Mikä rokotus se oli, josta jäi halkaisijaltaan n. 1 cm arpi? (Olen syntynyt v. 1980)
Reidessä on rokotuksen jättämä arpi. Lapsi eilen kysyi, mistä se on tullut, mutta en muistanut, mikä rokotus sen on jättänyt.
Kommentit (111)
Vierailija kirjoitti:
Ei mulla vaan ole, enkä ole sellaista saanut (onneksi) vm-78
Onko varmaa tietoa, vai arvailetko?
Olen saanut calmette-rokotuksen ja syntynyt vuonna -76, mutta mulla ei ole jäänyt mitään jälkiä. Onkoha rokotteestta ollut silloin eri versioita, tai erilaisia antamistapoja? Ihmettelen vaan kun mulla yleensä tulee kaikesta helposti arpia.
Miksi noista rokotteista tuli niin järkyttävän isot jäljet? Miksi ei nykyään tule?
Ei ole arpea mullakaan, vaikka -79 neuvolakortin mukaan se on mulle tuikattu. Joskus oon kuullu juttua että se johtuis siitä ettei se rokote toiminut niin kuin oli tarkoitettu jos ei se rokotuskohta märkinyt ja arpeutunut. Tubia en kuitenkaan ole sairastanut että en tiedä tuon väitteen todenperäisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi noista rokotteista tuli niin järkyttävän isot jäljet? Miksi ei nykyään tule?
Mun kaverin lapset (s. 2011, 2013) on calmetoitu, mutta en tiedä, onko siitä jäänyt jälkiä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole arpea mullakaan, vaikka -79 neuvolakortin mukaan se on mulle tuikattu. Joskus oon kuullu juttua että se johtuis siitä ettei se rokote toiminut niin kuin oli tarkoitettu jos ei se rokotuskohta märkinyt ja arpeutunut. Tubia en kuitenkaan ole sairastanut että en tiedä tuon väitteen todenperäisyyttä.
Eikä mulla, sama syntymävuosi ja neuvolakortin mukaan tuikattu on. Ja aloitettu kolmekuiselle appelsiinimehu.
Olen syntynyt -86 ja iso, ruma kuoppa ollut aina vasemmassa reidessä, tuossa sivussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä mulla, sama syntymävuosi ja neuvolakortin mukaan tuikattu on. Ja aloitettu kolmekuiselle appelsiinimehu.
Kuinka me ollaan vielä hengissä?!? No joo... Jokaiselle vuosikymmenelle mahtuu omat erikoisuutensa.
Miksi ei laitettu rokotetta huomaamattomaan paikkaan, jos siitä isohko arpi jää!! Muistan että siskolla ja äidilläni on pyöreät arvet käsivarressa muistona rokotteesta.
50-luvulla syntyneellä äidilläni on "järkyttävän"kokoiset arvet vasemmassa reidessään.
Vierailija kirjoitti:
Calmette-rokotuskohtaan kuuluu tulla jonkinlainen paise käsittääkseni. Se aiheuttaa siis paikallisen tulehduksen rokotuskohtaan ja siitä tiedetään, että rokote toimii niin kuin pitääkin. Noita tulehdus"renkaita" mittaamalla voidaan päätellä rokotteen tehokkuutta. Aika brutaali rokote kyllä kun sehän on ennen muinoin laitettu jo vastasyntyneelle.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei laitettu rokotetta huomaamattomaan paikkaan, jos siitä isohko arpi jää!! Muistan että siskolla ja äidilläni on pyöreät arvet käsivarressa muistona rokotteesta.
Siihen aikaan käsivarren arvet ovat isorokkorokotuksesta.
Calmette on tulossa käyttöön I-tyypin diabeteksen hoidossa.
Jostain syystä se ohjelmoi elimistöä uudelleen siten ettei haiman soluja enää tuhota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun kaverin lapset (s. 2011, 2013) on calmetoitu, mutta en tiedä, onko siitä jäänyt jälkiä.
Juuri tämän halusinkin kuulla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka me ollaan vielä hengissä?!? No joo... Jokaiselle vuosikymmenelle mahtuu omat erikoisuutensa.
Totta :) Omat suositukset ja se tutkittu, oikea tieto... Mielenkiintoista että muillakin on näin, mulla nimittäin immuunivaste on liian ärhäkkä ja rikkoo paikkoja (taipumus autoimmuunisairauksiin, vika ilmeisesti t-imusoluissa), kuvittelin arvettomuuden johtuvan siitä.
Minulla lapset calmetoitu jo synnärillä. Kuuluvat riskiryhmään. Molemmilla arpi pistokohdassa. Pienemmällä märki kunnolla kahdesta kohtaa ja arpi on hieman isompi kuin vanhemmalla lapsella. Siis tubia vastaan tuo rokote.
Ja pistopaikkoja vauvoilla (ja myös aikuisilla) rajallisesti. Pistetään isoimpaan lihakseen mitä sillä hetkellä löytyy (reisi, isommilla myös käsivarsi tarpeeksi iso).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta :) Omat suositukset ja se tutkittu, oikea tieto... Mielenkiintoista että muillakin on näin, mulla nimittäin immuunivaste on liian ärhäkkä ja rikkoo paikkoja (taipumus autoimmuunisairauksiin, vika ilmeisesti t-imusoluissa), kuvittelin arvettomuuden johtuvan siitä.
Autimmuunia pukkaa täälläkin. Kilpirauhanen surkastuu, iho kuplii PPP:stä ja nyt uusimpana ilm. maksakin menossa. En oo ikinä ajatellu että näillä ja arvettomuudella olis joku yhteys. Onkohan tuosta olemassa ihan oikeeta tutkimustietoa?
Keitä nuo riskiryhmään kuuluvat lapset nykypäivänä ovat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autimmuunia pukkaa täälläkin. Kilpirauhanen surkastuu, iho kuplii PPP:stä ja nyt uusimpana ilm. maksakin menossa. En oo ikinä ajatellu että näillä ja arvettomuudella olis joku yhteys. Onkohan tuosta olemassa ihan oikeeta tutkimustietoa?
Ohoh. Mulla vikaa munuaisissa, kilpirauhasessa ja suolistossa. Nivelet ennakoivat seuraavaa. Suoliston tiimoilta olin gastroenterologin pakeilla (TAYS), tuo tuli hänen suustaan, joten uskon tutkimustietoa olevan. Itse en ole perehtynyt asiaan enempää. Tosin hän ei puhunut arvettomuudesta, vaan imusoluista ja siitä, että tällaisia "keräilijöitä" tiedetään olevan, mutta länsimainen lääketiede ei osaa tehdä heidän hyväkseen mitään. Mielenkiinnosta: oletko usein flunssassa? Mun sairaushistoriani tarttuvien kanssa on influenssa kerran, 1998 ja noro kerran, 2005. Ei muuta.
Ne sen aikakauden arvet ovat lisäksi tosi isot.