Mikä rokotus se oli, josta jäi halkaisijaltaan n. 1 cm arpi? (Olen syntynyt v. 1980)
Reidessä on rokotuksen jättämä arpi. Lapsi eilen kysyi, mistä se on tullut, mutta en muistanut, mikä rokotus sen on jättänyt.
Kommentit (111)
Isorokko siis! Automaattisesti mennään! Ongelma on, että olet liian nuori, jotta olisit saanut sen, joten täytyy olla joku muu. Katsoin ilman laseja, että olet syntynyt 1960, mutta et ole!
Reiteen laitettiin tuberkuloosia vastaan rokote , mutta sen arpi on aika pieni.
Kahdelle luokkakaverille tuli rokotuksen jälkeen nivuseen paise, mikä piti puhkaista.
Cat kirjoitti:
Minulla on se calmette uusinta-arpi tosi iso (noin 3cm) .Annettiin testin jälkeen talvella-61 kansakoulun toisella luokalla.Märki rajusti kesään asti.kunnes arpeutui.
Vierailija kirjoitti:
Cat kirjoitti:
Minulla on se calmette uusinta-arpi tosi iso (noin 3cm) .Annettiin testin jälkeen talvella-61 kansakoulun toisella luokalla.Märki rajusti kesään asti.kunnes arpeutui.
Kaikilla iäkkäämmillä henkilöillä reiden arvet ovat suuret,osalla lisäksi olkavarressa isorokkorokotuksen arpi(arvet)
Minulla vm. 1966 ei mitään jälkeä, lapsella vm. 2004 ei mitään jälkeä. Kaikki rokotukset annettu.
Viimeiset isorokot lienee rokotettu 70-luvun lopulla.
Kyllä-70 luvulla viellä isorokkorokotuksia annettiin.Itse sain koulussa "uusinnan",joten käsivarressa kaksi arpea.Calmeten olen saanut vain kerran ja siitä iso arpi vasemmassa reidessä.
Syntynyt-59,vain yksi arpi reidessä...ei muita.
Kaikille niitä ei tullut,vaikka rokotettiin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä-70 luvulla viellä isorokkorokotuksia annettiin.Itse sain koulussa "uusinnan",joten käsivarressa kaksi arpea.Calmeten olen saanut vain kerran ja siitä iso arpi vasemmassa reidessä.
Isorokkorokotuksesta piti olla jopa kansainvälinen (keltainen pahvivihko ) rokotustodistus mukana jos matkusti 60 -70 luvun vaihteessa keski-tai eteläeurooppaan.Itse jouduin nuorena ottamaan useampaan kertaan em.syystä.
Niistä uusinnoista ei tullut kovin isoja jälkiä.
kyseessä on Pedon Merkki , sinuun on asennetu jo mikrosiru, olet esiasteen kokeilussa mukana.
Mieleenpainuvia olivat ne kansakoulun rokotustilaisuudet.Sekaisin tytöt ja pojat pyllyt paljaina.
Vierailija kirjoitti:
50-luvulla isorokkorokotuksessa tehtiin vas. käsivarteen 3 naarmua joihin rokotusaine siveltiin.Naarmujen kohtaan muodostui sitten lopulta tyypilliset isorokon rokotusarvet.
Semmoiset täälläkin ,syntymävuosi -57.Ovat viellä hyvin näkyvissä 60-vuoden jälkeen.
Minulla yksi iso arpi vasemmassa olkapäässä.Syntymävuosi-71
opettajille tulisi olla pakolliset rokotukset
Vierailija kirjoitti:
Cat kirjoitti:
Olen 60-luvulla syntynyt ja vas, reidessä on edelleen rokotteesta jälki.
Muistan että kesti kauan parantua, nytkin pyöreän arven päällä on vain vaaleanpunertava ohut iho.
BCG on siis tubia vastaan, ei isorokkoa.
Kyllä se oli isolokki, jonka joutui ottamaan, jos vaikka matkusti mihin tahansa. Naapurin tyttö meni Ruotsiin ja joutui sen ottamaan. Se hakattiin pienellä neulalla ihoon ja siitä jäi pyöreä arpi. Siitä luovuttiin sitten joskus. Olen syntynyt -58