Miehelle nettona 4500 e/kk, mulle 1800 e/kk: miten jakaisitte?
Eli miehelle jää palkasta käteen 4500 e/kk ja mulle 1800 e/kk. Meillä oma asunto, auto ja useampi lapsi.
Miten jakaisitte perheen menot, jos kuukausittaiset menot on 3000 e/kk ja loput jää yli?
Nyt molemmat maksetaan 1500 e/kk yhteiselle tilille, mutta musta se ei ole reilua. Itse kannattaisin esim. sitä, että molemmilta 70-80 % tuloista yhteiselle tilille ja loput omaan säästöön/sijoituksiin/menoihin.
Kommentit (1065)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehelle jää rahaa, koska suuremmat tulot mitä sitten? Ei sen sua tarvi elättää...
Kylläpä vaan tarvii elättää. Se on ihan avioliittolaissa. Kummankin kuuluu osallistua elatukseen kykyjensä mukaan.
Avioliitossa suurempi tuloinen voidaan velvoittaa maksamaan pienempituloiselle esim kuukausirahaa jotta inhimillinen ja tasa-arvoinen elämä on mahdollista.
Perhe jossa puolisoilla on eri elintasot ei ole perhe vaan hyväksikäyttösuhde. Eikä se joka käyttää hyväksi ole se pienempi tuloinen vaan päinvastoin. Suurempi tuloinen maksattaa toisella puolet ja nauttiii siitä ettå toinen on aivan rahaton. Mitä rakkautta ja elämän jakamista se on?
Eiköhän kyse ole siitä, että arvostus ja rakkaus alkaa olla miehen puolelta 15 vuodessa loppuunkulutettu - vaimo lähinnä ärsyttää. Siksi vaimon elättäminen ärsyttää myös.
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä todella iloinen ja ilmeisesti onnekas, koska ex-miehelleni ja minulle on aivan itsestään selvää, että lasten tarpeet tulevat ensin. Aviossa ollessamme meillä oli aina kaikilla ihan sama elintaso ja kaikki omistettiin puoliksi. Kumpikin teki oman osuutensa yhteisen hyvän eteen, omalla tavallaan.
Edelleenkin, jos exäni tienaa odotettua enemmän rahaa, osallistuu hän suuremmalla summalla lasten harrastuksiin ja muuhun hyvinvointiin. Ihan kuten minäkin teen. Ja ihan vapaaehtoisesti, koska miten ihmeessä joku EI haluaisi parasta raikkaimmilleen? Sellainen ihminen on jollakin tavoin tunnetasolla vammautunut.
Ap:n mies lienee osallistunut mielellään edelliset 15 vuotta, muttei enää halua elättää vaimoa kun hän ei enää ole rakas. Lapset ovat varmaankin ja toivottavasti edelleen rakkaita ja näiden kuluihin osallistutaan parhaan kyvyn mukaan jatkossakin.
Täysin käsittämätöntä kitinää AP:lta, suorastaan vastenmielistä. Itse miehenä hoidan tilanteen näin:
* Asunnon omistussuhde on 70/30, ja kumpikin hoitaa oman asuntolainansa. Minulla isompi osuus.
* Kumpikin siirtää saman euromäärän yhteisen tilille, josta maksetaan ruuat jne.
* Auto kustannuksineen on kokonaan minun, mutta kumppani saa käyttää sitä vapaasti aina kun tarvitsee
Tämän lisäksi kerrytän omaisuutta esim. rahastoihin juuri niin paljon kuin huvittaa. Se on minun omaisuuttani ja sillä selvä. Mutta omaisuudella aikanaan hankitut asiat (esim. loma-asunto) tuottavat aivan varmasti iloa kumppanillenikin.
Vierailija kirjoitti:
Eli miehelle jää palkasta käteen 4500 e/kk ja mulle 1800 e/kk. Meillä oma asunto, auto ja useampi lapsi.
Miten jakaisitte perheen menot, jos kuukausittaiset menot on 3000 e/kk ja loput jää yli?
Nyt molemmat maksetaan 1500 e/kk yhteiselle tilille, mutta musta se ei ole reilua. Itse kannattaisin esim. sitä, että molemmilta 70-80 % tuloista yhteiselle tilille ja loput omaan säästöön/sijoituksiin/menoihin.
Kukas ne lapsilisät saa?Olivatko ne jo tuossa netossa mukana?
Joko te pienennätte menoja tai sinä keksit miten saat rahaa lisää.
Vierailija kirjoitti:
No tietty mies maksaa kaiken ja sun rahat on sun rahoja, daa...
Nykyisin on perheissä ilmeisesti paljon enemmän rahaa käytössä kuin mitä tarvitaan. Siinä sitten riidellään, että kenen rahoilla mitäkin tehdään.
Meillä kummankin kaikki tulot menivät perheen pyörittämiseen eikä tarvinnut riidellä mihin rahat käytettiin. Elettiin ensimmäiset 20 vuotta tosi köyhästi, ensin säästettiin, sitten maksettiin asuntovelkaa ja siinä vielä pari lastakin tekaistiin ja heitä elätettiin. Vasta kun kummatkin lapset pääsivät opintojen jälkeen työhön kiinni, alkoi rahaa jäädä omaankin kulutukseen. Nyt kumpikin vastaa omista henkilökohtaisista menoistaan (vaatteet, auto, parturi jne.), toinen maksaa asumiseen liittyvät kulut ja toinen ruoat. Suunnilleen tasan menevät, vaikka minulla pienemmät tulot. Mutta kyllä se tästä...
Kuitenkin olen sitä mieltä, että etenkin lapsiperheen menot pitäisi maksaa tulojen suhteessa. Tapauksiahan on yhtä monta kuin perheitä, mutta usein nainen on se pienempituloisempi. Jos halutaan etsiä syitä tulojen suhteessa maksamiseen, niin yksi on se, että naisen harteilla on useinkin perheen pyörittäminen (siivous, ruoat, lasten asioiden suunnittelu ja hoitaminen jne.). Eikä tämä kotitöiden hoitaminen ole mikään pikku juttu. Mies on usein kuin täysihoidossa kotonaan.
Mutta kuten sanoin, on tietysti muunkinlaisia perheitä, joten yllä olevasta ei kenenkään pidä vetää hernettä nenään. Tarkoitus oli vain muistuttaa, että perhe ei elä pelkästä rahasta, vaan sen eteen pitää tehdä myös työtä, mistä palkkaa ei saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt molemmat maksetaan 1500 e/kk yhteiselle tilille, mutta musta se ei ole reilua. Itse kannattaisin esim. sitä, että molemmilta 70-80 % tuloista yhteiselle tilille ja loput omaan säästöön/sijoituksiin/menoihin.No tietty mies maksaa kaiken ja sun rahat on sun rahoja, daa...
Joo, tää on hyvä idea. Kannatan!
Vierailija kirjoitti:
Täysin käsittämätöntä kitinää AP:lta, suorastaan vastenmielistä. Itse miehenä hoidan tilanteen näin:
* Asunnon omistussuhde on 70/30, ja kumpikin hoitaa oman asuntolainansa. Minulla isompi osuus.
* Kumpikin siirtää saman euromäärän yhteisen tilille, josta maksetaan ruuat jne.
* Auto kustannuksineen on kokonaan minun, mutta kumppani saa käyttää sitä vapaasti aina kun tarvitsee
Tämän lisäksi kerrytän omaisuutta esim. rahastoihin juuri niin paljon kuin huvittaa. Se on minun omaisuuttani ja sillä selvä. Mutta omaisuudella aikanaan hankitut asiat (esim. loma-asunto) tuottavat aivan varmasti iloa kumppanillenikin.
Älä sitten syö enempää kuin naisesi.
Vierailija kirjoitti:
Sanokaa nyt mitä tekee työkseen yli 5000?
Aika moni duunarikin pääsee tuohon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanokaa nyt mitä tekee työkseen yli 5000?
Aika moni duunarikin pääsee tuohon.
No ei kyllä 5000 netto, vaatii jo melkein 10 000€ / kuussa tuloja.
Joko teillä mies maksaa enemmän tai sitten te muutatte asuntoon (sekä auto miehen nimiin ja maksut hänelle jos et itse sitä tarvitse) joka on myös sinun varallisuudelle sopiva. Oli se sitten pieni vuokra-asunto tai omistus mut pitäähän sulle säästöön jäädä. Älytöntä tuommoinen!
Mihin saatte kulumaan 3000 €/kk jos asuntokin on oma?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ehdotin miehelleni, kun ostimme yhteisen kodin että maksetaan kulut puoliksi. Miehelläni yli 5 tuhannen nettopalkka. Meillä on noin 3000e kulut mihin kuuluu autosta lähtien kaikki. Minulla on netto 1800e kk. Mies sanoi silloin ettei me ruveta riitelemään rahasta. Hän maksaa enemmän kun tienaa enemmän. Hän maksaa 2500 ja minä 500 kuukaudessa. Mieheni sanoi, että yhteistä kotia tässä maksetaan.
Silti pidin epäreiluna häntä kohtaan, että maksaa enemmän. Mieheni sanoi vaan ettei häneltä puutu mitään ja meidän talous on kunnossa ja voidaan tehdä asioita ilman stressiä. Hänelle on ihan yksi lysti kummalla on enemmän rahaa, kun se raha päätyy kuitenkin meidän yhteiseen elämään.
Se oli kivasti sanottu ja siitä tuli hyvä mieli.
Ihana mies sulla❤️
En olisi edes uskonut että joku kommentoi tätä. Luulin että haukutaa pystyyn täällä kun kirjoitin oman tarinan... Minulla on hyvä mies ja avostan häntä todella. Hänelle on tärkeää, että voin käydä kaupassa kun huvittaa tai ostaa uusi takki jne. Ettei hänen tarvitse miettiä turhia asioita ja joudu sitten antamaan rahaa johonkin ruokaostoksiin jos minulla ei olisi rahaa.
Miksi miehen pitäisi maksaa suurempi summa siitä, että hän on kunnianhimoisempi, luultavasti korkeammin kouluttautunut ja tienaa enemmän??
Sun mies saattaa yhtäkkiä jäädä työttömäksi. Mielenkiintoista ois kuulla sitten miten sen mielestä elämä jaetaan.
Vierailija kirjoitti:
Mihin saatte kulumaan 3000 €/kk jos asuntokin on oma?
Oma se on vaikka velalla olisi ostettu. Ei sitä asuntoa osamaksulla osteta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi miehen pitäisi maksaa suurempi summa siitä, että hän on kunnianhimoisempi, luultavasti korkeammin kouluttautunut ja tienaa enemmän??
Ei miehen sen takia tarvitse maksaa enemmän, vaan sen takia, että hän on a) valinnut pariutua pienituloisen naisen kanssa; b) tehnyt naisen kanssa lapsia ja pistänyt naisen hoitamaan heitä koko kotihoitoajan/ainakin hyväksynyt naisen kotonaolon; c) valinnut asumisen tason oman palkkansa mukaan ja d) jatkanut tätä linjaa 15 vuotta kunnes on lapset ja muutenkin vakiinnuttu ja sitten yhtäkkiä haluaakin muuttaa tätä järjestelyä. Ap:n on tosi vaikea tehdä tuossa tilanteessa mitään hyviä valintoja. Ei ole mielestäni reilua.
Vierailija kirjoitti:
Tasan
Tasan? Ja aletaanko sitten setviä kumpi käyttää enemmän bensaa ja kumpi on kuluttanut autonrenkaat ja kumpi syö enemmän Ruispaloja ja kumpi käyttää enemmän kuumaa vettä?
Naisen palkka on sitäpaitsi usein huonompi koska lastensaanti on jarruttanut urakehitystä, tämä rahallinen erokin pitää sitten jotenkin tasoittaa suhteen sisällä, ovat ne lapset miehenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ehdotin miehelleni, kun ostimme yhteisen kodin että maksetaan kulut puoliksi. Miehelläni yli 5 tuhannen nettopalkka. Meillä on noin 3000e kulut mihin kuuluu autosta lähtien kaikki. Minulla on netto 1800e kk. Mies sanoi silloin ettei me ruveta riitelemään rahasta. Hän maksaa enemmän kun tienaa enemmän. Hän maksaa 2500 ja minä 500 kuukaudessa. Mieheni sanoi, että yhteistä kotia tässä maksetaan.
Silti pidin epäreiluna häntä kohtaan, että maksaa enemmän. Mieheni sanoi vaan ettei häneltä puutu mitään ja meidän talous on kunnossa ja voidaan tehdä asioita ilman stressiä. Hänelle on ihan yksi lysti kummalla on enemmän rahaa, kun se raha päätyy kuitenkin meidän yhteiseen elämään.
Se oli kivasti sanottu ja siitä tuli hyvä mieli.
Ihana mies sulla❤️
En olisi edes uskonut että joku kommentoi tätä. Luulin että haukutaa pystyyn täällä kun kirjoitin oman tarinan... Minulla on hyvä mies ja avostan häntä todella. Hänelle on tärkeää, että voin käydä kaupassa kun huvittaa tai ostaa uusi takki jne. Ettei hänen tarvitse miettiä turhia asioita ja joudu sitten antamaan rahaa johonkin ruokaostoksiin jos minulla ei olisi rahaa.
Olen samaa mieltä sulla on ihana fiksu mies. Ja jos itse ansaitsisin miestäni enemmän toimisin juuri näin.
Olen kyllä todella iloinen ja ilmeisesti onnekas, koska ex-miehelleni ja minulle on aivan itsestään selvää, että lasten tarpeet tulevat ensin. Aviossa ollessamme meillä oli aina kaikilla ihan sama elintaso ja kaikki omistettiin puoliksi. Kumpikin teki oman osuutensa yhteisen hyvän eteen, omalla tavallaan.
Edelleenkin, jos exäni tienaa odotettua enemmän rahaa, osallistuu hän suuremmalla summalla lasten harrastuksiin ja muuhun hyvinvointiin. Ihan kuten minäkin teen. Ja ihan vapaaehtoisesti, koska miten ihmeessä joku EI haluaisi parasta raikkaimmilleen? Sellainen ihminen on jollakin tavoin tunnetasolla vammautunut.