Työtön asuu 300 neliön omakotitalossa pelkän sosiaalituen avulla! - "Muiden rahoilla elämisestä on tullut muotia"
Lukija: En etsinyt kokoaikatyötä, se olisi johtanut kurjuuteen – ”Muiden rahoilla elämisestä tullut muotia”
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005733502.html
Artikkelin henkilö asuu siis vuokralla isossa omakotitalossa yhteiskunnan tuilla. Samaan aikaan työssäkäyvät asuvat pienissä kopeissa ja joutuvat maksamaan vuokransa itse.
Kommentit (327)
Ai hitto nää tyypit, jotka vihaa kasvottomia työttömiä jotka vaan elää muiden rahoilla! <3 <3 <3
Aivan kadehdittava kyky mustavalkoiseen ajatteluun. "Mitäs sitten kun kaikki muut ovat siirtyneet lusmuiluun ja MINÄ olen ainoa jonka pitäisi elättää KAIKKI MUUT??? Eihän sellaisesta mitään tule ja mitäs jos kaikki ja mustaa ja valkoista ja ääripäätä ja vastakkainasettelua". Ai herranjestas kuinka yksinkertaista ajattelua ja ennen kaikkea muilta poimittua ajattelua. Käyttäkää omia aivojanne ja ymmärtäkää ihmiskohtaloita ja ihmisyyden olennaisinta olemusta.
Mun maailmankuvassa jokainen ihminen haluaa olla hyödyksi ja kantaa kortensa kekoon, mutta ympäröivän yhteiskunnan rakenteet eivät tätä nykyään mahdollista kovinkaan hyvin. Omissa somekanavissani erityisesti ulospäin suuntautuneet ja itsevarmat ekstrovertit ovat eniten äänessä siitä, kuinka kaikille on hommaa jos vain on halua tehdä. Entä jos ihminen on epävarma ja introvertti, jonka pohjaoletus on, että hän ei kykene. Tämä tyyppi on Suomessa varmasti yleinen. Sellaista ei pidä potkia syvemmälle suohon, vaan ymmärtää, että ihminen tarvitsee kannustusta. "Hei, susta on tähän hommaan!".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluan nähdä mitä nämä ihmiset tekevät siinä vaiheessa kun yhteiskunnalla ei ole varaa enää maksaa tukia.
On aina. Tuohon höpötykseen uskoen ihmiset syöttävät Sipilät ja muut porsaiksi.
Sinulla ei taida taloustieteet olla ihan hallussa? Nykyisen kaltaisia tukia ei laskujen mukaan voida maksaa enää edes kymmentä vuotta. Se on selvitetty jo kauan ennenkuin Sipilästä oli kukaan kuullutkaan.
Kuinka niitä turhiksi todettuja miljardien yritystukia on sitten varaa jopa lisätä tänä vuonna?
Koska yritykset työllistävät Suomessa.
Huvittavaa että tämäkin oli saanut alapeukkuja. Fakta kuitenkin on, että joitain yrityksiä tuetaan siksi että pitävät toimintonsa Suomessa ja palkkaavat suomalaisia, kuten esim. varustamot. Tuen lopettaminen siirtäisi yrityksiä muualle ja työttömyys lisääntyisi. Eli säästö ei olisi suoraa säästöä.
Työttömyys- ja sosiaaliturva myös pitää yllä kotimaista kysyntää ja siten välillisesti työllistää.
Saman asian ajaisi se, että keskituloinen saisi pitää hieman kohtuullisemman osan tienaamastaan rahasta. Paitsi että se keskituloinen voisi oikeasti silloin kuluttaa palveluihin, jotka taas työllistävät paremmin kuin ruokakaupassa asiointi.
Keskituloiset hassaavat rahansa ylihintaisiin asuntoihin ja ulkomaanmatkoihin.
Asunnot on yli kalliita keinotekoisesti. Markka aikaan sai kaksion PK seudulta sadalla - kahdellasadalla tuhannella markalla. Siis 20 - 40 000 e.
Sinkkumies
Sinkkumiehen "äly" taas loistaa.... Markka-aikaan aku ankan irtonumerokin maksoi 60 markkaa... Lopeta noi idiootit "markka-aika" vertailut. Ei sellaista aikaa olekaan vaan rahan arvo on muuttunut kokoajan.
Kyllä markka-aikaan asunnon ostaneet on hyötyneet eniten. -> hinnat kohosivat -> palkat kohosivat. Asunto oli siis helpompi maksaa pois.
Sinkkumies
Nyt puhutaan siitä, että mä olen ostanut kahvikupin markalla. Nyt se maksaa ABC:lla jo 2,10.
Sinkkumies
Ei ole mitään "markka-aikaa". Markan arvo on vaihdellut vuosien saatossa järkyttävän paljon. Ihan yhtä oikein on sanoa että "markka-aikaan kahvipaketti maksoi 455 markkaa, nykyään maksaa vain 4 euroa"
Lähde hinnalle rahamuseon rahanarvolaskuri.
Olen ostanut kupin kahvia yhdellä markalla. Markka-aikaan. Enpä ole saanut koskaan kuppia kahvia 20c.
Sinkkumies
Palkatkin ovat muuttuneet sitten markka-aikojen.
Suhteessa huonommat palkat on nykyään, kuin 90 luvulla. Olemme hävinneet tässä pelissä sen verran lisää.
T. Eri
Mua häiritsee aika paljon se, että mä sain ostaa lohta lähi K-kaupasta 19,90 kilo tarjouksesta ja usein "normaali-tarjous" oli 24,90.
Nyt Prisma myy sitä 17,90 / Kg, ja siellä on kuulemma niin tosi halpuutusta.
Sinkkumies
Jos siis tuota lohta myytäisiin 100 mk / kg, niin jäisi tiskille.
Sinkkumies
Jos luulette että tavallisella kansalaisella on sanavaltaa siihen mihin verorahoja käytetään niin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos juttu olisi totta, niin tuollainen omakotitalo voisi sjaita vaikka Rautavaaralla tai Sonkajärvellä. Talon omistajat olisivat muuttaneet etelään töiden perässä, mutta talojen myynti syrjäalueilla takkuaa. Voilà: laitetaan talo vuokralle. Tällaisessa tilanteessa olisi tuskin varaa pyytää edes kovin suurta vuokraa.
Väitänpä, että jopa siellä Sonkajärvellä kerrostalo/rivarikolmio on halvempi kuin 300m2 talo. Oli tilanne mikä hyvänsä. Ei tässä nyt vertailla kerrostaloa Helsingin keskustassa ja ok-taloa Sonkajärvellä. Jos on valmis tuolla asumaan, voi sitten asua järkevän kokoisessa ja siksi halvemmassa.
Miten kolmioon mahtuu viisihenkinen perhe? Tunnen aika paljon porukkaa nykyään, jotka asuvat kahdestaan kolmiossa. Samaa tukien haaskausta kai heidänkin vuokriensa maksaminen olisi työttömyyden yllättäessä?
Etkö tajua, että isompi asunto voi olla ihan euromääräisesti halvempi? Esim. kaksio voi maksaa 600e siinä missä kolmio maksaakin 570e. Mitä hiton järkeä olisi tuolloin muuttaa kolmiosta kaksioon?
Helposti. Yhteen makkariin isot lapset, toiseen pienet lapset ja äiti olohuoneeseen.
Ja tottakai tajuan, että hinnat voivat mennä noin. Mutta 300m2 okt ei varmasti ole halvempi kuin 90m2 rivari/kerrostalo samalla alueella, jos ne ovat suunnilleen samassa kunnossa. Jotain rajaa nyt noihin esimerkkeihinkin.
MIhis isä pannaan? Ainiin, eihän sitä olekaan. Paitsi biologinen isä. Joka lapsella eri.
Yksinhuoltajaperheessä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluattteko tietää mitä tulevaisuudessa tulee tapahtumaan? Tuottavuus tulee kasvamaan ja sosiaaliturva paranemaan.
Elämme samaa murrosaikaa, kuin ennen teollistumista. Tai ainakin toivon, että hyvinvointia jaetaan myös köyhille.
Kun robotit alkavat hoitamaan asioita enemmän ja enemmän (kuten jo nyt bussikuskeina jne.) Niin paljon työpaikkoja tulee katoamaan, eikä ihmisiä voi työntää johonkin nälkäkuurillekaan.
Nämä ihmiset, jotka puhuvat rahojen loppumisesta eivät näe tuottavuuden kasvua, kun robotti ei käy kusella, eikä syömässä ja tekee töitä 24/7.
Sinkkumies
Sinä nyt olet viimeinen joka ymmärtää tulevaisuutta, kun nykyisenkin maailman hahmottamisessa tuntuu olevan vaikeuksia. Robotit investoidaan (jo nyt) matalan verotuksen maihin, aivan samalla lailla kuten työpaikatkin ovat sinne siirtyneet. Tällä hetkellä jo viidesosa maailman robotti-investoinneista tehdään pelkästään Kiinaan. Ei niitä Suomeen tule nyt eikä tulevaisuudessakaan kovin paljoa. Kannattaa opiskella aloja joita ei voi viedä pois maasta, kuten terveydenhuolto tai hoiva-ala jne. Sinkkumieskin voisi mennä pesemään mummojen vaippoja niin tekisi kerrankin jotain hyödyllistä.
Ethän sä tajua mitään asioista.
Entisaikaan kuljettiin hevosilla ja teollistumisen jälkeen autolla. Kun seuraava murros tapahtuu, niin ei tarvita sitä autokuskia, ei lentokapteenia jne.
Siinä tapahtuu kuule semmoinen juttu, että robotit ottaa ne ihmisten työt. Kyllähän niitä on jo teollisuudessa tähän saakka käytetty.
Voi vielä käydä niinkin, että robotti vie tekoälyn mukana ajattelutyönkin ihmisiltä.
Tarvitaanko me oikeasti vaikka arkkitehtejä? Oikein suunniteltu kone kyllä osaa senkin suunnitelman tehdä ja laskea lujuuslaskelmat jne.
Sinkkumies
*
Eli et tajunnut tuostakaan viestistä mitään. Olipa yllätys.
Lisää elämänkokemusta, niin kyllä nämä aikuisten jutut alkaa teillekin aueta.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Sinkkumies
Eikä näköjään ymmärrä inflaatiostakaan mitään, ja tekstiä vain tulee loputtomasti. Harmi että tyhjät tynnyrit kolisevat eniten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinkkumies
Eikä näköjään ymmärrä inflaatiostakaan mitään, ja tekstiä vain tulee loputtomasti. Harmi että tyhjät tynnyrit kolisevat eniten.
Inflaation voisi lopettaa. Tiedätkö miksi korot on olleet alhaalla jo 10 vuotta?
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluan nähdä mitä nämä ihmiset tekevät siinä vaiheessa kun yhteiskunnalla ei ole varaa enää maksaa tukia.
Sinulla ei taida taloustieteet olla ihan hallussa? Nykyisen kaltaisia tukia ei laskujen mukaan voida maksaa enää edes kymmentä vuotta. Se on selvitetty jo kauan ennenkuin Sipilästä oli kukaan kuullutkaan.
Kuinka niitä turhiksi todettuja miljardien yritystukia on sitten varaa jopa lisätä tänä vuonna?
Huvittavaa että tämäkin oli saanut alapeukkuja. Fakta kuitenkin on, että joitain yrityksiä tuetaan siksi että pitävät toimintonsa Suomessa ja palkkaavat suomalaisia, kuten esim. varustamot. Tuen lopettaminen siirtäisi yrityksiä muualle ja työttömyys lisääntyisi. Eli säästö ei olisi suoraa säästöä.
Työttömyys- ja sosiaaliturva myös pitää yllä kotimaista kysyntää ja siten välillisesti työllistää.
Saman asian ajaisi se, että keskituloinen saisi pitää hieman kohtuullisemman osan tienaamastaan rahasta. Paitsi että se keskituloinen voisi oikeasti silloin kuluttaa palveluihin, jotka taas työllistävät paremmin kuin ruokakaupassa asiointi.
Asunnot on yli kalliita keinotekoisesti. Markka aikaan sai kaksion PK seudulta sadalla - kahdellasadalla tuhannella markalla. Siis 20 - 40 000 e.
Sinkkumies
Sinkkumiehen "äly" taas loistaa.... Markka-aikaan aku ankan irtonumerokin maksoi 60 markkaa... Lopeta noi idiootit "markka-aika" vertailut. Ei sellaista aikaa olekaan vaan rahan arvo on muuttunut kokoajan.
Kyllä markka-aikaan asunnon ostaneet on hyötyneet eniten. -> hinnat kohosivat -> palkat kohosivat. Asunto oli siis helpompi maksaa pois.
Sinkkumies
Nyt puhutaan siitä, että mä olen ostanut kahvikupin markalla. Nyt se maksaa ABC:lla jo 2,10.
Sinkkumies
Ei ole mitään "markka-aikaa". Markan arvo on vaihdellut vuosien saatossa järkyttävän paljon. Ihan yhtä oikein on sanoa että "markka-aikaan kahvipaketti maksoi 455 markkaa, nykyään maksaa vain 4 euroa"
Olen ostanut kupin kahvia yhdellä markalla. Markka-aikaan. Enpä ole saanut koskaan kuppia kahvia 20c.
Sinkkumies
Suhteessa huonommat palkat on nykyään, kuin 90 luvulla. Olemme hävinneet tässä pelissä sen verran lisää.
T. Eri
Mua häiritsee aika paljon se, että mä sain ostaa lohta lähi K-kaupasta 19,90 kilo tarjouksesta ja usein "normaali-tarjous" oli 24,90.
Sinkkumies
Ai, en osta ikinä lohta, osaan kalastaa. Itseäni häiritsisi jos "saisin" ostaa lohta marketista.
Paikalla näyttää olevan nuija ja tosinuija.
Sinkkumies
En ymmärtänyt mitään. Nii - in .. et ymmärrä mitään.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Ai hitto nää tyypit, jotka vihaa kasvottomia työttömiä jotka vaan elää muiden rahoilla! <3 <3 <3
Aivan kadehdittava kyky mustavalkoiseen ajatteluun. "Mitäs sitten kun kaikki muut ovat siirtyneet lusmuiluun ja MINÄ olen ainoa jonka pitäisi elättää KAIKKI MUUT??? Eihän sellaisesta mitään tule ja mitäs jos kaikki ja mustaa ja valkoista ja ääripäätä ja vastakkainasettelua". Ai herranjestas kuinka yksinkertaista ajattelua ja ennen kaikkea muilta poimittua ajattelua. Käyttäkää omia aivojanne ja ymmärtäkää ihmiskohtaloita ja ihmisyyden olennaisinta olemusta.
Mun maailmankuvassa jokainen ihminen haluaa olla hyödyksi ja kantaa kortensa kekoon, mutta ympäröivän yhteiskunnan rakenteet eivät tätä nykyään mahdollista kovinkaan hyvin. Omissa somekanavissani erityisesti ulospäin suuntautuneet ja itsevarmat ekstrovertit ovat eniten äänessä siitä, kuinka kaikille on hommaa jos vain on halua tehdä. Entä jos ihminen on epävarma ja introvertti, jonka pohjaoletus on, että hän ei kykene. Tämä tyyppi on Suomessa varmasti yleinen. Sellaista ei pidä potkia syvemmälle suohon, vaan ymmärtää, että ihminen tarvitsee kannustusta. "Hei, susta on tähän hommaan!".
Tuon tyhjänpäiväisen ympäripyöreän liirumlaarumia sisältävän lässytyksen kirjoitti Maija 5v. Kiitos Maija osallistumisesta keskusteluun. Aikuiset yrittävät kuitenkin keskustella täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinkkumies
Sinkkumies
Sinkkumies
Sinkkumies
T. Eri
Sinkkumies
Ai, en osta ikinä lohta, osaan kalastaa. Itseäni häiritsisi jos "saisin" ostaa lohta marketista.
Ei tuo verkon lasku kovin vaikea homma ole. Siksi sillä lienee turha kehuskella, paitsi jos on idiootti.
Sinkkumies
Ehdotan suoria katuja ja pitkiä taloja. Kun työttömät sijoitetaan näin Neuvostoliiton tyyliin, niin ei ole aihetta enää kateuteen.
Jokaiselle oma lukaali sieltä.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon tyhjänpäiväisen ympäripyöreän liirumlaarumia sisältävän lässytyksen kirjoitti Maija 5v. Kiitos Maija osallistumisesta keskusteluun. Aikuiset yrittävät kuitenkin keskustella täällä.
Au, sattuu kun ihmisidiootti yrittää satuttaa... :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna mä arvaan: sä oot itsevarma ekstrovertti menestyjä? :D
Eräs lukija kirjopitti asuvansa 300 neliön omakotitalossa. Tässä sitten lynkattavaa kun joku tuntematon on kirjoittanut anonyyminä olevansa työtön yh 300 neliön omakotitalossa ja on vielä kissojakin. Kuullostaa jonkun kissoja ja työttömiä panettelevan jutulta ja vaikka tämä tapaus olisikin totta, ei se oikeuta kostamaan sitä muille työttömille ja yleistää koskemaan kaikkia työttömiä, varsinkaan kun emme asian kokonaiskuvaa tiedä. Onhan se toki sadistisen mielen toive päästä jälleen syytöntä kiusaamaan ja panettelemaan.
Työttömyydessä on tietyt lainalaisuudet toimeentulossa ja asuinolosuhteissa, joista on poikkeuksia, mutta työttömyys käytännössä on nämä lainalaisuudet ja sen summa, eikä näiden poikkeusten summa.
Itsekkin tunnen yhden työttömän kahden lapsen yksinhuoltajan joka asuu vuokra omakotitalossa. Sitten pimeesti tehdään tatuointeja ja jotain puutöitä ja käydään jollain sossun kustantamilla all inclusive viikon kylpylälomilla.
vartsulla on aikaa kyhäillä torkkupeittonsa alla viiniä lipittäen eduskuntahuoneestaan näitä typeriä aloituksia.. onko vielä nakunakiin? vähiten osallistui kaikenlaisiin varsinaisiin työhönsä liittyviin kokouksiin. . oliko yli 60 prosenttia POISSA!!?!?!?
Eli et tajunnut tuostakaan viestistä mitään. Olipa yllätys.