Voiko vuokranantaja edellyttää että asumistuki maksetaan suoraan hänen tilillensä
Kyse on siis asunnon vuokraamisesta yksityiseltä.
Kommentit (25)
Mistä vuokranantaja tietää, että saat asumistukea?
Voi kysyä tätä, koska silloin tietää saavansa suurimman osan vuokrasta aivan varmasti. Tosin ei ole pakko suostua ja silloin kannattaa olla tietoinen siitä, että vuokranmaksun viivästyminen on nopea tapa joutua asunnosta pois.
Ei voi, mutta kela voi sitä vaatia.
Voi edellyttää ja niin teenkin. Silloin ainakin valtaosa vuokrasta tulee maksettua.
Ennen asumistuki vuokraajalle vuokraamista suosittelen varmistamaan Kelalta että vuokravakuus on oikeasti Kelasta myönnetty eikä vuokranantajalle ole toimitettu väärennettyä versiota..
Vierailija kirjoitti:
Yleensä vuokranantajat kysyy millä aikoo rahoittaa vuokran.
Kaikkien kannalta järkevintä on että yksi taho maksaa vuokran kokonaan ja yhdessä erässä. Ainoa jolta moinen onnistuu on vuokralainen, joka myöskin on vastuussa vuokranmaksusta riippumatta siitä että millaisissa paloissa rahat tulevat.
Jos on aikaisemmin maksettu toimeentulotukea, asumistuki ainakin menee automaattisesti vuokranantajalle ja mahdollisesti myös toimeentulotuki mikäli sellaista saa.
Jotkut isot vuokranantajat tekevät ensiksi 6kk vuokrasopimuksen ja mikäli kaikki sujuu moitteetta, sen jälkeen toistaiseksi voimassaolevan.
Minulle maksetaan asumistukea ja toimeentulotukea, kaikki omalle tilille josta maksan vuokran itse ja ajoissa. Olennainen asia tässä on että aikoinaan hoidin vuokravakuuden itse ilman kelan tai sosiaalihuollon asiaan sekaantumista.
Vierailija kirjoitti:
Voi kysyä tätä, koska silloin tietää saavansa suurimman osan vuokrasta aivan varmasti. Tosin ei ole pakko suostua ja silloin kannattaa olla tietoinen siitä, että vuokranmaksun viivästyminen on nopea tapa joutua asunnosta pois.
Häädön hakemisessa menee puoli vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä vuokranantajat kysyy millä aikoo rahoittaa vuokran.
Eivät kysy.
Vierailija kirjoitti:
Jos on aikaisemmin maksettu toimeentulotukea, asumistuki ainakin menee automaattisesti vuokranantajalle ja mahdollisesti myös toimeentulotuki mikäli sellaista saa.
Ei mene.
Kyllähän asumistuki paljastuu päätään käyttävälle vuokranantajalle jo siinävaiheessa kun takuuvuokra on kelan maksarin muodossa.
Vuokralaisen asumistuki menee suoraan vuokranantajalle (ilman välikäsiä).
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi ja järkevintähän tuo on kaikkien kannalta.
Miten sen ottaa. Vuokralaisen tulot voivat muuttua vaikka joka kuukausi, asumistuki muuttuu jos tekee töitä ym. ja vuokranantajalle maksetaan sitten tipoittain sieltä täältä. Asumistuki, ehkä toimeentulotukea joka tulee Kelalta ja ehkä vuokralainen maksaa osan itse. Hankala systeemi.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkien kannalta järkevintä on että yksi taho maksaa vuokran kokonaan ja yhdessä erässä. Ainoa jolta moinen onnistuu on vuokralainen, joka myöskin on vastuussa vuokranmaksusta riippumatta siitä että millaisissa paloissa rahat tulevat.
Samaa piti tulla sanomaan. Vastuullisena vuokralaisena vuokranmaksu tulee ykkösenä. Jos osa menisi suoraan Kelalta vuokranantajalle, huonona kuukautena sen loppuosuuden maksu voisi venyä ja venyä ja lopulta jäädä kokonaan maksamatta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän asumistuki paljastuu päätään käyttävälle vuokranantajalle jo siinävaiheessa kun takuuvuokra on kelan maksarin muodossa.
Itse ainakin maksoin vuokravakuuden ihan rahalla vaikka olin toimeentulotukiasiakas.
Vierailija kirjoitti:
Asumistukea voi tarvita ensimmäisen kerran vaikka viisi vuotta asuntoon muuttamisen jälkeen. Silloin takuuvuokra on maksettu itse jo aikoja sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sen ottaa. Vuokralaisen tulot voivat muuttua vaikka joka kuukausi, asumistuki muuttuu jos tekee töitä ym. ja vuokranantajalle maksetaan sitten tipoittain sieltä täältä. Asumistuki, ehkä toimeentulotukea joka tulee Kelalta ja ehkä vuokralainen maksaa osan itse. Hankala systeemi.
Harvaa vuokranantajaa kiinnostaa kunhan rahat tulee ajallaan.