Poliisi sai lapseni tänään itkemään
Tosi mukava ja kiva matka oli takana, oltiin oltu viisi yötä Espanjassa. Kyseessä oli 4-vuotiaan ensimmäinen ulkomaan matka, ja tyttö oli tosi hyvällä tuulella, kun palasimme Suomeen. Kävelimme normaalisti laukkuhihnalta terminaaliin, ja matkalla seinän vierustalla seisoi poliisi (tai mikä tullimies nyt olikaan) koiran kanssa, ilmeisesti huumeita varten päivystämässä.
Kun tyttäreni käveli meidän kanssa heidän ohi, koira kurkotti nuuhkimaan vähän. Tyttö pysähtyi iloisena, hän pitää koirista, ja ojensi kätensä koiran nuuhkittavaksi, niinkuin hänelle on opetettu vieraiden koirien kanssa toimittavan. Olin juuri sanomassa lapselleni, että jatketaan matkaa ja annetaan koiran työskennellä rauhassa (en siis siinä ihmisvilinässä heti huomannut, että tyttö oli pysähtynyt koiran luokse), kun koiran ohjaaja ärjäisi todella vihaisesti, että "älä koske siihen koiraan!". Tyttäreni pelästyi ja alkoi itkeä, kun vieras mies, vieläpä poliisi, alkaa aggressiivisesti läksyttää, kun hän ei edes itse tiennyt tehneensä mitään pahaa.
Tyttö itki koko matkan autolle ja ison osan matkasta kotiin. Koitettiin selittää hänelle, että poliisi on kiireinen ja että poliisikoiriin ei saa koskea. Tyttö on muutenkin todella herkkä, saattaa alkaa itkeä jo siitä, jos me vanhemmat puhumme yhtään tiukemmin. Niin tämä varmasti tulee pyörimään mielessä vielä monta päivää.
Minusta poliisi toimi tässä väärin. Ymmärrän kyllä, että poliisikoiria ei saa mennä koskemaan, mutta onko mitään järkevää syytä, miksei pienelle lapselle voi puhua vähän pehmeämmin sen sijaan että korottaa heti äänensä?
Kommentit (246)
En jaksa lukea jättipitkää ketjua, mutta sen sanon vaan, että oletpas aikamoinen curling-mamma. Minusta lapsen on syytä oppia jo pienestä siihen, että hänelle saatetaan huutaa. Muutenhan hän menee ihan lukkoon sitten kun se joskus kuitenkin tulee eteen. Mitäs jos alkaisit kotona karjua ihan näytteeksi, ettei tarvi mokoman takia vollottaa?
Aloittaja on käynyt lyhyellä huumeidenhakureissulla Espanjassa ja käyttänyt nuorta tytärtään rajavartioiden harhauttamiseen.
Kuolemanrangaistusta ei maaśsamme ole käytössä, mutta eiköhän elinkautininen olisi ihan paikallaan, samalla lapsi pääsisi hyvään ja rakastavaan sijaiskotiin!
Tsempit aloittajalle, mielestäni ylireagointia virkapukuiselta huutaa lapselle. Omani olisi varmaan myös reagoinut säikähdysitkulla, ja on kyllä muuten ihan tervepäinen lapsi, vähän herkkä tosin. Ja ei, meilläkään ei kyllä huudeta kotona, ei ole koskaan ollut tarvetta. Luulisi poliisien ym. tietävän minkä auktoriteetin omaavat suhteessa pieneen lapseen, riittäisi selkeä ilmaisu ystävällisellä äänellä. Toki voinut olla joku stressaava tilanne päällä siellä. Mutta tämä palsta... ihan uskomaton tyyli lynkata ihmisiä, tulee jotenkin järkky paha mieli. Ja tämä suhtautuminen lapsiin... ja äiteihin... luulen että mulle riittää.
Poliisi vai mikä lie tullimies XDDDDDD
Totta kai poliisiin/tullimiehen piti komentaa tiukalla äänellä!
Sanoma meni perille ja tyttö perääntyi ilman vahinkoa eli mahdollista puremaa.
Olisiko poliisin mielestäsi pitänyt toimia näin? "Hei kiltti pikkutyttö. Minulla on tässä koira töissä ja sitä ei saa silloin häiritä eikä silittää. Voi vaikka purra". Ja tuon jaarittelun aikana iso paha susi olisi niellaissut punahilkan..
Kun varoitus/kielto pitää saada heti perille, se tapahtuu tiukalla ja selkeällä äänellä, oli sitten kyse lapsesta tai aikuisesta.
Huumeliigat varmaan ohjeistaisivat muuleja liikkumaan lapsen kanssa, jos koiria saisi rapsutella. Pikkupiltti paijaamaan koiraa, jonka kanssa työskentelevä viranomainen lepertelisi hetken lapsukaisen kanssa. Muuli käppäilisi ohi sopivalta etäisyydeltä. Lapsi saisi tikkunekun.