Miehelle nettona 4500 e/kk, mulle 1800 e/kk: miten jakaisitte?
Eli miehelle jää palkasta käteen 4500 e/kk ja mulle 1800 e/kk. Meillä oma asunto, auto ja useampi lapsi.
Miten jakaisitte perheen menot, jos kuukausittaiset menot on 3000 e/kk ja loput jää yli?
Nyt molemmat maksetaan 1500 e/kk yhteiselle tilille, mutta musta se ei ole reilua. Itse kannattaisin esim. sitä, että molemmilta 70-80 % tuloista yhteiselle tilille ja loput omaan säästöön/sijoituksiin/menoihin.
Kommentit (1065)
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se on täysin oma asia jos pariutuu huompituloisen kanssa. Silloin pitää osata jakaa omista tuloista. Jos raha on tärkeä niin sitten omasta tuloluokasta. Minun tulot ovat tuossa 4000€ huitteilla kuussa ja ei tulisi mieleenkään ottaa miestä joka alle 3000€ tienaisi kuussa. Eihän meillä olisi mitään yhteistä.
Vaikuttaa todellakin siltä, ettei teillä ole yhdistävänä tekijänä edes ihmisyyttä.. jaiks näitä rahapimuja, myötähäpeän!
N49
Vierailija kirjoitti:
nimim. vaatimiseen kyllästyt (nainen) kirjoitti:
Elatusvelvollisuus tulee ihan avioliittolaista, niin että ihan lakiin perustuu molemminpuolinen velvoite elatuksesta. Elämisen kustannukset ja näin myös elatusvelvollisuus (eli se parempipalkkaisen pörssillä notkuminen) pitäisi sopia ennen isoja hankintoja. Jos paremmin tienaava haluaa ajaa Bemulla, niin ostakoot jos ei se mihin vähemmän tienaavalla ole varaa miellytä. Ja pitäkööt vähemmän tienaava nöpsykät ihan omalla rahapussillaan. Tilanne on tietysti ihan toinen siinä vaiheessa kun perheessä on lapsia, SOVITAAN ja SUUNNITELLAAN niiden tekemistä. Silloin pitäisi myös sopia ja suunnitella myös raha-asiat ja se että vähemmän tienaava todennäköisemmin siellä kotona pidempään on, niin että se toinen sitten on valmis elättämiseen sillä aikaa, ja kompensoimaan yhteisiä ratkaisuja koska tulon menetys ei ole vain se muutama kuukausi kun lapsi on pieni vaan siinä saattaa mennä myös etenemismahdollisuus. Hallittu riski ja asiasta ETUKÄTEEN sopiminen.
Meillä oli yhteiset rahat kun oli suunnilleen samat tulot ja yhdessä lapset haluttiin. Sitten kun kaikki lapset oli kasassa ja mun käteenjäävä palkka jäikin puoleen miehen tuloista, mies halusi siinä vaiheessa omat rahat. Kaikki on yhdessä sovittu ja suunniteltu, mutta mies on tehnyt täyskäännöksen elämässään ja arvoissaan aika pienessä ajassa.
ap
Mitä muuta on muuttunut, onko miehellä ollut esim joku ikäkriisi?
Vierailija kirjoitti:
Aika moni tuntuu olevan sitä mieltä että rahat joko yhteisiä tai jonkun prosenttiosuuden mukaan. Hyvä! Niin olen minäkin.
Sen sijaan en ymmärrä yhtään noita juttuja, että annan seksiä tarpeeksi usein tai tee enemmän kotitöitä, kun sulla (naisella) pienemmät tulot. Seksiä antaisin, mutta mies ei halua. Joskus voi mennä niinkin päin elämässä. Kotityöt mun mielestä menee puolisi perheissä joissa molemmat tekee about 40-tuntista työviikkoa -ihan sama mitä kukakin tienaa. Molemmilla kuitenkin vapaa-aikaa yhtä paljon ja se on yhtä arvokasta molemmille.
ap
Onhan tuo oireellista, jos mies ei halua seksiä. En halua olla inhottava, mutta ettei olisi toista naista ja olisi tekemässä lähtöä? Toivottavasti ei!!
Surullisen usein nuorehkoilla aikuisilla on vähän seksiä, tää on ihan tutkittu juttu et 70-luvun nuorilla (avio)pareilla oli moninkertaisesti. Jokaisen meistä kannattaisi miettiä, miten tähän on tultu. Syitä voisi luetella monia, mutta summa summarum, maailman meno on eri nyt, eikä kaikin osin hyvässä.
Ihanko oikeasti täällä joku kertoo ettei puolison tuloilla ole merkitystä? Hah hah, ihan varmasti jokainen mieluummin ottaa paremman elintason kuin sen, että pennejä lasketaan ja kaupassa tarjouslihaa valkataan. Saa punalappuiset pullat jäädä meidän osalta näille jotka näitä vässyköitä joutuu elättämään. Pitäkää hyvänänne nämä 1000€/kk miehet.
Vierailija kirjoitti:
Ihanko oikeasti täällä joku kertoo ettei puolison tuloilla ole merkitystä? Hah hah, ihan varmasti jokainen mieluummin ottaa paremman elintason kuin sen, että pennejä lasketaan ja kaupassa tarjouslihaa valkataan. Saa punalappuiset pullat jäädä meidän osalta näille jotka näitä vässyköitä joutuu elättämään. Pitäkää hyvänänne nämä 1000€/kk miehet.
Kyllä se miehen äly ja ulkonäkö merkkaa enemmän kuin ne tulot. Ainakin itse olen valmis käymään ahkerasti töissä että saisin pidettyä ja elätettyä hyvän miehen lapsilleni.
Ennemmin älykäs ja komea mies kuin hyvätuloinen ja elämän tavoiltaan lötkö ja olemus epäterveellinen mies.
Ei vaan sytytä sellaiset toimitusjohtajat. Oma isä oli sellainen kalju pullamaha ja äiti kyllä kärsi paljon, mutta oli sillä rakastajiakin. Sellaisia komeita duunareita. Ei vaan koskaan osanut erota miehestään kun oli niin perinteinen nainen.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli yhteiset rahat kun oli suunnilleen samat tulot ja yhdessä lapset haluttiin. Sitten kun kaikki lapset oli kasassa ja mun käteenjäävä palkka jäikin puoleen miehen tuloista, mies halusi siinä vaiheessa omat rahat. Kaikki on yhdessä sovittu ja suunniteltu, mutta mies on tehnyt täyskäännöksen elämässään ja arvoissaan aika pienessä ajassa.
ap
Ja missä vaiheessa tämä avioehto tuli kuvioihin mukaan? Siihen ei olisi pitänyt suostua, jos yhdessä haluaa lapsia. Ilman avioehtoa miehellä ei olisi niin suurta intressiä kerätä rahoja vain itselleen. Toki avioliiton aikana kummankin omaisuus pysyy omana, mutta pieni pelote siitä että toinen voi nostaa kytkintä ja viedä puolet yhteisestä omaisuudesta pitää jonkun tolkun tuossa itsekkyydessä ja ahneudessa.
Kyllä tämä ketju paljastaa miesten ahneuden. Naiset yleensä puolustaa sitä perheelle elämistä ja siihen panostamista, miehiä kiinnostaa oma napa ja omat rahat. Molemmat kun tuovat rahallisen ja henkisen panostuksen perheelle niin kaikki voi hyvin. En edes ymmärrä miten joku voi olla eri mieltä. Kaikki kuuluu olla siis yhteistä!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tämä ketju paljastaa miesten ahneuden. Naiset yleensä puolustaa sitä perheelle elämistä ja siihen panostamista, miehiä kiinnostaa oma napa ja omat rahat. Molemmat kun tuovat rahallisen ja henkisen panostuksen perheelle niin kaikki voi hyvin. En edes ymmärrä miten joku voi olla eri mieltä. Kaikki kuuluu olla siis yhteistä!
Just päinvastoin mielestäni.
Ihan sairasta. Köyhät narisee hyvin toimeen tulevien rahoja, kun sen sijaan tekisivät jotain omalle tilanteelleen. Meillä sama, minä persus verillä painan pitkää päivää stressaavassa työssä. Taustalla opiskeluja ja jatko-opintoja ihan riittävästi. Vaimo jämähtänyt pullan tuoksuiseen suojatyöpaikkaan - kehnolla korvauksella. Ei halua vaihtaa, kun elämä on mukavan suffelia juuri näin. Oletus tietenkin, että minä maksan yllättävät kulut, autot jne.
No, onneksi on avioehto.
Ei mies ole mikään elatusautomaatti. Myös naiset voivat tänä päivänä opiskella ja käydä töissä. Ja miehet hoitaa myös lapsia. Tämä ketju tuo mieleen sadan vuoden takaiset ajat..
Kaikki rahat on yhteiset. Ei perheessä voi olla sun rahat ja mun rahat. Kaikki menee perheeseen ja sijoitukset/ säästöt on perheen yhteiset. Sillä ei ole väliä kuka laittaa mitäkin millekin tilille. Yhdessä tässä ollaan niin hyvässä kuin pahassa.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki rahat on yhteiset. Ei perheessä voi olla sun rahat ja mun rahat. Kaikki menee perheeseen ja sijoitukset/ säästöt on perheen yhteiset. Sillä ei ole väliä kuka laittaa mitäkin millekin tilille. Yhdessä tässä ollaan niin hyvässä kuin pahassa.
Ainakin niin kauan kuin sinä olet hyötyvänä osapuolena. Näin naiset yleisesti ottaen ajattelevat.
Vierailija kirjoitti:
Meillä about sama tilanne kuin ap::llä. Tai no mun mies tienaa bruttona 5500e ja minä 2500e. Saan tuohon lisäksi lapsilisät ja pari tonnia vuodessa muuta tuloa.
Mutta rahanjakoon. Tästä nousee nyt mekkala täällä, mutta minä maksan mitä jaksan ja muistan, mies maksaa Autokoulut, asumiset yms. Usein myös mun shoppailut ja ruuat. Laitan säästöön, mutta aika paljon rahaani kuluu sinne tänne. Mieheni on oikeasti maailman ihanin, on helppo häntä palvoa. Niinpä hänen ei tarvii tehdä mitään, mistä ei pidä. Tykkään siivota ja pyykätä. Hoitelen lasten jutut ja ns. arjen metatyöt.
Näin meillä asiat toimii ja elämä on mukavaa.
Onhan se helppoa niin kauan kun miehesi ei ota avioeroa tai sairastu tai jää työttömäksi. Sulla edelleen se kehno palkka ja pieni eläke kun ei oo itse viittinyt mitään. Noh, valintoja. Käsittämätöntä et jotkut naiset laskee vielä nykyäänkin sen ukon varaan.
Rahat yhteiselle tilille. Maksut pois ja sen jälkeen osa yhteiseen säästöön ja säästöön molemmille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin niin kauan kuin sinä olet hyötyvänä osapuolena. Näin naiset yleisesti ottaen ajattelevat.
Juuri näin. Tuo ”kaikki rahat on yheisiä, se maksaa kuka jaksaa”-soopa pätee tasan silloin kun nainen kokee hyötyvänsä taloudellisesti. Jos tilanne on se että mies on kotona ja odottaa samaa, ei asia naisen mielestä olekaan niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis omistukset on 50/50 enkä niitä mihinkään vaihda.
Lähinnä nyt ottaa päähän se, että miehelle jää säästöön rahaa ja mulla menee melkein kaikki elämiseen. Mun mielestä naimisissa oleva ihminen ei voi käyttäytyä niin.
Haluaisin kuulla, kuinka moni pitäisi reiluna sitä, että molemmilla menisi palkasta suurin osa yhteiselle tilille? Mun mielestä ei ole reilua että toinen saa muhkean osuuden säästöön, kun pienempipalkkaiselta kaikki menee elämiseen.
ap
No mitä sitten valitat, omaisuutesi kertyy koko ajan? Olisit mitoittanut elämisesi omien tulojesi mukaan, etkä miehen. Nyt selität että miehen pitäisi jostain syystä elättää sinua. Olen täysin varma, tilanteen ollessa päinvastoin, et tekisi asialle mitään.
Oletteko lähteneet niin sanotusti nollasta liikkeelle? Eli oletteko maksaneet ja rakentaneet alusta saakka kaiken yhdessä?
Eikös avioliitossa kuulukin elättää toinen ja kaiken olla yhteistä? Niin rahojen kuin omaisuuden, jos sitä yhdessä hankitaan ja eletään?
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis omistukset on 50/50 enkä niitä mihinkään vaihda.
Lähinnä nyt ottaa päähän se, että miehelle jää säästöön rahaa ja mulla menee melkein kaikki elämiseen. Mun mielestä naimisissa oleva ihminen ei voi käyttäytyä niin.
Haluaisin kuulla, kuinka moni pitäisi reiluna sitä, että molemmilla menisi palkasta suurin osa yhteiselle tilille? Mun mielestä ei ole reilua että toinen saa muhkean osuuden säästöön, kun pienempipalkkaiselta kaikki menee elämiseen.
ap
No mitä sitten valitat, omaisuutesi kertyy koko ajan? Olisit mitoittanut elämisesi omien tulojesi mukaan, etkä miehen. Nyt selität että miehen pitäisi jostain syystä elättää sinua. Olen täysin varma, tilanteen ollessa päinvastoin, et tekisi asialle mitään.
Oletteko lähteneet niin sanotusti nollasta liikkeelle? Eli oletteko maksaneet ja rakentaneet alusta saakka kaiken yhdessä?
Eikös avioliitossa kuulukin elättää toinen ja kaiken olla yhteistä? Niin rahojen kuin omaisuuden, jos sitä yhdessä hankitaan ja eletään?
ap
Ei se kyllä ole yhteistä, jos toinen työllään ja ahkeruudellaan tienaa enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Se "vässykäkin" on ihminen, arvokas ja pelkäänpä että sisältä kauniimpi kuin sinä. Säälin!
Kun kuolet, et saa sentin senttiä mukaasi. Sitä taas, milloin kuolet, ei tiedä kukaan. Jos kuolet huomenna, voitko nyt ajatella, että olit onnellinen? Elitkö hyvän elämän, rakastitko lähimmäistäsi kuin itseäsi?
Vierailija kirjoitti:
Tero321 kirjoitti:
Mulla tulot noin 5000€ netto (mies), puolisolla noin 2500€ netto. Yhteiset menot laskut, vuokra yms puoliksi ja molemmilla omat rahat. Jos teen älyttömän määrän töitä (50-60tuntia viikossa) niin miksi ihmeessä maksaisin enemmän kuin toinen ja elättäisin toista joka tekee noin 30 tuntia viikossa töitä?
Riippuu ihan täysin onko teillä lapsia ja kuka hoitaa talouden. Jos kaikki menee puoliksi, olet oikeasssa.
Miehen tulee maksaa pimeesti palkkaa naiselle tämän tekemästä kaikesta kotityöstä.
Toinen hankkii paremman duunin?