Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuuluuko sijaisen olla aina käytettävissä?

Vierailija
17.01.2026 |

Teen keikkoja keskimäärin 10 päivää kuukaudessa, joskus yksittäisiä päiviä ja joskus parin viikon jaksoja. Töistä ilmoitetaan vasta viime tipassa (joskus aamuyön aikana tai aikaisintaan edellisiltana), vaikka tarve olisi usein ollut tiedossa jo viikkoa aiemmin. Silti odotetaan, että sijainen lähtee saman tien ja tekee juuri niin pitkän päivän kuin työnantaja haluaa.

Itselläni on päiväkoti-ikäinen lapsi, jonka hoitoajat on pakko ilmoittaa hyvissä ajoin etukäteen. Työnantaja on tästä tietoinen, mutta silti ihmettelee, miksen ole käytettävissä milloin tahansa. Hän tuntuu olettavan, että voin heittää lapsen hoitoon lennosta ja voin olla töissä vaikka 12h yhteen putkeen.

Olen jatkuvasti muistuttanut, mihin aikaan voin työskennellä (hoitoaikojen puitteissa), mutta saan silti piikittelyä, jos en voi olla koko päivää käytettävissä tai jos en pysty lähtemään töihin aamuyönä tulleen ilmoituksen varoajalla. Varsinkin jos minulla sattuu olemaan menoja, jotka on sovittu jo aikoja sitten, niin työnantaja heti pyytää niitä siirtämään, mihin en suostu, koska esimerkiksi lääkäriaikaa on saattanut joutua jonottamaan kuukausia jo muutenkin.

Miten te muut olette rajanneet saatavuuttanne sijaisuuksissa ilman, että leimaantuu hankalaksi? 

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paikalle kutsuttava eli nollatuntisopparilla olevalla on oikeus kieltäytyä. Eli sanoisin, että työnantajallasi on kohtuuttomia odotuksia. Jos sulla on työvuoroja, joista ei voi kieltäytyä, sut pitäisi katsoa osa-aikaiseksi.

Vierailija
2/17 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulen kyllä töihin lyhyelläkin varoitusajalla, mutten voi olla toisella puolella kaupunkia viiden minuutin päästä! Tämän olen kyllä työnantajille hyvin selkeästi sanonut! Enkä myöskään istu aamulla klo 07.00 valmiina takki päällä odottaen mahdollista soittoa. Terv. Opetusalan Jill of all trades! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole sijainen enkä tule valtiolle töihin. Älä yhtään edes yritä.

Vierailija
4/17 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paikalle kutsuttava eli nollatuntisopparilla olevalla on oikeus kieltäytyä. Eli sanoisin, että työnantajallasi on kohtuuttomia odotuksia. Jos sulla on työvuoroja, joista ei voi kieltäytyä, sut pitäisi katsoa osa-aikaiseksi.

Minullahan siis ei ole sopimusta laisinkaan, se tehdään vasta jälkikäteen niille päiville kuin tarve on ollut. Eli ei ole mitään velvoitetta tulla töihin kun ei ole sopimustakaan, mutta toki haluan sijaistaa ja tehdä keikkaa. Olen kokenut itsekin helpommaksi sen, että ei ole nollatuntisopimusta alla. ap

Vierailija
5/17 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijaistat varhaiskasvatuksessa? 

Vierailija
6/17 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään velvoitetta eikä pakkoa tulla entiselle työnantajalle töihin. Vapaa maa.

Vierailija
7/17 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan opiskeluaikana tein keikkaa ja olin hyvinkin joustava lähtemään. Kunnes sen yhden kerran jouduin kieltäytymään, koska minulla oli muuttopäivä. Esihenkilö veti kilon herneitä sieraimeen, eikä keikkoja tarjottu pitkään aikaan.

Vierailija
8/17 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitään velvoitetta eikä pakkoa tulla entiselle työnantajalle töihin. Vapaa maa.

Ei ole ei, oli kyseessä entinen tai nykyinen työpaikka, mutta kyllä mä keikkaa haluan tehdä, mutta en halua elää kännykkä kourassa lähtövalmiina ja varata lapselle 24h hoitopäivää ihan kaiken varalta jos nyt sattuis keikkaa tulemaan. ap

Vierailija
9/17 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sijaistat varhaiskasvatuksessa? 

En, mutta sotealalla, yllätys. Luulis että jos ois vakassa sijaistamassa, niin ymmärtäisivät lapsen hoitoajat kyselemättä? ap

Vierailija
10/17 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä saa vääjäämättä hankalan leiman, jos ei sovi, kun työpaikalta otetaan yhteyttä. Ja luultavasti tipahtaa sijaislistaltakin loppuviimein, jos ei tule, kun saa pyynnön tai jos asettaa tulemiselleen ehtoja. Toki poikkeuspaikkojakin voi olla, mutta pääsääntöisesti on näin. Sijaistarvehan on monta kertaa yllättävä, vakituisen sairastuttua jne. Sen takia sellaisia extempore-tyyppejä suositaan sijaisina, jotka ovat heti käytettävissä, kun pyyntö esitetään.

Itse olin sijaisena hoitoalalla, kunnes jätin koko alan, koska minä en sopinut mm. sellaiseen hypyttämiseen, jossa en etukäteen tiennyt, koska taas on töihin mentävä.

Vierailija
11/17 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ei, oli kyseessä entinen tai nykyinen työpaikka, mutta kyllä mä keikkaa haluan tehdä, mutta en halua elää kännykkä kourassa lähtövalmiina ja varata lapselle 24h hoitopäivää ihan kaiken varalta jos nyt sattuis keikkaa tulemaan. ap

Satsaa sitten erilliseen työliittymään ja -luuriin. Laitat sen luurin kiinni aina silloin, kun et halua työtarjouksia. Halutessasi voit laittaa puhelinvastaajan viestin, jossa kerrot syyn, miksi et ole tavoitettavissa. Pelkkä automaattitiedote, joka molottaa, että "numeroon ei juuri nyt saada yhteyttä", voi karkottaa työtarjoukset.

Vierailija
12/17 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Satsaa sitten erilliseen työliittymään ja -luuriin. Laitat sen luurin kiinni aina silloin, kun et halua työtarjouksia. Halutessasi voit laittaa puhelinvastaajan viestin, jossa kerrot syyn, miksi et ole tavoitettavissa. Pelkkä automaattitiedote, joka molottaa, että "numeroon ei juuri nyt saada yhteyttä", voi karkottaa työtarjoukset.

Minähän lukuiset kerrat nimenomaan olen kertonut, että voin tulla töihin aina tarvittaessa päiviä 1-5 aikavälille X-Y. Mutta kun ei tätä realistista mahdollisuutta kunnioita, vaan silti nipottaa kun imloitan päivän päätteeksi lähteväni enkä jääkään yli sovitun ajan. Ei siihen erillistä luuria tarvita. ap

Vierailija
13/17 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajista ei ikinä tiedä, miten he kehenkin asennoituvat. Tiedän erään pikkulasten äidin, joka tekee keikkaa silloin, kun hänelle sopii. Hän sanoi, ettei hän edes huolisi vakituista paikkaa, koska se sopii hänelle hyvin, että hän tulee töihin silloin, kun hänelle itselleen sopii. Kuitenkin tiedän tältä samalta työntajalta toisen työntekijän, joka sanoi, ettei työnantaja kunnioita hänen toiveitaan lainkaan. Vaikka hän on ilmoittanut, että hän tekee vain tietyn määrän palkkatyötä, koska hänellä on myös sivutoiminen yritys, jossa hän työskentelee, niin silti tämä työnantaja lykkää hänelle työvuoroja enemmän kuin hän haluaa niitä. En osaa selittää, miksi tämän toisen toivetta on kunnioitettu, mutta toisen ei.

Vierailija
14/17 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minähän lukuiset kerrat nimenomaan olen kertonut, että

Työnantaja ei selvästikään sinun ajatuksistasi piittaa. Ja olet aina tavoitettavissa, joten miksi hän lopettaisi hiostamistaan. Kun seuraavan kerran lupaudut menemään töihin, niin kerro siihen samaan hengenvetoon, että pidät sitten sitä seuraavat xx päivää vapaata. Ja jätä vastaamatta, jos tulee sitä aikaisemmin yhteydenotto.

Vierailija
15/17 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoitoajat on pakko ilmoittaa hyvissä ajoin etukäteen

Sinun pitää sitten laatia joku etukäteissuunnitelma, milloin suostut töihin menemään, ja ilmoittaa työnantajalle ne päivät, jotka sopivat sinulle.

Vierailija
16/17 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

hoitoajat on pakko ilmoittaa hyvissä ajoin etukäteen

Sinun pitää sitten laatia joku etukäteissuunnitelma, milloin suostut töihin menemään, ja ilmoittaa työnantajalle ne päivät, jotka sopivat sinulle.

Herraisä tätä lukutaitoa. Jo aloituksessa sanotaan, että "Olen jatkuvasti muistuttanut, mihin aikaan voin työskennellä (hoitoaikojen puitteissa),".

Vierailija
17/17 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa olla sellainen asia nimeltä työsopimus. Sinne tuollaiset asiat kirjataan ja jos ei ole kirjattu, syyllinen löytyy peilistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yksi