Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko on 0,999... jaettuna kolmella?

Vierailija
08.03.2018 |

Paljonko on 0,999... jaettuna kolmella?

(0,999... tarkoittaa siis lukua, joissa ysejä on rajattomasti.)

Kommentit (260)

Vierailija
121/260 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

0,333.. ei ole sama kuin 1/3 vaan niillä on eroa vaikkakin tosi vähän.

Väärin.

Vierailija
122/260 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1/3

Ja kyllä 0,999.... / 3 * 3 = 1 eli 0,999.... = 1

Ei pidä paikkaansa. Likiarvo 0,999... EI OLE TASAN YKSI. Et voi käyttää yhtäsuuruusmerkkiä. Käytä likiarvon merkkiä ~

Reputat matikan.

0,999... ei ole likiarvo.

Tavallaan ei ole kuten ei myöskään 0,333...

Mutta kun lasketaan että 3x0,333... on 0,999... niin silloin siinä on virhe, vastauksenhan olisipitänyt olla 1.

Sehän onkin koska 1 = 0,999... 

:)

Jep, ja lehmät lentää yms. Et taaskaan kommentoinut perusteluita.

Vähän niinkuin itkupotkuraivarit, kun ei saa karkkipussia...

Oma perusteeni on viesti #39 todistus. Osoita se vääräksi.

Jep, ja mun peruste on että maapallo on littana koska näen sen littanana. En usko muita todisteita.

Argumentum ad absurdum ei ole peruste mistään vaan todiste argumenttien loppumisesta.

Oon oikeesti sun kanssa samaa mieltä, mutta kunhan vaan kirjoitin noita. Olet hauska. :) edelleen odotan, että vastaisit noihin perusteluihin. Mikset todista niitä.vääräksi, vaan jankutat vaan omasta viestistäsi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/260 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päättymätöntä desimaalilukua ei voi kertoa eikä jakaa. Ei ole olemassa desimaalilukua, joka vastaa murtolukua 1/3.

Vierailija
124/260 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos jakaa laskimella ykkösen kolmella, tulee 0,3333... kun sen kertoo kolmella vastaus on 1. Ei 0.999... kokeile vaikka laskimellasi.

Laskimella ei voi tulla vastaukseksi 0,333... koska laskin ei voi tallettaa loppumattomia desimaalia. Laskin näyttää niin monta desimaalia kuin ruutuun mahtuu, tarkkuus voi olla sisäisesti suurempikin mutta se ei ole äärettömyyksin, ja laskimet pyöristävät tulokset.

Ja noin yleisesti ottaen tällaisia kysymyksiä ei todistella laskimien toimintatavoilla vaan algebralla joka on riippumaton laskimien sisäisistä toimintatavoista.

Se laskin pitää sen muistissa ;)

Ja jos laskin sen pyöristäisi, esim 0,333333, se näyttäis vastaukseksi 0.999999 eikä ykköstä.

Se pyöristää sen ykköseksi ruudulle nimenomaan siksi että sisäinen laskentatarkkuus on suurempi kuin mitä näytetään.

Vierailija
125/260 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1 / 3 x 3 = 1 -> 1=1 Tosi

1/3=0,333... -> 3x0,333..=0,999... -> 1=0,999... Epätosi

Kyse on pyöristysvirheestä, äärrettömän pienestä, mutta virheestä kuitenkin. Jos pyöristysviehrttä ei olisi niin 3 x 0,333... = 1, mutta kun virhe on jo olemassa, niin siitä tuleekin 0,999...

Ei ole mitään pyöristysvirhettä vaan tuulesta tempaamasi väittämä "Epätosi". Et perustele sitä mitenkään.

Siinähän se lukee parin kirjoitusvirheen kera. 3 * 0,333... = 1, ei suinkaan 0,999...

3 * 0,333... on sekä 1 että 0,999...

Alkeellisillakin matematiikan taidoilla pitäisi tajuta että jos 1 on jotain muuta kuin 1 niin laskussa on silloin virhe.

3 * 0,333... ei ole 0,999... vaan 1.

Alkeellisilla matematiikantaidoilla ei näytä ymmärtävän äärettömän pitkien lukujen erikoisia ominaisuuksia. Mutta ne on helppo todistaa alkeellisella matematiikalla. Katso viesti #39.

Katso viesti #76, siinä on kerrottu missä ajatusvihe on tullut joka saa vastauksesta väärän.

Vierailija
126/260 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

0.333... = 1/3

0.666... = 2/3

0.999... = 3/3

Vierailija
127/260 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1/3

Ei pidä paikkaansa. Likiarvo 0,999... EI OLE TASAN YKSI. Et voi käyttää yhtäsuuruusmerkkiä. Käytä likiarvon merkkiä ~

Reputat matikan.

Mutta kun lasketaan että 3x0,333... on 0,999... niin silloin siinä on virhe, vastauksenhan olisipitänyt olla 1.

Jep, ja mun peruste on että maapallo on littana koska näen sen littanana. En usko muita todisteita.

Argumentum ad absurdum ei ole peruste mistään vaan todiste argumenttien loppumisesta.

Oon oikeesti sun kanssa samaa mieltä, mutta kunhan vaan kirjoitin noita. Olet hauska. :) edelleen odotan, että vastaisit noihin perusteluihin. Mikset todista niitä.vääräksi, vaan jankutat vaan omasta viestistäsi?

Olen todistanut että 1 = 0,999...

Miksi vaivautuisin jankkaamaan muiden perusteita ennenkuin todistatte että oma todistukseni on väärä.

Minun todistukseni on selkeää algebraa, teidän todistuksenne on luokkaa "en itse tiedä miten taskulaskimeni toimii mutta olen silti oikeassa."

Vierailija
128/260 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minu läppärini laskin kertoo, että 0,999/3 = 0,333 ja 1/3 = 0,333333333333

Tämä vain sivuhuomautuksena mainittakoon teidän vääntöönne. En siis ota tällä huomautuksellani kantaa yhtään mihinkään.

Laskimet (läppärissäkin) vain pyöristävät vastauksen niin lyhyeksi, montako numeroa niihin mahtuu.

Ei pyöristänyt tällä kertaa, vaan siihen mahtuu pilkun jälkeen 16 kolmosta ja tuossa oli siis 12. Voitko vielä kertoa, että miksi se pyöristi tuon ensimmäisen luvun vain 4 desimaaliseksi, kun toisessa oli kuitenkin 12 desimaalia? Molemmissahan on kuitenkin ääretön määrä kolmosia.

Vierailija
129/260 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos jakaa laskimella ykkösen kolmella, tulee 0,3333... kun sen kertoo kolmella vastaus on 1. Ei 0.999... kokeile vaikka laskimellasi.

Laskimella ei voi tulla vastaukseksi 0,333... koska laskin ei voi tallettaa loppumattomia desimaalia. Laskin näyttää niin monta desimaalia kuin ruutuun mahtuu, tarkkuus voi olla sisäisesti suurempikin mutta se ei ole äärettömyyksin, ja laskimet pyöristävät tulokset.

Ja noin yleisesti ottaen tällaisia kysymyksiä ei todistella laskimien toimintatavoilla vaan algebralla joka on riippumaton laskimien sisäisistä toimintatavoista.

Ja jos laskin sen pyöristäisi, esim 0,333333, se näyttäis vastaukseksi 0.999999 eikä ykköstä.

Se pyöristää sen ykköseksi ruudulle nimenomaan siksi että sisäinen laskentatarkkuus on suurempi kuin mitä näytetään.

Toi on aika vakavaa, jos esimerkiksi graafinen laskin pyöristelee pii-merkkiä samalla kuin piirtää kuvaajaa...

Vierailija
130/260 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päättymätöntä desimaalilukua ei voi kertoa eikä jakaa. Ei ole olemassa desimaalilukua, joka vastaa murtolukua 1/3.

siis 0,333... on 1/3, mutta 3 x 0,333... ei ole 0,999... vaan yksi.

Vierailija
131/260 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1 / 3 x 3 = 1 -> 1=1 Tosi

1/3=0,333... -> 3x0,333..=0,999... -> 1=0,999... Epätosi

Kyse on pyöristysvirheestä, äärrettömän pienestä, mutta virheestä kuitenkin. Jos pyöristysviehrttä ei olisi niin 3 x 0,333... = 1, mutta kun virhe on jo olemassa, niin siitä tuleekin 0,999...

Ei ole mitään pyöristysvirhettä vaan tuulesta tempaamasi väittämä "Epätosi". Et perustele sitä mitenkään.

Siinähän se lukee parin kirjoitusvirheen kera. 3 * 0,333... = 1, ei suinkaan 0,999...

3 * 0,333... on sekä 1 että 0,999...

Alkeellisillakin matematiikan taidoilla pitäisi tajuta että jos 1 on jotain muuta kuin 1 niin laskussa on silloin virhe.

3 * 0,333... ei ole 0,999... vaan 1.

Alkeellisilla matematiikantaidoilla ei näytä ymmärtävän äärettömän pitkien lukujen erikoisia ominaisuuksia. Mutta ne on helppo todistaa alkeellisella matematiikalla. Katso viesti #39.

Katso viesti #76, siinä on kerrottu missä ajatusvihe on tullut joka saa vastauksesta väärän.

Kyseisessä viestissä ei ole päätä eikä häntää. Sehän väittää ettei 9,99<ja tähän perään päättymän jono 9jä> ole sama kuin 9,999<ja tähän perään päättymätön jono 9jä>. Eikä perustele väittämää mitenkään.

Vierailija
132/260 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1/3

Reputat matikan.

Miksi vaivautuisin jankkaamaan muiden perusteita ennenkuin todistatte että oma todistukseni on väärä.

Minun todistukseni on selkeää algebraa, teidän todistuksenne on luokkaa "en itse tiedä miten taskulaskimeni toimii mutta olen silti oikeassa."

Tässä ketjussa on nyt kyllä jo ihan pitävästi todistettu että 3 x 0,333... ei ole 0,999... eikä 1 ole myöskään 0,999... vaan väite perustuu pyöristysvirheeseen.

Vierailija
133/260 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1/3

Reputat matikan.

Tähän sun naurettavaan jankutukseen ei voi vastata enää muuta :D toi laskinesimerkki oli hauska. Et ole kuitenkaan todistanut muuta kuin virheellisen laskun. Olikohan se sivulla 6, kun joku kirjiitti hyvän viestin.

Teoriassa asia voi olla niin, mutta ei käytännössä. Mikset edelleenkään kommentoi sitä?

Vierailija
134/260 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toi on aika vakavaa, jos esimerkiksi graafinen laskin pyöristelee pii-merkkiä samalla kuin piirtää kuvaajaa...

Missä tahansa laskimessa pi on tallennettu likiarvona laskimen maksimitarkkuudella. Missään laskimessa pi:n arvoa ei ole absoluuttisen oikein koska  se on päättymätön, eitoistuva numerosarja.

Vierailija
135/260 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1/3

Reputat matikan.

Tässä ketjussa on nyt kyllä jo ihan pitävästi todistettu että 3 x 0,333... ei ole 0,999... eikä 1 ole myöskään 0,999... vaan väite perustuu pyöristysvirheeseen.

Viestin #39 todistu ei pyöristä missään kohtaa todistaen silti että 0,999... = 1.

Vierailija
136/260 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minu läppärini laskin kertoo, että 0,999/3 = 0,333 ja 1/3 = 0,333333333333

Tämä vain sivuhuomautuksena mainittakoon teidän vääntöönne. En siis ota tällä huomautuksellani kantaa yhtään mihinkään.

Laskimet (läppärissäkin) vain pyöristävät vastauksen niin lyhyeksi, montako numeroa niihin mahtuu.

Ei pyöristänyt tällä kertaa, vaan siihen mahtuu pilkun jälkeen 16 kolmosta ja tuossa oli siis 12. Voitko vielä kertoa, että miksi se pyöristi tuon ensimmäisen luvun vain 4 desimaaliseksi, kun toisessa oli kuitenkin 12 desimaalia? Molemmissahan on kuitenkin ääretön määrä kolmosia.

0,999/3 ei tuota ääretöntä määrää kolmosia koska jaettavassa ei ole ääretöntä määrää ysejä.

Vierailija
137/260 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viesti 39 - mammapalstan uusi legenda.

Vierailija
138/260 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todistakaa se vääräksi niin  Nobel odottaa :)

Vierailija
139/260 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitähän nuo tuossa on yrittänyt kokoajan kommentoida, mutta vastauksesi on "väärin. Lue viesti 39". Sinä taas et ota vastaan mitään, mikä kritisoi sitä teoriaasi.

Huom, TEORIA, ei käytäntö.

Vierailija
140/260 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitähän nuo tuossa on yrittänyt kokoajan kommentoida, mutta vastauksesi on "väärin. Lue viesti 39". Sinä taas et ota vastaan mitään, mikä kritisoi sitä teoriaasi.

Huom, TEORIA, ei käytäntö.

Se ei ole mikään teoria vaan matemaattinen todistus. Osoittakaa missä kohtaa on laskuvirhe.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kaksi