Kirjoitusvirheet, jotka saavat verenpaineen nousemaan
Siedän hyvin yhdyssanavirheitä, mutta b:n ja p:n sekoittaminen on jotain todella raivostuttavaa. Esimerkkejä:
tapletti
poikotti
adobtoida (!!!)
Jatkakaa.
Kommentit (1072)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nainen Töysästä kirjoitti:
Puollustus. Tyyli- ja kielioppivirheet hankaloittavat ymmärtämistä. "Nainen istui terassilla, kun tämä näki tähdenlennon", vaikka kirjoittajan tarkoittama tilanne on "nainen istui terassillaan, kun hän näki tähdenlennon". Lukija joutuu pähkäilemään kuka näki ja lisäksi syntyy vaikutelma, että nainen on yleisellä terassilla. Tämä-pronominin käyttö hän-pronominin tilalla on todella ärsyttävä muoti-ilmiö.
Ei mennyt ihan nappiin sinullakaan. Minä muotoilisin joko näin:
”Nainen istui terassillaan nähdessään tähdenlennon.”
tai
”Nainen istui terassillaan ja näki tähdenlennon.”Eli ei mennyt ihan nappiin koska itse muotoilisit eri tavalla? Ei tainnut sinullakaan mennä ihan nappiin tai minnekään muuallekaan.
Kyllä hänellä meni nappiin.
Ja kuten joku jo ansiokkaasti korjasikin viestisi jälkeen, pronomineilla hän ja tämä on kummallakin oma tehtävänsä. Ne eivät ole vapaasti valittavissa.
Poliisi soitti miehelle ja kertoi, että hänen maillaan kasvaa kannabista. (Poliisin mailla. Oikea esimerkki lehtiuutisesta. Ei mennyt nappiin toimittajalla.)
Poliisi soitti miehelle ja kertoi, että tämän mailla kasvaa kannabista. (Miehen mailla.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välillä on hämmentävää tavata uusia ihmisiä ja kasvotusten ovat ihan tavallisia. Myöhemmin tekstiviesteissä tai Facebookissa törmää siihen, että teksti on tosi kummallista. Tyyliin "Tänäänn mennään onki maan." Herää vain kysymys, että miksi? Ymmärrän jos ihmisellä on jotain kehityshäiriötä, mutta nämä ovat vaikuttaneet ihan normaaleilta.
Nyt pääsit oikean asian äärelle. Jos ihminen kirjoittaa väärin, hän vaikuttaa siltä kuin hän tarvitsisi henkilökohtaisen avustajan. Eli olisi kehityshäiriöinen. Silti tälläkin palstalla sellaiset ihmiset kertovat jopa lapsistaan, eli ovat lisääntyneet. Sellaista en voi ymmärtää.
On myös todella epäreilua, että muut opiskelevat normaalisti pitkälle, ja sitten jotkut kehtaavat jättää jopa peruskoulun kesken. Jäävät huonosti menestyvän tokaluokkalaisen tasolle.
Kirjoitusvirheitä sattuu ihan kaikille. Lähinnä meinasin juuri tapauksissa missä oudosti lisätään kirjaimia KOKO AJAN!
"Mennnnään uimaan" "Ostettiin uu usi kirja." "Ollisko kiva mennä kouluunn." Ilman mitään järkevää syytä. Voisi olettaa, että jokainen suomalainen sen verran osaa kieltänsä.
Se "järkevä syy" on älypuhelin. Kun kirjoittaa hätäisesti ja huolimattomasti, niin kirjaimia tulee helposti liikaa, jää välistä pois, välilyönti tulee väärään paikkaan jne. Näin ainakin mulla. Mutta tsekkaan tekstini ja pyrin korjaamaan virheet ennen kuin lähetän tekstin. Ilmeisesti kaikki eivät näin tee.
On tärkeämpiäkin asijoita, kuin kielioppivihreiden metsästys.
Mistä muuten johtuu, että niin useat asiat tuntuvat ärsyttävän? Joka päivä ilmaantuu uusia otsikoita, joissa jokin asia ärsyttää. Mikä aiheuttaa ärsytyskynnyksen madaltumisen?
Nuin ja nuita muuten virheettömässä, hyvää yleiskieltä olevassa tekstissä.
Minua ärsyttää hirveästi se, kun ihmiset kuvailevat itseään mahdollisimman vaikeasti. Esimerkiksi "omaan hyvän huumorintajun" tai "omistan hyväkuntoisen kropan". Äääääk ihan kauheata!! Miksi ei voi vain sanoa, että olen huumorintajuinen ja hyväkroppainen.
Olen ottanut jonkin aikaa ärsyttävästi väärin kirjoitettuja sanoja ylös, ihan omaksi "ilokseni". Kai kielipoliisi minussa saa siitä jotain irti.
Vaakalla
Itsetkin
Makarooni
Jukurtti
Siittä
Utelijaita
Hiilareinä
Kenellekkään
Sen koomin
Minkä laista
Lapsistä
Sisarruksia
Suhdekkin
Eriasia
Lisätäkkään
Perunien
Jonninverran
Uudenpi
Melkeempä
Pienenpi
Aijjon
Tarkootus
Tälläistä
Tunnelämä
Sairaanloinen
Minkälaasia
Mielyttää
Kisma
Liekassa
Perjaatteessa
Niimpä
Erillainen
Ainekin
Aijo
Faikkia (feikkiä?)
Fakennaan (feikanneen? Nää on käsittämätömät...)
Puollustella
Silikooninen
Puollustus
Varttin
Helppolta
Ai niin, jukurtti on kyllä oikein. Mutta vähän ärsyttävä kirjoitusasu mun mielestä.
Vierailija kirjoitti:
Olen ottanut jonkin aikaa ärsyttävästi väärin kirjoitettuja sanoja ylös, ihan omaksi "ilokseni". Kai kielipoliisi minussa saa siitä jotain irti.
Vaakalla
Itsetkin
Makarooni
Jukurtti
Siittä
Utelijaita
Hiilareinä
Kenellekkään
Sen koomin
Minkä laista
Lapsistä
Sisarruksia
Suhdekkin
Eriasia
Lisätäkkään
Perunien
Jonninverran
Uudenpi
Melkeempä
Pienenpi
Aijjon
Tarkootus
Tälläistä
Tunnelämä
Sairaanloinen
Minkälaasia
Mielyttää
Kisma
Liekassa
Perjaatteessa
Niimpä
Erillainen
Ainekin
Aijo
Faikkia (feikkiä?)
Fakennaan (feikanneen? Nää on käsittämätömät...)
Puollustella
Silikooninen
Puollustus
Varttin
Helppolta
Jos joku kirjoittaa noin, tulee mieleen, onko hänellä pääkoppa ihan kunnossa. Vai tarvitseeko henkilökohtaista avustajaa arjessaan. Tosin kehitysvammaisetkin kirjoittavat paremmin.
"Voinko tulla käymään huomenna aamulla laittaisin ruuan ensin.mites Jussin kuume ja töihin menonlaita perunat nyt kiehumaan palaillaan."
Saan useammaltakin henkilöltä tän tyyppisiä viestejä. En tajuu kuin tommosia voi edes kirjoittaa. Kun ei tiedä tuleeko aamulla vai laittaako ruuan aamulla ja pitääkö mun laittaa perunat vai onko viestin kirjoittaja menossa laittamaan perunoita.
Vierailija kirjoitti:
"Voinko tulla käymään huomenna aamulla laittaisin ruuan ensin.mites Jussin kuume ja töihin menonlaita perunat nyt kiehumaan palaillaan."
Saan useammaltakin henkilöltä tän tyyppisiä viestejä. En tajuu kuin tommosia voi edes kirjoittaa. Kun ei tiedä tuleeko aamulla vai laittaako ruuan aamulla ja pitääkö mun laittaa perunat vai onko viestin kirjoittaja menossa laittamaan perunoita.
En ymmärrä, miten kukaan voi olla tuollaisen kanssa missään tekemisissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, miten kukaan voi olla tuollaisen kanssa missään tekemisissä.
Hehe, yksi näistä on mun äiti.
Roidgut kirjoitetaan roid gut ja Tamperegut kirjoitetaan Tampere gut, ärsyttää kun foorumeilla nuo usein kirjoitetaan väärin.
Yhdyssanavirheet saavat raivon partalle. AAAAAARHG!!!
Sietämätöntä.
Onkohan vika sittenkin minussa?
Honky kirjoitti:
Sietämätöntä.
Partalle? AAAAAAAAARGGGHHHÖÖRFFGHHHHGGG!!!!!! vaan itsellesi.
Ei mitkään. Palkka juoksee vain nopeammin.
Terv. oikolukija
Hahaha! :) Tässä taas hyvä esimerkki tilanteesta, missä negatiivisuus kostautuu, ja nätisti kompastuu portaiden yläpäässä kengänpauloihin, ja pyörii aina kadun ainoaan vesilätäkköön saakka. Anteeksi :)
Kyllä, rakastan yhdyssanavirheitä, ja keskityn itseeni. Kas, elämässä on tärkeintä se, ettei tee lainkaan virheitä.
Vierailija kirjoitti:
Honky kirjoitti:
Sietämätöntä.
Partalle? AAAAAAAAARGGGHHHÖÖRFFGHHHHGGG!!!!!! vaan itsellesi.
Niin, tämä-pronominia pitäisi käyttää ihmisestä vain silloin, kun viitataan kahdesta henkilöstä viimeisimpänä mainittuun.
Eri merkitys:
Matti sanoi Saaralle, että hän on hyvä piirtämään.
Matti sanoi Saaralle, että tämä on hyvä piirtämään.