Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yo-juhlieni tarjoilut vuonna -99, olisko ihan nolot tänä päivänä

Vierailija
29.05.2023 |

Jäin koukkuun noihin keskusteluihin yo-juhlien tarjoiluista, onpa monenlaista mielipidettä...
Aloin muistella omia lakkiaisiani vuosien takaa. Tein itse kaikki tarjottavat, paitsi rieskan ja munavoin teki äitini.
Tarjolla oli siis
- voileipäkakut liha ja kala
- pieniä jauhelihapizzoja
- ohraryynirieskaa ja munavoita
- juustosarvia
- pikkuleipiä, marmeladitäyte oli mutta ei olleet lusikkaleipiä, en muista heidän nimeään
- toscapaloja sekä mokkapaloja
- täytekakku, hedelmiä+kiille päällä, välissä mansikkaa ja omenaa
- leipäjuustoa (kaupasta, tätä en osannut itse tehdä) ja lakkahilloa
Juomina oli kahvi, tee, mehu ja sima ainakin, en muista oliko myös vichy tms. Enkä kuollaksenikaan muista, oliko vihreä salaatti tai jotain suolaisten kanssa.

Jos tekisin samat ensi vuonna lapseni yo-juhliin, niin oliskohan ihan vanhanaikaista ja noloa, vai ihanaa retroa ;-)

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan mahtavat tarjoilut olisi :) Terv. N46. Omissa ylppäreissäni oli mansikkakakku, suolaista ja makeaa piirakkaa, äidin tekemää tiikerikakkua, siskon tekemiä täytettyjä tuulihattuja ja perinteisiä pikkuleipiä.

Vierailija
2/18 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä maistuisi! Ja vielä itse tehtynä, yritän tässä olla kuolaamatta :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porukat stressaa näitä ihan liikaa.

Vierailija
4/18 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika köyhää... oliko perhe ns. white trash-tasoa?!

Vierailija
5/18 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hyvät tarjoilut. Ei varmaan ollut mitään vihersalaattia eikä se nytkään sovi kahvipöytään.

Vierailija
6/18 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voitte muistaa tarjoilut? Minä en edes tiedä, mitä oli. En varmaan edes syönyt mitään.

Vierailija
7/18 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun et vain itse olisi. Noin niin kuin älyllisesti.

Vierailija
8/18 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt kannattaa tehdä mahdollisimman paljon laktoosittomina ja gluteenittomina. Ja noista voileipäkakuista toinen kasvisversiona.

Mokkapalat on outo valinta yo-juhliin, mutta onko ne jonkun toive?

Muuten nuo on ihan syötävät tarjottavat.

Vierailija
9/18 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä mennyt yo-tutkinto hukkaan, jos pikkuleivistä käytetään pronominia heidän.

Vierailija
10/18 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan mahtavat tarjoilut. Minäkin muistan vielä omani 1980-luvun lopusta.

Vierailija
11/18 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan siksi muistan, koska itse tein ne. Ja osittain samasta syystä tarjoilut oli nuo, tein siis mitä osasin... no olisin kyllä osannut leipoa pullaa ja tiikerikakkuja ym, mutta minusta ne oli silloin tylsiä ja vanhanaikaisia.

Mokkapalat oli oma suosikkini, juhlavammat niistä sai kun laitoin valkoisella sokerikuorrutuksella raitoja mokkakuorrutuksen päälle, ei siis strösseleitä tms.

Enpä taida lapseni tuleviin juhliin ihan tarkkaa kopiota tuosta tarjoilusta tehdä, pizzat ainakin vaihtuu suolaisiin piirakoihin, ja tuskinpa mokkapalojakaan teen. Eikä äitini ole enää rieskaa tekemässä täällä.

Ja en stressaa, minusta näitä on hauska miettiä, niin menneitä kuin tuleviakin.

-ap-

Vierailija
12/18 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, olenko vähän jämähtänyt vanhaan aikaan, mutta voileipäkakkuja lukuunottamatta meillä tarjoilut ovat yhä tuonkaltaisia. Voileipäkakkuja en tee ihan sen vaivan vuoksi, mutta niitä on ihana syödä välillä joissain muiden juhlissa. Hedelmäkiillekakku on paras täytekakku!

Vierailija
13/18 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli samaan tyyliin ja itse tein minäkin, tosin 80-luvun alkupuolella. Voileipäkakkuja kaksi kumpaakin, silloin sai valmiiksi vaakatasoon kakkupohjaksi siivutettuina vuokaleivät kun tilasi. 

Munavoileipiä ei ollut, mutta ohrarieskaa graavilohella tai savuporoleikkeellä oli, väänsin jotain tomaattikoristeitakin niihin lihaleipiin, muistan elävästi. Ja kalavoileipäkakut koristelin katkarapuröykkiöllä, tillillä ja sitruunakoristeilla. Taisin raastaa sitruunan kuortakin väriksi.

Pitkämatkalaisille oli lohikeitto, silloin haettiin Norjasta lohta.

Täytekakkuja oli muistaakseni kolme, tein kermakakut ja päälle hilloja (itsepoimittuja ) ja kiillettä. Yksi kakku oli semmoinen sekahedelmäviritelmä, jossa toteutin taiteellisia taipumuksiani :) 

Tein kakut edellispäivänä, otettiin käyttöön joku vanha jääkaappi että kaikki mahtui. Pikkuleivät ja muut olin leiponut jo aiemmin. Leipäjuuston teki äiti paria päivää aiemmin ihan oikeasta ternimaidosta.

Veli huolehti isän kanssa boolista, siihen en sekaantunut. Silloin olin aika lailla absolutisti niin en edes juonut

Vierailija
14/18 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit miettiä ajatustasolla, mitä oikeasti "white trash"-perhe kehittäisi tarjolle valmistujaisjuhliin.

Vierailija
15/18 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi, mitä herkkuja. On moneen makuun syötävää ja jos maistaa kaikkea niin ei jää nälkä. Taitava olet! Nuo ohrarieskat ja leipäjuusto viittaavat siihen, että olet pohjoisesta. Paikallisväri on hyvä ja persoonallinen juttu tarjoilussa.

Vierailija
16/18 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voit miettiä ajatustasolla, mitä oikeasti "white trash"-perhe kehittäisi tarjolle valmistujaisjuhliin.

Kunnon WT-porukalla ei moisia juhlia ole, kun eivät he opiskele. Jos jotain juhlia on niin juomatarjoiluilla pärjää.

Vierailija
17/18 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Porukat stressaa näitä ihan liikaa.

Jotkut tykkää järjestää juhlia ja miettiä tarjottavia. Ajatella.

Minua stressaa eniten kun nykyään aina sinkoaa jostain joku hokemaan: älä stressaa, älä näe vaivaa, ole armollinen itsellesi jne.

Vierailija
18/18 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söisin hyvällä ruokahalulla kaikkia noita. Mieluummin hyviksi todetut perinteiset tarjoilut kuin jotain jauhotonta, sokeritonta, munatonta, gluteenitonta, vegaanista papukakkua yms.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yksi