Kirjoitusvirheet, jotka saavat verenpaineen nousemaan
Siedän hyvin yhdyssanavirheitä, mutta b:n ja p:n sekoittaminen on jotain todella raivostuttavaa. Esimerkkejä:
tapletti
poikotti
adobtoida (!!!)
Jatkakaa.
Kommentit (1072)
Tämä mainittiinkin jo useampaan kertaan, mutta on sen verran kamala että toistan vielä: kuullostaa! Ihan pirun rasittava ja tosi yleinenkin vielä! En käsitä ihmisiä jotka kirjoittavat tuon sanan noin, ei kai se vaan kuulu mihinkään murteeseen?
Pitkästä aikaa vilkaisin palstaa ja nämä tällaiset ketjut auttavat pysymään jatkossakin pois palstalta. Seiskauutisia ja kielenhuoltoa, siinäpä mielekästä sisältöä keskusteluun - tai sitten ei.
Pitää olla kyllä päässä vikaa jos ärsyyntyy jonku kirjotusvirheistä. Teidän lähipiiriä ärsyttää tuommonen päteminen vaikkei sitä kertoisikaan.
En nyt luettele kirjoitusvirheitä, vaan sekaisin meneviä käsitteitä, jotka tekevät tekstistä kuin tekstistä käsittämättömän. Sekaisin menevät mm.:
aistillinen ja aistikas
säästäväinen ja ja säästeliäs
epäkiitollinen ja kiittämätön
lähiaikoina ja viime aikoina
tiedoton ja tiedostamaton
kaksinaismoralismi vs. moralismi/ kaksinaismoraali
kristitty ja uskonnollinen
syyttäminen ja syyttely on korvattu syyllistämisellä, vaikka kaikki kolme tarkoittavat vähän eri asioita
puhutaan "sivuprofiilista". Herää kysymys, mikä on "takaprofiili"?
Esimerkkejä on vaikka kuinka. Mutta ehkä optimismiin on syytä. Oppivathan suomalaiset ihan muutamassa vuodessa erottamaan toisistaan kiusaamisen ja kiusauksen.
Koirista provoilijat voisivat opetella kirjoittamaan rodut edes oikein.
Kaikki kirjoittaa esim. "Pitbull" - "pitbul".
En minäkään kirjoita "sasanpaimnkora".
Elämänkoululaisiksi muita haukkuvat ja itse eivät osaa kirjoittaa yhtä rotua oikein. Tai sanaa "taistelukoira", mikä edes on "taostelukoira"?
Peiliin katsomisen paikka, ketkä onkaan wt-elämänkoululaisia, kun eivät oikeinkirjoitusta osaa tuon vertaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kysymyksen jälkeen tulee piste.
Kun asia on niin v:n itsestäänselvä, ettei siihen haluta vastausta vaan tarkoitus on, että se, jolle "kysymys" on osoitettu, alkaisi käyttää aivojaan johonkin hyödylliseen ihan omaksi hyödykseen.
Tästä ketjusta tuli niin suosittu, että täytyy ihan kysyä; millaisen ihmisen verenpaineen kirjoitusvirheet saavat nousemaan?
Käyttäjä2079 kirjoitti:
En nyt luettele kirjoitusvirheitä, vaan sekaisin meneviä käsitteitä, jotka tekevät tekstistä kuin tekstistä käsittämättömän. Sekaisin menevät mm.:
aistillinen ja aistikas
syyttäminen ja syyttely on korvattu syyllistämisellä, vaikka kaikki kolme tarkoittavat vähän eri asioita
Esimerkkejä on vaikka kuinka. Mutta ehkä optimismiin on syytä. Oppivathan suomalaiset ihan muutamassa vuodessa erottamaan toisistaan kiusaamisen ja kiusauksen.
Aikanaan ja aikoinaan.
Sisar ja sisarus!
Esimerkiksi lespo ja bsykologi ovat sellasia sanoja, jotka ärsyttävät.
Mutta eniten ärsyttää se, että possessiivisuffiksia ei enää käytetä. Esimerkiksi ei voi sanoa "kirjoitusvirheet, jotka saavat verenpaineen nousemaan", vaan se pitää olla "kirjoitusvirheet, jotka saavat verenpaineeni nousemaan" tai sitten "verenpaineesi" tai "verenpaineenne". Nyt tuosta alusta ei käy selville, että kenen verenpainetta siinä tarkoitetaan. Sinun, minun, meidän vai Juha Sipilän?
Kannattaa itse opetella kirjoitussäännöt, ennen kuin alkaa muita arvostelemaan.
hgjrohjfo kirjoitti:
Esimerkiksi lespo ja bsykologi ovat sellasia sanoja, jotka ärsyttävät.
Mutta eniten ärsyttää se, että possessiivisuffiksia ei enää käytetä. Esimerkiksi ei voi sanoa "kirjoitusvirheet, jotka saavat verenpaineen nousemaan", vaan se pitää olla "kirjoitusvirheet, jotka saavat verenpaineeni nousemaan" tai sitten "verenpaineesi" tai "verenpaineenne". Nyt tuosta alusta ei käy selville, että kenen verenpainetta siinä tarkoitetaan. Sinun, minun, meidän vai Juha Sipilän?
Kannattaa itse opetella kirjoitussäännöt, ennen kuin alkaa muita arvostelemaan.
Niin kannattaa.
Vierailija kirjoitti:
Tästä ketjusta tuli niin suosittu, että täytyy ihan kysyä; millaisen ihmisen verenpaineen kirjoitusvirheet saavat nousemaan?
Mä olen koko ajan olettanut ton "verenpaineen nousemisen " vitsiksi, humoristiseksi liioitteluksi.
Suurin osa kirjoittaa tänne vain pelkkiä kirjoitusvirheitä (esim. mä), osa taas lähtee myös haukkumaan kirjoitusvirheiden tekijöitä. Onkohan sekin huumoria? Jos on, niin musta ei yhtään hauskaa.
Käyttäjä2079 kirjoitti:
aistillinen ja aistikas
Olisi muuten ollut hyödyllistä, jos olisit kertonut miten noiden sanojen merkitykset eroavat toisistaan. Osan tajusin, mutta mitä eroa on esim. säästeliäällä ja säästäväisellä?
Uusi iskijä kirjoitti baarissa minulle: "Olet vallannut mun sydänmen". Ja: "Soitan pienoa".
Sai nopeat pakit.
Vierailija kirjoitti:
Teranssi.
Maistuu hyvälle.
Maistuu hyvälle ja hyvältä ovat molemmat oikein, näin on ollut ammoisista ajoista asti. Harvinainen tapaus, ettei ole valittu vain toista oikeakieliseksi :)
Enään.