Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä mieltä olette meidän häämenusta?

Vierailija
31.05.2018 |

Juhlat ovat talvella. Tämä on vasta jotain alkuluonnostelmaa. Yksi kasvissyöjä on, ei siis vegaani. Muuten kaikilla on normaali ruokavalio.

Alkuruoka:
Lämminsavulohta
Fetasalaattia, oliivit ja fetajuusto erikseen joten käy myös perussalaattina
Kana-caesar salaattia
Tomaatti-mozzarellasalaatti

Lämmin ruoka:
Paistettua porsaanfileetä
Lihapullia
Kermaista pippurikastiketta
Uunijuureksia
Kermaperunat

Jälkiruoka:
Minttusuklaahyydykekakku
Lusikkaleivät
Jotain muuta?

Kommentit (270)

Vierailija
141/270 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä setti!

Mäkin vaihtaisin toisen pääruuista kalaksi, vaikka en osaa ehdottaa alkuun mitään kalan tilalle enkä syö esim. lohta, mutta kermainen uunilohi voisi olla vaihtoehto possulle ja ehkä luopuisin ennemmin possusta kuin lihapullista, vaikka molempia tilaan jopa ravintoloissa.

Keitinperunat kermaperunoiden tilalle.

Mä oon tosi nirso, mutta kun menen kylään tai juhliin, en koskaan ilmoita erityistä ruokavaliota, vaikka Suomi tarjoaa lähes aina rapuja, graavikalaa ja sipulia, joita en mm. syö. Menen juhliin hyvillä mielin, koska minut on kutsuttu ja syön tarjottavista sen, mikä minulle sopii. Jos epäilen, etten saa sopivia ruokia, varaudun, enkä todellakaan vaadi tarjoajaa mukautumaan minun ruokavalioihin. En oikeastaan edes ymmärrä, miten joku kehtaa ilmoittaa ennakkoon, mikä kelpaa. Allergiat on eri asia.

Ihania häitä!

Vierailija
142/270 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tarjota tavallista arkiruokaa juhlassa?

Olen ollut useissa häissä viime vuosina ja aina on tarjoiltu alku- ja pääruoka jokaiselle pöytiin. Kakku on sitten ollut noutopöydästä.

Alkupalalautasella voisi laittaa vaikka skagenröraleivät. Pääruokalautaselle pari pientä perunaa, paahtopaistia ja hyvää kastiketta ja kasvislisäke tai salaatti kiertämään pöydässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/270 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin vastattu ap! Teillä on hyvä menu ja monipuolinen.

Ihmisillä pitäisi olla sen verran käytöstapoja, että ottaa tuosta niitä lajeja mistä tykkää ja vaivihkaa jättää muut lajit muille.

Allergiat on asia erikseen, mutta muuten syödään sitä mitä tarjotaan tai ollaan nälässä sinne mäkkäriin asti.

Vierailija
144/270 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota yhteys jonkin ravintolan myyntipalveluun ja pyydä ehdotus. Vai oliko tarkoitus väsätä itse kaikki? Tylsä menu. Just tyypillinen nuoren morsiamen menujäljitelmä, ei mitään erikoista. Miksi ruokasalaattejakin pitää olla montaa lajia? Kaikki erillisiin kippoihin, jolloin vieras kasaa itse salaatin. Tuossa ehdotelmassa ei ole mitään tyyliä.

Tää nykyinen häähössötys menee niin överiksi. Olen työssä, jossa voin päättää vuokraanko joillekin ulkopuolisille muutamaa juhlatilaa. Tänään taas soitti vauhtihössömorsian, joka kertoi häidensä olevan vuoden päästä mutta tätä mahdollista hääpaikkavalintaa pitää jo veivata ja hän olisi halunnut mennä heti katsomaan. Ei nyt onnistunut, koska paikka on pitkään varattu.

Mitä helvetin suurta väliä sillä paikalla on, jos se nyt on häiden kulissina.! Niitähän koristellaan ja kaunistellaan jumalattomasti ja ne ovat ihan käypiä vaihtoehtoja, joita pidetään yllä ja niistä on kuvia netissä. Silti pitää päästä syynäämään ja hysteerisesti hössöttää jostain veen häistä. Liitto purkautuu parin vuoden päästä.

Vierailija
145/270 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta hyvä menu. Ehkä kakun haluaisin olevan perinteisempi kermakakku. Ja toivoisin sen takia toista kakkua siihen vaihtoehdoksi. Itse olen viimeksi ollut häissä mitkä pidettiin ravintolassa ja kaikkien piti etukäteen päättää annoksensa ja ilmoittaa hääparille. Kutsussa oli mukana muistaakseni kolme vaihtoehtoa eli lihansyöjille joku ankkafile ja perunat, kalaa suosiville graavilohta ja perunaa sekä kasvissyöjille risotto sienillä. Itse söin sitten väkisin sen sienirisoton vaikka en sienistä pidä. Annoksia sai vaan yhden ja voin uskoa, että monellä jäi vielä nälkä sen jälkeen. Kakku oli myös joku "outo", josta monet eivät pitäneet. Ja sitä sai sen pienen palan kahvin kanssa. Oli siellä sitten kyllä pieni pöytä, josta voi vielä iltapalaa ottaa myöhemmin. Nämä häät eivät silti kyllä ruuan puolesta olleet kovin hyvät. Teidän menunne kuulostaa hyvältä näin kasvissyöjänkin mielestä. Itsekin olen kyllä sen noutopyödän kannalla, eikä niin että vaan se etukäteen valittu annos. 

Vierailija
146/270 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä kananmunapuolikkaat ja hampaissa natisevat leipäjuustokuutiot? Maidolla tai kotikaljalla alas huuhdottuna tietenkin.

Mietin itse että jos emme olisi häissämme saaneet pöytiintarjoilua, olisi pääruokana ollu kokonainen porsaa vartaassa maalaisperunoiden, suolakurkun ja creme fraichen kaverina, alkuruokana cheviceä sekä kylmää mausteista tomaattikeittoa. Jälkkärinä juustot ja kakkua💗

Vierailija
147/270 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti ap:n pää ei mennyt nyt ihan sekaisin, kun täällä yksi sanoo sitä ja toinen tätä. Pysykää vaan niissä omissa valinnoissanne. Menu on hyvä ja itse olisin kyllä tyytyväinen. 

Vierailija
148/270 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti ap:n pää ei mennyt nyt ihan sekaisin, kun täällä yksi sanoo sitä ja toinen tätä. Pysykää vaan niissä omissa valinnoissanne. Menu on hyvä ja itse olisin kyllä tyytyväinen. 

Niin, niitä kutsutaan mielipiteiksi ja jokaisella tuppaa sellainen olemaan mikä ruokaan tulee. Tieteellistä faktaa aka yhtä totuutta tässä tuskin on😀

Vierailija
149/270 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me syömme tuollaisia ruokia kotona.. Ei tuo menu ole juhlallinen.. Ja kuitenkin vieraiden pitäisi tuoda lahja tai rahaa. Tarjoaisitte kunnon ruoat.

No mutta laitapa esimerkkimenu siitä mikä sais sut tuomaan lahjan?

Vierailija
150/270 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä malli hyväksi havaitusta pitopalvelun tarjoilusta.

Alkupalapöytään pieniä kuorittuja perunoita, graavikalaa ja silliä tai silakkaa, lihaleikettä ja viikunoita, mummonkurkkuja sekä kasvisterriiniä.

Pääruokana paahtopaistia tonnokastikkeella, kalamureketta hollandaisekastikkeella, perunasosekohokas sekä lämmin kasvislisäke.

Jälkiruokana lämmintä vuohenbriejuustoa hedelmien kanssa ja marjapavlova.

Ei maksa ruoka paljoa, mutta on juhlava ja saanut aina kehuja.

Vierailija
151/270 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanat alkuruoat, mutta pääruokaa ei ole vain kalaa ja kasviksia syöville. Voisiko olla vaikka jotain (juustoinen kasvisgratiini tms) tai jotain halloumia tms.

Musta ei ole edes pakollista olla mitään erikseen sille yhdelle kasvissyöjälle. Itse olen kasvissyöjä ja saisin kyllä hyvin mahani täyteen feta- ja mozzarellasalaateilla, kermaperunoilla ja uunijuureksilla.

Vierailija
152/270 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota yhteys jonkin ravintolan myyntipalveluun ja pyydä ehdotus. Vai oliko tarkoitus väsätä itse kaikki? Tylsä menu. Just tyypillinen nuoren morsiamen menujäljitelmä, ei mitään erikoista. Miksi ruokasalaattejakin pitää olla montaa lajia? Kaikki erillisiin kippoihin, jolloin vieras kasaa itse salaatin. Tuossa ehdotelmassa ei ole mitään tyyliä.

Tää nykyinen häähössötys menee niin överiksi. Olen työssä, jossa voin päättää vuokraanko joillekin ulkopuolisille muutamaa juhlatilaa. Tänään taas soitti vauhtihössömorsian, joka kertoi häidensä olevan vuoden päästä mutta tätä mahdollista hääpaikkavalintaa pitää jo veivata ja hän olisi halunnut mennä heti katsomaan. Ei nyt onnistunut, koska paikka on pitkään varattu.

Mitä helvetin suurta väliä sillä paikalla on, jos se nyt on häiden kulissina.! Niitähän koristellaan ja kaunistellaan jumalattomasti ja ne ovat ihan käypiä vaihtoehtoja, joita pidetään yllä ja niistä on kuvia netissä. Silti pitää päästä syynäämään ja hysteerisesti hössöttää jostain veen häistä. Liitto purkautuu parin vuoden päästä.

Tää on mun mielestä jotenkin outo juttu ja tuntuu, että törmää vaan Suomessa. Että on markettityyliin joku salaattipöytä, mistä jokainen mättää lautaselle ja lorauttaa kastikkeen päälle. 

Yleensä juhlissa salaatti on mietitty kokonaisuus ja siihen kuuluu mahdollinen kastike. Jos salaatti on siis yksi ruokalaji tai lisuke. Jossa ainesosat täydentävät toisiaan.

Tietenkin jos on joku ankea salaattibuffet, mistä kootaan sekaisin lautaselle kaikkea ja se on sitten se ruoka niin toki. 

Mun mielestä salaatti juhlissa on jotain, mitä otetaan ottimella muiden ruokien viereen lautaselle. Mun mielestä just tuossa "ota tästä mitä haluat" on tyylitöntä. Ekana  pöytään tulevat morsiamen karppaaja serkku Jammu, joka ottaa kaiken broilerin ja fetan, seuraavaksi tulee Vegaani Aava, joka mättää lautaselle avocadot ja pinjansiemenet. Muille jää sitten jäävuorisalaattia ja tomaattia.

Toisaalta sanot, että häähössötys menee överiksi ja sitten haukut, että ap:n menu on tylsä nuoren morsiamen menujäljitelmä.

Olet ammattilainen, joten eikun ehdotuksia tänne tulemaan!

Vierailija
153/270 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkupalapöytään pieniä kuorittuja perunoita, graavikalaa ja silliä tai silakkaa, lihaleikettä ja viikunoita, mummonkurkkuja sekä kasvisterriiniä.

Pääruokana paahtopaistia tonnokastikkeella, kalamureketta hollandaisekastikkeella, perunasosekohokas sekä lämmin kasvislisäke.

En jaksa uskoa että tämä voittaisi millään tasolla ap:n pöperöt. Ap:lla hyvä suunta mikä tavan suomalaiselle väestölle kelpaa. Varsinkin jos kutsutuissa paljon vanhempaa väestöä.

Vierailija
154/270 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kommentoi että lihapullat ei ole juhlaruokaa ja vaihtaisi ne uuniloheen? Uunilohiko ei ole arkiruokaa :D

Vierailija
155/270 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En jaksa uskoa että tämä voittaisi millään tasolla ap:n pöperöt. Ap:lla hyvä suunta mikä tavan suomalaiselle väestölle kelpaa. Varsinkin jos kutsutuissa paljon vanhempaa väestöä.

Ainakin tätä pyydetään yhä uudelleen ja uudelleen. On taatusti maukasta, edullista ja juhlavaa. Nytkin on tilauksessa juuri tätä tai vähän muunneltua yhdistelmää moniin tuleviin juhliin.

Vierailija
156/270 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika järkyttävä ehdotus. Olisi varmasti todella harvalle mieleinen. Sinänsä mielenkiintoinen menu kyllä, mutta...silli jo yksinään on sellainen jutu, että se pitää olla lisäksi kaikelle muulle, ei vaihtoehtona.

Tää on jotenkin todella outo ehdotus "hyväksi havaitusta tarjoilusta", koska suuri osa ns. tavallisista ihmisestä ei oikeen tosta montaa mieleistä löytäisi ja ottaisi tosi paljon paahtopaistia esim.  ja lisäksi älyttömän kallis

Vierailija
157/270 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on hyvä idea, että pääruokana on sekä lihaa että kalaa. Täytyy vaan valita oikeat kastikkeet molemmille. Pääasia on, että kaikki ruuat ovat maukkaita ja niitä on harkiten eikä tyyliin mahdollisimman montaa sorttia.

Juhlaan kuuluu myös silmänruoka eli kaunis kattaus ja ruuat houkuttelevasti esille.

Vierailija
158/270 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylmät ruoat kuulostavat oikein hyviltä, mutta porsaanliha jäisi minulta kyllä väliin... Mutta makuasioistahan ei passaa kiistellä.

Vierailija
159/270 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika järkyttävä ehdotus. Olisi varmasti todella harvalle mieleinen. Sinänsä mielenkiintoinen menu kyllä, mutta...silli jo yksinään on sellainen jutu, että se pitää olla lisäksi kaikelle muulle, ei vaihtoehtona.

Tää on jotenkin todella outo ehdotus "hyväksi havaitusta tarjoilusta", koska suuri osa ns. tavallisista ihmisestä ei oikeen tosta montaa mieleistä löytäisi ja ottaisi tosi paljon paahtopaistia esim.  ja lisäksi älyttömän kallis

Ei ole kallis menu. Päinvastoin kaikki tarjottavat ovat edullisia - ainoastaan viikunat ovat kalliita. Kalapöytä on halpa, paahtopaistia saa vähän yli kympin kilo.

Vierailija
160/270 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kallis menu. Päinvastoin kaikki tarjottavat ovat edullisia - ainoastaan viikunat ovat kalliita. Kalapöytä on halpa, paahtopaistia saa vähän yli kympin kilo.

Jos luit aloituksen, morsian sanoi, että budjetti on pieni ja ymmärsin, että tekee kaikki itse. Kyllä tuo menusi saattaa hienosti toimia hienostelevissa 10 hengen bileissä, mutta 90 ihmisen ruokkiminen juhlissa, jotka kestävät noin klo 12.00-23.00 (vähintään) se on aivan surkea.

Lisäksi tietysti inhoan itse paisti/tonnikalakastike-yhdistelmää, hyi yök varsin kun Suomessa sitä ei todellakaan tehdä mistään tuoreen tonnikalan viipaleista, vaan purkista siitä vaan.

Graavikala ja sillit jakavat porukkaa suuresti. Lisäksi molemmat ovat raakaa kalaa, joten esim. lapset ei niihin juurikaan koske - enkä muuten minäkään.

Sinulla on kyllä vilkas mielikuvitus, jos väität "lihaleikkeen" (mitä sillä tarkoitatkaan) ja paistin olevan halpaa.

Ap, älä vaan anna näiden sekoittaa ajatuksia, sulla on hyvä menu, josta syö lapset ja aikuiset! Sillä lapsetkin pitää muistaa.