Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehelle nettona 4500 e/kk, mulle 1800 e/kk: miten jakaisitte?

Vierailija
01.03.2018 |

Eli miehelle jää palkasta käteen 4500 e/kk ja mulle 1800 e/kk. Meillä oma asunto, auto ja useampi lapsi.
Miten jakaisitte perheen menot, jos kuukausittaiset menot on 3000 e/kk ja loput jää yli?
Nyt molemmat maksetaan 1500 e/kk yhteiselle tilille, mutta musta se ei ole reilua. Itse kannattaisin esim. sitä, että molemmilta 70-80 % tuloista yhteiselle tilille ja loput omaan säästöön/sijoituksiin/menoihin.

Kommentit (1065)

Vierailija
101/1065 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me ollaan oltu 15 vuotta yhdessä ja kaikki on ollut yhteistä. Nyt mies keksi että laittaa palkkansa omalle tililleen ja maksaa vain puolet pakollisista menoista. Sitä rupes vituttamaan että minä hyödyn hänestä.

ap

Ilmeisesti olet vituttava ihminen, joka ei ole ansainnut hänen rahojaan. Tämä heijastuu viesteistäsikin ja ylimielisestä asenteesta. Miehesi suunnittelee varmaan eroa ja kerää nyt kassaan rahaa.

Toisaalta ap on kelvannut miehelle hoitamaan 6 vuotta kotona miehen lapsia.

Tämä on ollut ap:n oma päätös, kukaan ei ole aseella uhaten pakottanut häntä hoitamaan lapsia 6 vuotta kotona. Luultavasti asiat on sovittu jo suhteen alussa kuntoon ja ap on itse suostunut näihin ehtoihin. Lisäksi olen varma, että koko perheen elättäminen on ollut miehen vastuulla silloin, kun ap on ollut kotiäitinä. Toisinsanoen kotiäidille on maksettu "palkkaa" omasta panoksestaan elinkulujen ja pakollisten menojen verran.

Samalla tavalla se on ollut miehen oma päätös tehdä noin monta lasta pienituloisen naisen kanssa ja valita elintaso, jota nainen ei pysty 50% ylläpitämään.

Vierailija
102/1065 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat maksavat yhtä paljon. Jos se on ongelma, vaihda miehesi itsesi tasoiseen 1800e tienaavaan mieheen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/1065 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteisiin omistuksiin ja lapsiin puolet kummaltakin. Se mitä toinen tienaa ei ole validi asia.

Vierailija
104/1065 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä aika samat tulot. Mies maksaa laskut ja isommat menot. Minä muutaman oman laskun ja ostan yleensä ruuat. En ymmärrä ajatusta että perheessä on kahden eri tulotason ihmisiä.

Mista loydan pulison jolla nettotulot 9000e

M43

Tarviiko sitä nyt ihan samat tulot olla. Omat nettotuloni on jotain 5300 euroa. Mieheni tienaa vielä enemmän nettona, mutta maksetaan kuitenkin kaikki kulut puoliksi, koska omat tuloni olivat jo tosi hyvät. 

Minulle jää ihan riittävästi säästöön kulujen jälkeen.

Vierailija
105/1065 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teillä kulut menee tasan 50-50, niin meneehän teillä myös kotityöt 50-50? Jos teet enemmän kuin mies, niin mieshän loisii sinun ajallasi. Sillä ajalla, jonka voisit käyttää toiseen työhön tai ylitöihin. Jos teillä on päiväkoti-ikäisiä lapsia, niin hoitaahan mies puolet kuljetuksista?

Helpoin ja nopein tapa on nyt pistää kulut minimiin. Lapsille ruuan pitää olla hyvää ja terveellistä, mutta muuten aikuiset voivat ostaa ja tehdä omat ruokansa. Jos mies syö enemmän kuin sinä, mies syö sinun piikkiisi. Jos pystyt töissä syömään kunnon lounaan, pärjäät loppupäivän puurolla ja keitoilla. Irtisano heti kaikki maksulliset jutut, joista maksat puolet. Ilman netflixiä pärjää hyvin.

Vierailija
106/1065 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies tekee todennäköisesti raskaampaa työtä palkkaan nähden, tai ainakin on kouluttautunut raskaammin. Miehen tienestit ovat miehen tienestit. Tiputtakaa kuukausimenojen tasoa sille tasolle että tulette toimeen palkallasi. Jos miehesi haluaa jotain "kallista ja ylimääräistä" lapsille, niin hän kustantaa. On kohtuutonta ja katkeraa vaatia miestä luopumaan omista tienesteistään vain sen vuoksi että olet katkera, ettekä ole yhdessä onnistuneet tekemään tarpeeksi alhaista kuukausi suunnitelmaa menojenne suhteen. Jos vaadit mieheltäsi hänen tienaamia varojaan täysin, voit olla varma että hän menee todella mukavalla päällä päivittäin töihin eikä todennäköisesti masennu. En myöskään ymmärrä mihin 3000e kuukaudessa menee (olen vähätuloisen yksinhuoltajaperheen lapsi). Mitä vähemmän huvituksia, sen parempaa elämänlaatu on ja sitä helpommin keskittyy muihin asioihin.

Vierailija
107/1065 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän täysin miestäsi. Olen itse nainen ja tienaan huomattavasti enemmän kuin mies. Me laitamme kummatkin yhteisiin menoihin tietty summa yhteiselle tilille mistä maksetaan kaikki yhteiset menot. Omat menot maksetaan omilta tililtä. Menot on suunniteltu niin, että kummallakin on siihen varaa. 

En missään nimessä maksaisi enemmän esim. asunnosta, jos toiselle osapuolelle jäisi siitä 50% osuus. Eihän se ole oikein. Nykyään muutekin erotaan niin helpolla, etten lähde tekemään toiselle henkilölle tuloja minun palkastani. Itse kouluttauduin ja maksoin koulutuksestani, mies ei kouluttautunut ja siksi alempi palkka. Oma valinta. 

Vierailija
108/1065 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka meillä käteen jää melkein saman verran, ehkä muutama satanen tienaan enemmän kuin puolisoni, jaamme yhteiselle tilille menevät talousrahat prosentuaalisesti niin, että kumpikin maksaa käteenjäävistä tuloista yhtä suuren osuuden. Sain vähän aikaa sitten palkankorotuksen ja laskettiin homma uudestaan, jolloin summa muuttui tyyliin satasella enemmän maksettavaa minulle.

Sä voisit maksaa tonnin ja mies kaksi, jos tuo yllä mainittu tuntuu miehelle liian kivuliaalta.

Vierailija
109/1065 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaihda työpaikkaa jos palkka on liian pieni. meillä ukon kanssa melkein sama tilanne (mulla netto 1700 ja hänel 3000) mut ei kävis mielessäkään ehdottaa et ukko maksais enemmän sen takia et se on onnistunut saamaan parempipalkkaisen työn. se säästää mitä haluaa ja mä säästän hitaammin. Ei parisuhteen palkkaerot oo mikään edellytys toisen elättämiselle.

Ainoa poikkeus tohon olisi se et toinen hoitaa kodin (elukat, lapset, siivouksen, ruoat yms) ja toinen tuo leivän pöytään. Mut onko nykypäivänä vielä halukkaita kotirouvaks ja sitoutua siihen?

Vierailija
110/1065 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehelle jää rahaa, koska suuremmat tulot mitä sitten? Ei sen sua tarvi elättää...

Kylläpä vaan tarvii elättää. Se on ihan avioliittolaissa. Kummankin kuuluu osallistua elatukseen kykyjensä mukaan.

Avioliitossa suurempi tuloinen voidaan velvoittaa maksamaan pienempituloiselle esim kuukausirahaa jotta inhimillinen ja tasa-arvoinen elämä on mahdollista.

Perhe jossa puolisoilla on eri elintasot ei ole perhe vaan hyväksikäyttösuhde. Eikä se joka käyttää hyväksi ole se pienempi tuloinen vaan päinvastoin. Suurempi tuloinen maksattaa toisella puolet ja nauttiii siitä ettå toinen on aivan rahaton. Mitä rakkautta ja elämän jakamista se on?

Vierailija
111/1065 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kaikki yhteistä. Kummankin säästötilille laitetaan aina täsmälleen sama summa. Ja jos säästöjä käytetään, niin yhdessä maksetaan riiippumatta siitä kummalle hankintoja tehdään. Sillä ei ole merkitystä, kumpi ansaitsee ja kuinka paljon. Nykyisellään nettotuloissa on eroa 2500 euroa kuussa.

Vierailija
112/1065 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ehdotin miehelleni, kun ostimme yhteisen kodin että maksetaan kulut puoliksi. Miehelläni yli 5 tuhannen nettopalkka. Meillä on noin 3000e kulut mihin kuuluu autosta lähtien kaikki. Minulla on netto 1800e kk. Mies sanoi silloin ettei me ruveta riitelemään rahasta. Hän maksaa enemmän kun tienaa enemmän. Hän maksaa 2500 ja minä 500 kuukaudessa. Mieheni sanoi, että yhteistä kotia tässä maksetaan.

Silti pidin epäreiluna häntä kohtaan, että maksaa enemmän. Mieheni sanoi vaan ettei häneltä puutu mitään ja meidän talous on kunnossa ja voidaan tehdä asioita ilman stressiä. Hänelle on ihan yksi lysti kummalla on enemmän rahaa, kun se raha päätyy kuitenkin meidän yhteiseen elämään.

Se oli kivasti sanottu ja siitä tuli hyvä mieli.

Ihana mies sulla❤️

Vierailija
113/1065 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka sinulla on pienemmät tulot, teet yhtä lailla tärkeää työtä jos olet vaikka lasten kanssa kotona. Jos mies arvostaa, hän maksaa menot kaikki, koska ei äitiyslomalla ole rahaa (täytyy itselle nyt jotain päivätaskurahaa olla), ja sinä teet kotitöitä. Ei menoja voi maksaa puoliksi eli samassa suhteessa, jos tulot eivät ole samat. Se joka voi joustaa rahallisesti, on se jolla on enemmän rahaa. SE on vaan tosiasia.

Vierailija
114/1065 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tuloero samaa luokkaa, mies tienaa vähän enemmän ja minä vähän vähemmän kuin ap:n perheessä. Ja olen vasta aloittanut töissä, aiemmin tienasin työttömänä vieläkin vähemmän. 

Meillä on pääsääntöisesti yhteiset rahat, mutta viime vuosina mies on alkanut säästää myös jonkin verran  (900€/kk) itselleen työnantajan osakesäästöpalkkio-ohjelman kautta. Molempien palkat tulee samalle tilille mistä maksetaan kaikki laskut. Asunto omistetaan 50/50 ja lapselle ostettu asunto 70/30 (miehellä suurempi osuus). Jos tilille tulevat rahat ei riitä laskuihin, pyydän mieheltä lisää. Meillä menee ostoksiin keskimäärin 3000€/kk joten ei noi meidän tulot tahdo aina riittää kun on kaikki lainat ja muut laskut siihen päälle. 

Meillä on siis jotenkin niin, että miehen palkka (miinus 900€) on yhteiseen käyttöön, samaten minun tulot. Ja jos nämä ei riitä, niin sitten otetaan miehen säästöistä. Minulla ei ole mitään löysää rahaa jemmatilillä enkä ole päässyt kartuttamaan sijoituksiani pitkään aikaan. Säästän vuodessa 5000€ PS-tilille ja mies säästää saman verran. Miehen osingot tahtoo mennä yhteisiin menoihin, minä käytän ne PS-säästöihin koska minulla on muuten pienet tulot.

Kai säästätte myös lapsillenne? Meillä on vain yksi lapsi, mutta hänelle olemme säästäneet syntymästä lähtien. Tällä hetkellä kumpikin antaa 138€/kk, minkä pystyy verottomasti lahjoittamaan. Teillä kun on kolme lasta, niin jo näihin menisi 2 x 3 x 138€ = 828€ kuukaudessa. 

Jos mies vaatii että menot maksetaan puoliksi, silloin se elintaso pitää laittaa niiden pienempien tulojen mukaiseksi. Ja tämähän ei onnistu, kun teillä on kolme lasta, lapsiluku on valittu miehen tulojen mukaan eikä vaimon tulojen. Jos molemmat tienaisivat sen 1800€/kk nettona niin eihän niillä tuloilla hankita kuin yksi lapsi, korkeintaan kaksi. Ettekä oikein tuollaisen lauman kanssa voi asua kerrostalokolmiossa, mikä olisi 1800€/kk tulojen mukainen asumismuoto. Jos mies on vaatinut noin paljon lapsia ja ison asunnon, niin maksakoon sitten enemmän!

Vierailija
115/1065 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis omistukset on 50/50 enkä niitä mihinkään vaihda.

Lähinnä nyt ottaa päähän se, että miehelle jää säästöön rahaa ja mulla menee melkein kaikki elämiseen. Mun mielestä naimisissa oleva ihminen ei voi käyttäytyä niin.

Haluaisin kuulla, kuinka moni pitäisi reiluna sitä, että molemmilla menisi palkasta suurin osa yhteiselle tilille? Mun mielestä ei ole reilua että toinen saa muhkean osuuden säästöön, kun pienempipalkkaiselta kaikki menee elämiseen.

ap

Entä jos se olisitkin sinä, joka tienaa enemmän, olisitko sä silloin valmis siihen, että sä maksat enemmän? No et taatusti.

Tai jos sä maksat vähemmän, sä et sit omista 50%, vaan vain sen mitä oot maksanut.

Vierailija
116/1065 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olet uskaltanut tehdä useamman lapsen noin huonoilla tuloilla?  Aina ei kannata tuudittautua vain miehen tuloihin. 

Vierailija
117/1065 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on sama tilanne ja jaetaan 50-50. Tai siis ei me mitään jaeta. Rahat menee kaikki yhteiselle tilille. Niistä yhteisistä rahoista maksetaan laskut, ruoat, lyhennykset ja muut menot. Minä en ole lasten pitkän kotihoidon ja opiskelujen takia 14 vuoteen tienannut oikeestaan mitään, lukuunottamatta muutamia lyhyitä pätkiä, jolloin palkka ollut jotain 1800. Kertaakaan ei olla riidelty rahasta. Eikä meillä ole täysin samanlaiset käsitykset rahan käytöstä. Mutta on turhaa tapella rahasta. KOhta pääsen töihin ja perheen tulotaso nousee, mutta eipä tuo vaikuta juuri mihinkään. Ja ennenkuin joku itkee mun eläketurvasta: se on huomioitu, olemme maksaneet mulle vapaaehtoista eläkettä.

Vierailija
118/1065 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti löytyy avioehto!

Vierailija
119/1065 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös avioliitossa kuulukin elättää toinen ja kaiken olla yhteistä? Niin rahojen kuin omaisuuden, jos sitä yhdessä hankitaan ja eletään? 

Ei. Omaisuus tasataan vasta avioerossa. Avioliitossa kumpikin hallinnoi omaa omaisuuttaan. Aviopuolisolla on toki elatusvelvollisuus, mutta ei kukaan 1800 e/kk nettona tienaava tarvitse elättäjää. Ap:lle jää jopa säästöön!

Vierailija
120/1065 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuten hyvä mut sopikaa vaikka että koska se on mies niin se maksas 20% enemmän. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kolme