Kysymys Tarratoimikunnan puolustajille
Siis teille, jotka puolustatte Tarratoimikunnan "oikeutta" häiritä suviseutoja, koska kyse ei ole mistään ulkopuolisista puskista huutelijoista vaan lestadiolaisen liikkeen nykyisistä ja entisistä jäsenistä, jotka haluavat muuttaa omaa tai jättämäänsä liikettään. Mitä ajattelette tämän rohkean nuoren miehen toiminnasta, joka keskeytti oman seurakuntansa jumalanpalveluksen silloin kun siellä kuulutettiin homoparin avioliitto? https://www.valkeakoskensanomat.fi/uutiset/art-2000012022487.html
Miksi Tarratoimikunnalla on mielestänne oikeus häiriköidä suviseuroissa, jos ev.lut. kirkon jäsen ei saa puolustaa omassa kirkossaan kirkkonsa virallista oppia, jonka mukaan avioliitto on miehen ja naisen välinen liitto?
Kommentit (20)
"keskeytti oman seurakuntansa jumalanpalveluksen silloin kun siellä kuulutettiin homoparin avioliitto"
...voisi keskittyä ihan omaan elämäänsä ja miettiä sitä lähimmäisenrakkautta uudestaan
Vierailija kirjoitti:
Miten tarratoimikunta on keskeyttänyt mitään?
Tekisikö se siis Tarratoimikunnan toiminnasta tuomittavaa, jos mikään muu ei muuttuisi mutta suviseurat päätettäisiinkin yhtäkkiä keskeyttää Tarratoimikunnan häiriköinnin takia?
Tämä on lestojen sisäinen asia, ymmärrän, että jotkut nuoret tahtoo ottaa kantaa jos asia jotenkin koskettaa heitä ja haluavat saada muutosta aikaan heidän yhteisössä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on lestojen sisäinen asia, ymmärrän, että jotkut nuoret tahtoo ottaa kantaa jos asia jotenkin koskettaa heitä ja haluavat saada muutosta aikaan heidän yhteisössä.
Mikset vastaavasti ymmärrä, että joku nuori haluaa estää omaa kirkkoaan muuttumasta?
Tarratoimikunta, suviseurat, pride... en uskonut sanomani tätä, mutta minulla on ikävä Susannan panopakua!
Vierailija kirjoitti:
"keskeytti oman seurakuntansa jumalanpalveluksen silloin kun siellä kuulutettiin homoparin avioliitto"
...voisi keskittyä ihan omaan elämäänsä ja miettiä sitä lähimmäisenrakkautta uudestaan
Sinä voisit puolestasi miettiä, mitä ne Raamatussa käytetyt sanat tarkoittavat, jotka on suomennettu rakkaudeksi ja rakastamiseksi. Viiden pisteen vihje: Yksikään niistä ei tarkoita täsmälleen samaa kuin suomennoksensa.
Liimaako ne tarroja esim. pöytiin, penkkeihin ja muihin esineisiin, jotka on tapahtuman omaisuutta?
Kenen ne pitää irrotella?
Tuleeko ne siivoamaan ne tapahtuman jälkeen?
Jos ei, niin tuo on eräänlaista vandalismia. En hyväksy sitä.
Tuon tarratoimikunnan paikka ei ole suviseuroissa ehdoin tahdoin häiriköimässä ihmisiä aatteellaan. Voivat keksiä jonkun muun tavan saada sanomaansa julki näille ihmisille mutta ehkä todellisuudessa onkin tarkoituksenaan saada aikaiseksi paheksuntaa jonka varjolla voi sitten uhriutua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"keskeytti oman seurakuntansa jumalanpalveluksen silloin kun siellä kuulutettiin homoparin avioliitto"
...voisi keskittyä ihan omaan elämäänsä ja miettiä sitä lähimmäisenrakkautta uudestaan
Sinä voisit puolestasi miettiä, mitä ne Raamatussa käytetyt sanat tarkoittavat, jotka on suomennettu rakkaudeksi ja rakastamiseksi. Viiden pisteen vihje: Yksikään niistä ei tarkoita täsmälleen samaa kuin suomennoksensa.
”Rakasta Herraa, sinua Jumalaasi, koko sydämestäsi… ja rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi” (Matt. 22:37–39)
”Kaikki, mitä te tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää tekin heille” (Matt. 7:12)
"Älkäämme siis enää tuomitko toisiamme. Katsokaa sen sijaan, ettette saata veljeänne kompastumaan ja kaatumaan" (Roomalaiskirje 14:13)
Noh anna palaa että miten nuo pitää sitten tulkita? Tehän tykkäätte tulkita Raamattua kuten parhaaksi näette.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"keskeytti oman seurakuntansa jumalanpalveluksen silloin kun siellä kuulutettiin homoparin avioliitto"
...voisi keskittyä ihan omaan elämäänsä ja miettiä sitä lähimmäisenrakkautta uudestaan
Sinä voisit puolestasi miettiä, mitä ne Raamatussa käytetyt sanat tarkoittavat, jotka on suomennettu rakkaudeksi ja rakastamiseksi. Viiden pisteen vihje: Yksikään niistä ei tarkoita täsmälleen samaa kuin suomennoksensa.
Sen tähden et voi mitenkään puolustautua, ihmisparka, sinä joka tuomitset muita, kuka sitten oletkin. Tuomitessasi toisen julistat tuomion myös itsellesi, koska sinä, toisen tuomitsija, teet itse samoja tekoja
- Roomalaiskirje 2:1
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"keskeytti oman seurakuntansa jumalanpalveluksen silloin kun siellä kuulutettiin homoparin avioliitto"
...voisi keskittyä ihan omaan elämäänsä ja miettiä sitä lähimmäisenrakkautta uudestaan
Sinä voisit puolestasi miettiä, mitä ne Raamatussa käytetyt sanat tarkoittavat, jotka on suomennettu rakkaudeksi ja rakastamiseksi. Viiden pisteen vihje: Yksikään niistä ei tarkoita täsmälleen samaa kuin suomennoksensa.
”Rakasta Herraa, sinua Jumalaasi, koko sydämestäsi… ja rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi” (Matt. 22:37–39)
”Kaikki, mitä te tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää tekin heille” (Matt. 7:12)
"Älkäämme siis enää tuomitko toisiamme. Katsokaa sen sijaan, ettette saata veljeänne kompastumaan ja kaatumaan" (Roomalaiskirje 14:13)
Noh anna palaa että miten nuo pitää sitten tulkita? Tehän tykkäätte tulkita Raamattua kuten parhaaksi näette.
Otetaan käsittelyyn vaikka tämä:
”Kaikki, mitä te tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää tekin heille” (Matt. 7:12)
Minä pidän kovasti mansikkajäätelöstä, joten tarjoanko sitä sellaisille ihmisille joiden tiedän inhoavan sitä, koska tahtoisin että muutkin tarjoavat minulle mansikkajäätelöä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on lestojen sisäinen asia, ymmärrän, että jotkut nuoret tahtoo ottaa kantaa jos asia jotenkin koskettaa heitä ja haluavat saada muutosta aikaan heidän yhteisössä.
Mikset vastaavasti ymmärrä, että joku nuori haluaa estää omaa kirkkoaan muuttumasta?
Tarratoimikunta ei häiritse mitään tilaisuutta. Käyttäytyvät asiallisesti eivätkä häiritse ohjelmaa.
Moni ihminen haluaa Suomessa ettei heitä lähestytä ja anneta jotain käteen, ellei se ole rahaa. Pitäisikö olla joku messupöytäosasto erikseen ja katokset. Tai nettisivun osoite. Liimaako ihmiset tarroja mihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"keskeytti oman seurakuntansa jumalanpalveluksen silloin kun siellä kuulutettiin homoparin avioliitto"
...voisi keskittyä ihan omaan elämäänsä ja miettiä sitä lähimmäisenrakkautta uudestaan
Sinä voisit puolestasi miettiä, mitä ne Raamatussa käytetyt sanat tarkoittavat, jotka on suomennettu rakkaudeksi ja rakastamiseksi. Viiden pisteen vihje: Yksikään niistä ei tarkoita täsmälleen samaa kuin suomennoksensa.
Sen tähden et voi mitenkään puolustautua, ihmisparka, sinä joka tuomitset muita, kuka sitten oletkin. Tuomitessasi toisen julistat tuomion myös itsellesi, koska sinä, toisen tuomitsija, teet itse samoja tekoja
- Roomalaiskirje 2:1
Oletko niin ryhmä että kuvittelet, että homoseksin sanominen synniksi tarkoittaa kadotustuomiota homoseksiä harrastaville ihmisille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"keskeytti oman seurakuntansa jumalanpalveluksen silloin kun siellä kuulutettiin homoparin avioliitto"
...voisi keskittyä ihan omaan elämäänsä ja miettiä sitä lähimmäisenrakkautta uudestaan
Sinä voisit puolestasi miettiä, mitä ne Raamatussa käytetyt sanat tarkoittavat, jotka on suomennettu rakkaudeksi ja rakastamiseksi. Viiden pisteen vihje: Yksikään niistä ei tarkoita täsmälleen samaa kuin suomennoksensa.
”Rakasta Herraa, sinua Jumalaasi, koko sydämestäsi… ja rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi” (Matt. 22:37–39)
”Kaikki, mitä te tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää tekin heille” (Matt. 7:12)
"Älkäämme siis enää tuomitko toisiamme. Katsokaa sen sijaan, ettette saata veljeänne kompastumaan ja kaatumaan" (Roomalaiskirje 14:13)
Noh anna palaa että miten nuo pitää sitten tulkita? Tehän tykkäätte tulkita Raamattua kuten parhaaksi näette.
Otetaan käsittelyyn vaikka tämä:
”Kaikki, mitä te tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää tekin heille” (Matt. 7:12)
Minä pidän kovasti mansikkajäätelöstä, joten tarjoanko sitä sellaisille ihmisille joiden tiedän inhoavan sitä, koska tahtoisin että muutkin tarjoavat minulle mansikkajäätelöä?
Raamatun aikaan ei syöty jäätelöä joten väitteesi ontuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"keskeytti oman seurakuntansa jumalanpalveluksen silloin kun siellä kuulutettiin homoparin avioliitto"
...voisi keskittyä ihan omaan elämäänsä ja miettiä sitä lähimmäisenrakkautta uudestaan
Sinä voisit puolestasi miettiä, mitä ne Raamatussa käytetyt sanat tarkoittavat, jotka on suomennettu rakkaudeksi ja rakastamiseksi. Viiden pisteen vihje: Yksikään niistä ei tarkoita täsmälleen samaa kuin suomennoksensa.
Sen tähden et voi mitenkään puolustautua, ihmisparka, sinä joka tuomitset muita, kuka sitten oletkin. Tuomitessasi toisen julistat tuomion myös itsellesi, koska sinä, toisen tuomitsija, teet itse samoja tekoja
- Roomalaiskirje 2:1
Oletko niin ryhmä että kuvittelet, että homoseksin sanominen synniksi tarkoittaa kadotustuomiota homoseksiä harrastaville ihmisille?
En ole ryhmä. En ole myöskään tässä ketjussa väittänyt kyseistä asiaa synniksi, toisin kuin sinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"keskeytti oman seurakuntansa jumalanpalveluksen silloin kun siellä kuulutettiin homoparin avioliitto"
...voisi keskittyä ihan omaan elämäänsä ja miettiä sitä lähimmäisenrakkautta uudestaan
Sinä voisit puolestasi miettiä, mitä ne Raamatussa käytetyt sanat tarkoittavat, jotka on suomennettu rakkaudeksi ja rakastamiseksi. Viiden pisteen vihje: Yksikään niistä ei tarkoita täsmälleen samaa kuin suomennoksensa.
”Rakasta Herraa, sinua Jumalaasi, koko sydämestäsi… ja rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi” (Matt. 22:37–39)
”Kaikki, mitä te tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää tekin heille” (Matt. 7:12)
"Älkäämme siis enää tuomitko toisiamme. Katsokaa sen sijaan, ettette saata veljeänne kompastumaan ja kaatumaan" (Roomalaiskirje 14:13)
Noh anna palaa että miten nuo pitää sitten tulkita? Tehän tykkäätte tulkita Raamattua kuten parhaaksi näette.
Otetaan käsittelyyn vaikka tämä:
”Kaikki, mitä te tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää tekin heille” (Matt. 7:12)
Minä pidän kovasti mansikkajäätelöstä, joten tarjoanko sitä sellaisille ihmisille joiden tiedän inhoavan sitä, koska tahtoisin että muutkin tarjoavat minulle mansikkajäätelöä?
Ohje lausutaan muun muassa Matteuksen (Matt. 7:12) ja Luukkaan (Luuk. 6:31) evankeliumeissa. Se ohjaa toimimaan muita kohtaan samalla tavalla kuin toivoisi itseään kohdeltavan. Kultainen sääntö tai sen muunnelmia esiintyy lähes kaikissa maailman uskonnoissa ja filosofioissa, ja se toimii yleismaailmallisena eettisenä ohjenuorana
Sinulla oli heittämällä huonoin tulkinta asiasta mitä on ikinä kukaan oksentanut pihalle.
Vaikka kohdistatkin hyvin aloituksen tekstissä kritiikkisi vain niihin, jotka puolustavat Tarratoimikunnan toimintaa kyseisellä argumentilla, niin yleisluontoisemman otsikon huomioon ottaen voisi ehkä todeta, että Tarratoimikunnan toimintaa ei ehkä välttämättä parhaiten puolusteta juuri tuolla argumentilla. Esimerkiksi Tarratoimikunta ja mainitsemasi tapaus eivät ole symmetriä siinä mielessä, että Tarratoimikunta vaikuttaa olevan suvaitsevaisuuden ja tasa-arvon kannalla, kun taas mainitsemasi tapaus vaikuttaa suvaitsemattomuuden ilmaukselta.
Miten tarratoimikunta on keskeyttänyt mitään?