Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehelle nettona 4500 e/kk, mulle 1800 e/kk: miten jakaisitte?

Vierailija
01.03.2018 |

Eli miehelle jää palkasta käteen 4500 e/kk ja mulle 1800 e/kk. Meillä oma asunto, auto ja useampi lapsi.
Miten jakaisitte perheen menot, jos kuukausittaiset menot on 3000 e/kk ja loput jää yli?
Nyt molemmat maksetaan 1500 e/kk yhteiselle tilille, mutta musta se ei ole reilua. Itse kannattaisin esim. sitä, että molemmilta 70-80 % tuloista yhteiselle tilille ja loput omaan säästöön/sijoituksiin/menoihin.

Kommentit (1065)

Vierailija
1021/1065 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tuloja mitenkään jaeta. Mutta menot kannattaisi jakaa niin että enemmän tienaava maksaa suhteessa paljon enemmän silloin kun kyse on yhteisistä menoista. Ruoka, sähkö, vuokra jne. 

Vierailija
1022/1065 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesihän maksaa jo enemmän menoista. Mitä jos muuttaisitte asunnon olistuksen niin, että miehesi omistaisi isomman osuuden? Tällöin voisi olla hänellekin kivempi maksaa leijonanosaa lainoista, jos myös omaisuutta kertyisi. Esim 70-30-suhteessa? Jos ero tulee niin ei harmittaisi, että toinen kuittaa voitot omaisuudesta jota ei ole kuitenkaan maksanut samalla tavalla. Tuo omistussuhteen muutos voisi jo ratkaista paljon ongelmianne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1023/1065 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Beggars can’t be choosers. Tuli vaan ap:n nillityksestä mieleen.

Vierailija
1024/1065 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ne on ne sataset/tuhannet, jotka laitetaan ”perheen” (=naisen) hyväksi? Kampaamokäyntejä, sisustusta, matkailua? Jos mies haluaa vaikka säästää itselleen, niin sekö ei riivinraudoille käy koska he haluavat myös itselleen säästöjä toisen rahoista? Mitä ihmettä.

Ehdottomasti miehelle suurempi omistusosuus omaisuudesta, hänhän siitä on enemmän maksanut.

Vierailija
1025/1065 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos raha on ap sinulle niin tärkeä asia elämässä, niin mikset vaihtaisi parempipalkkaiseen työhön/ alalle? Olen itse nainen ja hyväpalkkaisessa (5200 euroa) työssä ja ihan klo 8-16 työtä teen, eli perheelle riittää hyvin aikaa. Kyllä naiset pystyvät tienaamaan ihan siinä missä miehetkin. Ei alenneta itseämme almujen pyytäjien rooliin.

Vierailija
1026/1065 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon teillä jää säästöön. Itsellä ei mitään.

Vierailija
1027/1065 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä just samat tulot, mutta kaikki on yhteistä. Niin pankkitili, koti, perhe, asenne, kulutustottumukset kuin tulevaisuudensuunnitelmatkin.

Mun ajatusmaailmaani ei vaan mahdu sellainen tilanne, että perhe on yksikkö, mutta sen sisällä pyörivät tulot, varallisuus ja menot ei sitten jostain syystä olekaan.  Meillä on ollut (ja todennäköisesti tulee tulevaisuudessa vielä olemaankin) tilanne niinkin päin, että mun kuukausitulot oli paremmat, eikä se vaikuttanut ajatteluuni millään tavalla.

Tietty tää ei toimi, jos puoliskojen arvomaailma on kovin erilainen, toinen esim. on sellainen "kerranhan täällä vaan eletään"-törsäilijä, ja toinen on superpihi "pahan päivän varalle"-säästäjä.

Vierailija
1028/1065 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä reiluinta on että kummatkin laittaa 90 prossaa yhteiselle tilille ja itselle jää 10 prossaa törsäilyyn.

Vierailija
1029/1065 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ehdota miehelle että kokeillaan vaikka vuodeksi saada tulot ristiin. Eli sinä saat vuoden ajan miehen palkan ja toisinpäin. Vuoden päästä miehesi varmasti ymmärtää miten väärin ja itsekkäästi hän on toiminut. Tulot ovat yhteisiä, ei todellakaan tarvitse mitään käyttörajoitukset erikseen vaan yhteisistä maksatte menot. Jotenkin tuntuu että suomalaiset miehet ovat näitä jotka ei perheeseen halua sitoutua myös taloudellisesti. En tiedä yhtään pariskuntaa jossa vaimo olisi yhteistaloutta vastaan.

Miehet hoi, ottakaa nyt niskasta itseänne kiinni ja toimikaa. Kohta naiset ottavat vain ulkomaalaisia miehiä jos teillä ei käyttäytyminen muutu!

Vierailija
1030/1065 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vastaava tilanne jossa miehellä selvästi isommat tulot. Me olemme ratkaisseet tämän niin että yhteiselle tilille molemmilta 1000€/kk, tässä hoidetaan laina, laskut ja ruoka. Tämän jälkeen mies maksaa harrastuksensa omasta rahasta (autoharrastus, menee paljon rahaa). Ylijäämästä 50% mies maksaa minun tililleni hyvityslaskuna. Näin toimien mies saa harrastukseensa laittaa rahaa haluamansa määrän ja molemmilla sama elintaso.

Vierailija
1031/1065 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap ehdota miehelle että kokeillaan vaikka vuodeksi saada tulot ristiin. Eli sinä saat vuoden ajan miehen palkan ja toisinpäin. Vuoden päästä miehesi varmasti ymmärtää miten väärin ja itsekkäästi hän on toiminut. Tulot ovat yhteisiä, ei todellakaan tarvitse mitään käyttörajoitukset erikseen vaan yhteisistä maksatte menot. Jotenkin tuntuu että suomalaiset miehet ovat näitä jotka ei perheeseen halua sitoutua myös taloudellisesti. En tiedä yhtään pariskuntaa jossa vaimo olisi yhteistaloutta vastaan.

Miehet hoi, ottakaa nyt niskasta itseänne kiinni ja toimikaa. Kohta naiset ottavat vain ulkomaalaisia miehiä jos teillä ei käyttäytyminen muutu!

Ahhahhah, mitä se miesvihaaja huutelee. "Kohta naiset ottaa vain ulkomaalaisia", ottakoot jos mieli tekee. Ihan kuin suomalaisen miehen pitäisi olla kuin koira ja miellyttää naista kaikin tavoin, kun taas nainen ei laita rikkaa ristiin. Pienipalkkainen nainen on oikeutettu suurempipalkkaisen miehen rahoihinkin? Eikö ihmisen pitäisi pärjätä omillaan, eikä elää toisen siivellä. Jos sitä rahaa haluaa käyttää enemmän kuin tienaa, niin kouluttautuu paremmin ja hoitaa paremman työn. Älytöntä, että rahat pitäisi jakaa tasan. Itselläni ei pokka kestäisi alkaa vaatia toiselta lisää käyttörahaa, jos saisin 1800e/kk ja puoliso 4500e/kk. Niiden rahojen eteen on kuitenkin tehty paljon töitä, ja sitten niistä vielä pitäisi muille maksella, jotta toisella ei tule paha mieli kun hän ei voi käyttää yhtä paljon rahaa...

Vierailija
1032/1065 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tienaisin hirveän paljon vähemmän kuin poikaystäväni, en edes haluaisi avioon, koska tuntisin koko ajan itseni mitättömäksi luuseriksi. Samalta sosioekonomiselta tasolta on puoliso oltava, niin ei tule rahariitoja. Tai molempien pitää olla yhtä fiksuja ja hyväksyvät faktat, joiden mukaan toisen tienaa enemmän ja voi kerryttää omaisuuttakin enemmän. Kukaan vanhempi ei ole kouluttanut omaa lastaan toisen suvun lystien maksajaksi, esim. kuoleman tai avioeron tapahtuessa. Ja niitä todella tapahtuu.

"Kukaan vanhempi ei ole kouluttanut omaa lastaan toisen suvun lystien maksajaksi, esim. kuoleman tai avioeron tapahtuessa." Siis mitä mun vanhat silmät näkee :D Miettiikö joku oikeasti tällaisia? Käsittämätöntä...

Minun ainoa rukous aiheen tiimoilta on, että lapseni saisivat hyvät, kunnon uskovaiset rakastavat puolisot. Se riittää, todellakin.

Sanomattakin on selvää, että meillä on yhteiset rahat, samoin kun minun vanhemmilla ja mieheni vanhemmilla. Ei tulisi mieleenkään pihistellä tai ahneena kerätä itselle jotain. Niin kauan kuin rahaa on jommalla kummalla niin hyvä juttu. Ja onhan sitä, puolin ja toisin. Mutta me rakastetaankin toisiamme, samoin vanhempamme <3

Ja mitä minun vanhat silmäni näkevät, että joku voi vielä olla noin tyhmä ja elää jossain kuplassa vuonna 2018. Herätys!

T: Eri

Vierailija
1033/1065 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahhahhah, mitä se miesvihaaja huutelee. "Kohta naiset ottaa vain ulkomaalaisia", ottakoot jos mieli tekee. Ihan kuin suomalaisen miehen pitäisi olla kuin koira ja miellyttää naista kaikin tavoin, kun taas nainen ei laita rikkaa ristiin. Pienipalkkainen nainen on oikeutettu suurempipalkkaisen miehen rahoihinkin? Eikö ihmisen pitäisi pärjätä omillaan, eikä elää toisen siivellä. Jos sitä rahaa haluaa käyttää enemmän kuin tienaa, niin kouluttautuu paremmin ja hoitaa paremman työn. Älytöntä, että rahat pitäisi jakaa tasan. Itselläni ei pokka kestäisi alkaa vaatia toiselta lisää käyttörahaa, jos saisin 1800e/kk ja puoliso 4500e/kk. Niiden rahojen eteen on kuitenkin tehty paljon töitä, ja sitten niistä vielä pitäisi muille maksella, jotta toisella ei tule paha mieli kun hän ei voi käyttää yhtä paljon rahaa...

Tässä erittäin asiallinen kommentti.

Terv. nainen

Vierailija
1034/1065 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tienaisin hirveän paljon vähemmän kuin poikaystäväni, en edes haluaisi avioon, koska tuntisin koko ajan itseni mitättömäksi luuseriksi. Samalta sosioekonomiselta tasolta on puoliso oltava, niin ei tule rahariitoja. Tai molempien pitää olla yhtä fiksuja ja hyväksyvät faktat, joiden mukaan toisen tienaa enemmän ja voi kerryttää omaisuuttakin enemmän. Kukaan vanhempi ei ole kouluttanut omaa lastaan toisen suvun lystien maksajaksi, esim. kuoleman tai avioeron tapahtuessa. Ja niitä todella tapahtuu.

"Kukaan vanhempi ei ole kouluttanut omaa lastaan toisen suvun lystien maksajaksi, esim. kuoleman tai avioeron tapahtuessa." Siis mitä mun vanhat silmät näkee :D Miettiikö joku oikeasti tällaisia? Käsittämätöntä...

Minun ainoa rukous aiheen tiimoilta on, että lapseni saisivat hyvät, kunnon uskovaiset rakastavat puolisot. Se riittää, todellakin.

Sanomattakin on selvää, että meillä on yhteiset rahat, samoin kun minun vanhemmilla ja mieheni vanhemmilla. Ei tulisi mieleenkään pihistellä tai ahneena kerätä itselle jotain. Niin kauan kuin rahaa on jommalla kummalla niin hyvä juttu. Ja onhan sitä, puolin ja toisin. Mutta me rakastetaankin toisiamme, samoin vanhempamme <3

Ja mitä minun vanhat silmäni näkevät, että joku voi vielä olla noin tyhmä ja elää jossain kuplassa vuonna 2018. Herätys!

T: Eri

Tuo nyt on täysin terve ajatus, toisin kuin se, ettei puolisoonkaan pitäisi luottaa kun ero todennäköisesti kumminkin ennemmin tai myöhemmin. No, toki se on totuus suurella osalla teistä, jotka paneskelette jo ennen seurustelun alettua ja naimisiin mennään sitten pakkopullana lasten läsnäollessa. Ei kai se ole kummakaan jos ei oikein luottamusta löydy. Tuollaisen panohoidon kanssa ei naimisiin kannata mennäkään. Tosi rakkaus odottaa.

Vierailija
1035/1065 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä hittoa? Paljon tehty töitä? Minä (nainen) olen enemmän opiskellut ja mielestäni useasti tehnyt enemmän töitäkin. Oletatko että isompipalkkainen on kouluttautunut enemmän tai tekee oikeasti enemmän töitä? Vaativia asiantuntijatöitä teemme molemmat. Ja koen että monesti minä olen tehnyt enemmän töitä. Toki mieskin kovemmalla silloin kun työreissuja ym. hektisempiä aikoja. Mutta ei mitenkään pääsääntöisesti rankempaa hänellä kuin minulla. Voisin melkein sanoa toisin päin. 

ap

Vierailija
1036/1065 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitäs ihmettä? Naisella on lähes poikkeuksetta raskaampi työ ja huonompi palkka. Silti miehet eivät edes parisuhteessa naiselle soisi samaa elintasoa?

Vierailija
1037/1065 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä samat tulot suunnilleen. Kummankin palkka menee samalle tilille. Kumpikin käyttää yhteisiin menoihin ja omiin jos tarve. (isommista omista hankinnoista keskustellaan) Toimii loistavasti, ei mutään ongelmaa! Yhdessä ollaan sillä ajatuksella, että loppuelämä.

Vierailija
1038/1065 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä molemmilla omat tilit joille tulee palkka. Sieltä siirrämme molemmat saman summan yhteiselle tilille, josta hoidetaan kaikki menot. Ei tarvitse kytätä eikä kadehtia puolison tuloja.

Aikuisen ei kuulu elättää toista aikuista. Mistä näitä idiootteja riittää, jotka luulevat että heillä on oikeus vaan oleilla ja viihtyä muiden kustannuksella?

Vierailija
1039/1065 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat laittaa saman rahan tilille. Jos vaimo haluaa ulkomaille, siihen pitää säästää rahaa.

Jos joutuisin itse maksamaan molempien kulut, voisin ottaa vaikka naisystävän matkalle, olisi hauskempaa.

Vierailija
1040/1065 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteistalous meillä ja toimii hyvin. Mutta tulot ovat samat. Pakko sanoa totuuden nimissä, että tiukkaa tekisi jos puoliso olisi yhtä pienituloinen kuin ap. Kivempi näin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kaksi