Siis mikä tässä lääkelaskussa meni väärin??
Diapam (diatsepaami) -oraalisuspension vahvuus on 2 mg/ml. Päihdepotilaalle on määrätty diatsepaamia alkoholiongelmien vieroitusoireiden hoitoon. Potilas saa 20 mg diatsepaamia puolentoista tunnin välein, kunnes hän nukkuu. Montako ml Diapam -mikstuuraa potilas saa yhdeksän tuntia kestävän hoidon aikana?
Vastasin 1,8
Olenko ihan idiootti??!! Ainut lasku mikä oli väärin kokeessa.
Kommentit (380)
Vierailija kirjoitti:
Mikä tässä oli vaikeata? Miten ihmeessä voi saada vastaukseksi 1,8?
Ehkä ap ottaa itselleen suurimman osan ja potilaalle jää vain 1,8 ml.
20 mg on 10 ml. Näitä annoksia annetaan 9 tunnin aikana 7. Yhteensä siis 70 ml.
Minun matkallani 9 h hoitoaika tulee täyteen 6 annoksesta, mutta veikkaan, ettei se päihdepotilas valita, vaikka antaisi seitsemännenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja joidenkin mielestä lääkelaskut on sellaisia että kaikki osaa :D
Niin ne onkin. Alottajan vastauksessa ei ole mitään järkeä, pitäisi ihan suuruusluokasta tajuta
Ei ne kaikki laskut oikeasti tällaisia ole. Tää on varmaan lähihoitajien laskuista.
Vierailija kirjoitti:
Minun matkallani 9 h hoitoaika tulee täyteen 6 annoksesta, mutta veikkaan, ettei se päihdepotilas valita, vaikka antaisi seitsemännenkin.
Jätitkö aloitusannoksen pois, vai miten päädyit tuohon että saisi vain 6 annosta?
Vierailija kirjoitti:
1. annos 0 min. 2. annos 90min eli 1,5 tuntia. 3. annos 3 tuntia, 4. annos 4,5 tuntia, 5. annos 6 tuntia, 6. annos 7,5 tuntia ja viimeinen annos 9 tunnin päästä on 7. annos.
Eli eka annos annetaan heti, ei 1,5 tunnin (90min) päästä, ja viimeinen annos 9tunnin tullessa täyteen.
Khyl se on 70 ml, kun vielä silloin 9 h kohdalla saa vielä viimeisen annoksen. T: ei-terveydenhuollossa työskentelevä
Vierailija kirjoitti:
Jos tuo yhdeksän tunnin jakso käynistyy siitä, kun ensimmäinen annos annetaan, niin silloin annoksia on yhteensä 7. 20mg tarkoittaa 10ml annosta, joten mikstuuraa annetaan yhteensä 70ml.
Nämähän oli yhtä haastava päättely kuin ala-asteen sanalliset tehtävät.
Oletetaan että yhdeksän jakson ensimmäinen jakso alkaa klo 00:00:00 ja päättyy 1:29:59 , seuraava jakso alkaa 1:30:00 päättyy 2:59:59, seuraava jakso alkaa 3:00:00 päättyy 4:29:59
neljäs jakso alkaa klo 4:30:00 ja päättyy 5:59:59, viides jakso 6:00:00 päättyy 7:29:59 , kuudes jakso alkaa klo 7:30:00 ja päättyy klo 8:59:59 ja nyt onkin jo kulunut aikaa tasan 9h 00min 00 sek. Jos laskee mukaan vielä klo 9:00:00 alkavaksi jaksoksi niin aikaa tuolla kellonlyömällä on jaksojen aloituksesta kulunutkin jo 9h 00min 1sek
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätitkö aloitusannoksen pois, vai miten päädyit tuohon että saisi vain 6 annosta?
Jätin sen pois, kun tehtävässä korostettiin 9 h hoitoaikaa ja sitä, että yksi annos vaikuttaa 1,5 h. Oletin että päihdyttävän lääkkeen vaikutuksen piti olla ohi hoitoajan eli 9 h jälkeen.
Ehkä hoitajaopinnoissa opetetaan annostelemaan erilailla. Jännä kun hoitajat ketjussa antaisivat 7 ja lääkäri tuohtuneena kirjoittaa, että tarkoittaisi tuollaisella vain 6.
Hyvä vaan, jos nuo hoitajat antavat kunnolla lääkkeitä. Itselläni on kokemusta, kun lääkäri kirjoitti morfiinia saattohoidossa olevalle 20 min välein ja vuorossa oli hoitaja, joka ei suostunut antamaan ollenkaan, kun hänen mielestään "potilas ei tarvitse sitä", vaikka oli silminnähden tuskainen.
Vierailija kirjoitti:
Jaahas no laskimella laskin, eli ihan idiootti olen,,, tosi kiva. No sitten vaan uudestaan yrittämään....
Laskimella ei ole järkeä, se pitää olla omasta takaa. Jos lopputulos on pienempi kuin yksi annos niin siitä pitäisi voida jotakin päätellä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puolitoista tuntisia on 9h:ssa kuusi. Eli kuusi puolitoista tuntista mahtuu tuohon 9 tuntiin. Ajattelin sen ensimmäiseksi.
Potilas saa 20mgx 6=120mg.
Ja jos kerta 2mg/ml niin silloin 120mg= 60ml.
Just näin, en tajua miten joku sai laskettua tuosta 7 annosta tai ne jotka saivat, eivät ole koskaan käytäntöä harjoittaneet. Sic!
Toivottavasti et ole hoitaja. Tajuatko, että hoitokertojen määrä ei ole sama asia kuin jakolaskun tulos? Hoitokertojen määrä alkaa klo 00:00 ja jatkuu 1,5 h välein, kunnes saavutetaan klo 09:00, jolloin annetaan viimeinen annos. Pistäpä sitten kellotauluun annosten ajankohdat ja laske montako tuli!
Toivottavasti et itse ole sh ja laskepa vielä kerran itse onko se 9h tullut jo täyteen kun sitä seitsämättä annosta annostelet. Minuutissa on 60 sekuntia, ei 61.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sullakin näköjään on käytässä 9 tunnin ja yhden sekunnin hoitojakso eikä tehtävänannossa mainittu tasan 9 tunnin hoitojakso. Luetun ja kellotaulun ymmärärtäminen.
Hoitsuketjuihin tullessa tulee taas vakuuttuneeksi siitä, miksi pysyy erossa naisista.
Uskomattoman hankalia ihmisiä. Mammoille remmiä.
Ne jotka saavat vastaukseksi 70ml laskevat 10,5 tunnin eikä 9 tunnin hoitojakson annosteluja. 9 tunnissa voi olla vain 6 1.30h aikajaksoa.
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä ihmettä.... En ole lääkelaskuja nähnytkään ja tämä on jo kolmas lasku, jonka lasken oikein ihan suorilta... Ja nämä tyypit, jotka ei tuollaista osaa sitten hoitaa ihmisiä, ei hyvää päivää!
Kyllä nämä lääkelaskut on tosi helppoja oikeesti, itsekin ihmettelen miten näitä joku ei saa läpi.
Tuo ketjun "lääkärinkaltainen valmiste" on kyllä kaikkea muuta.