Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehelle nettona 4500 e/kk, mulle 1800 e/kk: miten jakaisitte?

Vierailija
01.03.2018 |

Eli miehelle jää palkasta käteen 4500 e/kk ja mulle 1800 e/kk. Meillä oma asunto, auto ja useampi lapsi.
Miten jakaisitte perheen menot, jos kuukausittaiset menot on 3000 e/kk ja loput jää yli?
Nyt molemmat maksetaan 1500 e/kk yhteiselle tilille, mutta musta se ei ole reilua. Itse kannattaisin esim. sitä, että molemmilta 70-80 % tuloista yhteiselle tilille ja loput omaan säästöön/sijoituksiin/menoihin.

Kommentit (1065)

Vierailija
941/1065 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tero321 kirjoitti:

Mulla tulot noin 5000€ netto (mies), puolisolla noin 2500€ netto. Yhteiset menot laskut, vuokra yms puoliksi ja molemmilla omat rahat. Jos teen älyttömän määrän töitä (50-60tuntia viikossa) niin miksi ihmeessä maksaisin enemmän kuin toinen ja elättäisin toista joka tekee noin 30 tuntia viikossa töitä?

Riippuu ihan täysin onko teillä lapsia ja kuka hoitaa talouden. Jos kaikki menee puoliksi, olet oikeasssa.

Tuo iänikuinen kuka hoitaa talouden ja lapset -vollotuskin on aika väsynyt levy.

Meillä kanssa palkkojen suhde kutakuinkin kuin yllä. Ja minä (mies) puolison iltatyöstä johtuen hoidan yli 80÷ tavallisesta lapsiperhearjesta ja taloudenpidosta.

Mites nyt sitten loiskotiäitilogiikalla ilmeisesti puolisoni pitäisi maksaa pienemmistä tuloistaan yli puolet perheen yhteisistä kuluista? Tarvitseehan hänen kompensoida minulle panokseni kodin eteen, eikö?

Taitaa useimmilla miehen lompakolla itkevillä naisilla olla vain perustavanlaatuinen asennevamma. Maailma on heille velkaa, puoliso on heille velkaa, yhteiskunta on heille velkaa - mikään ei lähde siitä mitä ja miten ITSE pystyisi parantamaanomaa taloudellista tilannettaan.

Vierailija
942/1065 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä yleensä kummankin palkasta sama prosentti. Toinen saa enemmän säästöön ja enemmän itselle. Loppuviimeksi taidetaan kuitenkin samoja vanhuudenvaroja käytellä ja samoille lapsillehan ne menee. Siihen asti omaisuus kuitenkin erillään. Kummallakin oikeus käyttää yhteistiliä, mutta vain yhteiseksi luokiteltaviin menoihin. Kukin ostaa omat rättinsä ja lelunsa jne. 

Mutta kun palkkaeroa on noin paljon, saattaa olla että rikkaampi osapuoli haluaa maksaa enemmen vaikkapa lomista vain saadakseen köyhemmän osapuolen mukaan.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
943/1065 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

prostituutio kirjoitti:

Tässä keskustelussa huomaa et naiset haluaa vaan rikkaan miehen, joka elättää

Eikös suurempi osa viesteistä ole taas "ap on aina väärässä"- tyylisiä. Itse olen mieheni kanssa ollut yhdessä pian 30 vuotta, eikä koskaan olla edes prosentteja laskettu. Välillä toinen tienaa enemmän, välillä toinen. Tällä hetkellä minulla on selvästi suurempi palkka, ja asunnostakin suuri osa on maksettu minun perintörahoillani, vaikka se puoliksi omistetaankin. Kummallakin on oma tili, ja maksetaan menoja tilanteen mukaan, sillä elämme yhteistä elämää. Naisille varmaan harvemmin tulee mieleenkään ruveta rajoittamaan vähemmän tienaavan miehen elintasoa.

Vierailija
944/1065 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis omistukset on 50/50 enkä niitä mihinkään vaihda.

Lähinnä nyt ottaa päähän se, että miehelle jää säästöön rahaa ja mulla menee melkein kaikki elämiseen. Mun mielestä naimisissa oleva ihminen ei voi käyttäytyä niin.

Haluaisin kuulla, kuinka moni pitäisi reiluna sitä, että molemmilla menisi palkasta suurin osa yhteiselle tilille? Mun mielestä ei ole reilua että toinen saa muhkean osuuden säästöön, kun pienempipalkkaiselta kaikki menee elämiseen.

ap

No mitä sitten valitat, omaisuutesi kertyy koko ajan? Olisit mitoittanut elämisesi omien tulojesi mukaan, etkä miehen. Nyt selität että miehen pitäisi jostain syystä elättää sinua. Olen täysin varma, tilanteen ollessa päinvastoin, et tekisi asialle mitään.

Eikös avioliitossa kuulukin elättää toinen ja kaiken olla yhteistä? Niin rahojen kuin omaisuuden, jos sitä yhdessä hankitaan ja eletään?

ap

Älä viitti. Pitäisköhän vaimon saada puolet MUN omasta yrityksestäkin ?? Buahah

Vierailija
945/1065 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

ONKO UKOSTAS ENEMMÄN KULUJ KUIN SULLA ITSELLÄ? vOSI UKKO VÄHÄN ENEMMÄN MAKSSA PERHEEN PÄÄNÄ? EN TIEDÄ KUMPAISENAKO PÄÄNÄ ALA- VAI YLÄPÄÄNÄ ;)

Vierailija
946/1065 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä about sama tilanne kuin ap::llä. Tai no mun mies tienaa bruttona 5500e ja minä 2500e. Saan tuohon lisäksi lapsilisät ja pari tonnia vuodessa muuta tuloa.

Mutta rahanjakoon. Tästä nousee nyt mekkala täällä, mutta minä maksan mitä jaksan ja muistan, mies maksaa Autokoulut, asumiset yms. Usein myös mun shoppailut ja ruuat. Laitan säästöön, mutta aika paljon rahaani kuluu sinne tänne. Mieheni on oikeasti maailman ihanin, on helppo häntä palvoa. Niinpä hänen ei tarvii tehdä mitään, mistä ei pidä. Tykkään siivota ja pyykätä. Hoitelen lasten jutut ja ns. arjen metatyöt.

Näin meillä asiat toimii ja elämä on mukavaa.

Vierailija
947/1065 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kun parisuhteessa ollaan niin tulot ovat yhteiset. Tästä samasta syystä huonotiloiset/työttömät miehet jäävät ilman parisuhdetta. Naiset harvemmin haluavat pummia elättää omalla työllä.

Rehellisesti sanoen kyllä aika suurena osana parisuhteen muodostumisessa painaa miehen tulot, pitäisi nyt vähintään olla sitä suomalaisten keskipalkkaa(vajaa 4000€). Ei siis tarvi olla rikas kuitenkaan.

Vierailija
948/1065 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä jaettaisiin ja jaetaan niin että yhteiset rahat. Olisi tuloero kummin päin vain. Kun perheenä ollaan niin perheenä eletään, ja olisi älytöntä että toisella vanhemmalla on varaa lähteä lasten kanssa kylpylään ja ostaa laatujuustoja ja toinen joutuisi miettimään että riittääkö varat.

Vierailija
949/1065 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tero321 kirjoitti:

Mulla tulot noin 5000€ netto (mies), puolisolla noin 2500€ netto. Yhteiset menot laskut, vuokra yms puoliksi ja molemmilla omat rahat. Jos teen älyttömän määrän töitä (50-60tuntia viikossa) niin miksi ihmeessä maksaisin enemmän kuin toinen ja elättäisin toista joka tekee noin 30 tuntia viikossa töitä?

Tuossa tapauksessa vaimonasi pyrkisin pienentämään kulujani. Ihan ekaksi erottaisin ruokataloudet, jatkossa kumpikin ostaisin ja valmistaisi omat ruokansa. Osaan tehdä hyvää ja halpaa ruokaa eikä tarvitse kokata joka päivä. Säästäisin huimasti aikaa ja rahaa eikä tarvitsisi miettiä, mihin aikaan mies tulee kotiin, että ruoka olisi oikeaan aikaan valmista.

Vierailija
950/1065 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se on täysin oma asia jos pariutuu huompituloisen kanssa. Silloin pitää osata jakaa omista tuloista. Jos raha on tärkeä niin sitten omasta tuloluokasta. Minun tulot ovat tuossa 4000€ huitteilla kuussa ja ei tulisi mieleenkään ottaa miestä joka alle 3000€ tienaisi kuussa. Eihän meillä olisi mitään yhteistä.

Vierailija
951/1065 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän se on täysin oma asia jos pariutuu huompituloisen kanssa. Silloin pitää osata jakaa omista tuloista. Jos raha on tärkeä niin sitten omasta tuloluokasta. Minun tulot ovat tuossa 4000€ huitteilla kuussa ja ei tulisi mieleenkään ottaa miestä joka alle 3000€ tienaisi kuussa. Eihän meillä olisi mitään yhteistä.

Vaimo tienaa juuri tuon 4000e kk.

Minä tienaan tonnin ja parisataa päälle.

En kuluta tai osta mitään. Minulle riittää läppäri ja kirjallisuus. En ole kouluttautunut lainkaan, mutta olen älykäs ja se on tutkittu. En tarvitse rahaa tai hyvää työpaikkaa, kun olen älykäs ja hyväkuntoinen mies. Vaimo on myös kulutusvastainen ja opetamme lapsillemme vihreitä arvoja. Olen ollut koti-isänä jo 9-vuotta. Tykkään nikkaroida kaikkea ja laittaa kotia. Ehkä tulevaisuudessa käyn amiksen. Haluaisin puusepän ja puutarhurin pätevyydet. Töitä en ajatellut niillä aloilla tehdä, kun tukina saa melkein samat.

Meidän perheessä raha ei merkitse mitään.

Toivoisin että tekin tekisitte ratkaisuja elämässänne ja kuluttaisitte vähemmän ja antaisitte rahaa pois hyväntekeväisyyteen. Ainakin lihansyönti kannattaisi lopettaa ja pitää kunnosta hyvää huolta.

Vierailija
952/1065 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

T: Vihreä perhe kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaimo tienaa juuri tuon 4000e kk.

Minä tienaan tonnin ja parisataa päälle.

En kuluta tai osta mitään. Minulle riittää läppäri ja kirjallisuus. En ole kouluttautunut lainkaan, mutta olen älykäs ja se on tutkittu. En tarvitse rahaa tai hyvää työpaikkaa, kun olen älykäs ja hyväkuntoinen mies. Vaimo on myös kulutusvastainen ja opetamme lapsillemme vihreitä arvoja. Olen ollut koti-isänä jo 9-vuotta. Tykkään nikkaroida kaikkea ja laittaa kotia. Ehkä tulevaisuudessa käyn amiksen. Haluaisin puusepän ja puutarhurin pätevyydet. Töitä en ajatellut niillä aloilla tehdä, kun tukina saa melkein samat.

Meidän perheessä raha ei merkitse mitään.

Toivoisin että tekin tekisitte ratkaisuja elämässänne ja kuluttaisitte vähemmän ja antaisitte rahaa pois hyväntekeväisyyteen. Ainakin lihansyönti kannattaisi lopettaa ja pitää kunnosta hyvää huolta.

Tosi fiksusti kirjoitettu. Yllättävän hyvät tuet saat kyllä kotona olemisesta. Minunkin pitäisi harkita töistä luopumista kun omat tuloni ovat 1500€/kk ja sen eteen teen töitä tosi paljon. Eli käytännössä saan enemmän rahaa vain 300€/kk käymällä töissä. Eli muutama hassu euro raatamisesta. Kiitti, mun silmät aukes. Sori ot.

Vierailija
953/1065 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se mitään tollasia summia tienaa. Sen peruspäivärahan 500? euroa minkä muutkin luuserit.

Vierailija
954/1065 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se mitään tollasia summia tienaa. Sen peruspäivärahan 500? euroa minkä muutkin luuserit.

Ansiosidonnaista ja aina välillä töihin...

Vierailija
955/1065 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

nimim. vaatimiseen kyllästyt (nainen) kirjoitti:

Elatusvelvollisuus tulee ihan avioliittolaista, niin että ihan lakiin perustuu molemminpuolinen velvoite elatuksesta. Elämisen kustannukset ja näin myös elatusvelvollisuus (eli se parempipalkkaisen pörssillä notkuminen) pitäisi sopia ennen isoja hankintoja. Jos paremmin tienaava haluaa ajaa Bemulla, niin ostakoot jos ei se mihin vähemmän tienaavalla ole varaa miellytä. Ja pitäkööt vähemmän tienaava nöpsykät ihan omalla rahapussillaan. Tilanne on tietysti ihan toinen siinä vaiheessa kun perheessä on lapsia, SOVITAAN ja SUUNNITELLAAN niiden tekemistä. Silloin pitäisi myös sopia ja suunnitella myös raha-asiat ja se että vähemmän tienaava todennäköisemmin siellä kotona pidempään on, niin että se toinen sitten on valmis elättämiseen sillä aikaa, ja kompensoimaan yhteisiä ratkaisuja koska tulon menetys ei ole vain se muutama kuukausi kun lapsi on pieni vaan siinä saattaa mennä myös etenemismahdollisuus. Hallittu riski ja asiasta ETUKÄTEEN sopiminen.  

Meillä oli yhteiset rahat kun oli suunnilleen samat tulot ja yhdessä lapset haluttiin. Sitten kun kaikki lapset oli kasassa ja mun käteenjäävä palkka jäikin puoleen miehen tuloista, mies halusi siinä vaiheessa omat rahat. Kaikki on yhdessä sovittu ja suunniteltu, mutta mies on tehnyt täyskäännöksen elämässään ja arvoissaan aika pienessä ajassa.

ap

Vierailija
956/1065 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni tuntuu olevan sitä mieltä että rahat joko yhteisiä tai jonkun prosenttiosuuden mukaan. Hyvä! Niin olen minäkin.

Sen sijaan en ymmärrä yhtään noita juttuja, että annan seksiä tarpeeksi usein tai tee enemmän kotitöitä, kun sulla (naisella) pienemmät tulot. Seksiä antaisin, mutta mies ei halua. Joskus voi mennä niinkin päin elämässä. Kotityöt mun mielestä menee puolisi perheissä joissa molemmat tekee about 40-tuntista työviikkoa -ihan sama mitä kukakin tienaa. Molemmilla kuitenkin vapaa-aikaa yhtä paljon ja se on yhtä arvokasta molemmille.

ap

Vierailija
957/1065 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuu onnistumaan suomalaisen miehen kanssa tasavertainen parisuhde. Onhan tämä huomattu miten pihejä suomimiehet on. Ei haluta panostaa naiseen vaan rahat vaikka laitetaan moottoripyörään tai avoautoon.

Vierailija
958/1065 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanokaa niille ukoille että jos sitä käyttörahaa ei ala irrota niin palvelu ja piparihommat loppuu siihen! Miehen kuuluu elättää puoliso. Jos nainen tienaa lisöksi niin se on vaan bonus, ei poista velvoitetta.

Vierailija
959/1065 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuu onnistumaan suomalaisen miehen kanssa tasavertainen parisuhde. Onhan tämä huomattu miten pihejä suomimiehet on. Ei haluta panostaa naiseen vaan rahat vaikka laitetaan moottoripyörään tai avoautoon.

Entä haluaako suomalainen nainen panostaa rahallisesti mieheen?

Vierailija
960/1065 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä haluaako suomalainen nainen panostaa rahallisesti mieheen?

Kyllä varmasti haluaa, mutta kun suomessa ei vieläkään ole tasa-arvoa. Naisen euro on jotain 70 senttiä. Lisäksi naiset synnyttävät, tekevät enemmän kotitöitä, huolehtivat perheestä jne. Siinä ei kuule miehen pieni panostus parisuhteeseen pitäisi olla mikään ongelma.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kaksi