Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten sunnuntailisät on vielä olemassa nykymaailmassa?

Vierailija
31.03.2018 |

Siis älkää käsittäkö väärin, itsekin teen kolmivuorotyötä sairaanhoitajana ja lisät kyllä kelpaavat. Mietin vain, että kun nykyään ei sunnuntai merkitse päivänä mitään erityistä, että miten siihen ei ole keksitty iskeä säästökohteena? Kun maailma pyörii nykyään viikonloppuisin lähes arkipäivien tavoin, niin silti siitä maksetaan tuplapalkkaa. Kuten myös muista pyhäpäivistä kuten nyt tästä pääsiäisestä.

Kommentit (208)

Vierailija
81/208 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä niillä viikonlopuilla on merkityksensä. Vuorotyö ja nämä viikonloppuvuorot ovat pois perheen yhteisestä ajasta sekä yksinkertaisesti vapaa-ajasta jolloin yleensä ihmiset ovat vapaalla. Itsellä ainakin jos vapaapäivä on keskellä viikkoa, ovat muut töissä ja koulussa jne. Viikonloppuisin näin on harvemmin.

Aina ne sunnuntai-, ilta-, yö- ja pyhälisät ovat kelvanneet. Sen lisän idea on siinä, että se normaalisti vapaapäiväksi tarkoitettu päivä korvataan rahalla. Vuorotyö sekoittaa rytmiä ja on raskasta. Ei ole sama asia nukkua päivällä kuin yöllä, jokainen sen tietää. Nykypäivänä huomaa ettei millään ole mitään arvoa. Ei pyhillä eikä viikonlopuilla. En tarkoita että uskovainen pitäisi olla. Kaikesta pitäisi luopua. Kyllä naamat äkkiä monilla nyrpistyisi kun ei tippuisi enää lomarahoja eikä joululomia joita viettää perheiden kesken. Ja juu tiedän kohta täällä joku huutaa TASA-ARVO ENTÄS PERHEETTÖMÄT EI KAIKKI SAA JOULULOMIA JOKA VUOSI. Niin. Kai te sitten käsitätte myös sen että joissakin ammateissa on oikeasti pakko pitää yllä palvelua 24/7. Kyseessä ovat ihmishenget. Kuitenkaan tämä ei koske kaikkia aloja. Suomessa on totuttu vain liian hyvään että kaikki palvelut heti tänne nyt eikä mitään väliä ole sillä ajankohdalla.

Vierailija
82/208 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en kyllä pienten lapsten äitinä tekisi yhtään iltaa enkä viikonloppua jos lisiä karsitaan.

Nyt kun muu maailma rullaa 8-16 tahtia ja harrastukset ovat ajalla 17-21 niin se rulliasin pyörittäminen mikä minullakin on ei olisi sen arvoista että pysymme pois toimeentulon luukulta.

Nyt arviolta 1/3 palkastani kostuu lisistä niin pysymme noin 200e minimien yläpuolella vaikka asumistukea saammekin. Jos lisiä leikataan niin toimeentuloa alan hakemaan ja pidän vapaata illat ja viikonloppuisin lasten kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/208 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, PAM hyväksyi kauppojen aukiolojen vapautukset, mutta minä en. Ensi viikolla aloitan uudessa työssä. Enää en ole töissä 40 viikonloppuna vuodessa. Enkä jouluna. 

Kaupat ja parturiliikkeet olivat ainoat työpaikat joita laki on kieltänyt pitämästä sunnuntaisin auki. Sunnantaikillon kumoaminen vain asetti kaupat samaan asemaan kuin mikä tahansa muu työpaikka.

Niin, entä sitten? Pointti olikin se, että minä aikoinani menin kauppaan sillä ajatuksella, että edes sunnuntait ovat vapaita ja lauantainakin tarvitsee olla vain kuuteen. Hyväksyin silloin siis palkkatason tämän mukaan. Nyt kun kaupat ovat auki jatkuvasti, alan vaihtaminen oli ihan välttämätön. Palkkataso lisineen ei korvaa enää sitä haittaa, mikä tästä vapaa-ajan menetyksestä minulle aiheutuu. Eli kaiken kaikkiaan ala minun ja varmasti monen muunkin silmissä on menettänyt houkuttelevuutensa, kun työehdot muuttuvat huonommiksi, mutta palkassa se ei näy tarpeeksi. 

Ei sun vapaa-aika ole vähentynyt yhtään tuntia, se vaan on useammin muulloin kuin sunnuntaina.

Niin? Entä sitten? Sehän juuri on se haitta. Ne lisät eivät enää korvaa tätä haittaa, koska sitä vapaa-aikaa on harvemmin silloin kun sitä haluaisin. 

Vierailija
84/208 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos oltaisiin toimivassa markkinataloudessa niin palkka määräytyisi sen mukaan paljonko halukkaita ja osaavia tekijoitä on tarjolla. Jos esimerkiksi loma-aikoina on vaikeaa saada ihmisiä hommiin niin sitten jouluna/juhannuksena/vappuna/heinäkuussa/sunnuntaisin maksettaisiin parempaa palkkaa jolla niitä osaajia houkutellaan. Valtio ei kuitenkaan tälläiseen lähde vaan ujutetaan koko maa yhteen ja samaan muottiin toimi se tai ei.

Tietenkin jos vaikka sairaanhoitajista tai rakennusmiehistä on ylitarjontaa niin sitten on niitä jotka ovat valmiita duuniin huonommallakin palkalla. Jos ylitarjonta jatkuu pitkään niin sitten ollaan sellaisessa kapitalismin irvikuvassa jota jotkut maat tälläkin hetkellä edustavat.

Ei ole staattista ideaalia vaan hillotolppa siirtyy koko ajan ja poliitikkojen pitäisi pysyä muutoksen mukana (tai oikeastaan ohjata sitä mutta kun nyt pysyisivät edes perässä) ja pitää järjestelmä ideaalisena mutta tarpeen mukaan muuttuvana.

Aikamoinen utopia mutta jotenkin noin sen pitäisi mennä.

Lainsäädäntö ja TES määrittelee vain minimit. Nytkin olisi mahdollista maksaa parempaa palkkaa. Joillain aloilla työnantajat valittelee työvoimapulaa, mutta se on täys mahdottomuus että palkkoja nostettaisiin.

Vierailija
85/208 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, PAM hyväksyi kauppojen aukiolojen vapautukset, mutta minä en. Ensi viikolla aloitan uudessa työssä. Enää en ole töissä 40 viikonloppuna vuodessa. Enkä jouluna. 

Kaupat ja parturiliikkeet olivat ainoat työpaikat joita laki on kieltänyt pitämästä sunnuntaisin auki. Sunnantaikillon kumoaminen vain asetti kaupat samaan asemaan kuin mikä tahansa muu työpaikka.

Niin, entä sitten? Pointti olikin se, että minä aikoinani menin kauppaan sillä ajatuksella, että edes sunnuntait ovat vapaita ja lauantainakin tarvitsee olla vain kuuteen. Hyväksyin silloin siis palkkatason tämän mukaan. Nyt kun kaupat ovat auki jatkuvasti, alan vaihtaminen oli ihan välttämätön. Palkkataso lisineen ei korvaa enää sitä haittaa, mikä tästä vapaa-ajan menetyksestä minulle aiheutuu. Eli kaiken kaikkiaan ala minun ja varmasti monen muunkin silmissä on menettänyt houkuttelevuutensa, kun työehdot muuttuvat huonommiksi, mutta palkassa se ei näy tarpeeksi. 

Ei sun vapaa-aika ole vähentynyt yhtään tuntia, se vaan on useammin muulloin kuin sunnuntaina.

Kyse onkin siitä että se vapaapäivä esimerkiksi tiistaina ei ole samanarvoinen kuin vapaapäivä viikonloppuna. Tiistaina lapset ovat koulussa ja puoliso töissä, viikonloppuna taas on perheellä yhteistä aikaa.

Vierailija
86/208 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin? Entä sitten? Sehän juuri on se haitta. Ne lisät eivät enää korvaa tätä haittaa, koska sitä vapaa-aikaa on harvemmin silloin kun sitä haluaisin. 

Älä kirjoita vapaa-ajan vähentymisestä, jos mielipaha johtuu nimen omaan sunnuntaivapaan vähentymisestä. Vastaavasti aika moni on ihan tyytyväinen että saa olla sunnuntisin töissä paremmalla palkalla ja vapaa on arkipäivänä, jolloin on paremma mahdollisuuddet hoitaa omia asioitaan yms.

Vierailija
87/208 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sunnuntailisät saa olla. Työaika ma-Pe mulla.

Vierailija
88/208 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannatan sunnuntain tuplapalkkaa monestakin syystä, mutta kieltämättä ihmettelen miten se on onnistunut säilyttämään ainutlaatuisen asemansa nyky-yhteiskunnassa. Olisi reilua, jos myös yötöistä ja lauantaitunneista täytyisi maksaa ekstraa. Omalla alallani on niin, että jotkut kuittaa sunnuntain päivätöistä helpon tuplapalkan samalla kun toiset työskentelee öisin ja lauantaisin saamatta siitä hyvästä senttiäkään ekstraa.

Ihan uteliaisuudesta kysyn, millä alalla ei makseta lauantai ja yölisää? Sehän on ihan huutava vääryys! Kyllä niistäkin pitäisi maksaa kunnon lisätiedot!

Vierailija
89/208 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt samaa, vaikka hirveästihän siitä saa alapeukkuja, kun saavutetuista eduista ei moni haluaisi luopua. Sunnuntai ei ole enää mikään erityinen kirkollinen pyhä, josta pitäisi saada muita päiviä huomattavasti korkeampi palkka korvaukseksi siitä, ettei pääse kirkkoon. Sen sijaan loogista olisi esimerkiksi samantasoinen lisä lauantailta ja sunnuntailta, jotka ovat molemmat viikonlopun päiviä ja useissa ammateissa vapaapäiviä. Sitähän siinä korvataan, että on töissä silloin kun monessa muussa ammatissa on vapaata ja olettavasti usein myös moni työntekijän läheisistä olisi vapaalla. Korvaus voisi olla sitten suurempi juhlapyhistä, jälleen sillä perusteella että kyseessä on vielä enemmän päivä jolloin suurin osa muista ihmisistä ja ammateista on vapaalla.

Ajattelen aika samoin. Toki itselläkin esim. nyt raksuttava pyhälisä on iso plussa tilinauhassa (niin, ja olen siis tauolla nyt, joku kuitenkin kohta natkuttaa että palstailee vaan eikä tee töitään...) mutta on oikeasti kyllä jotenkin tekopyhää esim. nyt pääsiäisen aikana että uskonnollisesta syystä on palkallisia vapaapäiviä ja sitten kuitenkin samaan ikaan täälläkin julistetaan kuinka pitkäperjantai on päivä muiden joukossa jolla ei ole mitään merkitystä...

Mun puolesta kaikki "pyhä"lisät saisi poistaa koska todella harva enää sitä pyhäpäivää viettäisi, tilalle saisi tulla joku haittakorvaus siitä, että joutuu työskentelemään silloin kun muut pääsääntöisesti on vapaalla. Eihän kouluissa saa enää laulaa suvivirttä, joulukirkko on tuputusta, juuri kukaan ei halua maksaa kirkollisveroa... Mutta sitten pyhälisä, minunminunminunoikeus!

Vierailija
90/208 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin mun hoitajan hommat loppuisi välittömästi jos edes lisiä ei enää maksettaisi. Jatkaisin siinä tapauksessa ainoastaan sillä ehdolla että tekisin pelkästään normaalia aamuvuoroa arkisin. Missään tapauksessa en samaan hintaan luopuisi yhteisestä vapaa-ajasta perheen kanssa. Aika moni varmaan on samoilla linjoilla, viikonloppuihin, iltoihin ja öihin ei saisi enää työntekijöitä jos lisiä ei maksettaisi.

Tuskinpa sinä saisit määrätä mitä vuoroja teet. Jos olet sitoutunut työsopimuksessasi tekemään kolmivuorotyötä, sinä teet sitä, tuli lisiä tai ei. Jos ei miellytä, aina voi lähteä kortistoon istumaan ja odottamaan aktivointitoimenpiteitä. 

Kortistoon kuule lähtisin mielelläni. Lisät on tällä hetkellä ainoa syy miksi tätä jaksaa tehdä.

T: bussikuski

Hei tsempit sulle. Te bussikuskit olette ajokortittoman arkeni sankareita <3

Bussikuskit ovat minunkin sankareitani. Olen kulkenut pitkään eri kaupunkien väliä, monesti sellaisessa kelissä etten kyllä lähtisi hevillä ajamaan itse, mutta aina on päästy perille turvallisesti ja aikataulussa.

Vierailija
91/208 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä kirjoita vapaa-ajan vähentymisestä, jos mielipaha johtuu nimen omaan sunnuntaivapaan vähentymisestä. Vastaavasti aika moni on ihan tyytyväinen että saa olla sunnuntisin töissä paremmalla palkalla ja vapaa on arkipäivänä, jolloin on paremma mahdollisuuddet hoitaa omia asioitaan yms.

Joo, nimenomaan PAREMMALLA PALKALLA. Kun peruspalkka on muutenkin pieni ei ole varaa miettiä haluaisiko tehdä pyhävuoroja vai ei itsensä kannalta. Niitä tehdään että saadaan palkkaa nostettua sen verran että sillä tulee jollain lailla toimeen. Jos lisät poistetaan onkin sitten ihan sama marssia suoraan kortistoon.

Vierailija
92/208 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan että sunnuntailisiä leikataan alakohtaisesti. Hoitajat ja kaupan kassat heittää hyvästit lisille, mutta poliisit saanevat pitää ne, niin pysyy jonkinlainen motivaatio suojata eliittiä.

Mites muiden alojen työntekijät, saavatko he pitää sunnuntain tuplapalkan vai meneekö tämä keskustelu (taas) hoitajien ja kassatyöntekijöiden haukkumiseksi?

Veikkaisin, että työntekijämäärältään suurilta matalapalkka-aloilta leikataan ensimmäisenä (siivoojat, kassat, varastotyöntekijät, tarjoilijat jne.) mutta pienimääräiset ja avainasemassa olevat alat saattavat onnistua ne säilyttämään (esim. ahtaajat, lennonjohtajat). 

-ohis

Tämä kuulostaa päättäjien unelmalta. Saadaan tosiaan Suomeen halpatyönarkkinat ja mennään Jenkkilän malliin, jossa ihmiset hankkivat kaksi työtä, koska yhdellä ei elä.

Useimmat eivät työntekijät eivät saa sunnuntailisiä juuri koskaan, joten ylidramatisoit muutosta. Mutta monille ravintoille ne työntekijöiden tuplapalkat tarkoittavat sitä, että ei ole varaa pitää paikkaa auki sunnuntaisin, eli juuri silloin, kun ihmiset eniten siellä kävisivät.

Mikä siinä sitten on, että sunnuntaina syömässä kävijät eivät voi maksaa ruoasta sellaista hintaa, että saadaan ne sunnuntainkin palkat maksettua? 

Tämä johtuu veroista. Korkeat verot taas johtuvat mm. poliiseista, ilmaisesta koulutuksesta, eläkeläisistä ja hoitajista. Miltä ryhmältä leikataan, jotta saadaan veroja alemmas? Hoitajilta vai ehkäpä eläkeläisiltä?

Itse asiassa korkeat verot johtuvat tolkuttoman suuresta julkisesta sektorista. Nuo kaikki kuvaamasi saadaan hoidettua paremmin ja halvemmalla kuin tällä hetkellä kun leikataan hallintoa ja byrokratiaa ja pistetään virkamiehet hommiin.

Niino, sitä sopii miettiä kuinka paljon julkinen sektori kasvaisi ennestään, jos siirrytään 24/7 ja pyhäpäivättömään yhteiskuntaan. Esim. lasten hoitopaikkoja tarvittaisiin rutkasti lisää, koska vuorohoitopaikkoja on vähän ja niiden määrää pitäisi huomattavasti lisätä. Monia muitakin kunnan tuottamia palveluita pitäisi alkaa tarjoamaan myös iltaisin ja viikonloppuisin yhä enemmän. 

Vierailija
93/208 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En puhunut missään vapaa-ajan vähentymisestä. Puhuin sen menettämisestä, eli siitä, joka tapahtuu aina, kun työssä käydään.

Vierailija
94/208 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannatan sunnuntain tuplapalkkaa monestakin syystä, mutta kieltämättä ihmettelen miten se on onnistunut säilyttämään ainutlaatuisen asemansa nyky-yhteiskunnassa. Olisi reilua, jos myös yötöistä ja lauantaitunneista täytyisi maksaa ekstraa. Omalla alallani on niin, että jotkut kuittaa sunnuntain päivätöistä helpon tuplapalkan samalla kun toiset työskentelee öisin ja lauantaisin saamatta siitä hyvästä senttiäkään ekstraa.

Ihan uteliaisuudesta kysyn, millä alalla ei makseta lauantai ja yölisää? Sehän on ihan huutava vääryys! Kyllä niistäkin pitäisi maksaa kunnon lisätiedot!

Ilta ja yölisillä on kyllä paljon suurempi oikeutus, kuin viikonloppulisillä. Yhteiskunta menee kohti 7 päiväistä työelämää, mutta edelleen yöllä työskentely on raskaampaa.

Vierailija
95/208 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen itse töitä kahdessa vuorossa 6-14 / 14-22 ja ympäri viikon. Mitään iltalisiä ei makseta, eikä lomarahaa. Sunnuntailisä on ainoa lisä mikä meillä on ja se kääntää palkan surkean pienestä kohtuulliseksi. Itsekin vielä työttömänä ollessani mietin onko tuossa sunnuntailisässä järkeä. Monet ravintolat ovat sunnuntaina kiinni koska auki pitäminen ei ole kannattavaa. Mutta nyt kun itse on pienipalkkaisessa vuorotyössä niin juuri nuo sunnuntailisät ovat se, joka pelastaa palkan kohtuullisen/siedettävän puolelle.

En usko että sunnuntailisiä pystytään maksamaan maailman tappiin nykyisen suuruisina. Jossain vaiheessa niitä on pakko kohtuullistaa jollekin järjellisemmälle tasolle.

Vierailija
96/208 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En puhunut missään vapaa-ajan vähentymisestä. Puhuin sen menettämisestä, eli siitä, joka tapahtuu aina, kun työssä käydään.

Sama asia. Et menettänyt vapaa-aikaa, sen ajankohta vain muuttui.

Vierailija
97/208 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luovun lisistäni heti, kun muutkin yhteiskunnan palvelut ja aikataulut pyörii 24/7.

T. Kolmivuorotyö, kaupantäti.

Vierailija
98/208 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos oltaisiin toimivassa markkinataloudessa niin palkka määräytyisi sen mukaan paljonko halukkaita ja osaavia tekijoitä on tarjolla. Jos esimerkiksi loma-aikoina on vaikeaa saada ihmisiä hommiin niin sitten jouluna/juhannuksena/vappuna/heinäkuussa/sunnuntaisin maksettaisiin parempaa palkkaa jolla niitä osaajia houkutellaan. Valtio ei kuitenkaan tälläiseen lähde vaan ujutetaan koko maa yhteen ja samaan muottiin toimi se tai ei.

Tietenkin jos vaikka sairaanhoitajista tai rakennusmiehistä on ylitarjontaa niin sitten on niitä jotka ovat valmiita duuniin huonommallakin palkalla. Jos ylitarjonta jatkuu pitkään niin sitten ollaan sellaisessa kapitalismin irvikuvassa jota jotkut maat tälläkin hetkellä edustavat.

Ei ole staattista ideaalia vaan hillotolppa siirtyy koko ajan ja poliitikkojen pitäisi pysyä muutoksen mukana (tai oikeastaan ohjata sitä mutta kun nyt pysyisivät edes perässä) ja pitää järjestelmä ideaalisena mutta tarpeen mukaan muuttuvana.

Aikamoinen utopia mutta jotenkin noin sen pitäisi mennä.

Lainsäädäntö ja TES määrittelee vain minimit. Nytkin olisi mahdollista maksaa parempaa palkkaa. Joillain aloilla työnantajat valittelee työvoimapulaa, mutta se on täys mahdottomuus että palkkoja nostettaisiin.

Jos oiotaan mutkia niin ongelmana on että nykyinen markkinatalous toimii vain 'alaspäin'.  Silloin kun pitää puristaa porukasta vielä vähän mehua niin vedotaan globaaliin kilpailuun ja kun pitäisi mm. maksaa osaajille kelvollista palkkaa niin sitten ei voi millään kun Kiinassakin maksetaan vähemmän (mikä muuten ei ole totta ainakaan korkean teknologian firmoissa).

Ratkaisua minulla ei tähän ole mutta siksi kirjoitin tuolla ylempänä vahvasti alapeukutetun tekstin siitä kuinka pitäisi miettiä ilman poliittista propagandaa että mitä on oikein äänestäminen, eli mikä on se visio jolla Suomi saadaan kuntoon ja miten pitäisi äänestää että se visio voisi toteutua edes pieneltä osin.

Vierailija
99/208 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan että sunnuntailisiä leikataan alakohtaisesti. Hoitajat ja kaupan kassat heittää hyvästit lisille, mutta poliisit saanevat pitää ne, niin pysyy jonkinlainen motivaatio suojata eliittiä.

Mites muiden alojen työntekijät, saavatko he pitää sunnuntain tuplapalkan vai meneekö tämä keskustelu (taas) hoitajien ja kassatyöntekijöiden haukkumiseksi?

Veikkaisin, että työntekijämäärältään suurilta matalapalkka-aloilta leikataan ensimmäisenä (siivoojat, kassat, varastotyöntekijät, tarjoilijat jne.) mutta pienimääräiset ja avainasemassa olevat alat saattavat onnistua ne säilyttämään (esim. ahtaajat, lennonjohtajat). 

-ohis

Tämä kuulostaa päättäjien unelmalta. Saadaan tosiaan Suomeen halpatyönarkkinat ja mennään Jenkkilän malliin, jossa ihmiset hankkivat kaksi työtä, koska yhdellä ei elä.

Useimmat eivät työntekijät eivät saa sunnuntailisiä juuri koskaan, joten ylidramatisoit muutosta. Mutta monille ravintoille ne työntekijöiden tuplapalkat tarkoittavat sitä, että ei ole varaa pitää paikkaa auki sunnuntaisin, eli juuri silloin, kun ihmiset eniten siellä kävisivät.

Mikä siinä sitten on, että sunnuntaina syömässä kävijät eivät voi maksaa ruoasta sellaista hintaa, että saadaan ne sunnuntainkin palkat maksettua? 

Tämä johtuu veroista. Korkeat verot taas johtuvat mm. poliiseista, ilmaisesta koulutuksesta, eläkeläisistä ja hoitajista. Miltä ryhmältä leikataan, jotta saadaan veroja alemmas? Hoitajilta vai ehkäpä eläkeläisiltä?

Miten niin johtuu veroista? Jos haluat syödä ravintolassa, sinä joko maksat sen hinnan tai sitten et syö ravintolassa. Verot eivät vaikuta tähän millään tavalla. Ihan turha nyt vierittää ravintolan kilpailukykyisten hintojen syy eläkeläisten tai hoitajien niskaan. Heillä ei ole mitään velvollisuutta kustantaa teidän ravintolaillallisianne. 

Käytännössä aina kun raha vaihtaa omistajaa, verot liittyvät asiaa. Ravintolassa käyminen ei ole mikään poikkeus asiaan. Eläkeläisethän eivät kustanna yhtään mitään, vaan he loisivat toisten rahoilla. Mitä enemmän heille syydetään rahaa ja mitä enemmän hoitajille maksetaan palkkaa, sitä enemmän täytyy veroja kerätä ja sitä kalliimmaksi tulee myös palveluiden ostaminen. Asiakas maksaa veroja palkastaan, ravintoloitsija maksaa veroja käytännössä kaikesta sisään ostamastaan ja ulos myymästään. 

Vierailija
100/208 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tilannehan pahentuu näiden 24h kauppojen yleistyessä.

Ja joo, sairaanhoitajien on turha päsmäröidä, eiköhän kuitenkin ole eri notivaatio tehdä yötyötä sairaiden ja loukkaantuneiden takia, kuin siksi että jos vaikka se naapurin Pena haluaa tulla ostamaan jauhelihaa kolmelta yöllä.

Jos lisät taas halutaan pois, niin silloin koko yhteiskunnan on muututtava 24h yhteiskunnaksi. Yläasteella voisi olla koulutunnit yöllä kun kerta muutenkin kukkuvat yömyöhään. Ala-asteellaisilla taas viikonloppuisinkin. Toimistot olisivat auki yötä-päivää, sama se kuinka turhaa duunisi kannalta on tehdä yöllä.

Perheenjäsenet ei toisiaan pahemmin näe, koska kaikilla on täysin eri aikataulu ja eri vuorokausirytmi.

Tämä sitten on se ihanne, vai?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi viisi