Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaikean vanhuksen omaishoitaminen

Vierailija
17.05.2026 |

Onko täällä kohtalotovereita? Minulla meinaa mielenterveys rakoilla, miten te muut pysytte järjissänne kun on pakko nähdä vanhempaa monta kertaa viikossa? Ja joo, Suomessa ei realistisesti pysty jättämään omaista valtion hoidettavaksi paitsi jos on psykopaatti, enkä minä voi sitä tehdä muutenkaan koska välitän henkisesti terveemmästä vanhemmasta ja särkisin hänen sydämensä jos vain katoaisin, ja omani siinä sivussa. Onko joku saanut tilanteen hallintaan kun henkisesti sairas omainen vain räyhää ja tilanne käy pahasti mielenterveyden päälle?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en keksi yhtään vakavasti otettavaa syytä, miksi en voisi jättää yhteiskunnan hoteisiin vastaavaa vanhusta.

Helpointa ehkä sitten muuttaa kauas.

Vierailija
2/11 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelasta itsesi. Sinulla on velvollisuus ihan itseäsi kohtaan, koska sinunkin oma elämäsi on arvokas.

Olethan tehnyt huoli-ilmoituksen siitä terveemmästä vanhemmasta? Hänelle tilanne on monin verroin pahempi kuin sinulle, joka vain käyt siellä. 

Et sinä taida olla omaishoitaja, jos vain "muutamia kertoja viikossa" käyt. Onko se terveempi vanhempi varsinainen omaishoitaja? Kai toinen vanhempi on sitten välillä intervallihoidossa, että hän saa levähtää

Nykyään on hankittava kotiin apua ja vähintään kolme kertaa joku pilliautohälytys, ennen kuin hoitopaikka järjestyy

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en keksi yhtään vakavasti otettavaa syytä, miksi en voisi jättää yhteiskunnan hoteisiin vastaavaa vanhusta.

Niin minä luultavasti teenkin jos se henkisesti terve vanhempi kuolee, mutta nyt tilanne on se että on "pakko" käydä vanhuksilla auttamassa monta kertaa viikossa hamaan tulevaisuuteen. Olen kokeillut kuulokkeiden käyttöä ja sitä pitää lisätä. Se vain on myös tavallaan painostavaa kun tietää että vanhemman moitemölinä jatkuu siellä taustalla. Yritän tosissaan opetella olemaan välittämättä siiyä 

Vierailija
4/11 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käskisin tukkimaan turpansa ja tarvittaessa tukkisin sen itse.

Vierailija
5/11 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin minä luultavasti teenkin jos se henkisesti terve vanhempi kuolee, mutta nyt tilanne on se että on "pakko" käydä vanhuksilla auttamassa monta kertaa viikossa hamaan tulevaisuuteen. Olen kokeillut kuulokkeiden käyttöä ja sitä pitää lisätä. Se vain on myös tavallaan painostavaa kun tietää että vanhemman moitemölinä jatkuu siellä taustalla. Yritän tosissaan opetella olemaan välittämättä siiyä 

Miten niin pakko? Onko sinun mahdotonta pitää puoliasi?

Vierailija
6/11 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet varmaan miettinyt miten se henkisesti terveempi vanhempasi jaksaa. Hänhän tässä on kovilla, et niinkään sinä.

Vierailija
7/11 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivouspalvelu ja kotihoito hommiin, helpottaa elämää.

Vierailija
8/11 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet varmaan miettinyt miten se henkisesti terveempi vanhempasi jaksaa. Hänhän tässä on kovilla, et niinkään sinä.

Henkisesti terveempi vanhempi ei ole tässä huolen aiheena koska hänkin on sillä lailla omalaatuinen, että tuo avioliitto on yleensä mahdollinen. Kukaan normaali ihminen ei tuossa parisuhteessa kestäisikään. 

Vierailija
9/11 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin pakko? Onko sinun mahdotonta pitää puoliasi?

Ei ole kyse puolien pitämisestä edes, pystyn siihen kyllä, mutta on ihan mahdotonta selittää tuollaisen ihmisen aiheuttamaa henkistä painekattilaa sellaiselle joka ei ole sitä kokenut. Vanhemman ei tarvitse sanoa sanaakaan kun oma elimistö ja hermosto jo reagoi. Kuvittele ihminen joka kulkee ympäriinsä voihkien ja mutisten niin kuin taivas olisi putoamassa niskaan ja se on jotenkin sinun syysi vaikka et ole tehnyt mitään pahaa, ja mitään ei saa tehdä ongelmien ratkaisemiseksi jos sellaisia on, koska toisen ahdistuttaminen on nimenomaan se pointti ja se mistä tällainen ihminen saa kiksinsä ja vallantunteen. 

Vierailija
10/11 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen asperger. Tuollaisessa tilanteessa pystyn hyvin olemaan kuuntelematta. Ei ole ollut helppoa, aluksi kuuntelin ja yritin selittää, kääntää asioita hyviksi, auttaa, ratkaista. Ei siitä ollut mitään hyötyä, hajosin vaan itse ja tilanteet päättyivät itkuuni.

Lopulta kuuntelin ja totesin, että ne asiat eivät koske minua, eivät ole minun syytäni, eivätkä minun ratkaistavissa. Enää en kuule, enkä kuuntele. Tiedän sitä ulinaa ja volinaa, nalkutusta ja haukkumista tulee tasaisena virtana, mutta en osaa sanoa, että mikähän tällä kertaa oli päin veetä.

Tiedän, tämä EI onnistu tavallisilta ihmisiltä, mutta se on minun keinoni pärjätä noissa erittäin ahdistavissa tilanteissa. Nykyään ne eivät ahdista, tunnen lievää ärtymystä, että taas aikani tuhlaantuu sen hetken verran, kun joudun olemaan fyysisedti paikalla.

Vierailija
11/11 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvittaessa osastohoito suljetulla. Kotihoitajan käynnit.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän neljä