Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä mieltä olette meidän häämenusta?

Vierailija
31.05.2018 |

Juhlat ovat talvella. Tämä on vasta jotain alkuluonnostelmaa. Yksi kasvissyöjä on, ei siis vegaani. Muuten kaikilla on normaali ruokavalio.

Alkuruoka:
Lämminsavulohta
Fetasalaattia, oliivit ja fetajuusto erikseen joten käy myös perussalaattina
Kana-caesar salaattia
Tomaatti-mozzarellasalaatti

Lämmin ruoka:
Paistettua porsaanfileetä
Lihapullia
Kermaista pippurikastiketta
Uunijuureksia
Kermaperunat

Jälkiruoka:
Minttusuklaahyydykekakku
Lusikkaleivät
Jotain muuta?

Kommentit (270)

Vierailija
181/270 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran miehesi herkkuruoka on graavilohi, niin laita sitä ehdottamasti pöytään. Täytyyhän sulhastakin ajatella!!!

Vierailija
182/270 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Porsaan ulkofile lämpöhauteessa on yleensä ylikypsää, mautonta ja kuivaa, sitä ei mikään kermakastike pelasta. Suosittelisin tilalle jotain muuta, mikä paranee pitkään haudutettaessa. Possun poski esimerkiksi on aivan taivaallista eikä hintakaan päätä huimaa - kysy keitraukselta. Naudan kanssa lämpöhaude on ihan yhtä paha, ellei ole haudutettu pataruoka.

Samaa mieltä possun ulkofileestä; on kuivaa ja mautonta. Naudanpaisti on parempi, koska se valmistetaan miedossa lämmössä, ei paisteta läpikypsäksi ja tarjotaan kylmänä ohuina viipaleina kuuman kastikkeen ja kuumien peunaruokien kanssa.

Jos minä järjestäisin ap:n kaltaiset maalaishäät, laittaisin sinne suosiolla laatikot ja karjalanpaistin ja kalapöydän alkuun. Helppo tehdä isollekin joukolle, eikä tarvitsisi miettiä sen kummemmin.

Ei meille ole tulossa maalaishäät :D Kai? Semmoiset perushäät joissa syödään, kuunnellaan aavistuksen rocktyylistä bändiä ja jammaillaan sekä pidetään pari puhetta, jutellaan ja osallistutaan ohjelmanumeroihin, joita ei ole liikaa.

Mies ei voi sietää karjalanpaistia, se ei valitettavasti ole vaihtoehto :( Ainakin oman sukuni tuntien kuvittelisin että meidän ruokamme kelpaa tuommoisenakin eikä kenenkään tarvitse kärvistellä nälässä, se on pääasia. Toisaalta miehen suku on vähän varakkaampaa ja ehkä he ovatkin tottuneet hienompaan menuun. Olen ollut todellisissa budjettihäissä kerran, siellä tarjottiin ainoastaan itse tehtyä lihakeittoa, ruisleipää ja jälkkäriksi mansikkakakkua ja siinä kaikki. Hyvin maistui eikä kukaan murehtinut jälkikäteen, ettei saanut graavisiikaa tai kasvisterriiniä.

Paahtopaisti olisi kyllä ihan hyvä vaihtoehto, se on ihan hyvää ja edullista. Toisaalta sitten tuntuisi hölmöltä tarjota lihapullia eli kahta naudanlihaa yhdellä aterialla. Joku poronkäristyskin voisi olla aika jännä vaihtoehto, etenkin talvella. Tykkäävätkö ihmiset poronkäristyksestä? 

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/270 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kerran miehesi herkkuruoka on graavilohi, niin laita sitä ehdottamasti pöytään. Täytyyhän sulhastakin ajatella!!!

Olemme yhdessä laatineet tuota menua tietysti. Rakas sulhoni on aivan yhtä tärkeässä roolissa järjestelyjen suhteen kuin minäkin :) 

Ap

Vierailija
184/270 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Porsaan ulkofile lämpöhauteessa on yleensä ylikypsää, mautonta ja kuivaa, sitä ei mikään kermakastike pelasta. Suosittelisin tilalle jotain muuta, mikä paranee pitkään haudutettaessa. Possun poski esimerkiksi on aivan taivaallista eikä hintakaan päätä huimaa - kysy keitraukselta. Naudan kanssa lämpöhaude on ihan yhtä paha, ellei ole haudutettu pataruoka.

Samaa mieltä possun ulkofileestä; on kuivaa ja mautonta. Naudanpaisti on parempi, koska se valmistetaan miedossa lämmössä, ei paisteta läpikypsäksi ja tarjotaan kylmänä ohuina viipaleina kuuman kastikkeen ja kuumien peunaruokien kanssa.

Jos minä järjestäisin ap:n kaltaiset maalaishäät, laittaisin sinne suosiolla laatikot ja karjalanpaistin ja kalapöydän alkuun. Helppo tehdä isollekin joukolle, eikä tarvitsisi miettiä sen kummemmin.

Ei meille ole tulossa maalaishäät :D Kai? Semmoiset perushäät joissa syödään, kuunnellaan aavistuksen rocktyylistä bändiä ja jammaillaan sekä pidetään pari puhetta, jutellaan ja osallistutaan ohjelmanumeroihin, joita ei ole liikaa.

Mies ei voi sietää karjalanpaistia, se ei valitettavasti ole vaihtoehto :( Ainakin oman sukuni tuntien kuvittelisin että meidän ruokamme kelpaa tuommoisenakin eikä kenenkään tarvitse kärvistellä nälässä, se on pääasia. Toisaalta miehen suku on vähän varakkaampaa ja ehkä he ovatkin tottuneet hienompaan menuun. Olen ollut todellisissa budjettihäissä kerran, siellä tarjottiin ainoastaan itse tehtyä lihakeittoa, ruisleipää ja jälkkäriksi mansikkakakkua ja siinä kaikki. Hyvin maistui eikä kukaan murehtinut jälkikäteen, ettei saanut graavisiikaa tai kasvisterriiniä.

Paahtopaisti olisi kyllä ihan hyvä vaihtoehto, se on ihan hyvää ja edullista. Toisaalta sitten tuntuisi hölmöltä tarjota lihapullia eli kahta naudanlihaa yhdellä aterialla. Joku poronkäristyskin voisi olla aika jännä vaihtoehto, etenkin talvella. Tykkäävätkö ihmiset poronkäristyksestä? 

Ap

Kyllä ihmiset yleensä tykkäävät sekä poronkäristyksestä että karjalanpaistista. Mutta jos miehesi ei pidä karjalanpaistista, niin tokko hän pitää käristyksestäkään.

Vierailija
185/270 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kyllä ihmiset yleensä tykkäävät sekä poronkäristyksestä että karjalanpaistista. Mutta jos miehesi ei pidä karjalanpaistista, niin tokko hän pitää käristyksestäkään.

Kenties vielä sitten hiukan vekslaan, käristys olisi kyllä hyvää. Toisaalta se on kai aika kallista? En ole koskaan tehnyt sitä itse ja siksi minulla ei ole harmainta aavistustakaan, mitä se maksaa.

Mieheni pitää hyvin paljon poronkäristyksestä. Toisin kuin minä, hän syö lähes kaikkea. Karjalanpaisti ja makaronimössö (pelkkää makaronia+jauhelihaa) ovat ainoita ruokia, joista tiedän että hän ei tykkää. 

Ap

Vierailija
186/270 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kenties vielä sitten hiukan vekslaan, käristys olisi kyllä hyvää. Toisaalta se on kai aika kallista? En ole koskaan tehnyt sitä itse ja siksi minulla ei ole harmainta aavistustakaan, mitä se maksaa.

Mieheni pitää hyvin paljon poronkäristyksestä. Toisin kuin minä, hän syö lähes kaikkea. Karjalanpaisti ja makaronimössö (pelkkää makaronia+jauhelihaa) ovat ainoita ruokia, joista tiedän että hän ei tykkää. 

Ap

En lähtisi vekslaamaan. Karjalanpaisti tai käristys ei ole ainakaan yhtään hienompaa ruokaa kuin lihapullat, mutta toisaalta jakaa mielipiteitä enemmän. Ja jos vekslaat käristykseen, tarvitset sitten muusinkin, sillä eihän käristystä oikein muun kanssa syödä. Ja puolukkahillot ja mitä muuta suolakurkkuja siihen kuuluu. No, itse inhoan niin karjalanpaistia kuin käristystä, joten se vaikuttaa tietysti mielipiteeseeni. Mutta et voi kyllä tarjota pelkkää käristystä tuon muun kanssa, vaan se vaatii omat lisukkeensa.

Vierailija
187/270 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso Vorsmack pöytään, kyytipojaksi olutta ja suolakurkkua, keitinperunaa ja paksua ranskankermaa, huuhtaistaan alas snapsin kera!

Vierailija
188/270 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en oikein ihmeemmin välitä possusta, sillä harvoin siitä olen saanut maistaa mitään niin hyvää, että se naudan tai savulohen pesisi. Ja kalan puuttuminen (juhla)ruokapöydästä on minusta erittäin ikävää.

Erilaiset salaattivaihtoehdot kivoja! Jälkiruokatilanne kuulosti alkuun vähän yksitoikkoiselta, mutta Ap olikin ilmeisesti muokkaamassa sitä joka tapauksessa. Annan peukkua välittömästi macaronsseille, sillä niitä olen harvemmin juhlissa saanut ja ovat niin herkkua!

OT, mutta kuulostaa kyllä vähän kalsealta tuo "lihapullista ei luovuta, koska ovat halpoja!" perustelu.. Tarkoitan, että eihän kenenkään tarvitse omaisuuttaan uhrata yksiin hippoihin, mutta itse ainakin koettaisin miettiä asiaa ennemmin oman ja vieraiden viihtyvyyden kautta.

N25

Vierailija
189/270 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poronkäristys on kallista!

Ei kannata vaihtaa hyvää menua. Se alkuperäinenkin oli tosi hyvä. Hyvät häät teille tulee :).

Vierailija
190/270 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en oikein ihmeemmin välitä possusta, sillä harvoin siitä olen saanut maistaa mitään niin hyvää, että se naudan tai savulohen pesisi. Ja kalan puuttuminen (juhla)ruokapöydästä on minusta erittäin ikävää.

Erilaiset salaattivaihtoehdot kivoja! Jälkiruokatilanne kuulosti alkuun vähän yksitoikkoiselta, mutta Ap olikin ilmeisesti muokkaamassa sitä joka tapauksessa. Annan peukkua välittömästi macaronsseille, sillä niitä olen harvemmin juhlissa saanut ja ovat niin herkkua!

OT, mutta kuulostaa kyllä vähän kalsealta tuo "lihapullista ei luovuta, koska ovat halpoja!" perustelu.. Tarkoitan, että eihän kenenkään tarvitse omaisuuttaan uhrata yksiin hippoihin, mutta itse ainakin koettaisin miettiä asiaa ennemmin oman ja vieraiden viihtyvyyden kautta.

N25

Mitäs se lämminsavulohi alkupalapöydässä on jos ei kalaa? Minun mielestäni aika monipuolista, on kalaa, kanaa, nautaa ja possua. Kaikkia lihavaihtoehtoja.

Lihapullista aloittaja ei ole luopumassa hinnan takia, mistä sinä tuommoista sait päähäsi? Täällä keskustelussakin sivukaupalla ihmiset kertovat, että lihapullia ei kannata jättää pois koska ne ovat hyviä. Sekä lapset että aikuiset tykkäävät niistä, ja ne loppuvat pitopöydästä usein ensimmäisenä vaikka kukaan ei kehtaa myöntä että syö varsin mieluusti lihapullia myös juhlapöydässä. 

Vierailija
191/270 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvissyöjälle joku oma jälkiruoka, sillä noissa hyydykekakuissa on aina liivatetta,

Kyllähän kasvissyöjä voi liivatteita sisältäviä ruokia syödä. Sen sijaan vegaanit eivät.

Vierailija
192/270 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua myös huvittaa nää vaatimukset, että ruokalistan pitäisi olla nykyaikaisempi ja hienompi, koska sellaista juhlaruoka on. Munkin mielestä on silloin, kun pidetään jotain intiimimpiä juttuja, joissa on 6-12 vierasta, hienoja illallisia, jne. Mutta häät, joissa pitää koko päiväksi ruokkia 90 henkeä vai mikä apn määrä oli, on ihan eri juttu.

Kalan vaatijoille: joo ihan kiva ja kiva taas jos on ruokaa, jota kotona ei tuu laitettua niin sitten on juhlissa. Mutta kun kalalle on tosi monet allergisia ja uskallan ihan härskisti väittää, että jos vaihtoehtona on uunikala (joka muuten on kuivaa ihan yhtä usein kun possukin) ja lihapullat niin arvatkaapas, kumpi loppuu ensin.

Vierailija
193/270 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Possu on aika riskialtista, koska usein se valmistetaan ylikypsäksi eli kuivaksi. Suomalaisilla on joku ihmeellinen kammo, ettei possu vaan jää tippaakaan raa'aksi niin sitten se vedetään yli. Jos on hyvä ja ammattimainen kokki niin sitten toki osaa jättää possun mukavan pehmeäksi :)

Muuten kuulostaa hyvältä, jos laitat listalle falafel-pyöryköitä (parempia kuin kasvispullat) niin varmasti maistuu sekasyöjillekin. Esim. Fafa'sin falafel-halloum-pita on järkyttävän hyvää, terveisin nautaa rakastava.

Vierailija
194/270 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harmillista ettet osaa tehdä hyvää, mureaa ja hyvin maustettua possun fileetä. Kai sekin on jokin taitolaji? Kannattaa katsoa netistä ohjeita esimerkiksi kypsymisajasta, se helpottaa kummasti jos ei halua ylikypsää. 

Äly hoi, kyse oli pitopalvelusta ja lämpöhauteesta, enkä ole kyllä koskaan vielä saanut miltään keitrausfirmalta hyvää possunfilettä. Tottakai se kotona onnistuu, kun saa just sen lämpötilan kun haluaa. Lämpöhauteissa kun tuppaa noi ruoat vielä vähän kypsymään ja vaaleanpunertavaa possua ei pitopalvelut tarjoile.

Vierailija
195/270 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua myös huvittaa nää vaatimukset, että ruokalistan pitäisi olla nykyaikaisempi ja hienompi, koska sellaista juhlaruoka on. Munkin mielestä on silloin, kun pidetään jotain intiimimpiä juttuja, joissa on 6-12 vierasta, hienoja illallisia, jne. Mutta häät, joissa pitää koko päiväksi ruokkia 90 henkeä vai mikä apn määrä oli, on ihan eri juttu.

Kalan vaatijoille: joo ihan kiva ja kiva taas jos on ruokaa, jota kotona ei tuu laitettua niin sitten on juhlissa. Mutta kun kalalle on tosi monet allergisia ja uskallan ihan härskisti väittää, että jos vaihtoehtona on uunikala (joka muuten on kuivaa ihan yhtä usein kun possukin) ja lihapullat niin arvatkaapas, kumpi loppuu ensin.

Minusta fiksua on laittaa noutopöydän pääruuaksi sekä kalaa että lihaa ja jättää valinnan vieraille. Varmasti 90 ihmisen joukossa on niitä, jotka tykkäävät enemmän lihasta tai kalasta. Itse ainakin ajattelen aina vieraita ensin. Possun filettä, lihapullia, kasvispaistosta ja vaikka sitä haukimureketta tai uunisiikaa - eiköhän kaikki löydä mieleistään ruokaa.

Terveisin vapaa-ajan kalastaja; tänään syödään pieniä pannusiikoja ja Rymättylän uusia perunoita muna-voi-kastikkeen kera.

Vierailija
196/270 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi lämpimissä ruoissa on vain lihavaihtoehdot? Minulle jäisi tuosta nälkä, koska en syö lihaa. Kalaa ja kanaa kyllä,

Kana on lihaa. Joittenkin mielestä kalakin on lihaa.

Vierailija
197/270 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivitetty versio vaikuttaa hyvinkin toimivalta. Nyt kun vaan kaikki kommentoijat huomaisivat, että se AINOA juhliin osallistuva kasvissyöjäkin on menua jo kehunut, että voitaisiin lopettaa se turhanaikainen ulina eri ideologiaa noudattavista rehun järsijöistä. Nythän on kyse nimenomaan tästä menusta, ei kaikkien maailman hääjuhlien menuvaihtoehdoista.

Possu vs. nauta on vähän kinkkinen, tosin ap on tuonut jo ilmi oman kantansa aiheeseen, ja syynkin siihen. Toki nauta mielletään juhlavammaksi, mutta ei porsaanfilee aina ole vaan se rutikuiva lötkö rasvalammikossa. Olen usein syönyt todella hyvää possua, ja vastaavasti aivan kamalan sitkeää tai muutoin katastrofaalisesti pilattua nautaa.

Vierailija
198/270 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä meidän häiden menu ja toimi, haluttiin koota pöydästä mitä mieli tekee eli buffa ja kumpikaan ei ole mikään ravintola-alan ammattilainen mutta hyvä tuli.

Hääonnea ap:lle!

HERKKUPÖYTÄ

Oliivit, erilaisia

Marinoidut herkkusienet, valkosipulit, paprikat, feta ja vuohenjuusto, pesto

Kotijuusto tuoresalsalla

Ruisnapit kylmäsavulohi tartarilla

Savusiika kermaviilikastike

Naudan paahtopaistia, mustapekkakermakastike

Yrttilihapullia/kasvislihapullat

Barbeque- ja valkosipulidippi

SALAATTEJA

Tomaatti-mozzarellasalaatti, basilikalla

Italialainen salaatti (rucola, aurinkokuivattu tomaatti, pinjansiemen, paprika)

Kylmäsavulohi-perunasalaatti, tilli, punasipuli, suolakurkkukuutioita, kirkas öljykastike

Maalahden limppu, perunalimppu, ruisleipä, ciabatta

MAKEA TARJOTTAVA

Mustikkajuustokakku, keksipohjainen hyydykekakku tuorejuustosta (ilman kiillettä)

Vierailija
199/270 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herkulliselta kuulostaa tuo päivitetty menu! Varsinkin kakku sai veden kielelle, nam

Vierailija
200/270 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tule koko häihin, jollei tarjolla ole makarylliä, kalapuikkoja ja pointikkaa. Nih!