Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä rokotus se oli, josta jäi halkaisijaltaan n. 1 cm arpi? (Olen syntynyt v. 1980)

Vierailija
05.03.2018 |

Reidessä on rokotuksen jättämä arpi. Lapsi eilen kysyi, mistä se on tullut, mutta en muistanut, mikä rokotus sen on jättänyt.

Kommentit (111)

Vierailija
1/111 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isorokko?

Vierailija
2/111 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Calmette-rokotuksesta, tuberkuloosia vastaan. Ennen rokotettiin kaikki, noin vuodesta 2006 vain riskiryhmään kuuluvat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/111 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Calmette-rokotuksesta, tuberkuloosia vastaan. Ennen rokotettiin kaikki, noin vuodesta 2006 vain riskiryhmään kuuluvat.

No niin olikin! Mä muistelin, että tubirokotus annettiin sokeripalassa, mutta sehän olikin polio!

Vastaajalle nro 1, isorokkoa ei ole enää tuohon aikaan rokotettu. 

Ap

Vierailija
4/111 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isorokko rokotteesta

Vierailija
5/111 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se sellainen pyöreä, rengasmainen? Mulla on sellainen pakarassa ja olen syntynyt -78 (en tiedä mikä rokotus oli).

Vierailija
6/111 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko se sellainen pyöreä, rengasmainen? Mulla on sellainen pakarassa ja olen syntynyt -78 (en tiedä mikä rokotus oli).

Semmonen just! Mä luulin pienenä, että se oli hanhen nokkaisun aiheuttama, koska kerran eräässä kotieläinpihassa hanhi nokkaisi mua suunnilleen samaan kohtaan :) Kyllä se tuo calmette on, kuten vastaaja nro 2 kertoi!

Ap

Vierailija
7/111 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kanssa kuoppa reidessä, olen syntynyt 1982. Vieläkö tuo saatu rokote suojaa meitä tartunnalta? 

Vierailija
8/111 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kanssa kuoppa reidessä, olen syntynyt 1982. Vieläkö tuo saatu rokote suojaa meitä tartunnalta? 

Googlasin: se on tarkoitettu suojaamaan imeväisikäisiä ja pieniä lapsia, joten ei. Tuberkuloosi ei tartu kovin helposti. 

Ap

Vierailija
9/111 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä calmette, eli bcg-rokotus. Suojaa lasta n. 7 ensimmäisen elinvuoden ajan. Nykyään annetaan olkavarteen riskiryhmille.

Vierailija
10/111 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin tuollainen ruma jälki. Monille tuli siitä muistaakseni paha tulehdus rokotekohtaan. Rokotteen anto lopetettiin erilaisten haittojen ilmetessä.

Vierailija
11/111 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minullakin tuollainen ruma jälki. Monille tuli siitä muistaakseni paha tulehdus rokotekohtaan. Rokotteen anto lopetettiin erilaisten haittojen ilmetessä.

Se taidettiin lopettaa siksi, että tuberkuloosi saatiin lähes hävitettyä, jolloin lapsia ei enää tarvinnut suojata rokotteella.

Ap

Vierailija
12/111 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, vaan se lopetettiin nimenomaan siksi, että haittojen katsottiin ylittävän hyödyt.

Tuberkuloosia on edelleen paljon liikkeellä, mutta silti epidemiat ovat harvinaisia.

Vierailija
13/111 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rokotteen kaikille anto lopetettiin kun haitat meni hyötyjen edelle. Se vielä annetaan riskiryhmille.

Vierailija
14/111 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se lopetettiin, koska ulkomailta ostettu rokote koettiin haittavaikutuksiltaan liian vaaralliseksi. Olisi ollut parempi pitää oma turvallinen  rokotetuotanto Suomessa, mutta siitä tahdottiin säästää! Keuhkotuberkuloosi on vakava tauti ja tapauksia on ollut Suomessakin!

Vierailija
15/111 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se lopetettiin, koska ulkomailta ostettu rokote koettiin haittavaikutuksiltaan liian vaaralliseksi. Olisi ollut parempi pitää oma turvallinen  rokotetuotanto Suomessa, mutta siitä tahdottiin säästää! Keuhkotuberkuloosi on vakava tauti ja tapauksia on ollut Suomessakin!

Edelleen riskiryhmään kuuluvia lapsia rokotetaan.

Ap

Vierailija
16/111 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuun on laitettu siru.

Vierailija
17/111 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Semmonen just! Mä luulin pienenä, että se oli hanhen nokkaisun aiheuttama, koska kerran eräässä kotieläinpihassa hanhi nokkaisi mua suunnilleen samaan kohtaan :) Kyllä se tuo calmette on, kuten vastaaja nro 2 kertoi!

Ap

Aivan, vastaus olikin jo tullut eli Calmette tosiaan! Hyvähän se tämäkin oli selvittää :)

Vierailija
18/111 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinuun on laitettu siru.

Minä jo koitin kertoa tästä, mutta viestini poistettiin. Valtio ei halua, että tiedätte totuuden.

Vierailija
19/111 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

60-luvulla rokotettiin calmette reiteen kahteen kohtaan...eli tuli kaksi arpea,samoin rokotettiin isorokkorokotus vasempaan käsivarteen

Vierailija
20/111 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla vaan ole, enkä ole sellaista saanut (onneksi) vm-78

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan seitsemän