-asunto/kankaanpaa/keskusta/omakotitalo…

Onkohan aloituksen tapaus jossain tuonkaltaisessa vuokralla?

Eihän kaupunkikerrostalosta saa tuolla rahalla paljon mitään.

Eivät selvästikään ole saaneet myytyä eikä vuokralaisiakaan helpolla löydy. Vuokran lisäksi maksettavaksi tulee seuraavat: 

"Vuokralainen vastaa lämmityskuluista, sähkö- ja vesimaksuista, jätehuollon kustannuksista ja piha-aluiden ylläpidosta."

Nuo nostavat asumisen kustannuksia huomattavasti. 

Vierailija
267/327 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syitä on niin monia.Mutta kyllä työn vieroksuja on paljon.Kun olet tarpeeksi kauan työtön et saa itseäsi liikkeelle.Pelottaa työ ja ihmiset.Pitäisi heti koulusta päästyä päästä työelämään ettei vieraannu siitä.

Vierailija
268/327 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluattteko tietää mitä tulevaisuudessa tulee tapahtumaan? Tuottavuus tulee kasvamaan ja sosiaaliturva paranemaan.

Elämme samaa murrosaikaa, kuin ennen teollistumista. Tai ainakin toivon, että hyvinvointia jaetaan myös köyhille. 

Kun robotit alkavat hoitamaan asioita enemmän ja enemmän (kuten jo nyt bussikuskeina jne.) Niin paljon työpaikkoja tulee katoamaan, eikä ihmisiä voi työntää johonkin nälkäkuurillekaan.

Nämä ihmiset, jotka puhuvat rahojen loppumisesta eivät näe tuottavuuden kasvua, kun robotti ei käy kusella, eikä syömässä ja tekee töitä 24/7. 

Sinkkumies

Minä en toivo että hyvinvointia jaetaan myös köyhille, minä toivon että sitä jaetaan oikeudenmukaisesti niille ketkä sitä on luomassa. Ne jotka eivät osallistu kykyjensä mukaan, vaan tuhoavat hyvinvointia saavat nauttia oman "työnsä" hedelmistä. En halua että minun selkänahastani revitään vapaamatkustajien hyvinvointi.

Vapaamatkustajia ovat mm. Keskituloiset, jotka niin hyvällä omalla tunnolla katsovat oikeudekseen saada lapsilisät heti, kun lisääntyvät, koska eiväthän he nyt itse mitenkään pystyisi jälkikasvuaan ruokkimaan. He katsovat oikeudekseen pistää lapsilisät pankkitilille kasvamaan korkoa, jotta mukelo saa sitten sen mopoauton tai pesämunan opiskelukämppää varten, samaan aikaan, kun köyhältä perheeltä menee ihan kaikki lapsilisät perusruokaan. Jokainen voi itsekseen miettiä, kuinka sitä ollaankaan valmiit ottamaan yhteiskunnalta kaikki tuet pois, vaikkei olisi edes tarvetta, jos vain siihen mahdollisuus suodaan.

Eli keskituloisten pitää maksaa alle keskituloisten lapsilisät?

Jep. Näinhän se näitten kommareiden mielestä menee. Kenenkään ei pitäisi raada rahaa vähemmän kuin keskiarvo on, riippumatta mitä työtä ja kuinka paljon tekee, vai tekeekö ollenkaa.

Vierailija
269/327 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Neliörajoitukset takaisin ja siten, että vain 20 neliöön asti / yksi asukas annetaan täyttä tukea. Eli siis 20 neliötä sinkkutalouksille, 40 neliötä kahden hengen talouksille jne.

On oikeasti täysin käsittämätöntä, että voidaan veronmaksajien rahoilla maksaa 300 neliön asunnossa asumista. Ei se tuolloin ole ihmekään, että valtion talous on kuralla. Olen ihan varma, että Suomi on tässä ainoa laatuaan maailmassa. Ei taatusti missään muualla anneta näin avokätisesti sosiaalietuuksia.

Entä mistä niitä 20 neliön asuntoja riittää kaikille?

Jos kerran Suomi on niin avokätinen etuuksissa, miksi ihmeessä Euroopan neuvosto huomautti jälleen Suomea liian alhaisesta perusturvasta?

Koska kätevästi asumistuki jätettiin huomioimatta.

Ei, vaan asumistuki huomioiden perusturva jää alle EN:n suosituksen.

Vierailija
270/327 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syitä on niin monia.Mutta kyllä työn vieroksuja on paljon.Kun olet tarpeeksi kauan työtön et saa itseäsi liikkeelle.Pelottaa työ ja ihmiset.Pitäisi heti koulusta päästyä päästä työelämään ettei vieraannu siitä.

Mene kertomaan tämä työnantajille ja HR-osastoille, jotka päättävät kenet valitaan ja kenet ei.

Etkö millään käsitä, ettei se ole työtön, joka päättää kenet palkataan töihin? Miksi sinua ei häiritse se, että työnanatjat antavat osan ihmisistä syrjäytyä koska kieltäytyvät palkaamasta heitä yleensä pelkän oman typerän ennakkoluulonsa vuoksi (koska on työtön = jotain vikaa)?

Vierailija
271/327 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene kertomaan tämä työnantajille ja HR-osastoille, jotka päättävät kenet valitaan ja kenet ei.

Etkö millään käsitä, ettei se ole työtön, joka päättää kenet palkataan töihin? Miksi sinua ei häiritse se, että työnanatjat antavat osan ihmisistä syrjäytyä koska kieltäytyvät palkaamasta heitä yleensä pelkän oman typerän ennakkoluulonsa vuoksi (koska on työtön = jotain vikaa)?

Kyllä se työtönkin päättää. Ensimmäisen kerran kun laittaa hakemuksen, toisen kerran jos pääsee haastatteluun ja kolmannen kerran silloin kun tietää palkan ja että olisi tullut valituksi.

Vierailija
272/327 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se työtönkin päättää. Ensimmäisen kerran kun laittaa hakemuksen, toisen kerran jos pääsee haastatteluun ja kolmannen kerran silloin kun tietää palkan ja että olisi tullut valituksi.

Eipä ole meikätyötöntä viimeiseen kahteen vuoteen omat päättämiset auttaneet. Monta kertaa olen päättänyt lähettää hakemuksen, ja kyllä aika monta kertaa olen saanut päättää lähteä haastatteluunkin. Sitä valtaa vain ei ole kertaakaan tarjottu, että saisin päättää, otnko vastaan työn johon minut on valittu.

Jotta tosiaankaan en tunne, että minä olisin se joka saa päättää, palkataanko minut vai ei. Tunge päätäntäteoriasi sanonko minne.

Vierailija
273/327 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat tuet ne on kaikille. Oma asia on päättää asuuko linnassa ja maksaa asumisesta enemmän ja syö vähemmän vai asuuko normi asunnossa ja käyttää tukensa ruokaan.

Kenellekään ei makseta normeja enempää kuin ehkä hetken.

Vierailija
274/327 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun olet tarpeeksi kauan työtön et saa itseäsi liikkeelle.Pelottaa työ ja ihmiset.Pitäisi heti koulusta päästyä päästä työelämään ettei vieraannu siitä.

Ai, kiva tietää. Puhutko ihan omasta kokemuksestasi?

Kuinka kauan minun vielä pitää odotella jymähtämistäni ja että alkaa pelottaa? Kaksi ja puoli vuotta työttömyyttä nyt takana.

Vierailija
275/327 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu neliörajoitukset oli ihan järkevä juttu. Ajoi ihmisiä ainakin yrittämään hakeutumaan kohtuullisen kokoisiin asuntoihin. Mutta, neliörajoitusten poisto johtui taas osaksi siitä epäkohdasta että samalla vuokralla sait ehkä siihen isompaan vähemmän tukea kun pienempään ja ihan yhtä kalliitahan ne kuitenkin oli kustantaa.

Tämän takia entisessä systeemissä oli joskus kannattavampaa asua uudessa mutta neliömäätältään maltillisesta asunnossa mielummin kun vanhassa mutta isossa jossa sama vuokra koska siihen pieneen sai paremmin tukea.

Mut kun vaan vuokra merkkaa voit ottaa vaikka minkäkokoisen lukaalin kunhan vaan vuokra ei ole tähtitieteellinen.

Ongelmia syntyy varsinkin kaupungin isojen perheasuntojen käytössä koska ovat niin halpoja että tukea voit saada niihin täysimääräisesti vaikka sinulla olisi ylimääräisiä huoneita ja paljon neliöitä.

Esim. entisessä systeemistä nelihenkisen perheen ei kannattanut ottaa paljon yli 90m2 kokoista asuntoa koska kaikki yli 90 menevät neliöt menisivät omasta pussista. Nykysysteemisdä tuo perhe voi ottaa vaikka 110m2 asunnon ja jos vuokrattu mene yli 1050€ niin se otetaan kokonaisuudessaan huomioon. Ja entisessä systeemistä olisi ollut melko mahdotonta että kolmihenkinen työtön perhe asuisi isossa 5h k asunnossa koska neliöt menisivät reippaasti yli hyväksyttävän. Nykyään mahdollista koska maksavat vain sen mikä menee yli 930€ (kolmelle hyväksyttävä vuokraraha) ja sitten on vielä ne poikkeukset joka tarkoittaa sitä että ”vaikean” asuntotilanteen takia perheelle maksetaan reippaasti yli vuokranormien meneviä vuokria kun niitä pienempiä ja halvempia ei löydy. Voi mennä jopa niin että vaihtuvuutta ei tapahdu koska se viisihenkinen perhe joka asuu kolmiossa ei pääse muuttamaan neliöön tai viisiöön koska siinä asuu ja pysyy joku kolmihenkinen perhe sossun avustuksella.

En jaksa koko ketjun verran länkytystä kädä läpi mutta kuinka moni oikeasti luki jutun? Omakotitalossa asuu "eräs lukija", joka kertoo olevansa 4 lapsen yh eikä missään mainita paljonko lasten isä esim. maksaa tässä tapauksessa elatusmaksuja. Puhuttan vain "lapsista saatavista etuuksista". Kyseistä henkilöä ei välttämättä ole edes olemassa vaan tämä voi olla näitä nimettömänä lehden "kerro kokemuksistasi"-kyselyihin vastanneita. 

Joka tapauksessa asumistuessa on edelleen tietty raja olemassa eikä sitä enempää makseta. Ero on nykyään vain siinä haluaako asua ahtaammin esim. uudemmassa tai paremmalla sijannilla vai leveämmin edullisemmassa asunnossa. Minulla olisi ollut esimerkiksi mahdollisuus muuttaa kolmioon neliörajoitusten poistuttua, mutta en samalla vuokralla löytänyt kuin lääviä ja jäin lapseni kanssa kaksioon. "Erään lukijan" omakotitalo on siis jossain erämaassa, tai niin huonossa kunnossa että sen vuokra on pieni.

Vierailija
276/327 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo joo. Kyllä nyt työttömiä kuuluu vihata..

Hyvä kommentti. Työttömien parjaaminen on muoti-ilmiö. Siirretään huomio pois itsestä.

Vierailija
277/327 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinkkumies

Robotti bussikuskina? Onko lääkkeet jääneet ottamatta?

On. Sinulta.

https://www.tivi.fi/Kaikki_uutiset/suomessa-kokeillaan-tulevaisuuden-le…

Niin robottiauto lentokentällä kuskaamassa 5 matkustajaa onkin se tulevaisuuden menopeli, jolla liikutellaan pääkaupunkiseudun satojatuhansia ihmisiä.  :-D

Mikähän asperger taas linkkaa näitä juttuja? Kysymyksessä siis lentokenttätekniikan juttu - ei robotti voi korvata bussikuskia tulevaisuudessakaan.

Vierailija
278/327 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäkää omia aivojanne älkääkä uskoko kaikkea hallituksen syöttämää propagandaa. Pitääkö aina toistaa historiaa ja uskoa mitä eliitti syöttää omien etujen tavoittelussa. Natsi-Saksassakin vain 2% kansasta osasi käyttää omia aivojaan, he kuuluivat vastarintaliikkeeseen.

Vierailija
279/327 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

KAipaan omaa saunaa. Muuten tää 65 n asunto yhdelle työttömänä on ok kun sossu maksaa

Vierailija
280/327 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En jaksa koko ketjun verran länkytystä kädä läpi mutta kuinka moni oikeasti luki jutun? Omakotitalossa asuu "eräs lukija", joka kertoo olevansa 4 lapsen yh eikä missään mainita paljonko lasten isä esim. maksaa tässä tapauksessa elatusmaksuja. Puhuttan vain "lapsista saatavista etuuksista". Kyseistä henkilöä ei välttämättä ole edes olemassa vaan tämä voi olla näitä nimettömänä lehden "kerro kokemuksistasi"-kyselyihin vastanneita. 

Joka tapauksessa asumistuessa on edelleen tietty raja olemassa eikä sitä enempää makseta. Ero on nykyään vain siinä haluaako asua ahtaammin esim. uudemmassa tai paremmalla sijannilla vai leveämmin edullisemmassa asunnossa. Minulla olisi ollut esimerkiksi mahdollisuus muuttaa kolmioon neliörajoitusten poistuttua, mutta en samalla vuokralla löytänyt kuin lääviä ja jäin lapseni kanssa kaksioon. "Erään lukijan" omakotitalo on siis jossain erämaassa, tai niin huonossa kunnossa että sen vuokra on pieni.

Muuten hyvä, mutta täyttää sontaa. Kuten joku jo sinua huomattavasti älykkäämpi yksilö tässä ketjussa jo aiemmin totesi muun muassa helsingissä on sääntö eikä poikkeus että KELA maksaa yli normien meneviä vuokria. Siitä uutisoitiin juuri äskettäin.