Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis mikä tässä lääkelaskussa meni väärin??

Vierailija
29.03.2018 |

Diapam (diatsepaami) -oraalisuspension vahvuus on 2 mg/ml. Päihdepotilaalle on määrätty diatsepaamia alkoholiongelmien vieroitusoireiden hoitoon. Potilas saa 20 mg diatsepaamia puolentoista tunnin välein, kunnes hän nukkuu. Montako ml Diapam -mikstuuraa potilas saa yhdeksän tuntia kestävän hoidon aikana?

Vastasin 1,8

Olenko ihan idiootti??!! Ainut lasku mikä oli väärin kokeessa.

Kommentit (380)

Vierailija
321/380 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja muista sitten, että jos kysytään montako millilitraa tai mikrogrammaa tai muuta yksikköä, älä koskaan vastaa pelkästään numeroilla kuten 25 tai 10. AINA pitää olla mittayksikkö näkyvissä! Lääkkeissä mq vaihtaminen mg:n on kohtalokasta! Siis aina mittayksikkö näkyviin. 

Vierailija
322/380 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tuossakin "lääkäri" puhuu itsensä pussiin, kun viestissä 281 sanoo, että kone antaa automaattisesti ne lääkkeiden annokset, mutta viestissä 303 hän sanookin, että kaikki pitää sinne itse syöttää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/380 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tuossakin "lääkäri" puhuu itsensä pussiin, kun viestissä 281 sanoo, että kone antaa automaattisesti ne lääkkeiden annokset, mutta viestissä 303 hän sanookin, että kaikki pitää sinne itse syöttää. 

Huoh, ei se kone niitä omasta päästään keksi vaan ne lääkemääräykset pitää sinne syöttää oikealla tavalla. Sitten kone laskee oikeat annostusvälit ja määrät ettei hoitsun tarvitse laskeskella (kun siinä tuntuu olevan vaikeuksia).

Tämän voin kertoa vaikken lääkäri olekaan.

Vierailija
324/380 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäiskö tässä mahdollisen potilaan alkaa huolestua kun näemmä ammattilaiset saa järjettömän riidan noinkin yksinkertaisesta (mutta tarkasta ja tärkeästä) aiheesta aikaan kuin lääkeannostelu.

Hoitsuopiskelijalle olisi tärkeintä aluksi ymmärtää että miten se homma menee periaatteellisella tasolla eikä sitä millä tavalla se merkataan yhteen suomen sairaanhoitopiirien monista ohjelmistoista.

Minä en ole hoitsuopiskelija enkä alalla muutenkaan. En minä edes yrittänyt ottaa selvää mistään ohjelmistoista, vaan tavoite oli saada tämä "lääkäri" huomaamaan, että myös siellä ohjelmistossa homma toimii noin, joten ei ole mitään syytä olettaa, että tässä tehtävässä pitäisi ajatella joitain vaikutusaikoja. 

Mistäs sinä tiedät miten ohjelmistoissa on asiat toteutettu jos et ole alalla ollenkaan? Melko ylimielistä ruveta väittelemään jos ei ole mitään käytännön tietoa siitä miten hommat on toteutettu. Teknisestihän tuon voi toteuttaa monellakin tavalla joten siitäkään ei voi päätellä paljoakaan.

Vierailija
325/380 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoh, ei se kone niitä omasta päästään keksi vaan ne lääkemääräykset pitää sinne syöttää oikealla tavalla. Sitten kone laskee oikeat annostusvälit ja määrät ettei hoitsun tarvitse laskeskella (kun siinä tuntuu olevan vaikeuksia).

Huoh vain itsellesi. Edelleen on kyse tuosta aloituksen ongelmasta, jossa ihmetellään, annetaanko sitä seitsemättä annosta vai ei. Jos se syötetään sinne koneelle siten, että päättymishetki on yhdeksän tunnin kuluttua, sekä kone, että se määräävä lääkäri antaa ohjeen, että se viimeinen annetaan yhdeksän tunnin kuluttua eikä 7,5 tunnin kuluttua. Konekaan ei siis lähde miettimään mitään vaikutusaikoja, vaikka tämä "lääkäri" tässä siihen vetosi. 

Vierailija
326/380 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäiskö tässä mahdollisen potilaan alkaa huolestua kun näemmä ammattilaiset saa järjettömän riidan noinkin yksinkertaisesta (mutta tarkasta ja tärkeästä) aiheesta aikaan kuin lääkeannostelu.

Hoitsuopiskelijalle olisi tärkeintä aluksi ymmärtää että miten se homma menee periaatteellisella tasolla eikä sitä millä tavalla se merkataan yhteen suomen sairaanhoitopiirien monista ohjelmistoista.

Minä en ole hoitsuopiskelija enkä alalla muutenkaan. En minä edes yrittänyt ottaa selvää mistään ohjelmistoista, vaan tavoite oli saada tämä "lääkäri" huomaamaan, että myös siellä ohjelmistossa homma toimii noin, joten ei ole mitään syytä olettaa, että tässä tehtävässä pitäisi ajatella joitain vaikutusaikoja. 

Mistäs sinä tiedät miten ohjelmistoissa on asiat toteutettu jos et ole alalla ollenkaan? Melko ylimielistä ruveta väittelemään jos ei ole mitään käytännön tietoa siitä miten hommat on toteutettu. Teknisestihän tuon voi toteuttaa monellakin tavalla joten siitäkään ei voi päätellä paljoakaan.

Ihan maalaisjärjellä tein oletuksen, kysyin, onko asia näin ja olin näemmä oikeassa. Anteeksi siitä. Jos tämä lääkäri olisi todistanut oletukseni olevan väärän, olisin tietysti myöntänyt virheen. Mikä tässä on mielestäsi ylimielistä? Se, että oletin ohjelmiston suunnittelijoidenkin käyttävän maalaisjärkeään? 

Vierailija
327/380 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli sellainen, joka ei itse työskentele alalla, ei voi osallistua keskusteluun ja päätellä maalaisjärjellä vastausta, koska alalla voi olla jokin älytön käytäntö, josta ei ole kenellekään mitään hyötyä? 

Vierailija
328/380 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi vielä.

1) koneesta on yhteys pharmaca fennicaan, sen nettiversioon. Sieltä esim. laskemme annoksen,kun potilaalla on munuaisen vajaatoimintaa ja joudutaan laskemaan annos.

2) kone lyö punaisen pallon oikealle,jos tulee vaarallinen yhteisvaikutus eli se laskee itse riskiyhdistelmät. Keltainen pallo tulee, jos on pieni riski.

3) koneesta saa tietää, jos vain hakee, lääkkeen normaalin annoksen, normaalin annosteluvälin yms.

4) sitten itse ohjelmoit mitä haluat.

Sen jälkeen avaat Määräykset ja kirjoitat määräyksen sinne tavallisesti.

On kuin lentoliikenteessä. Kaikkea täytyy ottaa huomioon, mutta lopulta täytyy ilmoittaa, koska on boarding. Sama tässä. Kone antaa paljon tietoa, mutta itse täytyy sitten viimeksi päättää. On läppäri kuljetuspöydällä konkreettisesti

Ja hoitajalla toinen.

Määräys on selkeä. Lääkärin pohdinta ei näy kuin kirjallisessa osassa, jossa joskus sanotaan, miksi antibiootti vaihdetaan.

Ja nyt pääsiäisen viettoon. Ei kannata joka " nettilääkäriä" uskoakaan. Kokemukseni mukaan puolet huijaa ja puolet on oikeita

Se, joka väitti olevansa tk- lääkäri, oli. Ihan varma juttu. Minä olen myös, ollut vuodesta 1984.

Ei haittaa, jos ei usko! Ei muuta elämääni millään lailla! Mutta asia on todella tärkeä ja näette sitten kun tulette käytännön jaksolle. Tervetuloa!

Vierailija
329/380 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Cat kirjoitti:

Yksi vielä.

1) koneesta on yhteys pharmaca fennicaan, sen nettiversioon. Sieltä esim. laskemme annoksen,kun potilaalla on munuaisen vajaatoimintaa ja joudutaan laskemaan annos.

2) kone lyö punaisen pallon oikealle,jos tulee vaarallinen yhteisvaikutus eli se laskee itse riskiyhdistelmät. Keltainen pallo tulee, jos on pieni riski.

3) koneesta saa tietää, jos vain hakee, lääkkeen normaalin annoksen, normaalin annosteluvälin yms.

4) sitten itse ohjelmoit mitä haluat.

Sen jälkeen avaat Määräykset ja kirjoitat määräyksen sinne tavallisesti.

On kuin lentoliikenteessä. Kaikkea täytyy ottaa huomioon, mutta lopulta täytyy ilmoittaa, koska on boarding. Sama tässä. Kone antaa paljon tietoa, mutta itse täytyy sitten viimeksi päättää. On läppäri kuljetuspöydällä konkreettisesti

Ja hoitajalla toinen.
Määräys on selkeä. Lääkärin pohdinta ei näy kuin kirjallisessa osassa, jossa joskus sanotaan, miksi antibiootti vaihdetaan.

Ja nyt pääsiäisen viettoon. Ei kannata joka " nettilääkäriä" uskoakaan. Kokemukseni mukaan puolet huijaa ja puolet on oikeita

Se, joka väitti olevansa tk- lääkäri, oli. Ihan varma juttu. Minä olen myös, ollut vuodesta 1984.

Ei haittaa, jos ei usko! Ei muuta elämääni millään lailla! Mutta asia on todella tärkeä ja näette sitten kun tulette käytännön jaksolle. Tervetuloa!

Minä en ole tulossa mihinkään käytännön jaksolle. Tuohon lihavoituun kohtaan on nyt pakko kommentoida sen verran, että et itse kyllä ainakaan tämän keskustelun perusteella kovin selkeästi näitä määräyksiä kirjoittele ja tulkitse. Tuolla lainasinkin uudelleen sen viestin, jossa taivastelit, mikä kauhea katastrofi olisi, jos joku menisi antamaan annoksen vielä sen määräyksen viimeisenä ajankohtana, vaikka nyt sanot, että määräyksessä viimeinen annos annetaan sillä lopetushetkenä. Siinä sinulla selkeyttä. :D 

Vierailija
330/380 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja hoitajalle se kone siis vain antaa komennon, että teet näin.

Ja sen komennon on laittanut lääkäri. ( miten tämä voi olla näin vaikeaa? On se kai sitten.)

Vierailija
331/380 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli sellainen, joka ei itse työskentele alalla, ei voi osallistua keskusteluun ja päätellä maalaisjärjellä vastausta, koska alalla voi olla jokin älytön käytäntö, josta ei ole kenellekään mitään hyötyä? 

Lääkelaskutenteissä usein mennään vikaan juuri siinä että aletaan miettiä käytäntöä ehkä vastata siihen mitä kysytään. Tentti on teoriaa joka toki on oltava hallissa mutta sitä ei aina suoraan voi soveltaa käytännössä ja ehdottomasti sitä käytäntöä ei kannata lähteä soveltamaan lääkelaskutehtävissä vaan laskea se mitä kysytään ja vastata vain siihen.

Alkuperäiseen kysymykseen vastauksena että tehtävässä meni pieleen vastaus. Sitä ei voi aloituksen perusteella päätellä menikö tehtävässä joku muu pieleen ja jos meni niin mikä tai mitkä asiat.

Vierailija
332/380 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi oletetaan, että potilas nukkuu vasta sen yhdeksän tunnin jälkeen. useinhan potilas nukkuu jo yhden annoksen jälkeen. Tehtävä asettelu on pyllystä.

Et ole hoitanut delirium-potilasta. Yleensä eivät nuku yhden tai kahden diapam annoksen jälkeen, vaan niitä tarvitaan useita. Sanoisin että aloituken esim on hyvä ja todentuntuinen.

Harva opiskelijakaan heitä on hoitanut, joten ei voi olla mitään käsitystä, milloin se juoppo nukkuu.

Vierailija
333/380 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Cat kirjoitti:

Ja hoitajalle se kone siis vain antaa komennon, että teet näin.

Ja sen komennon on laittanut lääkäri. ( miten tämä voi olla näin vaikeaa? On se kai sitten.)

Siten, että puhut ihan puutaheinää. 

Minulla ei ole mitenkään vaikeaa. Yritän vain tuoda esiin niitä kohtia, joissa sinä et itsekään tiedä, mitä tarkoitat. 

Vierailija
334/380 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan maalaisjärjellä tein oletuksen, kysyin, onko asia näin ja olin näemmä oikeassa. Anteeksi siitä. Jos tämä lääkäri olisi todistanut oletukseni olevan väärän, olisin tietysti myöntänyt virheen. Mikä tässä on mielestäsi ylimielistä? Se, että oletin ohjelmiston suunnittelijoidenkin käyttävän maalaisjärkeään? 

Eli siis et tiedä asiasta mitään mutta teet omat oletuksesi ja nyt jankutat vastaan kuin mikäkin papukaija. Tosi hyödyllistä keskustella kanssasi. Aloituksessa kyse on sairaanhoitokoulun koelaskusta eikä itse kuvittelemastasi ohjelmistosta joka ilmeisesti toimii eri tavalla kuin oikeat sairaalajärjestelmät.

Vierailija
335/380 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkelaskutenteissä usein mennään vikaan juuri siinä että aletaan miettiä käytäntöä ehkä vastata siihen mitä kysytään. Tentti on teoriaa joka toki on oltava hallissa mutta sitä ei aina suoraan voi soveltaa käytännössä ja ehdottomasti sitä käytäntöä ei kannata lähteä soveltamaan lääkelaskutehtävissä vaan laskea se mitä kysytään ja vastata vain siihen.

Alkuperäiseen kysymykseen vastauksena että tehtävässä meni pieleen vastaus. Sitä ei voi aloituksen perusteella päätellä menikö tehtävässä joku muu pieleen ja jos meni niin mikä tai mitkä asiat.

Nimenomaan. Tässä menee kyllä pahasti vikaan juuri siksi, että jotkut nillittävät, kun se seitsemäs annos ei muka ehdi siihen 9 tuntiin mukaan, kun nielemiseen menee monta sekuntia ja sitten aletaan miettimään jotain vaikutusaikoja. Jos ensimmäinen annos annetaan klo 00.00 ja viimeinen annos 9.00, ei tässä ole mitään epäselvää. 

Vierailija
336/380 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja joidenkin mielestä lääkelaskut on sellaisia että kaikki osaa :D

No jos on käyt peruskoulun ja jopa kuunnellut välillä jotain, niin kyllä nuo laskut pitäisi mennä helpostikin. 

No eivät ne oikeat lääkelaskut mene. Tämä oli ehkä helpoimmasta päästä. Yleenså kokeessa on laskuja, joissa on 3-4 välivaihetta ja pitoisuuksien muuttamista. Ei ole kyse siitä etteikö joku yksi lasku menisi oikein vaan siitä, että ihan kaikki menevät. Ja jos laskussa on esim. että paljonko äidille annetaan oraalimikstuuraa x kun annos on x, niin vastaus ei ole x vaan y, koska oraalimikstuuraa x ei anneta kuin lapsille. Siellä on usein paljon kompia, joissa voi seota. Ja silti valtaosa saa kaikki oikein.

Hienoa. Mutta kyllä yleensä se, että 90+ % saa kaikki oikein kertoo siitä että laskut ovat helppoja, eikä siitä että ihmiset ovat poikkeuksellisen lahjakkaita.

Vierailija
337/380 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli siis et tiedä asiasta mitään mutta teet omat oletuksesi ja nyt jankutat vastaan kuin mikäkin papukaija. Tosi hyödyllistä keskustella kanssasi. Aloituksessa kyse on sairaanhoitokoulun koelaskusta eikä itse kuvittelemastasi ohjelmistosta joka ilmeisesti toimii eri tavalla kuin oikeat sairaalajärjestelmät.

Onko sinulla nyt ihan oikeasti jotain sanottavaa, vai haluatko nyt vain nillittää, kun et osaa enää muuten perustella? Jos olin oikeassa tuon ohjemiston suhteen, niin miksi se asia muuttuu sillä, että en ole itse alalla?

Minä en ole nyt kuvitellut yhtään mitään ohjelmistoja, vaan ihan itse tuolta lääkäriltä kysyin, miten se toimii, kun hän itse sen otti puheeksi. Toki kysymystä esittäessäni minulla oli oletus, että se toimii sen maalaisjärjen mukaan, mutta entä sitten? Tämä oli vain yksi keino osoittaa, että monelta kantilta katsottuna asia ajatellaan juuri niin, että se seitsemäskin annos lasketaan mukaan. 

Ottaako nyt noin koville, kun ne ohjelmistotkaan eivät olleet samaa mieltä kuin sinä? 

Vierailija
338/380 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoh vain itsellesi. Edelleen on kyse tuosta aloituksen ongelmasta, jossa ihmetellään, annetaanko sitä seitsemättä annosta vai ei. Jos se syötetään sinne koneelle siten, että päättymishetki on yhdeksän tunnin kuluttua, sekä kone, että se määräävä lääkäri antaa ohjeen, että se viimeinen annetaan yhdeksän tunnin kuluttua eikä 7,5 tunnin kuluttua. Konekaan ei siis lähde miettimään mitään vaikutusaikoja, vaikka tämä "lääkäri" tässä siihen vetosi. 

Ongelma on tuossa tehtävässä, siinä opiskelijan pitää tehdä oletus, että viimeinen annos annetaan yhdeksän tunnin kohdalla. Opiskelijan tiedoilla hän todennäköisesti tulee siihen johtopäätökseen, valmis hoitaja ehkä miettii siinä pitäisi lukea lääkehoito, ei kai nukkuvaa potilasta jätetä hoidotta ja tulee päätelmään ensimmäinen annos nyt, viimeinen yhdeksän tunnin kuluttua. Lääkäri miettii vaikutusaikaa, joka on jotain viimeisen annoksen saamisen jälkeen, mutta sitä ei voi tietää, jotain niistä edellisistä annoksista on elimistössä, jos potilas nyt nukahtaa vai nukahtaako muuten, oletus kai on että elimistön on pitänyt tuossa ajassa hävittää myrkkyä niin paljon, ettei seuraava annos ole tappava.

Oikeassa elämässä ei tule tuollaista laskua.

Vierailija
339/380 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on tuossa tehtävässä, siinä opiskelijan pitää tehdä oletus, että viimeinen annos annetaan yhdeksän tunnin kohdalla. Opiskelijan tiedoilla hän todennäköisesti tulee siihen johtopäätökseen, valmis hoitaja ehkä miettii siinä pitäisi lukea lääkehoito, ei kai nukkuvaa potilasta jätetä hoidotta ja tulee päätelmään ensimmäinen annos nyt, viimeinen yhdeksän tunnin kuluttua. Lääkäri miettii vaikutusaikaa, joka on jotain viimeisen annoksen saamisen jälkeen, mutta sitä ei voi tietää, jotain niistä edellisistä annoksista on elimistössä, jos potilas nyt nukahtaa vai nukahtaako muuten, oletus kai on että elimistön on pitänyt tuossa ajassa hävittää myrkkyä niin paljon, ettei seuraava annos ole tappava.

Jos kyse on yksinkertaisesta laskutehtävästä, siinä ei kyllä millään tavalla oleteta, että lähdettäisiin miettimään, miten pitkään potilas vaatii ylipäätään hoitoa. Eihän tunnollinen hyvä hoitaja voi tehdä myöskään sellaista oletusta, että alkoholisti paranee, kun lääkärin määräämän lääkkeen vaikutusaika loppuu. Tämän takia on naurettavaa nillittää tuosta hoidon pituudesta. Hoitohan voi jatkua potilaan kohdalla vaikka vuoden, eikä se vaikuta laskuun millään tavalla.

Millä ihmeen logiikalla tässä ajatellaan, että hoidolla tarkoitetaan mitään muuta kuin lääkkeen antamista? Oikeastiko teidän mielestänne on kysymys siitä, että jos potilas nukahtaa siinä 8 tunnin kohdalla, hänet herätetään tunnin päästä ja ajetaan ulos. 

Vierailija
340/380 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä tämä olisi ongelma sen kummemmin kuin sekään, että viimeinen annos annetaan 7,5 tunnin kohdalla tai 6 tunnin kohdalla? Se, että joku näkee ongelman sen seitsemännen annoksen kohdalla, luo vain enemmän ongelmia ja tekee koko tehtävästä mahdottoman ratkaista. Jos ei ajatella näitä ongelmia, lasku on ihan yksinkertainen eikä sitä seitsemättä annosta tarvitse kyseenalaistaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi viisi