Laihduttaminen ja "nälkävelka"
https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000005612215.html
Nyt pari päivää sitten uutisoitiin tutkimuksesta, jonka mukaan laihduttaminen ei kannata. Täällä on varmaan asiasta jo keskusteltukin, mutta en löydä. Jäin itse miettimään, että olisiko ne vähäkaloriset "pussiruoat", joita esim. apteekeissakin myydään ja sairaaloissa ennen leikkausta tms. käytetään, paras keino laihduttamiseen? Kun niitä syömällä kuitenkin elimistö saa tarvittavat ravinto- ja hivenaineet vähäisillä kaloreilla - joten "nälkävelkaa" ei pitäisi syntyä.
Ajatuksia? Kokemuksia? Tutkimustietoa?
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tuleva laihtuja :) kirjoitti:
olisiko ne vähäkaloriset "pussiruoat", joita esim. apteekeissakin myydään ja sairaaloissa ennen leikkausta tms. käytetään, paras keino laihduttamiseen?
Eivät ole.
Tai kyllähän niillä lähtee nopeasti painoa se aika, joka pussikuurilla ollaan. Mutta pussikuurin aikana ei opita uusia järkeviä ruokailutapoja, joilla paino pysyy poissa jatkossakin. Niinpä kuurin loputtua seuraa lihominen entisiin mittoihin tai ylikin.
Olen tuo aikaisempi kahdessa erässä pussikuurilla laihduttanut. Omaa painoaan pitää ja kannattaa seurata päivittäin ja merkitä se millimetriruutupaperille, jonka avulla näkee missä suunnassa mennään. Hormonit ja suola saavat painon nousemaan väliaikaisesti ainakin minulla mutta kun palaan perusruokavaliooni niin tilanne tasoittuu.
On itsestäänselvää, että laihduttaneen pitää tarkkailla painoaan ja kirjata huolella syömisensä ja juomisensa koko loppuikänsä ajan jottei painoa tule takaisin.
Ja pussikuurille ei saa ryhtyä jos BMI on liian alhainen koska paino lähtee lihaksista. Pussikuurilla olevalle suositellaan syötäväksi 20 grammaa vähärasvaista proteiinia sekä puoli kiloa sallittuja kasviksia. Ainakin minua kurissa riepoi vain se, että sain syödä niin vähän kasviksia eli puoli kiloa päivässä. Nykyään syön niitä 800 grammaa päivässä. Pussikuurilla olo pitää myös lopettaa heti kun se alin sallittu BMI on saavutettu ja sen jälkeen pitää siirtyä rauhallisesti kaloreita lisäten runsaskalorisempaan virallisterveelliseen ruokavalioon.
Hyvä ja tarpeeksi rauhallinen, sekä elämäntapojen muutokseen perustuva painonpudotus ei vaadi tuollaista kikkailua. Paljon järkevämpää on hyväksyä hidas tahti, mutta hyvä mieli ja lopputulos.
Minulla olivat muuten terveet elämäntavat jo ennen pussikuureja mutten päässyt liikkumaan. On aivan eri asia lähteä liikkeelle keventyneenä kun polvet eivät huuda hoosiannaa. Raskas liikunta on pussikuurilla kielletty eli kävelin ja kävin uimassa. Olin niissä mitoissa aluksi etten olisi varmaan edes saanut ostettua uimapukua Suomesta. Itse asiassa uimapuku oli niin sanottu ensimmäinen tavoitevaatteeni ja aloin käydä uimahallissa heti kun puku mahtui päälle.
Elämäntilanteelleni eli tolkuttomalle stressille en voinut mitään ennen kuin päätin, ettei tietokone tule petikaveriksi. Kukaan ei ole niin hädässä, että minun pitäisi vastata meileihin yötä myöten.
Ainoa terveydellinen ongelma oli aivokasvain, joka operoitiin pois pian sen jälkeen kun se pitkällisen selvittämisen jälkeen löytyi. Voin siis huonosti ja satsasin terveelliseen ravintoon jo ennen ensimmäistä pussikuuria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
olisiko ne vähäkaloriset "pussiruoat", joita esim. apteekeissakin myydään ja sairaaloissa ennen leikkausta tms. käytetään, paras keino laihduttamiseen?
Eivät ole.
Tai kyllähän niillä lähtee nopeasti painoa se aika, joka pussikuurilla ollaan. Mutta pussikuurin aikana ei opita uusia järkeviä ruokailutapoja, joilla paino pysyy poissa jatkossakin. Niinpä kuurin loputtua seuraa lihominen entisiin mittoihin tai ylikin.
Olen tuo aikaisempi kahdessa erässä pussikuurilla laihduttanut. Omaa painoaan pitää ja kannattaa seurata päivittäin ja merkitä se millimetriruutupaperille, jonka avulla näkee missä suunnassa mennään. Hormonit ja suola saavat painon nousemaan väliaikaisesti ainakin minulla mutta kun palaan perusruokavaliooni niin tilanne tasoittuu.
On itsestäänselvää, että laihduttaneen pitää tarkkailla painoaan ja kirjata huolella syömisensä ja juomisensa koko loppuikänsä ajan jottei painoa tule takaisin.
Ja pussikuurille ei saa ryhtyä jos BMI on liian alhainen koska paino lähtee lihaksista. Pussikuurilla olevalle suositellaan syötäväksi 20 grammaa vähärasvaista proteiinia sekä puoli kiloa sallittuja kasviksia. Ainakin minua kurissa riepoi vain se, että sain syödä niin vähän kasviksia eli puoli kiloa päivässä. Nykyään syön niitä 800 grammaa päivässä. Pussikuurilla olo pitää myös lopettaa heti kun se alin sallittu BMI on saavutettu ja sen jälkeen pitää siirtyä rauhallisesti kaloreita lisäten runsaskalorisempaan virallisterveelliseen ruokavalioon.
Voisiko arvon alapeukuttaja perustella mitä olen tehnyt väärin? Toki olen vieläkin tavallista nälkäisempi kuukautisia edeltävällä viikolla. Tiedostan sen a teen kevyempiä ruokia sillä viikolla sekä syön mahani täyteen viisi kertaa päivässä.
Teet väärin kun välttelet rasvaa. Se häiritsee nälänhallintaa myös kuukautisten aikana. Ei ns. kevyt-ruoka ole millään mittarilla hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät ole.
Voisiko arvon alapeukuttaja perustella mitä olen tehnyt väärin? Toki olen vieläkin tavallista nälkäisempi kuukautisia edeltävällä viikolla. Tiedostan sen a teen kevyempiä ruokia sillä viikolla sekä syön mahani täyteen viisi kertaa päivässä.
Kun minulla on sudennälkä kuukautisten alkaessa, syön heti nälän ilmaantuessa tukevan liha-aterian (pihvi) ja nälkä häviää taas kuukaudeksi.
Toi hiilareiden vähentäminen on ihan huuhaata. Kyllä ihmiset on tyhmiä.
Itse syön melkeinpä pelkkää hiilaria ja olen elämäni kunnossa. Syön aika pitkälle mitä huvittaa, mutta olen kasvissyöjä. Urheilen myös 4-5 krt viikossa. Jättäkää ne eläinperäiset pskat syömättä niin alkaa tapahtumaan.
Vierailija kirjoitti:
Itse syön melkeinpä pelkkää hiilaria ja olen elämäni kunnossa. Syön aika pitkälle mitä huvittaa, mutta olen kasvissyöjä. Urheilen myös 4-5 krt viikossa. Jättäkää ne eläinperäiset pskat syömättä niin alkaa tapahtumaan.
Viestistäsi kyllä huomaa, että kasvissyöjät ovat ravinnon puutteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viestistäsi kyllä huomaa, että kasvissyöjät ovat ravinnon puutteessa.
Hahhah, miten niin? Totuus satuttaa
Mikä hiton nälkävelka? Paastoan viikossa 2-3 päivää ja muutenkin harrastan kerran päivässä syömistä ja kyllä se nälkä lähtee ihan normaalilla annokksella.
Vierailija kirjoitti:
Mikä hiton nälkävelka? Paastoan viikossa 2-3 päivää ja muutenkin harrastan kerran päivässä syömistä ja kyllä se nälkä lähtee ihan normaalilla annokksella.
Et siis tiedä, mikä on nälkävelka? Mielipide kuitenkin löytyy :D:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät ole.
Teet väärin kun välttelet rasvaa. Se häiritsee nälänhallintaa myös kuukautisten aikana. Ei ns. kevyt-ruoka ole millään mittarilla hyväksi.
Pussikuureissa rasva on mukana jauheiden seassa. Ei sitä tarvi lisätä erikseen.
Onko Borg keksinyt taas jonkun uuden termin ylipainoisten mammojen hyysäämiseksi? Ennen se oli säästöliekki ja nyt vissiin syömävelka.
Antamalla ratkaisuja, eikä tekosyitä epäonnistumiselle