Kirjoitusvirheet, jotka saavat verenpaineen nousemaan
Siedän hyvin yhdyssanavirheitä, mutta b:n ja p:n sekoittaminen on jotain todella raivostuttavaa. Esimerkkejä:
tapletti
poikotti
adobtoida (!!!)
Jatkakaa.
Kommentit (1072)
Extra ja luxus.
Toisesta ketjusta juuri bongattu: vierroksua.
Ketä tietää tämän asian?
En osaa tekee tätä.
Kauppias kiinnitti jouluusen jalkaansa.
Apua. Edellinen piti kirjoittaa seuraavasti: Kauppias kiinnitti joulukuusen jalkaansa.
Ylä-aste. Tahi ei ole periaatteessa kirjoitusvirhe, mutta h on täysin turha.
Ekaluokka. Se on eka luokka. Ensimmäinen luokka. Olen nähnyt jopa opettajien kirjoittavan ekaluokka.
Enään
”Jos kirjoittaa enään, saattaa äikkämaikka vetästä nenään.”
Päivämäärän kirjoittaminen näyttää olevan aika vaikeata. Tulen 12.10 on ihan eri asia kuin 12.10. Tietysti ensimmäiseen voi merkitä "kello"-sanan selventämään asiaa.
Minua alkoi suututtaa, kun kuulin että kielitoimisto salli "alkoi suututtamaan" -muodon.
Ja auta armias, jos joku taivuttaa viive-sanan väärin. Juna ei myöhästy ratajärjestelmän muutostöiden viiveen takia, vaan VIIPEEN takia. Toki parempi sana onkin "viivästyminen".
Vierailija kirjoitti:
Minua alkoi suututtaa, kun kuulin että kielitoimisto salli "alkoi suututtamaan" -muodon.
Ja auta armias, jos joku taivuttaa viive-sanan väärin. Juna ei myöhästy ratajärjestelmän muutostöiden viiveen takia, vaan VIIPEEN takia. Toki parempi sana onkin "viivästyminen".
Viipe saa mut aina hyvälle tuulelle. Tirskun suorastaan, hörähtelen jopa, niin hassulta se kuulostaa.
Vierailija kirjoitti:
Viive-viiveen, on ihan oikein taivutettu.
Vierailija kirjoitti:
Suomi on vaikea kieli.
Vaikka olen korkeakoulutettu ja läpäissyt suomen kielen kokeen ylioppilaskirjoituksissa kyseisenä vuonna parhailla pisteillä koko maassa, miten usein, miten joku yhdyssana kirjoitetaan.
Jaaha, ja mikä oli asiasi? Oma kehu haisee, muistatko?
Mua taas huvittaa "asemesta". Siis paikka, jossa on aseita. Myös pisteitys on hupaisa. Sitä ei käytä enää kuin ylioppilastutkintolautakunta, muut ovat jo ymmärtäneet luopua (käyttävät pisteytystä).
Vierailija kirjoitti:
Mua taas huvittaa "asemesta". Siis paikka, jossa on aseita. Myös pisteitys on hupaisa. Sitä ei käytä enää kuin ylioppilastutkintolautakunta, muut ovat jo ymmärtäneet luopua (käyttävät pisteytystä).
Pidätkö sitä virheenä, vai huvittaako muuten vain? Virhehän tuo ei ole. Meille koulussa opettaja painotti, että se on "asemesta" eikä "asemasta". Oikeasti kyllä myös "asemasta" hyväksytään.
http://www.kielitohtori.fi/suomen-kielenhuollon-kysymys/olen-t%C3%B6rm%…;
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidätkö sitä virheenä, vai huvittaako muuten vain? Virhehän tuo ei ole. Meille koulussa opettaja painotti, että se on "asemesta" eikä "asemasta". Oikeasti kyllä myös "asemasta" hyväksytään.
Siis pidän asemestaa asemestana. Niinhän mä sanoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis pidän asemestaa asemestana. Niinhän mä sanoin.
Tajusin kyllä sen, mutta koska tämä on kirjoitusvirheiden keskustelu, niin ajattelin, että tarkoititko myös pitäväsi sitä kirjoitusvirheenä. Nähtävästi et.
Pilkkujen, käyttö, joka, välissä😂