Mikä rokotus se oli, josta jäi halkaisijaltaan n. 1 cm arpi? (Olen syntynyt v. 1980)
Reidessä on rokotuksen jättämä arpi. Lapsi eilen kysyi, mistä se on tullut, mutta en muistanut, mikä rokotus sen on jättänyt.
Kommentit (111)
Kaksi pyöreää valkopohjaista Calmettemonttua vasemmassa reidessä.Toista en muista,toinen annettiin kansakoulussa joskus 60-luvun alkupuolella laastaritestin jälkeen.
Minä olen s. 1985 ja on vasemmassa reidessä arpi kyseistä rokotteesta.
Mitä ihmettä, olen aina luullut että vain joku selluloosan/ihon muodostama jälki tai syntymämerkki reidessä, mut nytpä löytyi selitys tuollekin kun kysyin oliko minutkin rokotettu tuolla.
Mikä oli se laastaritesti ja miten sitten rokotettiin?
Ihoon (yleensä rintaan) siveltiin ainetta ja siihen laastari päälle.Tulos katsottiin noin viikon kuluttua.Jos ko. kohtaan oli muodostunut näppyjä,oli vanha rokotus vielä tehokas.Jollei näppyjä ollut muodostunut,annettiin vasempaan reiteen uusi calmetterokotus.Pistoskohta saattoi märkiä useita kuukausia muodostaen parannuttuaan isomman tai pienemmän arven.Yleensä50/60-lukulaisilla nämä arvet ovat isoja,nuoremmilla ovat melko huomaamattomia.
Kaksi "julmankokoista" monttua vm.-59
Mulla se on käsivarressa. Ei ole kuoppaa, vain arpi.
Vm 68
Isorokkorokotus "raaputettiin"vasempaan käsivarteen ja calmette piikitettiin vasempaan reiteen.Joku on kyllä saanut isorokkorokotuksenkin reiteen (oikeaan).
Isorokkorokotuksen arpi mullakin on vasemmassa reidessä.
Armeijassa käsivarteen pyyhkäistiin jotain ja neulalla nakutettiin kohta reikiä täyteen vieri viereen.
Olen s. -66. Rokote annettiin muistaakseni kutosluokalla.
Reiteen. Kahdelle luokkakaverille nousi kananmunan kokoinen paise nivuseen. Lopulta ne puhkaistiin. Jäi isommat arvet.
Oliko se Calmette?
Se saatettiin antaa tytöille kosmeettisista syistä reiteen.
Vierailija kirjoitti:
Olen s. -66. Rokote annettiin muistaakseni kutosluokalla.
Reiteen. Kahdelle luokkakaverille nousi kananmunan kokoinen paise nivuseen. Lopulta ne puhkaistiin. Jäi isommat arvet.Oliko se Calmette?
Oli calmette.Vielläkö arpi on näkyvissä?
Vierailija kirjoitti:
Isorokkorokotuksen arpi mullakin on vasemmassa reidessä.
rmeijassa käsivarteen pyyhkäistiin jotain ja neulalla nakutettiin kohta reikiä täyteen vieri viereen.
Ettei vaan olisi Calmette se reiden arpi,se käsivarteen nakutettu on isorokko.
Minullakin arpi vasemmassa reidessä (syntynyt -88). Annettiinko Calmettea jo -50 luvulla?
Ainakin -48 jo annettiin...iso arpi.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin -48 jo annettiin...iso arpi.
Syntynyt -56,kaksi isoa monttua vasemman reiden puolivälissä.Annettu ihan pienenä,koska ei mitään muistikuvia tapahtumasta.Kasivarressa myös isorokkorokotus kansakouluajan muistona.
Vierailija kirjoitti:
Minullakin tuollainen ruma jälki. Monille tuli siitä muistaakseni paha tulehdus rokotekohtaan. Rokotteen anto lopetettiin erilaisten haittojen ilmetessä.
Puppua! Lopetettiin tuberkuloosin harvinaistuttua. Nythän tubi on tulossa takaisin lääkkeille resistentissä muodossa. Turistit ja ulkomaille muuttavat riskiryhmässä, myös itätyttöjen seksiä ostavat.
Calmette, eli tubi. Lopetettu v 2005.