Ulkosuomalaiset: Miten teitä on kotoutettu nykyiseen asuinmaahanne ja paljonko saitte tukia?
Olen itse asunut 12 v Espanjassa ja kun muutin sinne menin lastenhoitajaksi suomenkieliseen perheeseen ja ilmoittauduin työttömäksi. Opettelin kielen vuodessa maksamalla kielikursseja. En saanut mitään tukia,,säästöillä maksoin aluksi vuokran, huone kimppakämpässä.
Olisi ollut tarjolla paikallisten nunnien pitämää ilmaista kielilökoulutusta, kävin kerran ja kun muut paikallaolijat eivät osanneet lukea ja kirjoittaa jatkoin mielummin yliopiston tarjoamaa maksullista kurssia.
Kommentit (20)
Niin, miksi Suomessa pitää erityisesti kotouttaa Suomeen joitakin ihmisryhmiä? Ovatko samaa porukkaa joka sitten jatkuvasti tekee rikoksia Suomessa?
Vierailija kirjoitti:
Niin, miksi Suomessa pitää erityisesti kotouttaa Suomeen joitakin ihmisryhmiä? Ovatko samaa porukkaa joka sitten jatkuvasti tekee rikoksia Suomessa?
Tulee halvemmaksi auttaa heitä heti, kuin jättää heitteille ja odoottaa, että alkavat tekemään rikoksia.
En kannata mitään puoluetta mutta miksei Suomessa lopeteta koko kotouttamista? Sehän tekee aikuisista kuin lapsia. Ne jotka haluavat tänne kotouttavat itse itsensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee halvemmaksi auttaa heitä heti, kuin jättää heitteille ja odoottaa, että alkavat tekemään rikoksia.
Miksei tätä ongelmaa ole niissä maissa joissa kotouttamista ei ole?
Vieläkin teen töitä eläkeläisenä enkä ole penniäkään saanut koskaan. En anonutkaan, hyvä talous koska olen ahkera.
Muutin Ruotsiin töihin 12v sitten, itse integroiduin ja toki muutos oli helppo kun minulla oli vahva ruotsi ja englanti (jälkimmäinen on pääasiallinen työkieli).
Olen asunut myös Saksassa opiskellessa ja hänkin itse osa-aikatyön, en saanut tukia.
Ihan omalla rahalla eletään ja itse itsemme kotoutettu kuten muutkin maahan tulleet täällä etelä-Euroopassa. Ei täällä tuilla makoilla
En ole koskaan ollut esim. sotaa paossa missään, jolloin järjestelmä olisi varmaankin ollut toinen. Olen asunut kolmessa ulkomaassa. Eka oli Euroopan maa, joten eipä siellä kotouttamista tarvinnut. Toisessa maassa kaikesta huolehti puolestani työpaikka. Kolmannessa (kehittyvä maa) paikallisyhteisö on ottanut minut joukkoonsa ja he auttavat tarvittaessa.
ja pyöritte vauvalaudalla silti...
Olisiko niin että ns. kotouttaminen suorastaan haittaa integroitumista?
Vierailija kirjoitti:
Kysy persu Purralta miksi on niin valtavasti ottanut tänne ulkomaalaisia ja laittoi Aro Satosen eri maita värväämään tänne lisää porukkaa muka töihin ??? Töitä ei ole omllleekkaan. Suomalaiset itsekin tekevä joka päivä valtavasti kaikenlaisia rikoksia...Turha eritellä !!!!
Vierailija kirjoitti:
ja pyöritte vauvalaudalla silti...
Miksi ei? Vuorokaudessa on 24 tuntia eikä missään työskennellä vuorokauden ympäri.
Joskus on kiva lukea näitä tyhmiä juttuja ja onnitella itseään siitä ettei enää ole Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko niin että ns. kotouttaminen suorastaan haittaa integroitumista?
Itseasiassa kyllä.
Kun ulkomaalainen vävyni tuli Suomeen perheensä luo hänen piti notkua vuoden jollain kotouttamiskurssilla ilman rahaa sensijaan että olisi voinut käydä normaalisti töissä. Emme ymmärtäneet tuota lainkaan, nuori vahva mies turhautui täysin kun ei saanut elätettyä itseään ja perhettään. Töitä kuitenkin oli tarjolla koko ajan.
Tämä olisi hyvä malli Suomellekin.
Asun Alankomaissa (Hollanti). Lähdin opiskelijana ja sain opintotukea Suomesta. Sain täällä myös tukea täällä pakolliseen sairausvakuutuksen sekä vuokraan. Töiden saamisen jälkeen en ole saanut täällä mitään tukia. Olen asunut täällä melkein 17 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei tätä ongelmaa ole niissä maissa joissa kotouttamista ei ole?
Hyvin järkevä mielipide.
Vierailija kirjoitti:
Asun Alankomaissa (Hollanti). Lähdin opiskelijana ja sain opintotukea Suomesta. Sain täällä myös tukea täällä pakolliseen sairausvakuutuksen sekä vuokraan. Töiden saamisen jälkeen en ole saanut täällä mitään tukia. Olen asunut täällä melkein 17 vuotta.
Lisäyksenä: kävin yliopistolla kielen alkeiskurssit, ja sain tein opiskeluaikana töitä paikassa jossa puhuttiin vaan hollantia, siinä oppi kielen.
Kotouttaminen on erittäin hyvätuottoinen bisness. Sitä ei saa lopettaa.
Suomessa pitää viranomaisen holhota kaikkia, niin kantiksia kuin maahan tulleita. Valtiojohtoinen maa. Maahan tulleet opetetaan heti siihen, että viranomainen on OMAINEN jolta saa aina apua ja varsinkin rahaa. Itse olen asunut kolmessa maassa Euroopassa EU-alueella. Ei mitään kotouttamisia ollut koskaan. Kuitenkin sotapakolaisille sitä on, kuten olen kunkin maan uutisoinnissa lukenut/kuullut ja se on ihan ok.
Asun Englannissa, ei kotoutusta eikä tukia, ihan itse integroiduin.