Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis mikä tässä lääkelaskussa meni väärin??

Vierailija
29.03.2018 |

Diapam (diatsepaami) -oraalisuspension vahvuus on 2 mg/ml. Päihdepotilaalle on määrätty diatsepaamia alkoholiongelmien vieroitusoireiden hoitoon. Potilas saa 20 mg diatsepaamia puolentoista tunnin välein, kunnes hän nukkuu. Montako ml Diapam -mikstuuraa potilas saa yhdeksän tuntia kestävän hoidon aikana?

Vastasin 1,8

Olenko ihan idiootti??!! Ainut lasku mikä oli väärin kokeessa.

Kommentit (380)

Vierailija
301/380 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri laskee itse vaikutusajat ja antaa ohjeet.

Vierailija
302/380 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Cat kirjoitti:

Siis lääkkeistä vastaava hoitaja ihan tasan tarkkaan tietää suoraan tietokoneohjelmasta, koska on viimeinen tai ensimmäinen annos. Ollaan vieri vieressä hoitajien kanssa eikä koskaan kukaan ole vielä kysynyt, koska tämä lääke alkaa. Koneella on ihan tarkkaan.

Jos määrittelet koneelle sen mainitsemasi 24 tunnin hoidon, joka alkaa klo 9 maanantaina ja loppuu klo 9 tiistaina ja sitä annetaan kaksi kertaa vuorokaudessa 12 tunnin välein, niin tuleeko sieltä koneelta nyt se tiistainkin annos vai ei? 

Voitko Cat sis el. vastata tähän? 

Keskustelu ei nyt etene, kun luettelet lääkemerkkejä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/380 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Cat kirjoitti:

Lääkäri laskee itse vaikutusajat ja antaa ohjeet.

Eli miksi hoitajan pitäisi vielä laskea niitä vaikutusaikoja? Jos ohje on, että lääkehoitoa jatketaan tiistai klo  9 asti, miksi hän ei saakaan olettaa, että silloin annetaan vielä lääke? 

Vierailija
304/380 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kone ei siis tee automaattisesti, vaan minä ne ohjeet siihen syötän. Ne menevät siitä hoitajan tietoon ja ovat oikein lääkelistalla määrätyn ajan

Ihan itse ne määrätään siihen. Mutta se osaa laittaa joka päivälle ohjeet oikein kun ne kerran on siihen komennettu. Niitä ei siis tarvitse joka päivä toistaa, jos viikoksi on määrätty.

Vierailija
305/380 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Cat kirjoitti:

Kuuri ei välttämättä lopu viimeiseen lääkkeenottoon. Kuurin pituus riippuu lääkkeen vaikutusvalta. Tämä juuri ei nyt mene jakeluun.

Esim. Trexan - viikon kuuri olisi vain yksi lääke ja se kestää elimistössä viikon. Eli kuuri ei lopu siihen, kun viimeinen lääke otetaan. Lääkäri analysoi, millä lääkkeellä ja miten otettuna saadaan toivottu kuuri ja sitten annetaan selvät ohjeet

Kuuri tai lääke ei lopu viimeiseen lääkeannokseen. Lääkäri hoitaa tämän analyysin. Mm Bydureon tai Trulicity kestävät viikon lääkkeen laiton jälkeen. Joku lääke laitetaan kerran puolessa vuodessa, kun se kestää niin kauan.

Lääkäri hoitaa tämän analyysin ja antaa sitten selkeät annosteluohjeet. Nyt pois työelämän tangosta!

Niin. Eli miten sinä sitten kirjoitat sen siihen määräykseen? Et kai sinä niitä vaikutusaikoja siihen kirjoita, kun eihän hoitaja, farmaseutti tai potilas voi niitä tietää. Mitä iloa minulle potilaana on määräyksestä, jossa kirjoitat minulle viikon kuurin, mutta oikeasti otankin vain yhden annoksen? 

potilaalle annettavassa reseptissä on lääkemäärät ja annostus, esim. 1 tabletti 3x päivässä 10pv ajan (= 30 tablettia) tai tuossa kerta viikossa lääkkeessä lukisi varmaan että 1 tabletti viikon välein *x viikkoa ja tabletteja on annoksessa sitten se x kappaletta. 

Vierailija
306/380 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Cat kirjoitti:

Kone ei siis tee automaattisesti, vaan minä ne ohjeet siihen syötän. Ne menevät siitä hoitajan tietoon ja ovat oikein lääkelistalla määrätyn ajan

Ihan itse ne määrätään siihen. Mutta se osaa laittaa joka päivälle ohjeet oikein kun ne kerran on siihen komennettu. Niitä ei siis tarvitse joka päivä toistaa, jos viikoksi on määrätty.

Tuolla äsken itse puhuit 24 tunnin hoidosta. Jos syötät, että maanantaiaamuna annetaan yksi annos ja illalla annetaan toinen, sinähän merkitset vain sen yhden 12 tunnin välin. Missä kohtaa sinä siis kirjoitat sen määräyksen, jossa mainitaan 24 tuntia? Eihän se näy missään muualla kuin siellä omassa päässäsi, jossa lasket ne vaikutusajat. 

Vierailija
307/380 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

301

Olen nyt ilmeisesti vastannut epäselvästi. Minä sitä konetta määrään ja komennan eikä se minua. Se osaa totella,mutta ei se mikään pomo ole. Normaali tietokoneohjelma. Kuin lentokentällä.

Minä siihen paukautan mitä tehdään ja sillä hyvä. Jos haluan, että viimeinen annos on tiistaina, ohjelmoin sen niin. Hoitaja toteuttaa.

Vierailija
308/380 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Cat kirjoitti:

Itse asiassa lääkelaskussa kerrotaan oletettu vaikutusaika eli 1,5 h. Se on siitä pääteltävä.

Eihän kerrota. Siinä kerrotaan ainoastaan se annostusväli. 

Vierailija
309/380 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

305

Ihan juuri niin. Vain omassa päässäni. Ei missään muualla. Yritin kertoa sitä ajattelutapaa, mutta oli huono idea.

Ei lääkärin ajattelutapa näy missään. Komento vain lääkkeestä.

Vierailija
310/380 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Cat kirjoitti:

301

Olen nyt ilmeisesti vastannut epäselvästi. Minä sitä konetta määrään ja komennan eikä se minua. Se osaa totella,mutta ei se mikään pomo ole. Normaali tietokoneohjelma. Kuin lentokentällä.

Minä siihen paukautan mitä tehdään ja sillä hyvä. Jos haluan, että viimeinen annos on tiistaina, ohjelmoin sen niin. Hoitaja toteuttaa.

No niin. Eli se äsken mainitsemasi 24 tunnin hoito on myös siellä koneella ja määräyksissäsi sen 12 tuntia. Et kirjoita sitä 24 tuntia yhtään mihinkään. 

Vierailija
311/380 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annostusväli riippuu vaikutusajasta. Älkää nyt yrittääkö vakuuttaa, ettei suomalainen tuleva hoitaja tajua tätä! Tuleva ammattilainen! Jos on pakko myöntää, että sitä ei kerta kaikkiaan tajua, niin uskotaan, että ei tajua, mutta koville ottaa.

Vierailija
312/380 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

309

Juuri niin

En yhtään mihinkään

Vierailija
313/380 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Cat kirjoitti:

305

Ihan juuri niin. Vain omassa päässäni. Ei missään muualla. Yritin kertoa sitä ajattelutapaa, mutta oli huono idea.

Ei lääkärin ajattelutapa näy missään. Komento vain lääkkeestä.

Eikös aloituksessakin meillä ole vain se komento, eikä lääkärin ajattelutapa. Ja tuolla aiemmin kirjoitit näin: "Lääkärille ei tule mieleenkään, että joku pamauttaisi hoidon loppuessa vielä yhden tällin perään." 

Vierailija
314/380 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

309 en kyllä ihan tiedä, mitä tarkoitat. Siellä ovat ne lääkkeet jota haluan.

Esim annos aamulla ja päivällä tiistaina tai iöta- annos tiistaina ja aamuannos keskiviikkona.

Vierailija
315/380 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Cat kirjoitti:

247

Määräsin 24 tunnin hoidon itse tässä esimerkissä. Olen lääkäri ja määräilen näitä. Silloin laitetaan siitä hetkestä yksi 12 tuntia kestävä annos ja toinen 12 tunnin kuluttua. Sen lääkkeen annos 24 tunniksi menee näin. Jokaisen lääkkeen tehon kesto on tutkittu ja se sitten menee sen mukaan.
Kukaan osastollani ei pamauttaisi loppuun vielä yhtä kiellon päälle!

Tässä vielä yksi lainaus. Eli tässä kohtaa puhuit puuta heinää. Nyt siis olemme yhtä mieltä siitä, että et kenellekään määrää mitään 24 tunnin hoitoja, vaan pelkästään ne 2 annosta, joiden väli on 12 tuntia eikä yhtään enempää. Tämä näkyy koneella aloituksena ja lopetuksena. Ja jos kirjoitat määräykseen, että lopetus on klo 9, se viimeinen annos todellakin pamautetaan silloin. 

Vierailija
316/380 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näette sitten, miten hyvin nämä on hiottu käytännössä. Näihin panostetaan ja niitä hiotaan. Lääkelaskujen opettaja voisi laittaa todellista elämää vastaavia esimerkkejä. Hoitaja ja lääkäri saavat erilaisen koulutuksen ja siksi lääkkeiden määrääminen on hiottu homma. Ei tarvitse osata toisen ajattelutapaa. Otetaan oppia lentoturvallisuudesta ja hiotaan. Tervetuloa käytännön jaksolle! Näette sitten, miten rullaa!

Vierailija
317/380 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Cat kirjoitti:

309 en kyllä ihan tiedä, mitä tarkoitat. Siellä ovat ne lääkkeet jota haluan.

Esim annos aamulla ja päivällä tiistaina tai iöta- annos tiistaina ja aamuannos keskiviikkona.

Tarkoitan edelleen sitä, mitä sanoin jo tuolla monta sivua sitten, että kukaan oikea lääkäri ei kirjoita määräykseen sitä 24 tuntia, jos tarkoittaa vain kahta annosta 12 tunnin välein. 

Vierailija
318/380 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Cat kirjoitti:

Itse asiassa lääkelaskussa kerrotaan oletettu vaikutusaika eli 1,5 h. Se on siitä pääteltävä.

Kyllä minä päättelisin, että ei vaikutusta kun ei nuku.

Ei kai minkään lääkkeen vaikutusaika ole sama jokaisen elimistössä?

Vierailija
319/380 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäiskö tässä mahdollisen potilaan alkaa huolestua kun näemmä ammattilaiset saa järjettömän riidan noinkin yksinkertaisesta (mutta tarkasta ja tärkeästä) aiheesta aikaan kuin lääkeannostelu.

Hoitsuopiskelijalle olisi tärkeintä aluksi ymmärtää että miten se homma menee periaatteellisella tasolla eikä sitä millä tavalla se merkataan yhteen suomen sairaanhoitopiirien monista ohjelmistoista.

Vierailija
320/380 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäiskö tässä mahdollisen potilaan alkaa huolestua kun näemmä ammattilaiset saa järjettömän riidan noinkin yksinkertaisesta (mutta tarkasta ja tärkeästä) aiheesta aikaan kuin lääkeannostelu.

Hoitsuopiskelijalle olisi tärkeintä aluksi ymmärtää että miten se homma menee periaatteellisella tasolla eikä sitä millä tavalla se merkataan yhteen suomen sairaanhoitopiirien monista ohjelmistoista.

Minä en ole hoitsuopiskelija enkä alalla muutenkaan. En minä edes yrittänyt ottaa selvää mistään ohjelmistoista, vaan tavoite oli saada tämä "lääkäri" huomaamaan, että myös siellä ohjelmistossa homma toimii noin, joten ei ole mitään syytä olettaa, että tässä tehtävässä pitäisi ajatella joitain vaikutusaikoja.