Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alkoholittomat häät

Vierailija
17.06.2020 |

Olemme avomieheni kanssa menossa naimisiin reilun vuoden päästä. Vieraita aiomme hääjuhlaan kutsua noin 50. Menemme maistraatissa naimisiin, jonka jälkeen suunnitteilla on ruokailu ja kevyt illanvietto, jossa on musiikkia ja seurustelua. Kumpikaan meistä (mieheni ja minä) emme käytä alkoholia. Emme ole absolutisteja, mutta alkoholi ei luontevasti kuulu arkeemme, viikonloppuihimme tai juhlapyhien viettoon. Mies joi vappuna oluen. Itse taisin viime kesänä juoda lonkeron. Olemme siis alkoholin käyttäjinä höyhensarjaa. Häätarjoiluja miettiessäni olemme alkaneet kallistua sellaiseen vaihtoehtoon, että häissämme ei tarjoiltasi ollenkaan alkoholia. Meille alkoholi ei ole tärkeää. Miehen siskolla on ollut hankaluuksia juomisen kanssa. Omassa suvussani on toipuvia alkoholisteja, joiden toivoisin voivan nauttia juhlista ilman pelkoa repsahduksesta. Lisäksi olen itse ollut häissä, joissa alkoholia on ollut tarjolla niin runsaasti, että sitä on tyrkytetty vieraille ja olen kokenut sen vähän ikäväksi. Olemme mieheni kanssa 35-vuotiaita, joten viinanhuuruiset häät tuntuisivat tässä iässä myös noloilta. Yhtenä vaihtoehtona olemme miettineet sitä, että ruoan kanssa olisi tarjolla lasi viiniä tai hääjuhlassa olisi baari, josta voisi ostaa juotavaa. Toisaalta kiinnostaisi myös pitää reilusti ja avoimesti alkoholittomat häät, että kaikki voisivat nauttia rauhassa ilman pelkoa ylilyönneistä.
Kaipaisin kokemuksia. Oletko ollut häissä, joissa ei lainkaan tarjoilla alkoholia? Nautitko olostasi juhlissa?

Kommentit (957)

Vierailija
1/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan ollut alkoholittomissa häissä.

Itse en juo alkoholia, mutta kyllä minä illallisvieraille tarjoan viiniä. Ei heidän tarvitse olla juomatta, jos minä en juo. 

Vierailija
2/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kyllä kuivaa jos häissä ei saisi kuohuviinimaljaa ja ruoan kanssa viiniä tai olutta. Ei kait sitä omaa katsomustaan pidä vieraille tyrkyttää vaan juhlitte yhdessä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ollut häissä, joissa ei olisi tarjottu alkoholia mutta ymmärtäisin hyvin, jos hääpari moiseen ratkaisuun päätyisi. Itse pidän ruuan yhdistämisestä viiniin, joten arvostaisin sitä, että ruuille olisi mietitty niille sopivat alkoholittomat vaihtoehdot. Pelkkä vesi ruokajuomana olisi plääh mutta niin on myös halpa makea viini. Perinteiseen suomalaiseen pitopöytään sopii muutenkin kotikalja paremmin kuin viini.

Seurusteluun ja onnittelumaljoihin on vaikka mitä ihania drinkkejä olemassa, joten en jäisi kaipaamaan alkoholia.

Vierailija
4/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osallistuisi. Vieraiden kunnioitukseen kuuluu kunnon tarjoilu, myös alkoholi kun on kyseessä juhla.

Vierailija
5/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan ollut alkoholittomissa häissä.

Itse en juo alkoholia, mutta kyllä minä illallisvieraille tarjoan viiniä. Ei heidän tarvitse olla juomatta, jos minä en juo. 

Niin ja kysyn aina neuvoa myyjältä, kun en itse tiedä viineistä mitään. He sitten suosittelevat viinit ruuan mukaan. 

Vierailija
6/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut, en nauttinut olostani.

Epämukava olo ei kuitenkaan johtunut alkoholittomuudesta, vaan tilaisuuden hyvin voimakkaasta uskonnollisuudesta.

Kyse oli kuitenkin serkun häistä, joten kohteliaisuudesta pidin iloista naamaa ja olin paikalla kohtuullisen ajan.

Itse en pitäisi alkoholittomia häitä lainkaan ikävänä, lapsiperheellisenä muutenkin niihin harvoihin häihin mitä enää tuttavapiirissä järjestetään, autolla ja lasten kanssa, joten vähintäänkin toinen aikuinen joka tapauksessa on alkoholittomiksi linjalla.

Toisaalta sitten jos ette itse ole absolutisteja, niin pieni määrä alkoholia toisi kummasti juhtavuuden tuntua.

Lasillinen kuohuvaa tervetuliaismaljana ja yksi kaato viiniä ruuan kanssa ei varmasti humalluta ketään.

Täysin oma valintanne toki, mutta jos on ikäviä kokemuksia ryyppäämisestä, miksi mennä toiseen ääripäähän?

Vierailija
7/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljeni vaimo oli häissä raskaana eivätkä muutenkaan juo joten häät olivat alkottomat. Hääpaikalla oli kuitenkin baari mistä pystyi ostamaan juotavaa, joten pari serkkua veti itsensä örvellyskuntoon ja osittain pilasivat juhlan. Kannattaa miettiä tarkkaan tuo alkoholiasia jos suvussa on kännikaloja. Itse jättäisin heidän kutsumatta ja tarjoaisin muille lasillisen ruokajuomana/maljana. 

Vierailija
8/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun me menimme naimisiin 31 vuotta sitten, oli ihan tavallista että onnittelumaljojen jälkeen ei muuta alkoholia tarjoiltu. Ruuan kanssa ei muutenkaan ollut tavallista juoda viinejä.

Paljon on muuttunut näköjään.

Vierailija
9/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholittomat häät voivat olla myös mukavat, hauskat ja rennot, jos vieraat ovat itsekin sen luontaisia muutenkin ja tuntevat toisensa etukäteen. Esimerkiksi isäni puoleisessa suvussa ei koskaan ole mitään pönötysjuhlia ollut, vaikka alkoholia ei juhlan luonteesta riippuen olisi pisaraakaan tarjolla.

Vierailija
10/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itsekään juuri juo, mutta alkumaljan tarjoaisin ja ruuan kanssa viiniä/olutta, ehkä avec kahvin kanssa. Mitään avointa baaria/juomakaappia juhliin ei tulisi eikä ostobaaria. Lähipiirissä ihmisiä joille kuppi maistuu liiankin hyvin ja tietäisin heidän suorastaan pilaavan juhlat, jos juoma virtaisi vapaasti.

Vierailija
11/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veljeni vaimo oli häissä raskaana eivätkä muutenkaan juo joten häät olivat alkottomat. Hääpaikalla oli kuitenkin baari mistä pystyi ostamaan juotavaa, joten pari serkkua veti itsensä örvellyskuntoon ja osittain pilasivat juhlan. Kannattaa miettiä tarkkaan tuo alkoholiasia jos suvussa on kännikaloja. Itse jättäisin heidän kutsumatta ja tarjoaisin muille lasillisen ruokajuomana/maljana. 

Jatkan vielä tähän että sinänsä olisi ollut kivempaa skoolata kuohuvalla kuin Pommacilla. Rokatarjonta oli niin vaatimatonta (karjalanpaistia tms.) etten kaivannut siihen kylkeen viiniä. 

Vierailija
12/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teidän häät, te päätätte. Eivät vieraat siihen kuole, jos eivät saa yksissä juhlissa alkoholia. Jos jotakuta ärsyttää, jääköön kotiinsa.

Vierailija
13/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidätte juuri sellaiset häät kuin itse haluatte. Jos jollekin on niin tärkeää viinan vetäminen, niin ei teidän tarvitse heitä miellyttää, menkööt muualle ryypeksimään. Ilman alkoa voi pitää hyvin hauskaa. Tämä suomalainen mentaliteetti on täysin sairas, joka käänteessä pitäisi lutrata.

Vierailija
14/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kerran ollut, enkä toista kertaa mene. Toteuta suunnitelmasi vain jos haluat välit poikki kaikkiin näihin 50 henkeen.

Vierailija
15/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut alkoholittomissa häissä enkä pitänyt sitä mitenkään kummallisena. Mutta minä nyt en muutenkaan viihdy häissä vaan käyn vain niissä, joissa on pakko ja viivyn vain sen aikaa, kun on pakko.

Vierailija
16/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hääthän ovat teidän juhlat. Jos joku vieras ei halua osallistua alkoholittomuuden tähden, niin mitä sitten.

En minä mene häihin itseni vuoksi vaan hääparin. Annan tukeni heidän avioliitolleen ja olen otettu jos minut koetaan ihmiseksi jonka kanssa tämä hetki jaetaan.

Olen ollut häissä jossa on alkoholia siinä määrin, että juhlaväki alkanut tappelemaan keskenään. Olen ollut häissä jossa on kohotettu vain yksi juhlajuoma hääparille (nämä olivat mukavat ja lyhyet häät), sekä häissä joissa ei ole ollut yhtään alkoholia.

Osa häävieraista tulee vain alkoholin takia. Jos kutsuun kirjoittaa että ei alkoholitarjoilua niin ihmiset tietää mitä odottaa.

Vinkki. Jos pidät alkoholittomat häät niin ei kannata ehkä liian pitkiä suunnitella. Osa ihmisistä haluaa kuitenkin lähteä ryyppämään niin jos häät ovat lyhyehkö ohjelma ruokailulla niin tällöin se tuskin on kenellekkään mikään ongelma.

Jos meinasit kokopäivän mittaisia juhlia ilman alkoholia (ja ilman niitä uskovaisia) niin tulee kyllä tiukka paikka monelle vieraalle.

Vierailija
17/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen sanoisin vielä, että on hiukan surkeaa, että alkoholia ei tarjoilla ollenkaan vain siksi, että joillakin vierailla on ollut sen takia ongelma. Toki olettaisi juhlanjärjestäjän itse vieraansa parhaiten tuntevan, mutta haluaisin uskoa, että moni suomalainen haluaa ottaa alkoholia nätisti ja kohtuudella, etenkin jos paikalla on hiukan vieraampiakin ihmisiä.

Toki voihan olla, että itse olen asian suhteen hiukan sinisilmäinen, koska vaikka minunkin sukuuni pari alkoholistia mahtuu, enkä itsekään lasiin sylje sopivan porukan ollessa koolla, niin minulle eikä suurimmalle osalle tuntemistani ihmisistä tulisi mielenkään kenenkään juhlissa alkaa mitään kaatokännejä vetämään, vaikka alkoholia runsaasti tarjolla olisikin. Pari lasi viiniä illanmittaan riittää vallan mainiosti tuolloin.

- 9

Vierailija
18/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholi on Suomessa laillinen päihde, itse asiassa ainoa laillinen päihde tuo alkoholi on. Päihdettä se on, oli sitä sitten shamppanjassa tai kalliissa viinissä, toki se makuunkin vaikuttaa, mutta vaikka sitä joisi maun vuoksi niin silti sillä on päihdyttävä sivuvaikutus makuvaikutuksen ohella. Toki viineissä ja oluessa se on oleellinen osa makua myös, mutta tuskin kukaan juo kirkasta alkoholia maun tähden vaan nimenomaan päihtyäkseen, konjakki ja viskikin alkaa olla siinä ja siinä voiko kukaan sanoa puhtaasti makunautinnon talia niitä juovansa. Mutta: koska se on laillinen päihde niin sen käytön osalta saa päätöksen tehdä henkilö itse juhlissa, ei sitä tarvitse morsiamen ja sulhasen päättää toisten osalta nauttiiko joku juhlavieras tätä päihdettä vai ei. Yleensä Suomessa juhlissa on juhlien järjestäjiltä kohteliasta tarjota alkoholia päihteeksi juhlavieraille, tätä odotetaan ja juhlavieraista suuri osa todennäköisestä närkästyy ja kummastelee jos ei alkoholia ole tarjolla. Toki moni ottaa tätä päihdettä esim. taskumattiin itselleen myös mukaan. Pitäisin häiden järjestäjiltä tökerönä tätä että he päättäisivät vieraiden puolesta saako tätä laillista päihdettä käyttää vaiko ei, yleensä Suomessa on se linja ollut että tätä on tarjolla ja jokainen aikuinen saa päättää itse omalta kohdaltaan käyttääkö tätä tarjottua päihdettä vaiko ei. Toki pitää huomioida laki ja esim. jos lapsia on vieraina niin tietenkin lasten vanhempien tulee katsoa että ainakin toinen kykenee hoitamaan lapsia ja mieluiten vie ne pois juhlista ennen kuin vieraat alkavat olla kovin humalassa esim. vaikka ennen klo 22 ja jotkut häiden järjestäjät laskevatkin alkoholin osalta kokonaan hanat auki vasta esim. klo 22 kun on syöty ja häävalssi tanssittu sekä hääleikit kuten morsiamen ryöstö, hääkimpun heitto yms. on suoritettu. Moni ei myöskään tiedä tuota että lain mukaan Poliisille pitää tehdä ilmoitus jos alkoholia tarjotaan juhlissa kuten häissä, ilmoituksen tekeminen maksaa muutaman euron.

Vierailija
19/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman tyttäreni häissä ei ollut alkoholia. Tytär ei sitä käytä eikä vävykään. Lakkiaisetkin oli alkoholittomat tyttären toivomuksesta, joten sukulaiset olivat saaneet jo vähän harjoittelua tähän asiaan. Eipä siellä kukaan ainakaan ääneen valitellut viinaksien puutetta, innolla maistelivat eri makuja ja kuohujuomat tekivät hyvin kauppansa.

Alkossa ja ruokakaupoissa on nykyisin ihan hyvä valikoima erilaisia alkoholittomia kuohujuomia. Enkä nyt tarkoita alkoholittomia kuohuviinejä, vaan näitä muita, jotka eivät yritä edes kuohuviiniltä maistua. Niitä on sekä lasten että aikuisten makuun, lapsille jotain marjaisampaa ja aikuisille vaikka kuusenkerkkäkuohua. Ovat hyvän makuisia ja juhlavia, mutta myös hintavia. Rahansäästöä tässä ei siis tule, mutta on reilusti alkoholiton ja juhlava juoma.

Vierailija
20/957 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatkan vielä tähän että sinänsä olisi ollut kivempaa skoolata kuohuvalla kuin Pommacilla. Rokatarjonta oli niin vaatimatonta (karjalanpaistia tms.) etten kaivannut siihen kylkeen viiniä. 

Ei häissä todellakaan mitään Pommacia tarjoilla, vaan oikeaa kuohujuomaa, hinta 10-15€/pullo! On kuule ihan yhtä juhlavaa kuin joku kuohuviini.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kahdeksan