Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kirjoitusvirheet, jotka saavat verenpaineen nousemaan

Vierailija
16.05.2018 |

Siedän hyvin yhdyssanavirheitä, mutta b:n ja p:n sekoittaminen on jotain todella raivostuttavaa. Esimerkkejä:

tapletti

poikotti

adobtoida (!!!)

Jatkakaa.

Kommentit (1072)

Vierailija
481/1072 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päivämäärät muodossa 16.5 ilman järjestyslukua osoittavaa pistettä.

Jestas, tätä näkee ihmisillä, jotka ovat töissä ja jonkinmoinen koulutuskin takana, ainakin se peruskoulu, jossa tuo opetetaan. En voi ymmärtää ja puutun joka kerta. Olen saanut jopa moitteita, kun puutun. Tekijälle tulee kuulema paha mieli, hyvänen aika, ihminen laittoi näkyville aikataulun tukevan vuoden tapahtumista, kaikista kuukausista puuttui piste. 😳

Pilkkujen, käyttö, joka, välissä😂

Vierailija
482/1072 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaadunnut ja enään

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/1072 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Extra ja luxus.

Toisesta ketjusta juuri bongattu: vierroksua.

Vierailija
484/1072 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketä tietää tämän asian?

En osaa tekee tätä.

Vierailija
485/1072 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppias kiinnitti jouluusen jalkaansa.

Vierailija
486/1072 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua. Edellinen piti kirjoittaa seuraavasti: Kauppias kiinnitti joulukuusen jalkaansa.

Vierailija
487/1072 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylä-aste. Tahi ei ole periaatteessa kirjoitusvirhe, mutta h on täysin turha.

Vierailija
488/1072 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekaluokka. Se on eka luokka. Ensimmäinen luokka. Olen nähnyt jopa opettajien kirjoittavan ekaluokka.

Vierailija
489/1072 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enään

”Jos kirjoittaa enään, saattaa äikkämaikka vetästä nenään.”

Vierailija
490/1072 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivämäärän kirjoittaminen näyttää olevan aika vaikeata. Tulen 12.10 on ihan eri asia kuin 12.10. Tietysti ensimmäiseen voi merkitä "kello"-sanan selventämään asiaa.

Vierailija
491/1072 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua alkoi suututtaa, kun kuulin että kielitoimisto salli "alkoi suututtamaan" -muodon. 

Ja auta armias, jos joku taivuttaa viive-sanan väärin. Juna ei myöhästy ratajärjestelmän muutostöiden viiveen takia, vaan VIIPEEN takia. Toki parempi sana onkin "viivästyminen". 

Vierailija
492/1072 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aijemmin

Vierailija
493/1072 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

etunmainen, kunpi

Vierailija
494/1072 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua alkoi suututtaa, kun kuulin että kielitoimisto salli "alkoi suututtamaan" -muodon. 

Ja auta armias, jos joku taivuttaa viive-sanan väärin. Juna ei myöhästy ratajärjestelmän muutostöiden viiveen takia, vaan VIIPEEN takia. Toki parempi sana onkin "viivästyminen". 

Viipe saa mut aina hyvälle tuulelle. Tirskun suorastaan, hörähtelen jopa, niin hassulta se kuulostaa.

Vierailija
495/1072 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viive-viiveen, on ihan oikein taivutettu.

Vierailija
496/1072 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi on vaikea kieli.

Vaikka olen korkeakoulutettu ja läpäissyt suomen kielen kokeen ylioppilaskirjoituksissa kyseisenä vuonna parhailla pisteillä koko maassa, miten usein, miten joku yhdyssana kirjoitetaan.

Jaaha, ja mikä oli asiasi? Oma kehu haisee, muistatko?

Vierailija
497/1072 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua taas huvittaa "asemesta". Siis paikka, jossa on aseita. Myös pisteitys on hupaisa. Sitä ei käytä enää kuin ylioppilastutkintolautakunta, muut ovat jo ymmärtäneet luopua (käyttävät pisteytystä).

Vierailija
498/1072 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua taas huvittaa "asemesta". Siis paikka, jossa on aseita. Myös pisteitys on hupaisa. Sitä ei käytä enää kuin ylioppilastutkintolautakunta, muut ovat jo ymmärtäneet luopua (käyttävät pisteytystä).

Pidätkö sitä virheenä, vai huvittaako muuten vain? Virhehän tuo ei ole. Meille koulussa opettaja painotti, että se on "asemesta" eikä "asemasta". Oikeasti kyllä myös "asemasta" hyväksytään.

http://www.kielitohtori.fi/suomen-kielenhuollon-kysymys/olen-t%C3%B6rm%…;

Vierailija
499/1072 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pidätkö sitä virheenä, vai huvittaako muuten vain? Virhehän tuo ei ole. Meille koulussa opettaja painotti, että se on "asemesta" eikä "asemasta". Oikeasti kyllä myös "asemasta" hyväksytään.

Siis pidän asemestaa asemestana. Niinhän mä sanoin.

Vierailija
500/1072 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis pidän asemestaa asemestana. Niinhän mä sanoin.

Tajusin kyllä sen, mutta koska tämä on kirjoitusvirheiden keskustelu, niin ajattelin, että tarkoititko myös pitäväsi sitä kirjoitusvirheenä. Nähtävästi et.