Miehelle nettona 4500 e/kk, mulle 1800 e/kk: miten jakaisitte?
Eli miehelle jää palkasta käteen 4500 e/kk ja mulle 1800 e/kk. Meillä oma asunto, auto ja useampi lapsi.
Miten jakaisitte perheen menot, jos kuukausittaiset menot on 3000 e/kk ja loput jää yli?
Nyt molemmat maksetaan 1500 e/kk yhteiselle tilille, mutta musta se ei ole reilua. Itse kannattaisin esim. sitä, että molemmilta 70-80 % tuloista yhteiselle tilille ja loput omaan säästöön/sijoituksiin/menoihin.
Kommentit (1065)
Vierailija kirjoitti:
Onko tässä ketjussa oikeasti ihmiset ihan tosissaan?
Olen järkyttynyt. Suurin osa on sitä mieltä, että kun asutaan yhdessä niin parisuhteen toinen osapuoli saisi vapaasti käyttää toisen rahoja? Kyllä minäkin sen ymmärrän, että paremmin tienaava osallistuu hieman enemmän kuluihin, mutta tuota että palkka pitäisi olla toisen (naisen) käytettävissä niin hohhoijaa..
Otan osaa, Suomi-miehet.
T. Nainen, joka on aina tienannut omat rahat
Kas kun jotkut ajattelevat, että avioliitossa ei ole mitään toisen rahoja. Vaan että rahat on yhteisiä ja käytetään perheen hyväksi. Ei ajatella että on sun ja mun, vaan että on meidän. Ollaan vähän niinkuin samalla puolella eikä toisiaan vastaan.
Mikä sellainen avioliitto on jossa on "sinun" ja "minun" rahat tai "minun" ja "sinun" omaisuus. Kun mennään naimisiin niin on vain meidän yhteiset rahat, koska ollaan yksi perhe. Ei se ole rakkautta jos omaisuutta aletaan jaottelemaan. Olkaa mielummin menemättä naimisiin, kun nykymaailman käsitys avioliitosta on noin vääristynyt. Oksettavaa käytöstä aikuisilta ihmisiltä jotka väittävät rakastavansa puolisoaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki rahat on yhteiset. Ei perheessä voi olla sun rahat ja mun rahat. Kaikki menee perheeseen ja sijoitukset/ säästöt on perheen yhteiset. Sillä ei ole väliä kuka laittaa mitäkin millekin tilille. Yhdessä tässä ollaan niin hyvässä kuin pahassa.
Ainakin niin kauan kuin sinä olet hyötyvänä osapuolena. Näin naiset yleisesti ottaen ajattelevat.
Juuri näin. Tuo ”kaikki rahat on yheisiä, se maksaa kuka jaksaa”-soopa pätee tasan silloin kun nainen kokee hyötyvänsä taloudellisesti. Jos tilanne on se että mies on kotona ja odottaa samaa, ei asia naisen mielestä olekaan niin.
Meillä tämä pätee molemmin päin tai oikeastaan ei ole enää kyse edes siitä, että se maksaa joka jaksaa, koska kaikki on yhteistä eivätkä rahat ole kummallekaan korvamerkittyjä.
Meillä mies on ollut kotona jo useita vuosia eikä ole edes lapsia hoidettavana. Silti kaikki on yhteistä. Mun mielestä elämä on paljon mukavampaa nyt kuin silloin, kun itse olin kotona pienten lasten kanssa ja mies uraputkessa. Silloinkin kaikki oli yhteistä.
Meillä on yhteiset ilot ja surut, yhteinen elämä, yhteinen perhe ja yhteiset rahat. Sitä se on, kun jakaa elämän jonkun kanssa.
Ihanaa, kun vanhana mummona ja pappana voi istua keinutuolissa miettimättä, että kummankos tämä nyt oli.
Enymmärrä kirjoitti:
Mikä sellainen avioliitto on jossa on "sinun" ja "minun" rahat tai "minun" ja "sinun" omaisuus. Kun mennään naimisiin niin on vain meidän yhteiset rahat, koska ollaan yksi perhe. Ei se ole rakkautta jos omaisuutta aletaan jaottelemaan. Olkaa mielummin menemättä naimisiin, kun nykymaailman käsitys avioliitosta on noin vääristynyt. Oksettavaa käytöstä aikuisilta ihmisiltä jotka väittävät rakastavansa puolisoaan.
Tuossa on 1 syy miksi mulla "vain" pitkä avoliitto menossa. Oksettaa nuo me-lässytykset siihen malliin. Jokainen vastaa itsestään ja parisuhde on vain bonus oman hyvän elämän lisänä. Ikinä et siitä toisesta tiedä, mitä se seuraavan 25 vuoden aikana keksii....
Jos on avioliitossa ja on yhteisiä lapsia niin kyllä silloin kaiken pitäisi olla yhteistä. Rahojen, omaisuuden, kotitöiden, kaiken.
Jos 2 ihmistä avoliitossa ilman lapsia niin normaalimpaa että voidaan pitää erilliset rahat.
Tuossa menee mun mielestä se raja.
Meillä on samankaltainen tilanne kuin aloittajalla, mies tienaa noin tuplasti sen mitä minä. Meillä laitetaan niin, että molemmilta menee n. 2/3 tuloista yhteiselle tilille ja loput jää itselle. Näin molemmille jää suhteessa saman verran käyttörahaa, johon toinen ei puutu. Asunnosta minä omistan 30%, tätä ehdotin itse. Tuntui reilulta - käytännössähän tällä ei ole mitään väliä ellei tule ero.
Saan elellä leveämmin kuin omilla tuloillani olisi mahdollista. Ja olen saanut lasten kanssa olla rauhassa kotona sen aikaa kun tuntui hyvältä. Kotitöitä kyllä teen vähän enemmän kuin mies, mutta meillä käy myös siivooja joten eipä sitä hommaa liiaksi jää.
Vierailija kirjoitti:
Enymmärrä kirjoitti:
Tuossa on 1 syy miksi mulla "vain" pitkä avoliitto menossa. Oksettaa nuo me-lässytykset siihen malliin. Jokainen vastaa itsestään ja parisuhde on vain bonus oman hyvän elämän lisänä. Ikinä et siitä toisesta tiedä, mitä se seuraavan 25 vuoden aikana keksii....
Vai sinua oksettaa. Minäminäminä-lässytys oksettavaa taas minua.
Oletko onnellinen "vapaudessasi"? Mistä tämä kaikki kylmyys ja sitoutumispelko?
Onni on sitoutua ja luottaa toiseen, mutta sitäpä et voi tietää kun et ole kokeillut. Sinun menetys, harmi sulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis omistukset on 50/50 enkä niitä mihinkään vaihda.
Lähinnä nyt ottaa päähän se, että miehelle jää säästöön rahaa ja mulla menee melkein kaikki elämiseen. Mun mielestä naimisissa oleva ihminen ei voi käyttäytyä niin.
Haluaisin kuulla, kuinka moni pitäisi reiluna sitä, että molemmilla menisi palkasta suurin osa yhteiselle tilille? Mun mielestä ei ole reilua että toinen saa muhkean osuuden säästöön, kun pienempipalkkaiselta kaikki menee elämiseen.
ap
No mitä sitten valitat, omaisuutesi kertyy koko ajan? Olisit mitoittanut elämisesi omien tulojesi mukaan, etkä miehen. Nyt selität että miehen pitäisi jostain syystä elättää sinua. Olen täysin varma, tilanteen ollessa päinvastoin, et tekisi asialle mitään.
Oletteko lähteneet niin sanotusti nollasta liikkeelle? Eli oletteko maksaneet ja rakentaneet alusta saakka kaiken yhdessä?
Eikös avioliitossa kuulukin elättää toinen ja kaiken olla yhteistä? Niin rahojen kuin omaisuuden, jos sitä yhdessä hankitaan ja eletään?
ap
Ei se kyllä ole yhteistä, jos toinen työllään ja ahkeruudellaan tienaa enemmän.
Ei se aina ahkeruudestakaan ole kiinni. Vai väitätkö laiskaksi ihmistä, joka haalii elantonsa siivoamalla rapuissa klo 06-10, menee kaupan kassalle 12-18 ja jakaa vielä mainoksia 20-21? Mieti vähän!
Kuukausittaiset menot eivät mitenkään voi olla 3000€
Itsepä olet ammattisi valinnut
Meillä on 6 vuotta takana ja yhteinen lapsi. Minä käyn töissä ja puoliso kotona. Suhteen alusta asti kaikki rahat on ollut yhteisiä ja hyvin on mennyt. Ja nyt parempi puoli on pääsemässä hyvä palkkaiseen työhön, mutta rahat pysyy edelleen täysin yhteisinä. Näin Rakastastavassa suhteessa ei ole tarvetta miettiä omia rahoja, pelkkä konsepti tuntuu sairaalta
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä nyt ottaa päähän se, että miehelle jää säästöön rahaa ja mulla menee melkein kaikki elämiseen. Mun mielestä naimisissa oleva ihminen ei voi käyttäytyä niin.
Haluaisin kuulla, kuinka moni pitäisi reiluna sitä, että molemmilla menisi palkasta suurin osa yhteiselle tilille? Mun mielestä ei ole reilua että toinen saa muhkean osuuden säästöön, kun pienempipalkkaiselta kaikki menee elämiseen.
ap
Miksei miehesi hankkinut itselleen yhtä hyväpalkkaista naista niin ei tarvitsisi raha-asioista tapella. Kyllähän jo avioliittolaki sanoo, että molemmilla on huoltovelvollisuus toisiaan kohtaan suhteessa tuloihin. Eli suurempituloinen maksaa tulojen suhteessa menoja. Millä mallilla teillä muutenkaan on noi parisuhdeasiat kun miehesi vaikuttaa varsin itsekkäältä tapaukselta.
Käykö vielä vieraissa kaiken kukkuraksi voisin hyvin kuvitella tuollaiselta minä- minä asenteella varustetulta mieheltä. Ja mites kaikki lasten menot? Kumpi hoitaa enemmän lapsia ja mites kauan miehesi piti isyyslomaa? Miksi olet mennyt tuollaisen kanssa kimppaan? Itse kiertäisin kaukaa.
Rakkaus voittaa kirjoitti:
Meillä on 6 vuotta takana ja yhteinen lapsi. Minä käyn töissä ja puoliso kotona. Suhteen alusta asti kaikki rahat on ollut yhteisiä ja hyvin on mennyt. Ja nyt parempi puoli on pääsemässä hyvä palkkaiseen työhön, mutta rahat pysyy edelleen täysin yhteisinä. Näin Rakastastavassa suhteessa ei ole tarvetta miettiä omia rahoja, pelkkä konsepti tuntuu sairaalta
Eli olet helvetinmoinen loinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Menot ptiää suhteuttaa tuloihin. Ei se miehen vika ole, ettet ole käynyt kouluja, tehnyt töitä vakaamman talouden eteen, jne. Olisiko se ollut 60-luvulla, kun esim. perheiden yhteisverotuksesta luovuttiin ja siirryttiin yksilöverotukseen, kun tavoitteena oli tasa-arvo. Ja nyt sinusta tätä tasa-arvo pitäisi solveltaa miten se sattuu sopimaan sinun itsekäisiin tavoitteesiin? Luopumalla osasta omaisuudesta pystyt olemaan enemmän irrallinen miehestä, säästämään, jne, mutta et ole valmis ottamaan sitä todellista vastuuta?
Sori, minä pienipalkkainen olen paremmin koulutettu kuin mieheni. En ole valmis luopumaan mistään omaisuudesta. En vaan voi sietää, että mieheni isompipalkkaisena kerryttää omaa omaisuutta vaikka kaikki muu menee tasan.
ap
No tässähän se tuli koko tän yhteiskunnan ongelma. Naiset on korkeammin koulutettuja kuin miehet mutta miehet tienaa enemmän.
Tämä siitä syystä että miehet istuu siellä päättäjien palleilla missä päätetään millaista palkkaa mistäkin työstä maksetaan eli ei ihme, ettei naisvaltaisilla aloilla palkat ei nouse vaikka olis millainen koulutus. Ja sinne johtajanpaikkoihin, totta kai miehet valitsevat sinne vaan miehiä jotka jatkaa samaa perinnettä.
Onko reilua? Ei tietenkään ja niin kauan kuin tämä epäreiluus jatkuu niin miehet vastatkoon tuloillaan perheen elatuksesta suuremmalla summalla älköönkä käyttäkö miesten luomaa epäsuhdetta hyväkseen väittämällä että nainen käyttää heitä hyväkseen. Tai valitkoon sitten puolisonsa hyvätuloisemmasta naisjoukosta. Joukko on valitettavasti hyvin harvalukuinen, joten mies joutuu pakostakin laskemaan ulkonäkökriteereitä mutta ei pidä valittaa miehethän ovat aivan itse luoneet tällaisen järjestelmän.
Vierailija kirjoitti:
Kuukausittaiset menot eivät mitenkään voi olla 3000€
Voi helposti. Jos on jo lainanlyhennys 1300€.
50/50, kenenkään ei kuulu elättää toista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
No mitä sitten valitat, omaisuutesi kertyy koko ajan? Olisit mitoittanut elämisesi omien tulojesi mukaan, etkä miehen. Nyt selität että miehen pitäisi jostain syystä elättää sinua. Olen täysin varma, tilanteen ollessa päinvastoin, et tekisi asialle mitään.
Oletteko lähteneet niin sanotusti nollasta liikkeelle? Eli oletteko maksaneet ja rakentaneet alusta saakka kaiken yhdessä?
Eikös avioliitossa kuulukin elättää toinen ja kaiken olla yhteistä? Niin rahojen kuin omaisuuden, jos sitä yhdessä hankitaan ja eletään?
ap
Ei se kyllä ole yhteistä, jos toinen työllään ja ahkeruudellaan tienaa enemmän.
Kyllä on, jos toinen mahdollistaa toisen pitkät päivät ja työmatkat. Yleensä nämä työn sankarit jättävät lapset ja kotityöt toisen niskoille ja elävät kotona kuin hotellissa pitäen rahat itsellään. Niitä rahoja ei tulisi, jos toinen puolestaan hoitaisi lapsen tarhaan viennit ja haut ja olisi sairaan lapsen kanssa kotona.
Perhe on kuin pieni yritys. Yrityksellä on yhteiset tavoitteet, yhteiset rahat ja yhteiset haaveet. Ei ole mitään minun ja sinun rahoja, rahat ovat perheen yhteisiä, joiden käyttämisestä aikuset yhdessä päättävät.
Onko tässä ketjussa oikeasti ihmiset ihan tosissaan?
Olen järkyttynyt. Suurin osa on sitä mieltä, että kun asutaan yhdessä niin parisuhteen toinen osapuoli saisi vapaasti käyttää toisen rahoja? Kyllä minäkin sen ymmärrän, että paremmin tienaava osallistuu hieman enemmän kuluihin, mutta tuota että palkka pitäisi olla toisen (naisen) käytettävissä niin hohhoijaa..
Otan osaa, Suomi-miehet.
T. Nainen, joka on aina tienannut omat rahat