Poliisi sai lapseni tänään itkemään
Tosi mukava ja kiva matka oli takana, oltiin oltu viisi yötä Espanjassa. Kyseessä oli 4-vuotiaan ensimmäinen ulkomaan matka, ja tyttö oli tosi hyvällä tuulella, kun palasimme Suomeen. Kävelimme normaalisti laukkuhihnalta terminaaliin, ja matkalla seinän vierustalla seisoi poliisi (tai mikä tullimies nyt olikaan) koiran kanssa, ilmeisesti huumeita varten päivystämässä.
Kun tyttäreni käveli meidän kanssa heidän ohi, koira kurkotti nuuhkimaan vähän. Tyttö pysähtyi iloisena, hän pitää koirista, ja ojensi kätensä koiran nuuhkittavaksi, niinkuin hänelle on opetettu vieraiden koirien kanssa toimittavan. Olin juuri sanomassa lapselleni, että jatketaan matkaa ja annetaan koiran työskennellä rauhassa (en siis siinä ihmisvilinässä heti huomannut, että tyttö oli pysähtynyt koiran luokse), kun koiran ohjaaja ärjäisi todella vihaisesti, että "älä koske siihen koiraan!". Tyttäreni pelästyi ja alkoi itkeä, kun vieras mies, vieläpä poliisi, alkaa aggressiivisesti läksyttää, kun hän ei edes itse tiennyt tehneensä mitään pahaa.
Tyttö itki koko matkan autolle ja ison osan matkasta kotiin. Koitettiin selittää hänelle, että poliisi on kiireinen ja että poliisikoiriin ei saa koskea. Tyttö on muutenkin todella herkkä, saattaa alkaa itkeä jo siitä, jos me vanhemmat puhumme yhtään tiukemmin. Niin tämä varmasti tulee pyörimään mielessä vielä monta päivää.
Minusta poliisi toimi tässä väärin. Ymmärrän kyllä, että poliisikoiria ei saa mennä koskemaan, mutta onko mitään järkevää syytä, miksei pienelle lapselle voi puhua vähän pehmeämmin sen sijaan että korottaa heti äänensä?
Kommentit (246)
Vai herkkistyttö,opetettu sellaiseksi?
MItenhän menee loppuelämä jos kaikesta säikkyy ja saa ikuisia traumoja kun äiti niitä lietsoo ja opettaa.
Poliisikoiriin ei kosketa , ja nuita kovasti sanomisia tulee elämässä eteen lisää.
Velikulta79 kirjoitti:
Siis oletko sä ihan täysi idiootti ??
Opetat että vieraitten koiria on ihan OK lääppiä ??
Ihan sama jos hiukan näykkäsee ??Erityisesti TYÖKOIRAT jätetään AINA rauhaan.
A I N A !!
Ihan saat omaan poliisi katsoa ja itsesäälissä mietiskellä.
Vika oli täysin SINUN.
Rauhoitu sinä. Vedä happea ja laske kymmeneen.
Joo, no maailma ei ole täydellinen, paitsi näillä täydellisillä äityleillä sun muilla meuhkaajilla. On se ihme ja kumma että tällaista tapahtuu, oikea skandaali! Eikö äideillä olekaan fokus koko ajan siellä missä pitää... Siis ihmisiähän tässä ollaan, ja joka ikinen kuumakalle, joka täälläkin riehuu, tekee varmasti virhearvioita. Onhan se nyt päivänselvää, että tullimies ylireagoi ja vanhempien huomio oli jossain muualla kuin missä piti. Koira suoritti vaativaa tehtävää, mutta ei noin pieni lapsi voi sellaista ymmärtää. Näitä sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Tykkäsin tämän tarinan alusta, siitä miten lapsella oli ollut 5 yötä hauskaa Espanjassa ja sitten tultiin kotiin ja näin pääsi käymään. :D
Minä kyllä tarinan lopussa mieleni pahoitin!
Huumekoira tekee niin tärkeää ja raskasta työtä, että sen ei todellakaan tarvitse työnsä lisäksi yrittää olla sosiaalinen, etteivät kaikenmaailman silittelijät koe tulleensa laiminlyödyiksi, sitä työtä tekee ihan eri koirat.
Koiran ohjaaja, oli se nyt sitten poliisi tai tullimies, teki loistavaa työtä auttaakseen työpariaan, vaikka tyyli saattoi tuntua tylyltä, oli se ilmeisen tehokasta. Tilanteessa, jossa ihmisiä virtaa ohi ja kaikki pitäisi pystyä haistamaan, ei todellakaan ole aikaa mihinkään voivoi, älähän nyt -touhuun.
Ei tullut mieleen, että tytön takana saattoi olla joku koiraa kiinnostava haju ja koira siksi lähestyi tyttäresi suuntaan, koska tyttösi tuskin kovin kiinnostavalta tuoksui huumekoiran näkökulmasta? Nyt tämä mahdollinen haju jäi tutkimatta.
Lisäksi vielä, kaikkien vanhempien katse joskus herpaantuu ja lapsi pääsee tekemään mitä sattuu, on hirmuisen raskasta, jos lasta ei voi hetkeksikään päästää silmistään, mutta herpaantumiselle on paikkansa.
On myös paikkoja, joissa pitäisi erityisesti panostaa siihen keskittymiseen ja jaksaa vahtia lasta kuin haukka. Kansainvälinen lentokenttä ja siellä ruuhka tai isompi jono on sellainen, siinä ei loppujen lopuksi kovin pitkää aikaa mene ja lapsen kanssa matkustaminen on vaan sellaista, että pitää olla tarkka.
Tässä olisi kyllä Lasun paikka kun lasta ei osata kasvattaa ja huolehtia.
Taisi vanhemmat olla vähän viihteellä vielä.
Poliisi teki sulle palveluksen, se sussari voi purra käsiluut hetkessä murskaksi, ei oo ne dogit mitään sylikoiria . Koviin tilanteisiin opetettuja "viranomaisia" . Muistakaa että poliisikoira ei ole mikään "paijatkaa mua"... Miten tälläinen voi olla epäselvä näille "Somemammoille" ?
KVG kirjoitti:
Poliisi teki sulle palveluksen, se sussari voi purra käsiluut hetkessä murskaksi, ei oo ne dogit mitään sylikoiria . Koviin tilanteisiin opetettuja "viranomaisia" . Muistakaa että poliisikoira ei ole mikään "paijatkaa mua"... Miten tälläinen voi olla epäselvä näille "Somemammoille" ?
Näille nyt on epäselvää ihan kaikki! Kodihoidontuki pois, niin ÄO lähtee Suomessa nousuun.
Vierailija kirjoitti:
Nyt samaa kommenttia tulee niin paljon, että selvennetään vielä kertaalleen:
EMME ole opettaneet tytölle, että vieraisiin koiriin saa mennä koskemaan ilman lupaa.
OLEMME opettaneet, että omistajalta kysytään aina lupa, sen jälkeen koiran annetaan nuuhkia kättä ja sitten voi silittää nätisti.
KYLLÄ, tyttäreni arvostelukyky petti tässä tilanteessa, hän ajatteli, että koska koira on itse lähestynyt häntä, on ihan ok tehdä tuttavuutta. Hän toimi siis väärin.
KYLLÄ, tulemme juttelemaan tästä vielä tytön kanssa myöhemmin, kun hän on vähän rauhoittunut.
JA KYLLÄ, ilmeisesti olen ihan paska äiti kun en sekunnin murto-osassa huomannut, että tyttäreni on pysähtynyt. Koko tilanne oli ohi noin kahdessa sekunnissa ja poliisi reagoi ennen kuin itse ehdin.
Jälkiviisaus on paras viisaus, tehkää sitten vaikka lasu kun olen ihan paska äiti joka tieten tahtoen on opettanut lapsensa hakeutumaan tilanteisiin, joissa koirat käy päälle.
Marttyyrikortti esiin :D Et sinä ole paska äiti jos tyttösi hetkeksi karkaa näkyvistä ja yrittää silittää tullikoiraa. Ei vaan heru ymmärrystä, miksi itket asiaa täällä. Tyttösi säikähti tilannetta ja itkee sitä, käsittele asiaa hänen kanssaan niin selviätte ilman isompia traumoja. Tullimies teki ihan oikein, mistä hän voisi tietää, että kyseessä on erityisen herkkä lapsi jolle olisi pitänyt sanoa asia nätimmin.
Elämä on vastoinkäymisiä täynnä, niitä on lapsen hyvä kokea silloin tällöin. Elämä ei lopu vaikka tullisetä karjaisi, häntä pystyyn ja eteenpäin. Asioiden vatvominen ei niitä muuta, tapahtunut mikä tapahtunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä on opetettu ojentamaan käsi vieraalle koiralle?? Pitäisi opettaa että vieraisiin koiriin ei ilman omistajan lupaa kosketa eikä niille todellakaan kättä ojennella!
On opetettu, että jos on ystävällinen koira, jota saa rapsuttaa, niin ennen rapsuttamista annetaan nuuhkia kättä. Ollaan opetettu kyllä, että vieraisiin koiriin ei saa koskea ilman lupaa, mutta tyttö nyt jostain syystä ei ajatellut tarpeeksi pitkälle ja tuumi että koska koira itse ystävällisen oloisena tuli nuuhkimaan, hän saa sitä rapsuttaa. Eli tyttö toimi kyllä väärin ja meidän ohjeiden vastaisesti, mutta ansaitseeko siitä huolimatta huutoja?
Ap
Ethän sä nyt voi olettaa 4-vuotiaan osaavan ajatella tuollaista, sun pitää aikuisena olla hereillä ja katsoa mitä lapsi tekee. Et sä tätä voi lapsen syyksi kääntää ”kun 4-vuotias ei ajatellut”, ei tietenkään, hän on 4-vuotias. Sinä jätit hommasi hoitamatta.
Työssä olevis koiria ei koskaan pidä mennä häiritsemään, oli kyseessä opaskoira, tullikoira, rauniokoira tai rekikoira.
Se ei ole poliisin mielestä yhtään söpöä, että lapsesi menee paijailemaan koiraa, joka ei ole siinä paijailtavana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vieraisiin koiriin ei kosketa ilman omistajan lupaa, opeta se sille lapsellesi
On opetettu pyytämään lupa rapsuttaa ja sen jälkeen annetaan koiran nuuhkia kättä ennen rapsuttamista. Eli tyttö toimi kyllä väärin ja meidän ohjeiden vastaisesti. Kyseessä on kuitenkin vasta 4-vuotias jonka arviointikyky saattaa pettää. Keskustelemme kyllä myöhemmin tästä, kun tyttö on vähän rauhoittunut. Ei minusta silti ansainnutsaada huutia poliisilta.
Ap
Naurettavaa puhua 4-vuotiaan arviointikyvystä. Sinun tehtäväsi on olla hänen arviointikykynsä.
Poliisi teki aivan oikein, koiraa ei saa häiritä työtehtävän aikana. Koiran pitää olla tarkkaavainen ja suorittaa työtehtäväänsä. Koira ei ole siellä lasten iloksi.
Jos et sinä ohjaa lastasi, joku muu joutuu sen tekemään. Saat syyttää itseäsi lapsen pahasta mielestä, olisit katsonut lapsen perään.
Tuliko mieleen, että se nopea ja tehokas ärähdys tuli ihan sen tytön omaksi turvaksi? Työtehtävässä oleva koira voi olla hyvinkin virittynyt, eikä sen lällyttely ilman lupaa varsinaisesti ole kovin fiksua.
En lukenut kaikkia vastauksia. Voisin kuvitella, että poliisi olisi voinut sanoa nätimmin, mutta jos olisi silti sanonut napakasti, lapsi olisi voinut parkua sitäkin. Itse olin lapsena juuri tuollainen tosi herkkä tapaus. Nythän asia on noussut tapetille erityisherkkyyden ym. myötä, mikä on ihan hyvä, mutta tässäkin asiassa on menty ehkä ääripäästä toiseen. Siinä missä ennen karaisemalla karaistiin, nykyään paapomalla paapotaan. Ap:na kiinnittäisin nyt huomiota ennen kaikkea en siihen miten poliisi sanoi, vaan miten saada lapsi lopettamaan asioiden vatvominen päivästä toiseen. Olen itse hämmästynyt siitä, miten nykyisin ujouteen, herkkyyteen jne. suhtaudutaan niin arastellen, että kaikki pitäisi kääriä pumpuliin. Oikeasti ap:n lapsi tulee elämässään törmäämään ärjähteleviin ihmisiin jatkossakin ja siihen täytyy "valmentautua". Ei herkkyyttä unohtaen, mutta se on vaan pakko oppia, että jokainen pieni vastoinkäyminen ei ole maailmanloppu. Itselläni on varmaan "herkät geenit", mutta silti väitän, että suuri osa ujoudestani ym. johtui siitä, että äidilleni maailma oli Paha Paikka ja opin jatkuvasti luotaamaan pidetäänkö minusta, olenko vaarassa. Ap:n pitäisi nyt sanoa lapselleen, että poliisi olisi huutanut samassa tilanteessa kenelle vaan, ei vain tälle lapselle, ja vaikka se oli kurja kokemus, nyt ajatellaan jo jotain ihan muuta. Jos ap lapsen kuullenkin vain sättii poliisia, mitä lapsi oppii? Että poliisi oli Paha, maailma on vaarallinen, koska äitikin otti tämän asian noin vakavasti. En siis tarkoita mitään natsimielistä karaisua, mutta ei siihen mielipahaan pidä opettaa jäädä vellomaan.