Siis mikä tässä lääkelaskussa meni väärin??
Diapam (diatsepaami) -oraalisuspension vahvuus on 2 mg/ml. Päihdepotilaalle on määrätty diatsepaamia alkoholiongelmien vieroitusoireiden hoitoon. Potilas saa 20 mg diatsepaamia puolentoista tunnin välein, kunnes hän nukkuu. Montako ml Diapam -mikstuuraa potilas saa yhdeksän tuntia kestävän hoidon aikana?
Vastasin 1,8
Olenko ihan idiootti??!! Ainut lasku mikä oli väärin kokeessa.
Kommentit (380)
Laskin nopeesti, että 60ml.
Sen pystyn kyllä päättelee helposti, että sulla meni pahasti alakanttiin.
60ml
Potilas saa 10ml (20mg) diatsepaamia 1,5 tunnin välein, joten 9h / 1,5h = 6 eli potilas saa yhteensä 6 kertaa tuon 10ml.
Jaahas no laskimella laskin, eli ihan idiootti olen,,, tosi kiva. No sitten vaan uudestaan yrittämään....
Vierailija kirjoitti:
7x10ml= 70ml
???!!
sehän saa 7 kertaa 20 mg eli 140 mg eli 70 ml.
1 ml = 2 mg => 20 mg = 10 ml
Jos asiakas saa 20 mg (eli 10 ml) 90 minuutin välein, niin 540 minuutissa hän saa 7 kertaa lääkettä.
Minäkin sain 70ml. Olen sairaanhoitaja.
Ja joidenkin mielestä lääkelaskut on sellaisia että kaikki osaa :D
Nyt -> 1.5 -> 3.0 -> 4.5 -> 6.0 -> 7.5 -> 9.0
7 annosta. Laske siitä.
Potilaana tästä ketjusta tulee tosi turvallinen olo.😐
Vierailija kirjoitti:
Ja joidenkin mielestä lääkelaskut on sellaisia että kaikki osaa :D
Niin ne onkin. Alottajan vastauksessa ei ole mitään järkeä, pitäisi ihan suuruusluokasta tajuta
Mikä tässä oli vaikeata? Miten ihmeessä voi saada vastaukseksi 1,8?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
7x10ml= 70ml
???!!
Hoidon alussakin annetaan annos.
Jos tuo yhdeksän tunnin jakso käynistyy siitä, kun ensimmäinen annos annetaan, niin silloin annoksia on yhteensä 7. 20mg tarkoittaa 10ml annosta, joten mikstuuraa annetaan yhteensä 70ml.
Nämähän oli yhtä haastava päättely kuin ala-asteen sanalliset tehtävät.
Prototyyppi kirjoitti:
Potilaana tästä ketjusta tulee tosi turvallinen olo.😐
Voi kuule, sairaalassa edes yksittäiset lääkärit eivät uskalla sanella kipupumppujen pitoisuuksia milleissä, vaan siis sairaanhoitajat laskevat ja tarkistuslaskevat ne (luonnollosesti koska hoitavat lääkehoidon). Mutta jos lääkäriltä haluaa tarkistuslaskennan, niin soitattavat vielä kollegan kautta jotta ei mene pieleen. Ei ole älystä kiinni, vaan siitä kuinka rutinoitunut laskuihin on.
Hieman naurattaa, kun tähän ketjuun tulevat farmaseutit ym. pätemään. Ketjun aloittaja on varmaan opiskelija. Valtaosa esim. sairaanhoitajaopiskelijoista (n.90%) saa aina kerralla kaikki lääkelaskukokeet oikein. Ja nimenomaan kaikki. Sillä pienellä osalla on siellä se ajatusvirhe, pilkku väärässä paikassa tai vastaavaa. Ei ole kyse siitä ettei ihminen osaisi vaan siitä, että jos teidätkin laitettaisiin laskemaan 50 tällaista laskua 60minuutissa ilman laskinta, laskutulokset näkyviin, niin jotain voi menmä pieleen. Itse olen sh ja psykologi, ja ymmärrän tämän aivan hyvin.
Olet. Yksi annos on jo 10 ml.