Mitä mieltä olette meidän häämenusta?
Juhlat ovat talvella. Tämä on vasta jotain alkuluonnostelmaa. Yksi kasvissyöjä on, ei siis vegaani. Muuten kaikilla on normaali ruokavalio.
Alkuruoka:
Lämminsavulohta
Fetasalaattia, oliivit ja fetajuusto erikseen joten käy myös perussalaattina
Kana-caesar salaattia
Tomaatti-mozzarellasalaatti
Lämmin ruoka:
Paistettua porsaanfileetä
Lihapullia
Kermaista pippurikastiketta
Uunijuureksia
Kermaperunat
Jälkiruoka:
Minttusuklaahyydykekakku
Lusikkaleivät
Jotain muuta?
Kommentit (270)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän että teille on tulossa vain yksi kasvissyöjä, ja varmasti kuka tahansa pärjää päivän perunalla ja salaatilla, ei siinä mitään, ei varmasti valita. Mutta tätä ketjua lukee kuitenkin useat muutkin, niin muistutan ihan perussäännön: myös kasvissyöjän ruokaan tulisi valita jotain proteiinia sisältävää, ihan sama nyrkkisääntö kuin sekasyöjänkin ruokavaliossa.
Näin. Ja totta kai yhden päivän pärjää aina, mutta en ymmärrä, miksi olisi niin vaikea järjestää, että tämä - vaikkakin yksi - kasvissyöjäkin saisi ihan kunnon ruokaa syödäkseen. Itse en ole kasvissyöjä, mutta kyllä olisi hävettänyt esim. omissa häissä tarjota erikoisruokavalioiselle pelkkiä lisukkeita salaattien lisäksi. Salaatit, perunat, juurekset, gratiinit.. kyllähän siinä syödäkseen saa, mutta onhan se nyt vähän epäkohteliasta jättää toiset ilman pääruokaa.
Pakko myöntää, että kyllähän se masensi, kun jo kahdesti olen ollut miehen ystävien häissä, joissa kummassakaan ei etukäteen kysytty mitään erikoisruokavalioista keneltäkään. Tuloksena söin keitettyä perunaa ja vihersalaattia, toisissa häissä sain myös jopa leivän. Olen siis ollut ovo-lakto-vegetaristi reilut 20 vuotta. En sanonut mitään, mutta yhdessä erään keliakiasta kärsivän juhlavieraan kanssa kurvattiin autolla muualle syömään kun muut vieraat tanssivat. Käy se niinkin.
Vierailija kirjoitti:
Tässä malli hyväksi havaitusta pitopalvelun tarjoilusta.
Alkupalapöytään pieniä kuorittuja perunoita, graavikalaa ja silliä tai silakkaa, lihaleikettä ja viikunoita, mummonkurkkuja sekä kasvisterriiniä.
Pääruokana paahtopaistia tonnokastikkeella, kalamureketta hollandaisekastikkeella, perunasosekohokas sekä lämmin kasvislisäke.
Jälkiruokana lämmintä vuohenbriejuustoa hedelmien kanssa ja marjapavlova.
Ei maksa ruoka paljoa, mutta on juhlava ja saanut aina kehuja.
Olen ihan peruskasvissyöjä, eli tuosta voisin syödä perunoita ja kasvisterriiniä sekä -lisäkettä, olettaen että eivät sisällä esim. sieniä tai oliiveja (olen toiselle allerginen ja toista inhoan).
Myös briejuusto jakaa mielipiteet vahvasti. En innostu menuustasi, anteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkupalapöytään pieniä kuorittuja perunoita, graavikalaa ja silliä tai silakkaa, lihaleikettä ja viikunoita, mummonkurkkuja sekä kasvisterriiniä.
Pääruokana paahtopaistia tonnokastikkeella, kalamureketta hollandaisekastikkeella, perunasosekohokas sekä lämmin kasvislisäke.
Olen ihan peruskasvissyöjä, eli tuosta voisin syödä perunoita ja kasvisterriiniä sekä -lisäkettä, olettaen että eivät sisällä esim. sieniä tai oliiveja (olen toiselle allerginen ja toista inhoan).
Makuja on monia, itse tykkään kaikista kaloista ja mikä sen parempaa kuin haukimureke. Lihaa en syö, joten minulle tuo olisi unelmamenu varsinkin kun jälkkärinä on pavlova.
Juhlissa kannattaa kyllä laittaa sekä kalaa että lihaa ja myös kasvispaistosta - ja sitä kannattaa laittaa paljon, sillä nykyään juuri ne uunivuuat tyhjenevät ensimmäisinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Makuja on monia, itse tykkään kaikista kaloista ja mikä sen parempaa kuin haukimureke. Lihaa en syö, joten minulle tuo olisi unelmamenu varsinkin kun jälkkärinä on pavlova.
Juhlissa kannattaa kyllä laittaa sekä kalaa että lihaa ja myös kasvispaistosta - ja sitä kannattaa laittaa paljon, sillä nykyään juuri ne uunivuuat tyhjenevät ensimmäisinä.
Juu, mikäs sen helpompaa kuin vääntää haukimureketta 90 hengelle. Ai niin, kalastaakohan APn mies, vai mistä nämä graavit ja hauet helposti ja halvalla hommataan? Silliä nyt saa Abban purkista, mikä tietysti tekeekin menusta helkkarin juhlavan.
Miks noin perusmenua kannattaa edes täällä kysellä? Siis just niin perunteinen suomalainen juhlabuffa, kun olla ja osaa! Aattelin, että nyt sieltä tulee joku tosi erikoinen menu, että mitähän ihmiset siitä tykkää.... Ihan sama kun mä kysyisin, että mitä mieltä ootte tästä mun paidasta ja sit se olis joku perus musta teeppari.
Uunivuuat tyhjenevät ensimmäisenä, koska pääruokana on jotain mössöä, kuten paistia, johon on sotkettu kalaa ja vieläpä monen inhokkia tonnikalaa, haukimureketta, uunikalaa, josta moni ei vaan tykkää ja alkupaloina on ollut käytännössä pelkkää raakaa kalaa ja joku kylmä lihaleike.
Jos tarjolla sen sijaan on reilusti vaan liha/kasvispullia ja possun filettä, ei tarvitse mahaansa täyttää lisäkevuualla.
Salaatteja miettisin. Vai onko valmis menu? Tuossa tulee nimittäin kolmea eri juustoa(feta, mozzarella, parmesan) lautaselle yhdellä kertaa, joka on hiukan outoa, kun salaatteja ei kuitenkaan montaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Minun makuuni oma menuni sopii kyllä paljon paremmin. Olkoon kuinka junttia vaan, mutta olen aika nirso. Raakaa kalaa en syö, silliä tai silakkaa en syö, mummonkurkuista en pidä. Alkupaloistasi söisin siis vain perunoita ja ehkä maistaisin viikunoita. Kasvisterriinistä en myöskään tykkää, ei kasveja (saati lihaa) pidä sekoittaa miksikään pateemössöksi.
Pääruoasta söisin vain paahtopaistia ilman tonnikalakastiketta, hyi mikä yhdistelmä :O Kalamurekkeesta on jäänyt vähän traumat koulusta, mutta catering-palvelun kautta se olisi varmaan ihan hyvää. Voisin siis ottaa kaikkea muuta paitsi sitä tonnikalakastiketta, paitsi jos kasvislisäkkeessä on kukkakaalia tai vaikkapa oliiveja. Niitä en syö.
Jälkiruoka ei kruunaa, koska en pidä briejuustosta, joten marjapavloa olisi ainoa tästäkin mitä syöt.
Lopputulos olisi, että lähdemme aikaisin kotiin kurnivan nälän takia ja päätyisimme todennäköisesti mäkkäriin sen helppouden vuoksi. Monet suomalaiset varmaan pitävät kyllä tuollaisesta ruoasta, onhan siinä toki hienon kuuloisia elementtejä ja on se juhlavampi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut pitopalveluissa ja ravintoloissa yli 20 vuotta.
Tuo teidän hääruokamenu on mennyttä aikaa.
Ihan totta, possun filee ja lihapullat, kreikkalainen salaatti ym.
Kuulostaa vitsiltä.
Siis pitääkö ruoissakin ajatella että varmasti tarjoaa muodikasta? :O Voi hyvänen aika, en tullut ajatelleeksikaan. Mitähän vieraat nyt ajattelee?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa vitsiltä.Siis pitääkö ruoissakin ajatella että varmasti tarjoaa muodikasta? :O Voi hyvänen aika, en tullut ajatelleeksikaan. Mitähän vieraat nyt ajattelee?
Ap
Teettekö itse vai valmistaako ruuat joku pitopalvelu? Ihmettelin kyllä mielipidettäsi kasvisterriinistä; raidalliset kasvisterriinit ovat juhlavia ja edullisia, usein laitetaan kolmenvärisiä terriinejä.
Tässä on päivitetty versio meidän menusta. Alkuruoka ja pääruoka tulevat catering-palvelusta, jälkiruoat teemme itse. Tämä catering-palvelu tarjoaa hyvää, edullista ”maalaisruokaa” ja on todella halpa verrattuna moniin muihin pitopalveluihin. Olen käynyt heillä syömässä ja todella hyvää perusruokaa oli.
Kasvissyöjä on miehen kaveri, ja kysyimme jäisikö hän nälkäiseksi vai riittävätkö nuo kasvispullat pääruokana. Hyvin kuulemma kelpaa, liivatettakin voi syödä eli kakkukin käy.
Alkuruoka:
Lämminsavulohta
Fetasalaattia, oliivit ja fetajuusto erikseen joten käy myös perussalaattina. Tähän tulee siis salaattia, tomaattia, kurkkua, paprikaa ja punasipulia. Ei salaatinkastiketta.
Kana-caesar salaattia
Lämmin ruoka:
Lihapullia
Kasvispullia
Uunijuureksia
Lohkoperunoita
Lisukkeet: Tumma ja vaalea leipä, voita, vettä, mehua ja kotikaljaa sekä valko- ja punaviiniä
Jälkiruoka:
Suklainen mariannekakku, keksipohja ja suklaamoussen tapaista mömmöä mariannemurskalla, päällä suklaaglaseeraus tai vastaava. En ole vielä lyönyt lukkoon, mutta maistuisi ehkä paremmin kuin perus minttusuklaakakku? Tämä olisi meidän hääkakku
Lusikkaleivät
Sitruunakuppikakut tai muffinit ja/tai suklaahippukuppikakut tai muffinit
Pääruokien jälkeen kukaan tuskin jaksaa vedellä jälkiruokaa mitään hirveitä määriä, koska tuo ruoka on aika tuhti.
Ruuan jälkeen aukeaa myös herkkubuffet, jossa on karkkia, suklaata ja sipsejä. Lisäksi on olutta, siideriä, lonkeroa ja paria erilaista limonadia.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun makuuni oma menuni sopii kyllä paljon paremmin. Olkoon kuinka junttia vaan, mutta olen aika nirso. Raakaa kalaa en syö, silliä tai silakkaa en syö, mummonkurkuista en pidä. Alkupaloistasi söisin siis vain perunoita ja ehkä maistaisin viikunoita. Kasvisterriinistä en myöskään tykkää, ei kasveja (saati lihaa) pidä sekoittaa miksikään pateemössöksi.
Pääruoasta söisin vain paahtopaistia ilman tonnikalakastiketta, hyi mikä yhdistelmä :O Kalamurekkeesta on jäänyt vähän traumat koulusta, mutta catering-palvelun kautta se olisi varmaan ihan hyvää. Voisin siis ottaa kaikkea muuta paitsi sitä tonnikalakastiketta, paitsi jos kasvislisäkkeessä on kukkakaalia tai vaikkapa oliiveja. Niitä en syö.
Jälkiruoka ei kruunaa, koska en pidä briejuustosta, joten marjapavloa olisi ainoa tästäkin mitä syöt.
Lopputulos olisi, että lähdemme aikaisin kotiin kurnivan nälän takia ja päätyisimme todennäköisesti mäkkäriin sen helppouden vuoksi. Monet suomalaiset varmaan pitävät kyllä tuollaisesta ruoasta, onhan siinä toki hienon kuuloisia elementtejä ja on se juhlavampi.
Ap
Olet kyllä ensimmäinen, joka ei vaadi graavisiikaa tai graavilohta tai vaihtoehtoisesti kylmäsavulohta alkupalabuffaan. Eikös juhlat tehdä etupäässä vieraille ja voin vakuuttaa, että graavikalavadit ja juhlasillit tekevät kauppansa.
Sen olen myös huomannut, että nykyään kasvisruokia pitää tehdä tuplat verrattuna lihaan. Sekasyöjille maistuvat hyvin tehdyt kasvisruuat; lihaa otetaan vain nimeksi muun ruuan kylkeen.
Porsaan ulkofile lämpöhauteessa on yleensä ylikypsää, mautonta ja kuivaa, sitä ei mikään kermakastike pelasta. Suosittelisin tilalle jotain muuta, mikä paranee pitkään haudutettaessa. Possun poski esimerkiksi on aivan taivaallista eikä hintakaan päätä huimaa - kysy keitraukselta. Naudan kanssa lämpöhaude on ihan yhtä paha, ellei ole haudutettu pataruoka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa vitsiltä.Siis pitääkö ruoissakin ajatella että varmasti tarjoaa muodikasta? :O Voi hyvänen aika, en tullut ajatelleeksikaan. Mitähän vieraat nyt ajattelee?
Ap
Teettekö itse vai valmistaako ruuat joku pitopalvelu? Ihmettelin kyllä mielipidettäsi kasvisterriinistä; raidalliset kasvisterriinit ovat juhlavia ja edullisia, usein laitetaan kolmenvärisiä terriinejä.
Alkuruoan ja pääruoan valmistaa pitopalvelu, itse teemme jälkkärin.
Eipä edullisuus tai hieno ulkonäkö vielä takaa että pitäisin ruoasta. Moni varmasti pitää terriinistä, en minä sitä sano mutta minun herkkuihini se ei kuulu. Maistaa toki voisin, mutta söisin paljon paremmalla ruokahalulla tavallista salaattia.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Olet kyllä ensimmäinen, joka ei vaadi graavisiikaa tai graavilohta tai vaihtoehtoisesti kylmäsavulohta alkupalabuffaan. Eikös juhlat tehdä etupäässä vieraille ja voin vakuuttaa, että graavikalavadit ja juhlasillit tekevät kauppansa.
Sen olen myös huomannut, että nykyään kasvisruokia pitää tehdä tuplat verrattuna lihaan. Sekasyöjille maistuvat hyvin tehdyt kasvisruuat; lihaa otetaan vain nimeksi muun ruuan kylkeen.
Tuskin sentään ensimmäinen. En ole tottunut syömään sellaisia pienestä pitäen, koska vanhempanikaan eivät pidä raa'asta kalasta ja en ole näin aikuisenakaan ihastunut. Eivätkä kyllä siskonikaan tai heidän miehensä. Kenties meidän perhe on sitten Suomen ainoa.
Voihan tuon lämminsavulohen vaihtaa kylmäsavuloheksi, mutta ainakin mitä olen ihmisiltä kysellyt, lämminsavulohi on parempaa. Itse en tiedä koska en syö sitäkään. Graavilohi tekisi varmasti kauppansa, tiedän että monet tykkäävät siitä mukaanlukien mieheni, mutta riittäisikö pelkkä yksi alkupalakala? Pistänemme graavilohen vielä harkintaan, koska onhan se monen mielestä suurta herkkua.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tässä on päivitetty versio meidän menusta. Alkuruoka ja pääruoka tulevat catering-palvelusta, jälkiruoat teemme itse. Tämä catering-palvelu tarjoaa hyvää, edullista ”maalaisruokaa” ja on todella halpa verrattuna moniin muihin pitopalveluihin. Olen käynyt heillä syömässä ja todella hyvää perusruokaa oli.
Kasvissyöjä on miehen kaveri, ja kysyimme jäisikö hän nälkäiseksi vai riittävätkö nuo kasvispullat pääruokana. Hyvin kuulemma kelpaa, liivatettakin voi syödä eli kakkukin käy.
Alkuruoka:
Lämminsavulohta
Fetasalaattia, oliivit ja fetajuusto erikseen joten käy myös perussalaattina. Tähän tulee siis salaattia, tomaattia, kurkkua, paprikaa ja punasipulia. Ei salaatinkastiketta.
Kana-caesar salaattia
Lämmin ruoka:
Lihapullia
Kasvispullia
Uunijuureksia
Lohkoperunoita
Lisukkeet: Tumma ja vaalea leipä, voita, vettä, mehua ja kotikaljaa sekä valko- ja punaviiniä
Jälkiruoka:
Suklainen mariannekakku, keksipohja ja suklaamoussen tapaista mömmöä mariannemurskalla, päällä suklaaglaseeraus tai vastaava. En ole vielä lyönyt lukkoon, mutta maistuisi ehkä paremmin kuin perus minttusuklaakakku? Tämä olisi meidän hääkakku
Lusikkaleivät
Sitruunakuppikakut tai muffinit ja/tai suklaahippukuppikakut tai muffinit
Pääruokien jälkeen kukaan tuskin jaksaa vedellä jälkiruokaa mitään hirveitä määriä, koska tuo ruoka on aika tuhti.
Ruuan jälkeen aukeaa myös herkkubuffet, jossa on karkkia, suklaata ja sipsejä. Lisäksi on olutta, siideriä, lonkeroa ja paria erilaista limonadia.
Ap
Mihinkäs minun hienot kappalejakoni hävisivät? Kamala pötkö. No toivottavasti saatte luettua :O
Ap
Vierailija kirjoitti:
Porsaan ulkofile lämpöhauteessa on yleensä ylikypsää, mautonta ja kuivaa, sitä ei mikään kermakastike pelasta. Suosittelisin tilalle jotain muuta, mikä paranee pitkään haudutettaessa. Possun poski esimerkiksi on aivan taivaallista eikä hintakaan päätä huimaa - kysy keitraukselta. Naudan kanssa lämpöhaude on ihan yhtä paha, ellei ole haudutettu pataruoka.
Samaa mieltä possun ulkofileestä; on kuivaa ja mautonta. Naudanpaisti on parempi, koska se valmistetaan miedossa lämmössä, ei paisteta läpikypsäksi ja tarjotaan kylmänä ohuina viipaleina kuuman kastikkeen ja kuumien peunaruokien kanssa.
Jos minä järjestäisin ap:n kaltaiset maalaishäät, laittaisin sinne suosiolla laatikot ja karjalanpaistin ja kalapöydän alkuun. Helppo tehdä isollekin joukolle, eikä tarvitsisi miettiä sen kummemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä possun ulkofileestä; on kuivaa ja mautonta. Naudanpaisti on parempi, koska se valmistetaan miedossa lämmössä, ei paisteta läpikypsäksi ja tarjotaan kylmänä ohuina viipaleina kuuman kastikkeen ja kuumien peunaruokien kanssa.
Jos minä järjestäisin ap:n kaltaiset maalaishäät, laittaisin sinne suosiolla laatikot ja karjalanpaistin ja kalapöydän alkuun. Helppo tehdä isollekin joukolle, eikä tarvitsisi miettiä sen kummemmin.
Harmillista ettet osaa tehdä hyvää, mureaa ja hyvin maustettua possun fileetä. Kai sekin on jokin taitolaji? Kannattaa katsoa netistä ohjeita esimerkiksi kypsymisajasta, se helpottaa kummasti jos ei halua ylikypsää.
AP, päivitetty menusi on aivan mainio! Graavikala on olevinaan muka hienompaa, mutta aika harva siitä oikeasti pitää. Minäkin otan yhden suikaleen lautaselleni ja sörkin sitä haarukalla, yritän syödä vähän perunan kanssa ja loput jää. Samaa tekee monet ympärillä. Lämminsavulohen sen sijaan oikeasti syön.
Sanoin tuolla aikaisemmin, että juhliin tulee varmaan myös lapsia, joten heidänkin kannalta menu on hyvä, eikä heitä varten tarvitse tehdä mitään erilaista.
Sanokoot täällä nyt mitä lystäävät, mutta minä ennustan, että teidän juhlissa vadit tyhjenee ja väki viihtyy, eikä ainakaan karkaa muualle syömään. On monipuolista ja jokaiselle jotakin.
Itse kun olen ammatin puolesta joutunut tilaisuuteen jos toiseen, istunut syömässä mitä kummallisempi "hienouksia", en osaa edes sanoa, kuinka paljon arvostan konstailematonta, hyvää suomalaista ruokaa!
Todella arkinen menu- kuin työpaikkalounalasta.