Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Peruskielioppia av-palstalaisille. Saa jatkaa

Vierailija
23.02.2018 |

Jos sana loppuu -inen tai -ias, se on yhdyssana. Siis Etelä-Korea ja eteläkorealainen. Jos on kaksi perusmuodossa olevaa esinettä tai asiaa tarkoittavat sanaa, ne kirjoitetaan yhteen. Olympiamitali, palkintokoroke.

Kommentit (344)

Vierailija
81/344 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on pimppi eikä pinppi.

Vierailija
82/344 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltämättä aika huonoja esimerkkejä, mutta nehän olivatkin kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syön kaalta ja juon viintä (kaalia ja viiniä)

Minulla on tavan auto(tavallinen auto)

Tapaan mennä perjantaisin baariin.(Minulla on tapana mennä....)

Joku toimittaja sanoi telkussa, että menee saman tein jatkoon (saman tien....)

Lapsilleni opetin yksinketaisen yhdyssanasäännön: sanan etummainen osa ei taivu samassa sijamuodossa kuin jälkimmäinen osa esim. Hakaneulalla..... , Jos ei olisi yhdyssana, niin sanottaisiin - hakalla neulalla.

esim. Hyvällä mielellä, eikä hyvämielellä.

Sitten relatiivipronominin korrelaatti: -paketti putosi naiselta, joka oli sanomalehteen kääritty (naiselta putosi paketti, joka oli......)

Olla- verbin potentiaali on lienee.

Ei siis : lienen olen aikuinen, vaan lienen aikuinen.

Tavata on aivan oikea muoto synonyymina "olla tapana" -ilmaisulle. 

Hakalla ei ole mikään sana, se olisi haalla. 

Eli kaikille sitä peukutetaankin ja kaikenlaiset yrittävät päteä, vaikka oma kielentaju on täysin hukassa. 

Todella... huonompia esimerkkejä saa hakea. 

Ikinä en ole nähnyt kenenkään kirjoittavan hyvämielellä. Lienee-sanaakin käytetään väärin aivan eri tavoin eli mielletään se apuverbiksi: koira lienee olla sairas. 

Mitenhän sen lapsiparan koulunkäynti onnistuu? Parempi, ettet juuri puutu siihen neuvoinesi. 

Järkyttävintä tietysti, että tätä on peukutettu oikein urakalla. 

Minä olen nähnyt vaikka minkälaisia potentiaalivariaatioita, paljon enemmän vääriä kuin oikeita, ja myös "lienen olen" on ihan yleinen ilmaus suomea osaamattomien teksteissä. Vaikka ap:n vastauksessa onkin muutama virhe (tavata-verbin käyttö, hakalla), on se enimmäkseen ihan asiaa, esim. hyvä mieli ja paha mieli kitrjoitetaan usein yhteen. Oma vastauksesi sen sijaan on turhan ylimielinen.

Mutta ei hyvämielessä kirjoita kukaan. Eli esimerkit ovat todella huonoja. Muutamaan esimerkkiin on pystytty sisällyttämään kaksi täysin virheellistä ohjetta ja loputkin ontuvat.

En todellakaan sanoisi, että "asiaa". 

Ylimielinen tai en, niin näin ajattelen. 

Kieltämättä aika huonoja esimerkkejä, mutta nehän olivatkin esimerkkejä siitä, miten ei kirjoiteta. Tarviiko niihin nyt niin tarttua... Tapaan mennä baariin on kieliopillisesti oikein -siitä olen samaa mieltä.

Olivat esimerkkejä tyypillisistä virheistä eli juuri siitä miten kirjoitetaan väärin. 

Eivätkä nämä mitään mielipideasioita ole. Tavata=olla tapana. 

Kyseessä on kolmoishomonyymi. Voimmehan myös tavata tutun tai tavata aapista. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/344 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Av-palstalla kieliopin täytyy olla parempaa kuin yliopiston graduissa. Mistä myös päästään siihen, että jos joku väittää olevansa DI, niin äidinkielen pitäisi olla tällöin täydellistä vaikka kyseessä onkin luonnontieteellisesti lahjakas kaveri ja melkein voisin laittaa erään DI.n sähköpostin, jossa lauseet alkaa pienellä ja pilkut tulee välin jälkeen, mutta se varmaan rikkoisi kirjesalaisuutta.

Vierailija
84/344 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnettuus ja tunnettavuus ovat kaksi eri asiaa.

Vierailija
85/344 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielen huoltoon liittyy se, että ei ilkeile joka asiasta, vaan kunnioittaa toista kirjoittajaa. Nimittely on erityisen alkeellista.

Vierailija
86/344 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kielen huoltoon liittyy se, että ei ilkeile joka asiasta, vaan kunnioittaa toista kirjoittajaa. Nimittely on erityisen alkeellista.

Kielenhuolto kirjoitetaan yhteen, ääliö.

Ei ole tuollainen tampio tainnut suorittaa edes peruskoulua. Voi vee, mikä idiootti...

Vierailija
87/344 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus näkee tekstejä, jotka ovat ajatuksenvirtaa ilman välimerkkejä. Todella hankala hahmottaa tekstin sisältöä. Yleensä sisältö on linjassa tyylin kanssa.

Vierailija
88/344 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kielenhuolto kirjoitetaan yhteen, ääliö.

Ei ole tuollainen tampio tainnut suorittaa edes peruskoulua. Voi vee, mikä idiootti...

:D

Huumorin kukka on se kaunein kukka... toivottavasti ei suuttunut. 

Vierailija
89/344 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhelimeni muuttaa omaksi ilokseen kirjoituksiani. Se pätkii yhdyssanat ja saattaa laittaa Suomen suomen tilalle. Tässäkin laittoi itse isolla molemmat suomet ja jouduin korjaamaan sen. Yhdyssanat se saattaa pätkiä uudestaan korjaamisen jälkeenkin. En väitä osaavani suomea, mutta osa virheistä johtuu automaatiota.

Sääli jos ihmiset eivät näe viestiä virheiden takaa.

Itse kytken kaikista laitteista ja ohjelmista oikeinkirjoituksen tarkastukset pois.

Vierailija
90/344 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alentuva ja alentava ovat eri asioita. Näitä näkee käytettävän väärissä yhteyksissä. 

Alentuva alentuu toisen tasolle (mielestään siis) ja on näin ollen alentava kyllä kohteen näkökulmasta. 

Alentava voi olla ihan tarkoituksella toisen yläpuolella ilman alentuvuutta. 

Kumpi pahempi? Käsitykseni mukaan alentuvuus koetaan pahempana. "Voi sinuakin raukkaa, kun et tätä ymmärrä..."

Vierailija
91/344 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olla-verbin potentiaalimuodot... Ei niitä ole pakko käyttää, jos ei kerran osaa. Rektiovirheiden ja tökeröimpien yhdyssanavirheiden lisäksi virheet näissä saa aivot kärähtämään pahiten.

Perushommahan menee siis näin: lienen, lienet, lienee, lienemme, lienette, lienevät.

EI siis lienee olen, lienee olet tai lienee on. Siihen ei laiteta muuta. Tämä on ihan järkyttävän tavallinen virhe ja kielikorvan pitäisi jo sanoa, että se on väärin.

Potentiaalissa on olemassa vain preesens ja perfekti. Yllättävän moni haluaa nykyään keksiä itse sanoja ja vääntelee näistä jotain "lieni". Voi oksennus! Et voi taivuttaa samaa sanaa potentiaaliin ja imperfektiin samalla kertaa.

Perfektimuodossa kyllä tulee sitten se olla-verbi tuplana, luonnollisesti. Se menee näin: lienen ollut, lienet ollut, lienee ollut, lienemme olleet, lienette olleet, lienevät olleet.

Kieltomuodot: en liene, et liene, ei liene, emme liene, ette liene, eivät liene, en liene ollut, et liene ollut, ei liene ollut, emme liene olleet, ette liene olleet, eivät liene olleet. En ymmärrä, mikä tässä on niin vaikeaa äidinkielenään suomea puhuvalle. Mutta kun näyttää olevan, niin kannattaa jättää ennemmin käyttämättä kuin käyttää miten sattuu.

Vierailija
92/344 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin hyvä aihe. Lisään omat mietteeni sekaan, vaikka toistoa tulisikin (en lukenut koko ketjua).

On helppo todeta, että lähes päivittäin tulee nähtyä väärin kirjoitettua tekstiä ja olen taatusti päsmäröimässä joka helvetin virheestä. Eniten vituttaa, että osa ihmisistä pistää koko asian leikiksi, kun koetan "kouluttaa" kirjoittamaan oikein.

Yleisimpiä virheitä ovat jo moneen kertaan mainitut yhdyssanat, enää-sana, väliviivoilla varustetut yhdyssanat, kuka-ketä ja tietty isoista kirjaimista ei monella ole hajuakaan. Sekin opetetaan jo alakoulussa, milloin kaksiosaiseen sanaan tulee väliviiva, mutta on todella yleistä, että se viiva jätetään kokonaan pois. Viimeksi tänä aamuna luin "aura auton" käyneen jo todella aikaisin luomassa lumet pihalta.

Täydellisesti en itsekään osaa, mutta asiat voi sanoa niin monella tavalla. Enkä taatusti julkaise tekstiä ellen tiedä sen olevan täysin oikein.  Tämänkin kirjoituksen oikoluin kolmesti ennen kuin julkaisin sen.

Ja kun Vauva-palstalla ollaan, niin se voi olla juuri teidän teininne, joka hakee töihin siihen mestaan, jossa olen paikan vastaavana. Enkä taatusti ota töihin jos työhakemuksessa on yksikin törkeä kirjoitusvirhe.

Olisi Aapisilla kysyntää. Sellaisen voisi lähettää yli puolelle työhakemuksen laittaneista.

Vierailija
93/344 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erittäin hyvä aihe. Lisään omat mietteeni sekaan, vaikka toistoa tulisikin (en lukenut koko ketjua).

On helppo todeta, että lähes päivittäin tulee nähtyä väärin kirjoitettua tekstiä ja olen taatusti päsmäröimässä joka helvetin virheestä. Eniten vituttaa, että osa ihmisistä pistää koko asian leikiksi, kun koetan "kouluttaa" kirjoittamaan oikein.

Yleisimpiä virheitä ovat jo moneen kertaan mainitut yhdyssanat, enää-sana, väliviivoilla varustetut yhdyssanat, kuka-ketä ja tietty isoista kirjaimista ei monella ole hajuakaan. Sekin opetetaan jo alakoulussa, milloin kaksiosaiseen sanaan tulee väliviiva, mutta on todella yleistä, että se viiva jätetään kokonaan pois. Viimeksi tänä aamuna luin "aura auton" käyneen jo todella aikaisin luomassa lumet pihalta.

Täydellisesti en itsekään osaa, mutta asiat voi sanoa niin monella tavalla. Enkä taatusti julkaise tekstiä ellen tiedä sen olevan täysin oikein.  Tämänkin kirjoituksen oikoluin kolmesti ennen kuin julkaisin sen.

Ja kun Vauva-palstalla ollaan, niin se voi olla juuri teidän teininne, joka hakee töihin siihen mestaan, jossa olen paikan vastaavana. Enkä taatusti ota töihin jos työhakemuksessa on yksikin törkeä kirjoitusvirhe.

Olisi Aapisilla kysyntää. Sellaisen voisi lähettää yli puolelle työhakemuksen laittaneista.

Aapinen ei ole erisnimi tässä yhteydessä eli pienellä kirjaimella. 

Jos tuolla fanattisuudella vaatii muilta oikeakielisyyttä, niin pitäisi itsekin osata. 

Vierailija
94/344 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aapinen ei ole erisnimi tässä yhteydessä eli pienellä kirjaimella. 

Jos tuolla fanattisuudella vaatii muilta oikeakielisyyttä, niin pitäisi itsekin osata. 

Fanaattisuudella, oli pelkkä typo

Vierailija
95/344 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja -oli, -omi, -oni ja -ori-loppuiset sanat kirjoitetaan yhdellä o-kirjaimella: petroli, merkonomi, makaroni, mentori...

Vierailija
96/344 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kommentoijalla 9/9 vielä paljon oppimista oikeinkirjoituksesta. 

Tiedätkö mikä on trolli?

Vierailija
97/344 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuningas Monarkia... ei kuninkaalliset!

Vierailija
98/344 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja -oli, -omi, -oni ja -ori-loppuiset sanat kirjoitetaan yhdellä o-kirjaimella: petroli, merkonomi, makaroni, mentori...

Tässä vaikeus varmaan liittyy adjektiivin ja substantiivin eroavaisuuteen. 

Esim. harmonia, mutta harmooninen.

Vierailija
99/344 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo tää on hyvä aihe. Olen itse suomenkielentietäjä omasta mielestäni. Korjailen jopa muita!

Eräs todella ärsyttävä piire on se, että noita murresanoja käytetään puhekielessä sekä kirjoitettuna ihan noin vain: esim. kuullostaa = savonmurre, päällimmäinen=savoa ja muut vastaavat.

Satakunnassa kirjoitetaan nähtävästi sana niinpä samoin kuin se lausutaan eli NIIMPÄ, siis M tuossa keskellä.

Mutta sanokaapas, mitä murretta on sanoa esim. tämähän tuoksuu hyvälle ...

Vierailija
100/344 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo tää on hyvä aihe. Olen itse suomenkielentietäjä omasta mielestäni. Korjailen jopa muita!

Eräs todella ärsyttävä piire on se, että noita murresanoja käytetään puhekielessä sekä kirjoitettuna ihan noin vain: esim. kuullostaa = savonmurre, päällimmäinen=savoa ja muut vastaavat.

Satakunnassa kirjoitetaan nähtävästi sana niinpä samoin kuin se lausutaan eli NIIMPÄ, siis M tuossa keskellä.

Mutta sanokaapas, mitä murretta on sanoa esim. tämähän tuoksuu hyvälle ...

Stadilainen olen ja saatan sanoa noin?

Onko se siis kieliopillisesti väärin? Käsittääkseni on aivain oikein sanoa, että tuntuu hyvälle tai hyvältä. Niissä on vivahde-ero. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi viisi