Miten sunnuntailisät on vielä olemassa nykymaailmassa?
Siis älkää käsittäkö väärin, itsekin teen kolmivuorotyötä sairaanhoitajana ja lisät kyllä kelpaavat. Mietin vain, että kun nykyään ei sunnuntai merkitse päivänä mitään erityistä, että miten siihen ei ole keksitty iskeä säästökohteena? Kun maailma pyörii nykyään viikonloppuisin lähes arkipäivien tavoin, niin silti siitä maksetaan tuplapalkkaa. Kuten myös muista pyhäpäivistä kuten nyt tästä pääsiäisestä.
Kommentit (208)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin mun hoitajan hommat loppuisi välittömästi jos edes lisiä ei enää maksettaisi. Jatkaisin siinä tapauksessa ainoastaan sillä ehdolla että tekisin pelkästään normaalia aamuvuoroa arkisin. Missään tapauksessa en samaan hintaan luopuisi yhteisestä vapaa-ajasta perheen kanssa. Aika moni varmaan on samoilla linjoilla, viikonloppuihin, iltoihin ja öihin ei saisi enää työntekijöitä jos lisiä ei maksettaisi.
Tuskinpa sinä saisit määrätä mitä vuoroja teet. Jos olet sitoutunut työsopimuksessasi tekemään kolmivuorotyötä, sinä teet sitä, tuli lisiä tai ei. Jos ei miellytä, aina voi lähteä kortistoon istumaan ja odottamaan aktivointitoimenpiteitä.
Kortistoon kuule lähtisin mielelläni. Lisät on tällä hetkellä ainoa syy miksi tätä jaksaa tehdä.
T: bussikuski
Peruspalkkasi on samalla tasolla kuin lastentarhanopettajilla, etkä ole edes kouluja käynyt. Onko se ratin kääntely todellakin paljon raskaampaa kuin lasten varhaiskavatus?
1) mitä sinä tiedät minun koulutuksestani? (liikennealan insinööri, amk)
2) mun PERUSpalkka on suurempi kun lastentarhanopettajalla, 2700e/kk
3) yhtään lastentarhanopettajaa en päiväkodilla nähnyt varhaiskasvattamassa mun lasta, kun äsken tulin päiväkodilta
Ei insinöörin kuulukaan bussia ajaa vaan koulutuksensa mukaista duunia hänen on tehtävä. Muuten yhteiskunta on hukannut rahaa hänen kouluttamisessaan. Jätä ne bussikuskeilut vaikka m.amujen suojatyöpaikoiksi.
Ihan perusjuttuja, että pidetään ruohonjuuritason osaaminen ja tietämys yllä. Insinööreilyä voi tehdä sitten sivubisneksenä. Hommaa ei voi kehittää, jos ei tiedä mitä työ käytännössä on.
Ja kyllä ne on lastenhoitajat, jotka vuoropäiväkotia pyörittää. Opet käy vain pyörähtämässä arkisin klo 8-16. Ja paljon hauskempaa tuntuu lapsilla olevan virka-ajan ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tälläkin hetkellä on todella vaikea saada työntekijöitä esim. ravintola-alalle ja hoitoalaa vaivaa sijaispula. Jos lisät poistetaan, niin tilanne huononee varmasti entisestään. Monen työntekijän palkka on tosi pieni ja jos lisät poistetaan, niin todennäköisesti entistä suurempi osa ihmisistä tarvitsee palkkansa lisäksi erilaisia tukia esim. asumislisää. No näin tietysti saadaan luotua hallituksen toivomat halpatyövoimamarkkinat.
Järkyttävän paha työvoima pula siitä seuraa jos jo ennestään matalapalkkaisten lisät poistetaan. Miksi ihmiset enää kävisi töissä kun käytännössä kotona olemalla saisi saman verran rahaa tukina?
Sitten sinne töihin mennään työkkärin pakottamana 9 €/vrk ja tehdään niitä täysin samoja hommia, joita tehtiin ennen kuin irtisanouduttiin kiukkupuuskassa.
Juu, mutta vaan ne muutamat pakolliset tunnit ja loppu aika maattais kotona syljeskelemässä kattoon...
Kuntouttavaan työtoimintaan voidaan määrätä puoleksi vuodeksi 5 päivää viikossa, ja työnhakijalle voidaan osoittaa avoimia työpaikkoja. Ja näitä keinoja saadaan kyllä helposti keksittyä lisää, jos alkaa näyttää siltä, että työkykyiset välttelevät töitä.
Vierailija kirjoitti:
Juu, PAM hyväksyi kauppojen aukiolojen vapautukset, mutta minä en. Ensi viikolla aloitan uudessa työssä. Enää en ole töissä 40 viikonloppuna vuodessa. Enkä jouluna.
Kaupat ja parturiliikkeet olivat ainoat työpaikat joita laki on kieltänyt pitämästä sunnuntaisin auki. Sunnantaikillon kumoaminen vain asetti kaupat samaan asemaan kuin mikä tahansa muu työpaikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin mun hoitajan hommat loppuisi välittömästi jos edes lisiä ei enää maksettaisi. Jatkaisin siinä tapauksessa ainoastaan sillä ehdolla että tekisin pelkästään normaalia aamuvuoroa arkisin. Missään tapauksessa en samaan hintaan luopuisi yhteisestä vapaa-ajasta perheen kanssa. Aika moni varmaan on samoilla linjoilla, viikonloppuihin, iltoihin ja öihin ei saisi enää työntekijöitä jos lisiä ei maksettaisi.
Tuskinpa sinä saisit määrätä mitä vuoroja teet. Jos olet sitoutunut työsopimuksessasi tekemään kolmivuorotyötä, sinä teet sitä, tuli lisiä tai ei. Jos ei miellytä, aina voi lähteä kortistoon istumaan ja odottamaan aktivointitoimenpiteitä.
Kortistoon kuule lähtisin mielelläni. Lisät on tällä hetkellä ainoa syy miksi tätä jaksaa tehdä.
Peruspalkkasi on samalla tasolla kuin lastentarhanopettajilla, etkä ole edes kouluja käynyt. Onko se ratin kääntely todellakin paljon raskaampaa kuin lasten varhaiskavatus?
3) yhtään lastentarhanopettajaa en päiväkodilla nähnyt varhaiskasvattamassa mun lasta, kun äsken tulin päiväkodilta
Ei insinöörin kuulukaan bussia ajaa vaan koulutuksensa mukaista duunia hänen on tehtävä. Muuten yhteiskunta on hukannut rahaa hänen kouluttamisessaan. Jätä ne bussikuskeilut vaikka m.amujen suojatyöpaikoiksi.
Ihan perusjuttuja, että pidetään ruohonjuuritason osaaminen ja tietämys yllä. Insinööreilyä voi tehdä sitten sivubisneksenä. Hommaa ei voi kehittää, jos ei tiedä mitä työ käytännössä on.
Ja kyllä ne on lastenhoitajat, jotka vuoropäiväkotia pyörittää. Opet käy vain pyörähtämässä arkisin klo 8-16. Ja paljon hauskempaa tuntuu lapsilla olevan virka-ajan ulkopuolella.
Ei kukaan sanonutkaan, että LTO:t olisivat sunnuntaina töissä. Lue ajatuksen kanssa.
Minusta niillä työpaikoilla, joissa vuorotyötä teetetään, tulisi olla automaattisesti isompi peruspalkka. Mutta ei vuorolisiä. Lopputulos on työntekijän kannalta sama, mutta työnantajalle kaikki työvuorot ovat samanarvoisia, eikä ole tarkoituksenmukaista hoitaa vaikka iltavuoroa minimimiehityksellä.
Jos oltaisiin toimivassa markkinataloudessa niin palkka määräytyisi sen mukaan paljonko halukkaita ja osaavia tekijoitä on tarjolla. Jos esimerkiksi loma-aikoina on vaikeaa saada ihmisiä hommiin niin sitten jouluna/juhannuksena/vappuna/heinäkuussa/sunnuntaisin maksettaisiin parempaa palkkaa jolla niitä osaajia houkutellaan. Valtio ei kuitenkaan tälläiseen lähde vaan ujutetaan koko maa yhteen ja samaan muottiin toimi se tai ei.
Tietenkin jos vaikka sairaanhoitajista tai rakennusmiehistä on ylitarjontaa niin sitten on niitä jotka ovat valmiita duuniin huonommallakin palkalla. Jos ylitarjonta jatkuu pitkään niin sitten ollaan sellaisessa kapitalismin irvikuvassa jota jotkut maat tälläkin hetkellä edustavat.
Ei ole staattista ideaalia vaan hillotolppa siirtyy koko ajan ja poliitikkojen pitäisi pysyä muutoksen mukana (tai oikeastaan ohjata sitä mutta kun nyt pysyisivät edes perässä) ja pitää järjestelmä ideaalisena mutta tarpeen mukaan muuttuvana.
Aikamoinen utopia mutta jotenkin noin sen pitäisi mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, PAM hyväksyi kauppojen aukiolojen vapautukset, mutta minä en. Ensi viikolla aloitan uudessa työssä. Enää en ole töissä 40 viikonloppuna vuodessa. Enkä jouluna.
Tein saman. Irtisanouduin ja olin työttömänä kunnes sain päivätyön. Miten niitä kauppoja ja sairaaloita luullaan että pyöritetään ihmisillä jotka eivät ole motivoituneita? Vasemmalla kädellä jotkut paikat toimii jo nyt. Silloin ei varmaa enää mitenkään.
Juu. Meiltäkin 15 työntekijän kaupasta on vuoden sisään lähtenyt kolme pitkään töissä ollutta. Ja tilalle on saatu yksi lukiolainen, yksi välivuotta pitävä ja yksi merkonomiksi valmistunut, joka ei tunnista edes päivämääriä. Kyllä viime aikoina töissä on ollut melko tahmaista. Jotenkin vain käy työkavereita sääliksi, kun pari vuotta sitten homma vielä toimi ja oli hyvä meininki.
Olen siis tuo, joka aloittaa ensi viikolla uudessa työpaikassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan että sunnuntailisiä leikataan alakohtaisesti. Hoitajat ja kaupan kassat heittää hyvästit lisille, mutta poliisit saanevat pitää ne, niin pysyy jonkinlainen motivaatio suojata eliittiä.
Mites muiden alojen työntekijät, saavatko he pitää sunnuntain tuplapalkan vai meneekö tämä keskustelu (taas) hoitajien ja kassatyöntekijöiden haukkumiseksi?
Veikkaisin, että työntekijämäärältään suurilta matalapalkka-aloilta leikataan ensimmäisenä (siivoojat, kassat, varastotyöntekijät, tarjoilijat jne.) mutta pienimääräiset ja avainasemassa olevat alat saattavat onnistua ne säilyttämään (esim. ahtaajat, lennonjohtajat).
-ohis
Tämä kuulostaa päättäjien unelmalta. Saadaan tosiaan Suomeen halpatyönarkkinat ja mennään Jenkkilän malliin, jossa ihmiset hankkivat kaksi työtä, koska yhdellä ei elä.
Useimmat eivät työntekijät eivät saa sunnuntailisiä juuri koskaan, joten ylidramatisoit muutosta. Mutta monille ravintoille ne työntekijöiden tuplapalkat tarkoittavat sitä, että ei ole varaa pitää paikkaa auki sunnuntaisin, eli juuri silloin, kun ihmiset eniten siellä kävisivät.
Mikä siinä sitten on, että sunnuntaina syömässä kävijät eivät voi maksaa ruoasta sellaista hintaa, että saadaan ne sunnuntainkin palkat maksettua?
Tämä johtuu veroista. Korkeat verot taas johtuvat mm. poliiseista, ilmaisesta koulutuksesta, eläkeläisistä ja hoitajista. Miltä ryhmältä leikataan, jotta saadaan veroja alemmas? Hoitajilta vai ehkäpä eläkeläisiltä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupat ja parturiliikkeet olivat ainoat työpaikat joita laki on kieltänyt pitämästä sunnuntaisin auki. Sunnantaikillon kumoaminen vain asetti kaupat samaan asemaan kuin mikä tahansa muu työpaikka.
Niin, entä sitten? Pointti olikin se, että minä aikoinani menin kauppaan sillä ajatuksella, että edes sunnuntait ovat vapaita ja lauantainakin tarvitsee olla vain kuuteen. Hyväksyin silloin siis palkkatason tämän mukaan. Nyt kun kaupat ovat auki jatkuvasti, alan vaihtaminen oli ihan välttämätön. Palkkataso lisineen ei korvaa enää sitä haittaa, mikä tästä vapaa-ajan menetyksestä minulle aiheutuu. Eli kaiken kaikkiaan ala minun ja varmasti monen muunkin silmissä on menettänyt houkuttelevuutensa, kun työehdot muuttuvat huonommiksi, mutta palkassa se ei näy tarpeeksi.
Mä sain kaupasta saman palkan vähemmillä tunneilla kuin mitä nyt toimistotöistä virka-aikana.... Meillä pienessä kaupassa kaikki teki kaikkia vuoroja eli ei ollut kellään vara valita pelkkää päivävuoroa tai viikonloppuja. Mua kans ihmetytti se, miksei lauantaista ja sunnuntaista makseta yhtä paljon (oli se sitten tuplapalkka tai pienempi korotus), kun ei sunnuntai tunnu miltään erityispäivältä. Tai esim jostain juhannusaatosta ei saanut mitään lisäpalkkaa, vaikka se nyt vasta erityispäivä onkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan että sunnuntailisiä leikataan alakohtaisesti. Hoitajat ja kaupan kassat heittää hyvästit lisille, mutta poliisit saanevat pitää ne, niin pysyy jonkinlainen motivaatio suojata eliittiä.
Mites muiden alojen työntekijät, saavatko he pitää sunnuntain tuplapalkan vai meneekö tämä keskustelu (taas) hoitajien ja kassatyöntekijöiden haukkumiseksi?
Veikkaisin, että työntekijämäärältään suurilta matalapalkka-aloilta leikataan ensimmäisenä (siivoojat, kassat, varastotyöntekijät, tarjoilijat jne.) mutta pienimääräiset ja avainasemassa olevat alat saattavat onnistua ne säilyttämään (esim. ahtaajat, lennonjohtajat).
-ohis
Tämä kuulostaa päättäjien unelmalta. Saadaan tosiaan Suomeen halpatyönarkkinat ja mennään Jenkkilän malliin, jossa ihmiset hankkivat kaksi työtä, koska yhdellä ei elä.
Useimmat eivät työntekijät eivät saa sunnuntailisiä juuri koskaan, joten ylidramatisoit muutosta. Mutta monille ravintoille ne työntekijöiden tuplapalkat tarkoittavat sitä, että ei ole varaa pitää paikkaa auki sunnuntaisin, eli juuri silloin, kun ihmiset eniten siellä kävisivät.
Mikä siinä sitten on, että sunnuntaina syömässä kävijät eivät voi maksaa ruoasta sellaista hintaa, että saadaan ne sunnuntainkin palkat maksettua?
Tämä johtuu veroista. Korkeat verot taas johtuvat mm. poliiseista, ilmaisesta koulutuksesta, eläkeläisistä ja hoitajista. Miltä ryhmältä leikataan, jotta saadaan veroja alemmas? Hoitajilta vai ehkäpä eläkeläisiltä?
Miten niin johtuu veroista? Jos haluat syödä ravintolassa, sinä joko maksat sen hinnan tai sitten et syö ravintolassa. Verot eivät vaikuta tähän millään tavalla. Ihan turha nyt vierittää ravintolan kilpailukykyisten hintojen syy eläkeläisten tai hoitajien niskaan. Heillä ei ole mitään velvollisuutta kustantaa teidän ravintolaillallisianne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Irtisanmisaika 1kk, sen jälkeen uusi sopimus jossa sovitaan lissät. Sen verran kyrpiinyt töihin, että voisin tehdä myös downshiftauksen heittäytyä yhteiskunnan elätiksi.
Vierailija kirjoitti:
Mä sain kaupasta saman palkan vähemmillä tunneilla kuin mitä nyt toimistotöistä virka-aikana.... Meillä pienessä kaupassa kaikki teki kaikkia vuoroja eli ei ollut kellään vara valita pelkkää päivävuoroa tai viikonloppuja. Mua kans ihmetytti se, miksei lauantaista ja sunnuntaista makseta yhtä paljon (oli se sitten tuplapalkka tai pienempi korotus), kun ei sunnuntai tunnu miltään erityispäivältä. Tai esim jostain juhannusaatosta ei saanut mitään lisäpalkkaa, vaikka se nyt vasta erityispäivä onkin.
Eikö teillä ole perhettä tai muuta sosiaalista elämää, kun sanotte noin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, entä sitten? Pointti olikin se, että minä aikoinani menin kauppaan sillä ajatuksella, että edes sunnuntait ovat vapaita ja lauantainakin tarvitsee olla vain kuuteen. Hyväksyin silloin siis palkkatason tämän mukaan. Nyt kun kaupat ovat auki jatkuvasti, alan vaihtaminen oli ihan välttämätön. Palkkataso lisineen ei korvaa enää sitä haittaa, mikä tästä vapaa-ajan menetyksestä minulle aiheutuu. Eli kaiken kaikkiaan ala minun ja varmasti monen muunkin silmissä on menettänyt houkuttelevuutensa, kun työehdot muuttuvat huonommiksi, mutta palkassa se ei näy tarpeeksi.
Ei sun vapaa-aika ole vähentynyt yhtään tuntia, se vaan on useammin muulloin kuin sunnuntaina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei ole siitä että opettajat halusivat itse "vain pyörähtää" vaan siitä että heille ei haluta maksaa lisiä eli ei anneta työvuoroja joihin ne kuuluu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ohis
Itse asiassa korkeat verot johtuvat tolkuttoman suuresta julkisesta sektorista. Nuo kaikki kuvaamasi saadaan hoidettua paremmin ja halvemmalla kuin tällä hetkellä kun leikataan hallintoa ja byrokratiaa ja pistetään virkamiehet hommiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tälläkin hetkellä on todella vaikea saada työntekijöitä esim. ravintola-alalle ja hoitoalaa vaivaa sijaispula. Jos lisät poistetaan, niin tilanne huononee varmasti entisestään. Monen työntekijän palkka on tosi pieni ja jos lisät poistetaan, niin todennäköisesti entistä suurempi osa ihmisistä tarvitsee palkkansa lisäksi erilaisia tukia esim. asumislisää. No näin tietysti saadaan luotua hallituksen toivomat halpatyövoimamarkkinat.
Järkyttävän paha työvoima pula siitä seuraa jos jo ennestään matalapalkkaisten lisät poistetaan. Miksi ihmiset enää kävisi töissä kun käytännössä kotona olemalla saisi saman verran rahaa tukina?
Sitten sinne töihin mennään työkkärin pakottamana 9 €/vrk ja tehdään niitä täysin samoja hommia, joita tehtiin ennen kuin irtisanouduttiin kiukkupuuskassa.
Juu, mutta vaan ne muutamat pakolliset tunnit ja loppu aika maattais kotona syljeskelemässä kattoon...
Kuntouttavaan työtoimintaan voidaan määrätä puoleksi vuodeksi 5 päivää viikossa, ja työnhakijalle voidaan osoittaa avoimia työpaikkoja. Ja näitä keinoja saadaan kyllä helposti keksittyä lisää, jos alkaa näyttää siltä, että työkykyiset välttelevät töitä.
Sitten syljeskellään työpaikalla. Kyllä minä olen noita työhön pakotettuja nähnyt.
Kannatan sunnuntain tuplapalkkaa monestakin syystä, mutta kieltämättä ihmettelen miten se on onnistunut säilyttämään ainutlaatuisen asemansa nyky-yhteiskunnassa. Olisi reilua, jos myös yötöistä ja lauantaitunneista täytyisi maksaa ekstraa. Omalla alallani on niin, että jotkut kuittaa sunnuntain päivätöistä helpon tuplapalkan samalla kun toiset työskentelee öisin ja lauantaisin saamatta siitä hyvästä senttiäkään ekstraa.
kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei tsempit sulle. Te bussikuskit olette ajokortittoman arkeni sankareita <3
Lisien leikkaaminen ei todennäköisesti tarkoita Lisien poistamista. Oikea kysymys tässä maallistuvassa maailmassa on se, miksi sunnuntaityöstä pitää saada niin paljon suurempi korvaus kuin lauantaista?