Mikä rokotus se oli, josta jäi halkaisijaltaan n. 1 cm arpi? (Olen syntynyt v. 1980)
Reidessä on rokotuksen jättämä arpi. Lapsi eilen kysyi, mistä se on tullut, mutta en muistanut, mikä rokotus sen on jättänyt.
Kommentit (111)
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei laitettu rokotetta huomaamattomaan paikkaan, jos siitä isohko arpi jää!! Muistan että siskolla ja äidilläni on pyöreät arvet käsivarressa muistona rokotteesta.
Mulla on vas.käsivarressa erikoinen isorokkorokotuksen arpi.Kolme pienempää arpea toisissaan kiinni kolmion muotoon tehtynä-En ole kellään toisella moista nähnyt.Syntymävuosi 1970
Vierailija kirjoitti:
Keitä nuo riskiryhmään kuuluvat lapset nykypäivänä ovat?
Lähinnä silloin rokotetaan, jos esim. toinen vanhemmista kotoisin maassa, jossa tubia esiintyy ja lasten kanssa sinne matkustetaan tai jos lähisuvussa ylipäätään tubin mahdollisuus. Nämä kartoitetaan aina yksilöllisesti.
Muistaako vanhempi väki vielä ne "laastarilapputestit" ja mahdolliset uusintarokotukset?
Calmette,-?20 luvulla syntyneellä äidilläni oli 6 pyöreää arpea olkavarressa.
Vierailija kirjoitti:
Muistaako vanhempi väki vielä ne "laastarilapputestit" ja mahdolliset uusi
ntarokotukset?[/quotMuistan. Koulussa terveyssisar laittoi rintaan jos tuli ihomuutos ei tarvinnut rokottaa...no mulle ei koskaan noussut mitään ja aina rokotettiin.😕
Vierailija kirjoitti:
Calmette,-?20 luvulla syntyneellä äidilläni oli 6 pyöreää arpea olkavarressa.
Jotka olivat isorokkorokotuksesta.
.... ja lisää rokotteita on tulossa. Uusia tauteja, rokotteita tarvitaan siis; mikään ei voi estää rahantuloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ntarokotukset?[/quotMuistan. Koulussa terveyssisar laittoi rintaan jos tuli ihomuutos ei tarvinnut rokottaa...no mulle ei koskaan noussut mitään ja aina rokotettiin.😕
Jäikö niistä uusinnoista arpi?
Vierailija kirjoitti:
Muistaako vanhempi väki vielä ne "laastarilapputestit" ja mahdolliset uusintarokotukset?
Muistan. Olen syntynyt 1969 ja tuolloin saanut bcg rokotuksen synnytysssiraalassa. Vuonna 1981 lapputestissä ei noussut paukamia ja minut calmetoitiin uudestaan. Pistospaikka märki hieman ja pieni arpi siihen syntyi. Luokkakaverin pistospaikka märki enemmän ja valtava kolomainen arpi jäi.
Minut on lapsena rokotettu isorokkoa vastaan ja vasemma olkavarressa on niitä ympyrän mallisia jälkiä.
Bcg rokotuksen pistämisessä pitää hallita rokotustekniikka, eli ihon alle se kuuluu laittaa. Ei lihakseen missään nimessä.. juuri nämä voimakkaat paikallisteaktiot viittaavat siihen että rokotus on pistetty väärin.
Vierailija kirjoitti:
Sinuun on laitettu siru.
Viime kädessä jokaiseen tullaan laittamaan siru. Siitä voi tietenkin kieltäytyä, mutta sitten ei voi ostaa mitään jne.. Viranomaiset tietty vakuuttelevat, että "Tämä ei johda tietojen väärinkäyttöön tai minkäänlaiseen seurantaan, vaan ihmisten identiteetti ja tiedot on varmassa turvassa." Suomalaiset olis varmaan kaikkein sirutetuimpia ihmisiä maailmassa, koska he luottaisivat viranomaistensa sanaan naivisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole arpea mullakaan, vaikka -79 neuvolakortin mukaan se on mulle tuikattu. Joskus oon kuullu juttua että se johtuis siitä ettei se rokote toiminut niin kuin oli tarkoitettu jos ei se rokotuskohta märkinyt ja arpeutunut. Tubia en kuitenkaan ole sairastanut että en tiedä tuon väitteen todenperäisyyttä.
Eikä mulla, sama syntymävuosi ja neuvolakortin mukaan tuikattu on. Ja aloitettu kolmekuiselle appelsiinimehu.
Kuinka me ollaan vielä hengissä?!? No joo... Jokaiselle vuosikymmenelle mahtuu omat erikoisuutensa.
Totta :) Omat suositukset ja se tutkittu, oikea tieto... Mielenkiintoista että muillakin on näin, mulla nimittäin immuunivaste on liian ärhäkkä ja rikkoo paikkoja (taipumus autoimmuunisairauksiin, vika ilmeisesti t-imusoluissa), kuvittelin arvettomuuden johtuvan siitä.
Autimmuunia pukkaa täälläkin. Kilpirauhanen surkastuu, iho kuplii PPP:stä ja nyt uusimpana ilm. maksakin menossa. En oo ikinä ajatellu että näillä ja arvettomuudella olis joku yhteys. Onkohan tuosta olemassa ihan oikeeta tutkimustietoa?
Minullekaan ei jäänyt rokotteesta arpea ja on autoimmuunisairaus, psoriasis. En tiedä onko näillä yhteyttä. Flunssassa en ole ollut aikuisiässä juurikaan koskaan. T.vm.-82
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle ainakin jäi .Kaksi uusintaa ja 2 arpea+1 vanha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle ei jäänyt, muistelin et mikäs se semmonen rokotus oli jota pisteltiin ihon pintaan sillee "töpöttämällä"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle ei jäänyt, muistelin et mikäs se semmonen rokotus oli jota pisteltiin ihon pintaan sillee "töpöttämällä"?
Isorokkorokotus tehtiin sillä tavalla.Onnistuessaan se jätti aina arven.
50-luvulla isorokkorokotuksessa tehtiin vas. käsivarteen 3 naarmua joihin rokotusaine siveltiin.Naarmujen kohtaan muodostui sitten lopulta tyypilliset isorokon rokotusarvet.
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä calmette, eli bcg-rokotus. Suojaa lasta n. 7 ensimmäisen elinvuoden ajan. Nykyään annetaan olkavarteen riskiryhmille.
Minulle se annettiin kansakoulussa, ehkä toisella luokalla. Ennen sitä testattiin, onko tarpeeksi vasta-aineita ja meitä oli muistaakseni 4 koko koulussa, joille annettiin reiteen pistettävä ja suuren arven jättänyt rokotus. Tämä tapahtui 1960-luvulla.
Vauvana oli kai annettu ne ensimmäiset 7-vuotiset rokotukset, ja kouluiässä tutkittiin, tarvitaanko tehostetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoin, ja suuri arpi tuli.
Lieneekö eräillä meistä perinnöllisesti tavallista heikompi vastustuskyky tubille ja siksi rokotuksiakin piti uusia? Ainakin joku isoisäni oli kuollut keuhkotautiin, eli tuberkuloosiin.
Muistan kun Ruotsissa lopetettiin tuberkuloosirokotukset muilta kuin riskiryhmiltä. Suomalaissyntyiset katsottiin sellaisiksi ja rokotettiin.
Poikamme on syntynyt v. 2002 ja sai tuosta rokotteesta nivusen valtavan, mäkivän paiseen. Nyt on kaksi arpea eli rokotuskohta ja ni unen. Olin hyvin helpottunut, että vuonna 2005 syntyneelle tyttärelle ei sitä enää annettu.
Terveydenhoitaja raportoi haitasta ja samana vuonna kirjoitettiin Hesarissa, että uudesta rokotteesta tuli paljon haittarektioita.
Vierailija kirjoitti:
Hyvässä muistissa 60¨luvun alusta ja kaksi syvää valkoista monttua muistona vasemmassa yläreidessä.
Kyllä mulle flunssat tulee yleensä joka talvi, mutta jotenkin vaisuina. Muille nousee kerralla oikea kuume ja flunssa on ohi viikossa, mulla laskee alilämmön puolelle ja kidun viikkokausia.